بیوگرافی ویلیام فریدکین کارگردان فیلم جن گیر +‌علت درگذشت و عکس ها

0

ویلیام فریدکین کارگردان و تهیه‌کننده آمریکایی که به خلق آثار ترسناک بود، در ۸۷ سالگی درگذشت. او متولد ۲۹ اوت ۱۹۳۵ در شیکاگو بود که در ۷ اوت ۲۰۲۳ به دلیل بیماری درگذشت. همسر وی، شری لنسینگ اعلام کرد فریدکین بر اثر نارسایی قلبی و ذات الریه در خانه خود از دنیا رفت.

بیوگرافی ویلیام فریدکین کارگردان فیلم جن گیر +‌علت درگذشت و عکس ها

بیوگرافی ویلیام فریدکین خالق جن گیر

ویلیام فریدکین متولد ۲۹ اوت ۱۹۳۵ در شیکاگو کارگردان، تهیه‌کننده و فیلم‌نامه‌نویس اهل ایالات متحده آمریکا بود که با ساخت فیلم های جن گیر و ارتباط فرانسوی به شهرت رسید. وی ساعاتی پیش در بیمارستانی در لس‌آنجلس درگذشت. وی در سال‌های پایانی عمر از مشکلات جسمی رنج می‌برد و در نهایت ۷ اوت ۲۰۲۳ در سن ۸۷ سالگی از دنیا رفت.

شروع فعالیت در سینما

فریدکین پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان به آگهی یک ایستگاه تلویزیونی محلی که به دنبال فردی برای کار در بخش پست بود، پاسخ داد و زیر بال یک نویسنده و مقاله‌نویس مهربان، فران کوفلین، قرار گرفت . سپس وارد سینما شد.

عکس های ویلیام فریدکین خالق فیلم جن گیر

سوابق

ویلیام فریدکین خالق فیلم‌های «جن‌گیر» و «ارتباط فرانسوی» بود و برای این دو اثر توانست جایزه اسکار دریافت کند.

این هنرمند دارنده جوایز اسکار و گلدن‌گلوب به دلیل آثارش از جمله «جن‌گیر» و «ارتباط فرانسوی» در بین علاقه‌مندان سینما مشهور است.
جن‌گیر در چهل‌وششمین مراسم جایزهٔ اسکار، موفق به کسب اسکار در رشته‌ی «بهترین فیلم‌نامهٔ اقتباسی» شده بود.

بیوگرافی ویلیام فریدکین خالق جن گیر

دیگر فیلم‌های او از جمله جادوگر، «زندگی و مرگ در لس‌آنجلس» و «اشکال» نیز برای تصاویر بصری استثنایی خود شاخص هستند.

فریدکین از نسل درخشان فیلمسازانی بود که سیستم استودیویی را دگرگون کردند و فیلم‌های تاثیرگذار، فردگرا و ضداستبدادی ساختند.

ویلیام فریدکین در چهارمین دهه زندگیش با ساختن «ارتباط فرانسوی» و «جن‌گیر» به شهرتی جهانی رسید.

وی از اوایل دهه ۱۹۶۰ شروع به کار کرد و چشمگیرترین موفقیت او سال ۱۹۷۱ با اکران فیلم «ارتباط فرانسوی» به دست آمد.

خالق جن گیر درگذشت

خالق جن گیر درگذشت

در سال ۱۹۷۳ «جن‌گیر» را بر اساس رمان پرفروش ویلیام پیتر بلَتی دربارهٔ دختری ۱۲ ساله که توسط شیطان تسخیر شده بود، ساخت. فیلم نامزد ۱۰ جایزه اسکار شد.

جن‌گیر داستان دختری ۱۲ ساله بود که شیطان در او نفوذ کرده است. رسانه‌های خبری در زمان اکران آن فیلم گزارش دادند که برخی تماشاچیان در سینماها با دیدن فیلم غش و استفراغ کردند و مردم درحالی که می لرزیدند و فریاد می زدند سینما را ترک می‌کردند. جن‌گیر که گزارش می‌شود ۵۰۰ میلیون دلار در سراسر جهان درآمد داشت، بعد از نامزدی در ده رشته، نهایتا برنده دو اسکار شد و قسمت‌های تازه‌ای از آن ساخته شد. جدیدترین آنها به نام «جنگیر: مومن» است . این فیلم را دیوید گوردون گرین ساخته است. فریدکین دل خوشی از ساخت قسمت‌های تازه این فیلم نداشت.

بیوگرافی ویلیام فریدکین کارگردان فیلم جن گیر +‌علت درگذشت و عکس ها

فریدکین چند سال بعد از ساخت جن‌گیر که بزرگترین موفقیت او در گیشه بود با افت عملکرد روبرو شد. «ساحر» که در سال ۱۹۷۷ عرضه شد با هزینه‌ای که ۲۲ میلیون دلار تولید شد، شش میلیون دلار درآمد کسب کرد.

پس از موفقیت فیلم «جن گیر» او تا اوایل قرن ۲۱ به کارگردانی فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی ادامه داد اما نتوانست موفقیت گذشته را تکرار کند. از دیگر آثار او می‌توان به «برای زندگی و مرگ در لس‌آنجلس»، «جادوگر»، «گشت‌زنی»، نسخه تلویزیونی «۱۲ مرد خشمگین» و «جوئی قاتل» اشاره کرد

آخرین فیلم وی تحت عنوان «دادگاه نظامی شورش کِین» ۳۰ اوت ۲۰۲۳ در جشنواره فیلم ونیز به نمایش در خواهد آمد.

زندگی خصوصی و همسر ویلیام فریدکین + فرزندان

زندگی خصوصی و همسر و فرزندان ویلیام فریدکین

وی در زندگی شخصی خود چهار بار ازدواج کرد. او برای اولین بار با ژن مورو در سال ۱۹۷۷ ازدواج کرد و دو سال بعد یعنی در سال ۱۹۷۹ از وی جدا شد.
ازدواج دوم این کارگردان با لسلی-آنه داون در سال ۱۹۸۲ بود که این وصلت هم بعد از ۳ سال در سال ۱۹۸۵ به طلاق انجامید.

ویلیام فریدکین برای بار سوم با کلی لانگ در سال ۱۹۸۷ ازدواج کرد و در سال ۱۹۹۰ از او نیز جدا شد.

عکس فریدکین و همسر چهارمش، شری لنسینگ

عکس فریدکین و همسر چهارمش، شری لنسینگ

همسر چهارم و اخرین ازدواج خالق جن گیر با خانم شری لانسینگ تهیه کننده سینما بود که باید گفت طولانی ترن ازدواجش محسوب میشد و خوشبختانه به جدایی و طلاق نینجامید و در کنار هم زندگی خوبی داشتند.

از فرزندان وی خبری در دست نیست

علت فوت و درگذشت ویلیام فریدکین خالق جن گیر

علت فوت و درگذشت ویلیام فریدکین خالق جن گیر

همسر وی، شری لنسینگ که تهیه کننده سابق و مدیر استودیو بود، اعلام کرد فریدکین بر اثر نارسایی قلبی و ذات الریه در خانه خود از دنیا رفت.

وی در سال‌های پایانی عمر از مشکلات جسمی رنج می‌برد ۷ اوت ۲۰۲۳ در سن ۸۷ سالگی در لس‌آنجلس درگذشت

نظرات