چرا باید خرید نهال آلبالو و گیلاس در فصل پاییز اتفاق بیوفتد؟

0

فصل خواب درختان بهترین فصل برای کاشت نهال است و به همین دلیل بیشتر باغداران در این فصل اقدام به کاشت نهال جدید در باغ خود کرده و یا اقدام به احداث باغ می­کنند، بسیاری در فصل پاییز نهال مورد نظر خود را خریداری کرده و می­کارند اما آیا زمان مناسب برای خرید تنها فصل پاییز است؟ در این خبر نامه اطلاعات جالبی در رابطه با بهترین زمان کاشت نهال و خرید از نهالستان­ها را به شما ارائه می­کنیم پس با ما همراه باشید.

نهال آلبالو و گیلاس

بهترین زمان برای کاشت نهال

همانطور که می­دانید در زمانی که درختان در خواب به سر می­برند و کمترین فعالیت فیزیولوژیکی را دارند مناسب­ترین زمان برای کاشت نهال است چرا که در این زمان نهال فرصت کافی برای استقرار ریشه دارد، درخت می­تواند در فرصت لازم ریشه­های خود را مستقر کند بدون اینکه نیازی به تامین زیاد آب و مواد غذایی برای بخش­های فعال مانند برگ و گل داشته باشد.

با توجه به خزان دار بودن دو درخت آلبالو و گیلاس دو فصل پاییز و زمستان می­تواند مناسب‌ترین فصل برای خرید نهال آلبالو و گیلاس باشد، باغداران می­توانند در این دو فصل نهال خود را خریداری کرده و اقدام به کاشت نهال کنند، در این مورد دو ایراد اساسی وجود دارد:

۱-    عدم تامین نهال در فصل پرفروش:

با توجه به اینکه همه ی باغداران در این دو فصل اقدام به خرید نهال می­کنند بنابراین ممکن است نهال از رقم مورد نظر شما با کمبود رو به رو شده باشد و شما نتوانید آن رقمی را که علاقه به کاشت آن دارید خریداری کنید.

اطلاعات تکمیلی: https://paliznahal.ir/care-after-purchase/

۲-    عدم هماهنگی در زمان تحویل نهال و آماده بودن زمین:

فشار خرید و فروش نهال آلبالو و گیلاس در این دو فصل ممکن است شما را در شرایطی قرار دهد که مجبور باشید زمانی که هنوز زمین خود را برای کاشت آماده نکرده اید اقدام به خرید و تحویل گرفتن نهال کنید، نهال­ها را چند روزی در یک محل یا انبار نگهداری کنید و سپس اقدام به کاشت نهال کنید، در این شرایط نگهداری نهال در محل انبار ممکن است به دلیل شرایط نامساعد در انبار به نهال­ها آسیب وارد کند و این موضوع به سلامت نهال و گیرایی آنها پس از کاشت صدمه وارد می­کند.

۳-    عدم هماهنگی در زمان تحویل نهال و مساعد بودن شرایط آب و هوایی برای کاشت:

حتی در صورتی که شما از قبل زمین را برای کاشت نهال آماده کرده باشید ممکن است در زمان تحویل نهال شرایط آب و هوایی مساعد برای کاشت نهال نباشد، به عنوان مثال باد و طوفان شدید و یا بارندگی از جمله شرایط آب و هوایی هستند که در کاشت نهال ایجاد اختلال کرده و باید برای کاشت نهال تا مساعد شدن شرایط آب و هوایی صبر کرد، در این شرایط نیز نگهداری نهال تا زمان مساعد شدن شرایط آب و هوایی موجب آسیب به نهال و گیرایی پس از کاشت می­شود.

نهال آلبالو و گیلاس

اقدام به خرید نهال درست در زمانی که می­خواهید آن را بکارید کار درستی نیست، اینجا این سوال مطرح می­شود که راه حل چیست؟ باغداران می­توانند خرید خود را به صورت اینترنتی و غیر حضوری از وبسایت­های معتبر فروش نهال آلبالو و گیلاس مانند پالیز نهالدر فصول غیر از فصل کاشت نهال مانند بهار و یا تابستان نیز انجام دهند و یا حتی پیش خرید کنند و زمان تقریبی تحویل گرفتن نهال را نیز با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه ی خود، رقم آلبالو و گیلاس و همچنین نوع نهال گلدانی و یا ریشه لخت تعیین کنند.

شرایط موثر بر تاریخ کاشت نهال آلبالو و گیلاس

همانطور که دانستید زمان مشخصی برای خرید و تحویل گرفتن نهال وجود ندارد و تنها چیزی که می­دانیم این است که فصل خواب نهال می­تواند بهترین زمان برای کاشت نهال به صورت کلی باشد، در این بخش شرایطی را که می­تواند بر تاریخ کاشت نهال موثر باشد و باغداران باید بر این اساس زمان تحویل گرفتن نهال خود را مشخص کنند بیان می­کنیم.

  1. نوع نهال گلدانی یا ریشه لخت

با توجه به اینکه قیمت نهال آلبالو و گیلاس به صورت گلدانی و ریشه لخت با هم اختلاف دارد برخی از باغداران برای کاهش هزینه ی خود در زمان احداث باغ و یا راحتی بیشتر در زمان حمل و نقل و کاهش هزینه ی حمل و نقل نوع نهال ریشه لخت را انتخاب می­کنند، این باغداران باید بدانند برای کاشت نهال ریشه لخت فرصت محدودی وجود دارد، نهال ریشه لخت را در اواخر زمستان و کمی قبل از باز شدن جوانه­ها می­توان اقدام به کاشت نهال کرد.

اما در مورد نهال گلدانی این محدودیت وجود نداشته و باغداران می­توانند در هر زمان از فصل خواب درخت از پاییز تا اوایل بهار و پیش از باز شدن جوانه­ها را برای تحویل گرفتن و کاشت نهال انتخاب کنند.

  1. رقم گیلاس و آلبالو

فاکتور دیگر موثر بر تاریخ کاشت نوع رقمی است که خریداری کرده اید، ارقام مختلف گیلاس و آلبالو در میزان مقاومت به سرمای زمستان با هم متفاوتند و بنابراین ارقام حساس به سرما را نمی­توان در مناطق سردسیر در پاییز کاشت چرا که در سال اول پس از کاشت نهال نمی­تواند سرمای شدید زمستان را تحمل کند و بنابراین در همان سال اول خشک می­شود.

مطالب بیشتر:

https://www.medicinenet.com/are_cherry_pits_safe_to_eat_cyanide_content/article.htm

  1. شرایط آب و هوایی در زمان کاشت

در زمان کاشت نباید بارندگی رخ دهد و همچنین وزش باد موسمی و شدید پس از تاریخ کاشت هم نباید وجود داشته باشد، بنابراین با توجه به سابقه ی آب و هوایی در منطقه ی خود باید زمانی را برای کاشت نهال انتخاب کنید که شرایط نامساعد جوی وجود نداشته باشد.

نهال آلبالو و گیلاس

کلام آخر

با توجه به فاکتورهایی که بر تاریخ کاشت تاثیر می­گذارند شما باید تاریخ تقریبی کاشت را در منطقه ی خود تعیین کنید اما مجبور نیستید که خرید نهال را نیز به همان زمان موکول کنید چرا که ممکن است در آن زمان نتوانید رقم دلخواه خود با همان کیفیتی را که انتظار دارید به دست آورید، فراموش نکنید که خرید در زمان پرترافیک می­تواند بر دسترسی شما به نهال مورد نظر از نهالستان­های معتبر و پرفروش تاثیر بگذارد و بنابراین پیش خرید کردن در فصول غیر از کاشت نهال که دیگر باغداران به سراغ نهالستان نمی­روند می­تواند هوشمندانه­ترین راهکار باشد./۱۹۴۱۳۶

تماس با پالیز نهال:

۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۷

۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۸

نظرات