تاثیر کتاب داستان کودکان بر بهبود خواب کودک

1

اکثر والدین قبل از خواب برای کودکان خود داستان‌های شبانه تعریف می‌کنند. اما بسیاری از افراد تصور می‌کنند، این فعالیت فقط برای به خواب رفتن کودکان استفاده می‌شود. اما مزایای قصه‌گویی و خواندن کتاب چیزی فراتر از این است. داستان‌های کودکانه قبل از خواب پیوند عمیقی بین کودک و والدین برقرار می‌سازد؛ اما اخیرا دانشمندان حقایق جالب دیگری را در این زمینه کشف کرده‌اند. محققان می‌گویند هنگامی که از غول چراغ جادو یا لوبیا سحر آمیز برای کودک خود روایت می‌کنید، رشد مغزی فرزندتان به طرز چشمگیری تقویت می‌شود و بر روی عملکرد خواب او تأثیر مثبتی می‌گذارد. در ادامه این مطلب به سراغ عوامل تأثیر گذار کتاب‌های داستانی بر کیفیت خواب و نکات مهم حین انتخاب کتاب کودک مناسب قبل از خواب می‌پردازیم. پس اگر از آن دسته والدینی هستید که قبل از خواب برای کودک خود داستان می‌گویید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 کتاب داستان کودکان

چگونه کتاب‌های داستانی باعث بهبود خواب کودک می‌شوند؟

مطالعات نشان داده است که خواندن کتاب داستان برای کودکان قبل از خواب، تأثیر مثبتی بر روی خواب آن‌ها می‌گذارد. زیرا این کار به آرامش ذهن کودک کمک کرده و فضای آرامش‌بخشی را برای استراحت کودک فراهم می‌سازد. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که کتاب خواندن برای کودکان قبل از خواب به رشد مهارت‌های مهم آن‌ها از جمله مهارت‌های زبانی، خلاقیت و قوه تخیل آن‌ها کمک بسیاری زیادی می‌کند. علاوه بر این، زمانی که پدر یا مادر کنار کودک هستند و برای آن‌ها قصه‌ای را روایت می‌کنند، پیوند عمیقی بین آن‌ها برقرار شده و کودک احساس امنیت و آرامش می‌کند.

چگونه داستان های قبل از خواب بر الگوهای خواب کودکان تأثیر می گذارد؟

  • از طریق ایجاد احساس آرامش: داستان‌های قبل از خواب می‌توانند تأثیر آرام‌بخشی بر روی کودکان داشته باشند و به آن‌ها کمک می‌کند تا برای خوابی آرام و عمیق آماده شوند. خواندن داستان محیطی آرام بخشی را برای کودک ایجاد می‌کند؛ زیرا معمولا هیچ صدای آزاردهنده‌ای شنیده نمی‌شود و کودک فقط صدای آرام والدین خود را می‌شنود. علاوه بر این، محتوای داستان نیز می‌تواند آرامش بخش و ملایم باشد، احساسات مثبت را منتقل کند و حس امنیت را در کودک بوجود آورد.
  • از طریق ایجاد یک روتین: ایجاد یک روتین همیشگی قبل از خواب برای ترویج عادت‌های خواب سالم در کودکان مهم است. خواندن یک داستان از پیش تعیین شده قبل از خواب به صورت همیشگی به کودک نشان می‌دهد که زمان استراحت و آماده شدن برای خواب فرا رسیده است. این ثبات و روتین به تنظیم ریتم شبانه‌روزی کودک و بهبود خواب او کمک می‌کند.
  • با دوری از صفحه‌نمایش‌های آسیب‌زننده گوشی موبایل، تبلت یا لپ‌تاپ: قرار گرفتن در معرض نور آبی صفحه نمایش در تولید طبیعی ملاتونین بدن که برای تنظیم خواب ضروری است، اختلال ایجاد می‌کند. اما خواندن نسخه فیزیکی کتاب قبل از خواب به جای یک دستگاه الکترونیکی قرار گرفتن در معرض نور آبی را کاهش می‌دهد. این فعالیت با افزایش تولید ملاتونین و تقویت ریتم طبیعی خواب به بدن کودک کمک می‌کند تا برای خواب آماده شود.
  • با پرورش حس تخیل: داستان‌های قبل از خواب اغلب حاوی محتوای تخیلی و خلاقانه است و ذهن کودک را تحریک می‌کند. این فعالیت ذهنی به کودک کمک می‌کند تا آرام شود و او را از هر گونه نگرانی یا دغدغه‌ای که باعث بیدار ماندن او می‌شود، رها می‌سازد. با درگیر کردن تخیل کودک، داستان‌های قبل از خواب نیز به ایجاد حس آرامش در او کمک می‌کند.
  • با ایجاد پیوندی عمیق بین والدین و فرزند: خواندن داستان‌های قبل از خواب با والدین یا مراقبان می‌تواند احساس راحتی و امنیت را برای کودک ایجاد کند. این تجربه مشترک پیوندی عمیق بین کودک و والدین ایجاد کرده و احساس امنیت و اعتماد را در آن‌ها تقویت می‌کند. این ارتباط عاطفی عمیق همچنین باعث کاهش استرس و اضطراب در کودک می‌شود.

کتاب داستان کودکان

فواید خواندن کتاب قبل از خواب برای کودکان

مطالعات نشان داده شده است که خواندن داستان‌های قبل از خواب برای کودکان فواید زیادی برای بهبود کیفیت خواب آن‌ها دارد. در ادامه به چند نمونه از فواید مهم آن اشاره کرده‌ایم.

ترویج آرامش: خواندن یک داستان آرام بخش قبل از خواب به کودکان کمک می‌کند تا احساس راحتی و آرامش داشته باشند و زمینه را برای خواب آرام شبانه فراهم می‌سازد.

کاهش استرس: داستان‌های قبل از خواب با ایجاد حس آرامش و امنیت، سطح استرس در کودکان را کاهش داده و در نتیجه باعث بهبود کیفیت خواب آن‌ها می‌شود.

ایجاد یک روتین: ایجاد یک برنامه منظم قبل از خواب از جمله کتاب خواندن، احساس امنیت و راحتی بیشتری را در آن‌ها پدید می‌آورد و باعث می‌شود خواب عمیق‌تری را تجربه کنند. همان‌طور که اشاره کردیم، ایجاد روتین و یک فعالیت‌ همیشگی، ذهن کودک را ساماندهی کرده و اضطراب او را کاهش می‌دهد.

بهبود مهارت‌های زبانی: گوش دادن به داستان‌ها و گفتگو در مورد آن‌ها باعث رشد مهارت‌های زبانی و بهبود دایره لغات کودکان می‌شود. سعی کنید همیشه هنگام خواندن کتاب با کودک خود تعامل داشته باشید و از او درباره اتفاقات مختلف داستان سوال بپرسید. البته میزان تعامل بستگی به نوع داستان و محتوای کتاب دارد.

تشویق به عشق به مطالعه: آشنا کردن کودکان با لذت خواندن از طریق داستان‌های قبل از خواب عشق مادام‌العمر آن‌ها به کتاب را تقویت می‌کند. همچنین مزایای بی‌شماری برای رشد شناختی و رفاه کلی آن‌ها خواهد داشت. پس اگر می‌خواهید فرزندی کتاب خوان داشته باشید، بهتر است از همین قصه‌های شبانه قبل از خواب شروع کنید.

نکات مهم در استفاده از کتاب‌های داستانی برای بهبود خواب کودکان

در ادامه به نکاتی کاربردی برای خواندن کتاب داستان قبل از خواب اشاره کرده‌ایم:

انتخاب یک موضوع آرامش‌بخش: کتاب داستانی با موضوعی آرامش‌بخش، مانند داستان طبیعت یا داستانی در مورد یک فعالیت آرامش‌بخش مانند حمام کردن، می‌تواند به کودکان کمک کند قبل از خواب احساس آرام و راحتی را تجربه کنند.

متن و تصاویر ساده: درک و پردازش یک کتاب با متن و تصاویر ساده برای کودکان آسان‌تر است. در نتیجه بهتر داستان را درک می‌کنند و ذهن آن‌ها هنگام خواب دچار سردرگمی یا پیچیدگی نمی‌شود.

پیام‌های مثبت: کتاب داستان با پیام‌های مثبت مانند حس اعتماد به نفس، مهربانی و شفقت می‌تواند احساس خوبی را در کودکان ایجاد کند و باعث بهبود کیفیت خواب آن‌ها می‌شود.

عبارت‌های تکراری: کتابی که دارای عبارت‌های تکراری است می‌تواند برای کودکان آرامش‌بخش باشد؛ زیرا ذهن آن‌ها درگیر واژه‌های پیچیده و جدید نمی‌شود و زودتر به خواب می‌روند.

شخصیت‌های آشنا: کودکان ممکن است با شخصیت‌های آشنا، مانند شخصیت‌های تخیلی یا حیوانات، احساس راحتی و آرامش بیشتری داشته باشند و در نتیجه زودتر به خواب می‌روند.

طول داستان: طول داستان باید متناسب با سن و محدوده توجه کودک باشد. یک کتاب خلاصه‌تر ممکن است برای بچه‌های کوچک‌تری که در تمرکز طولانی‌تر چالش دارند، مؤثرتر باشد.

کتاب داستان کودکان

۷ نکته کاربردی برای ایجاد یک روتین برای خواندن کتاب برای کودکان قبل از خواب

در ادامه به ۷ نکته کاربردی اشاره کرده‌ایم تا با انجام آن‌ها، بهترین روتین را برای خواندن کتاب قبل از خواب ایجاد کنید.

  1. یک ساعت خواب منظم داشته باشید:

داشتن یک ساعت خواب ثابت می‌تواند به تنظیم ساعت داخلی بدن کمک کند و باعث زودتر به خواب رفتن کودکان می‌شود. داشتن یک ساعت خواب منظم یعنی کودک باید هر شب حتی در آخر هفته‌ها، در ساعت مشخصی بخوابد.

  1. کتاب‌های آرام ‌بخش را انتخاب کنید:

انتخاب کتاب‌هایی با مضامین آرام‌بخش، تصاویر دلنشین و لحن‌های ملایم به آرامش کودکان قبل از خواب کمک می‌کند و باعث می‌شود احساس راحتی بیشتری داشته باشند. در نتیجه بهتر است از کتاب‌هایی با محتوای ترسناک یا بیش از حد هیجان‌انگیز قبل از خواب دوری کنید.

  1. یک محیط آرامش بخش ایجاد کنید:

اتاق خواب باید ساکت، تاریک و در دمای ملایمی باشد. در صورت لزوم از نور شب استفاده کنید تا کودکان احساس امنیت بیشتری داشته باشد.

  1. کتاب خواندن را به یک روال همیشگی قبل از خواب تبدیل کنید:

گنجاندن مطالعه در روال قبل از خواب به کودکان کمک نشان می‌دهد که زمان استراحت و آماده شدن برای خواب است. به عنوان مثال، حمام کردن، مسواک زدن، و سپس آرام شدن با یک کتاب قبل از خواب یک روتین عالی قبل از خواب محسوب می‌شود.

  1. زمان استراحت را در نظر بگیرید:

به کودکان قبل از خواب فرصت استراحت و تسکین ذهن بدهید. درگیر شدن با فعالیت‌های آرام بخش مانند نقاشی، رنگ آمیزی، یا گوش دادن به موسیقی آرامش بخش به تقویت آرامش آن‌ها کمک می‌کند.

  1. کودکان را درگیر کنید:

گاهی اوقات اجازه دهید، کودک خودش کتاب قبل از خواب را انتخاب کند. این کار به افزایش لذت آن‌ها از روال قبل از خواب کمک کرده و عشق به مطالعه را در آن‌ها تقویت می‌کند.

  1. ثابت قدم باشید:

داشتن یک روال ثابت قبل از خواب برای ایجاد عادات خواب سالم در کودکان بسیار کلیدی خواهد بود. با پایبندی به روال هر شب، حس قابل پیش بینی بودن و امنیت در کودکان ایجاد می‌شود و به خواب رفتن آ‌ن‌ها را آسان‌تر می‌کند.

سخن پایانی

کتاب‌ کودک ابزاری موثر در بهبود کیفیت خواب کودکان محسوب می‌شود. با انتخاب کتاب‌هایی با مضامین آرام‌بخش، ایجاد یک برنامه روتین قبل از خواب از جمله کتاب خواندن و ایجاد یک برنامه منظم، والدین می‌توانند عادت‌های خواب سالمی را در کودک خود ایجاد کنند. عادت‌هایی که برای سال‌های آینده آ‌ن‌ها نیز مفید خواهد بود. کتاب‌ داستان‌های کودکانه حس آرامش را در کودکان تقویت کرده، استرس او را کاهش داده و حس آشنایی و راحتی در او ایجاد می‌کنند. در نتیجه کودک احساس امنیت میکند و برای یک خواب خوب در شب آماده می‌شود./۴۳۵۳۲۱

1 دیدگاه در “تاثیر کتاب داستان کودکان بر بهبود خواب کودک

  1. نازنین زمانی گفت:

    پسرم عادت کرده با تبلت تا دیر وقت بازی میکنه و امیدوارم با راهکار های این مطلب بتونم بازی تبلت رو کم کنم و به جاش به کتاب عادتش بدم
    کاش چند تا کتاب خوب هم معرفی میکردین

نظرات