نحوه دم آوری قهوه اسپرسو با قهوه روبوستا

0

قهوه اسپرسو

قهوه اسپرسو یکی از نوشیدنی های گرم محبوب در ایتالیا است. محبوبیت این نوع قهوه آنچنان زیاد است که امروزه در سراسر جهان، محبوبیت خاصی را از آن خود ساخته است. قهوه اسپرسو با ترکیب دو نوع قهوه روبوستا و عربیکا به دست می آید تا یک طعم تلخ و ویژه به دست دهد. اسپرسو نوع غلیظی از قهوه است که می توان آن را پایه بسیاری از نوشیدنی ها دانست. این نوع قهوه نیز از همان دانه های قهوه معمولی به دست می آید. تنها تنها تفاوت آن این است که غلیظ بوده و میزان کافئین آن زیاد است.

جالب است بدانید که اسپرسو، دانه های قهوه نیست بلکه نوعی از قهوه است که با روش های خاصی به دست می آید. در تولید این نوع قهوه از دانه های مختلف استفاده می شود. معمولا قهوه سازها از دانه های بو داده شده برای تهیه اسپرسو استفاده می کنند. اسپرسو دارای طعم بسیار تلخ و اسیدی است. اما اگر از قهوه مناسب و بهترین روش دم آوری آن استفاده شود، دیگر این تفکر را نخواهید داشت.

اسپرسو پایه بسیاری از نوشیدنی های گرم مختلف دیگر است. از انواع نوشیدنی های مختلف بر پایه اسپرسو می توان به ریسترتو، کاپوچینو، دوپیو، پیکولو لاته، کافه لاته و موکا، اسپرسو ماکیاتو، لاته ماکیاتو، آمریکانو، لونگو، فلت وایت و کورتادو اشاره کرد.

قهوه اسپرسو

طرز تهیه قهـوه اسپرسو

برای تهیه قهوه اسپرسو، قهوه ریز آسیاب شده را فشرده می کنند. سپس آن را داخل پورتافیلتر می ریزند. آب با فشار بالا از قهوه رد می شود تا به صورت غلیظ عصاره گیری شود. شدت فشار آب اهمیت بسیار زیادی در میزان غلظت اسپرسو دارد. از آنجایی که اسپرسو مانند گلوله با سرعت بالایی عصاره گیری می شود، به آن shot نیز می گویند.

یکی از ویژگی های بارز قهوه اسپرسو وجود یک لایه کرما روی آن است. کرما یک فوم قهوه ای روشن است که به خاطر ترکیب حباب های هوا با روغن های محلول در قهوه به دست می آید. کرما باعث افزایش طعم بی نظیر قهوه می شود و باعث افزایش ماندگاری طعم آن در دهان می شود. این کف سرشار از روغن های معطر است. کرمای روی قهوه اسپرسو طعم تند و اسیدی دارد. زمانی که آن را با قهوه هم میزنید، تمامی کف وارد اسپرسو می شود و مزه تلخی آن را افزایش می دهد.

هر شات قهوه اسپرسو برابر با ۴۲ الی ۵۶ میلی گرم است. با توجه به اندازه گیری های متریک، یک شات قهوه اسپرسو برابر با ۶۰ میلی لیتر و دو شات از این قهوه نیز برابر با ۱۲۰ میلی لیتر است. از سوی دیگر، یک شات اسپرسو دارای ۷۷ میلی گرم کافئین است. در حقیقت می توان گفت میزان کافئین اسپرسو در هر میلی گرم بسیار بیشتر از قهوه معمولی است.

برای تهیه قهوه اسپرسو از قهوه های تازه استفاده کنید. ابتدا دستگاه اسپرسو ساز را گرم نمایید و پورتافیلتر را درون آن بگذارید. قهوه را بفشارد لیوان شیشه ای را آماده نمایید. زمان دم کردن قهوه را تنظیم نموده و میزان آب و قهوه را به درستی اندازه گیری نمایید. از نکات مهمی که باید به آن توجه کنید این است که پورتافیلتر را نزدیک شیر آب قرار ندهید چرا که خیس شده و باعث ایجاد آسیب به دستگاه می شود. پورتافیلتر را از دستگاه خارج کرده و آن را خشک کنید. سپس ۲۰ گرم قهوه داخل ام ریخته و با استفاده از یک جسم صاف، آن را صاف کنید. با استفاده از تمپ قهوه را به خوبی فشرده کنید. سپس پورتافیلتر را درون دستگاه بگذارید.

زمان را تنظیم نموده و شات را زیر دستگاه قرار دهید. با روشن شدن دستگاه، قهوه اسپرسو از این خارج می شود. بعد از سی ثانیه قهوه شما آماده است.

قهوه اسپرسو

آسیاب دانه قهوه برای تهیه قهوه اسپرسو

چرا باید در خرید قهوه روبوستا به میزان آسیاب دانه قهوه توجه کرد؟ یکی از سوالات بسیار مهمی است که در هنگام تولید قهوه اسپرسو مطرح می شود. این مورد یکی از مراحل مهم نحوه دم آوری قهوه اسپرسو با قهوه روبوستا شناخته می شود. میزان درجه اسباب دانه های قهوه در انواع روش های تهیه قهوه متفاوت است. به همین دلیل فرایند عصاره گیری نیز متفاوت می باشد.

توجه داشته باشید که اگر از قهوه ای با درجه اسباب متفاوت استفاده کنید، قهوه خوبی نخواهید داشت.

از مهمترین مواردی که باید به آن توجه کنید این است که برای تهیه قهوه اسپرسـو، دانه های قهوه را به صورت یکسان پودر کنید. در ابتدا تمامی دانه های که به خوبی است نشده اند را جدا کنید. دستگاه آسیاب قهوه را پس از هربار استفاده به خوبی بشویید. اگر نحوه دم آوری قهوه اسپرسـو مطابق با روش درست آن نباشد، حتی در صورت استفاده از بهترین دستگاه ها نیز به هیچ عنوان قهوه با کیفیت نخواهید داشت.

درجه آسیاب قهوه اسپرسـو باید بسیار ریز باشد. به همین دلیل نیاز به دستگاهی دارید که بتواند ریزترین دانه های قهوه را به دست دهد. هر چقدر دانه قهوه ریزتر باشد، به همان اندازه با آب بیشتری درگیر می شود تا عصاره بهتری از آن خارج گردد. درنتیجه قهوه بسیار تلخی به دست می دهد./۱۸۹۳۶۶

نظرات