آشنایی با انواع دمپرهای ضد آتش

0

در داخل ایران و نیز سایر قسمت های جهان، تولیدکنندگان مختلفی به ساخت انواع دمپرهای ضد حریق می پردازند و روز به ‌روز سطح کیفی دمپر ضد آتش را افزایش می‌ دهند. این تولیدکنندگان به طور مرتب در حال به روز رسانی ساختار این محصول هستند و سعی دارند تا دمپرهای ضد آتش را به صورت هوشمندانه تری طراحی کنند. پیشرفت های صورت گرفته در تولید این محصول باعث شده است که بتواند در مواقع ضروری و در صورت بروز آتش سوزی ها، عملکرد خوبی نشان دهد و از بروز حوادث وحشتناک تر جلوگیری کند.

به طور کلی، انواع و اقسام دمپرهای ضد آتش که تاکنون تولید شده اند، شامل موارد زیر هستند:

  • دمپر فیوزی: دمپر ضد آتش فیوزی از نمونه های رایج این محصولات در بازار بوده که نسبت به افزایش دمای کانال تهویه هوا بسیار حساس است و با افزایش دما، فیوز آن سریعاً فعال می شود. پره های دمپر تحت چنین شرایطی بسته می شوند که این امر موجب جلوگیری از پیشروی آتش می گردد.
  • دمپر ضد آتش موتوری: دمپرهای ضد آتش موتوری نسبت به دیگر انواع این محصول کارایی بهتری دارند و در واقع به طور مستقیم به سیستم اطفاء حریق ساختمان ها که به صورت برقی کار می کند، متصل می شوند. بنابراین، در صورت بروز آتش سوزی و رسیدن دود ناشی از آن به سیستم ضد حریق ساختمان، یک هشدار برقی به تمام قسمت های فایر دمپر و دستگاه های ضد حریق ارسال می شود و موجب فعالیت همزمان تمامی این تجهیزات می شود.
  • دمپرهای موتوری: این نمونه ها نیز کارایی راحت و ساده تری دارند. به همین دلیل، نسبت به دمپر ضد حریق فیوزی محبوبیت بیشتری کسب کرده اند.

البته این محصولات از لحاظ نوع عملکرد نیز در انواع و اقسام مدل ها نظیر فایر دمپر موازی با بلبرینگ، دمپر ضد حریق موازی موتوری، فایر دمپر کرکره ای و غیره دسته بندی می شوند و کاربرد متفاوتی دارند.

 دمپر ضد آتش

عایق الاستومری چیست؟

اساساً عایق الاستومری یک لاستیک مصنوعی است که کاربردهای وسیعی دارد. گاهاً این عایق به سه صورت لوله ای، رولی و ورق مانند در کارخانه های مخصوص تولید می شود. لبه های بیرونی عایق دارای یک محافظ پوست مانند است که تقریبا نقش بازدارنده را دارد.

این فوم خاصیت انعطاف پذیری دارد و در مقایسه با عایق هایی مانند شیشه سلولی، پلی ایزو و فوم فنولیک، کمتر مستعد ترک و شکستگی است. این عایق با نام های دیگر مانند عایق های الاستومری سلول بسته، عایق سلولی الاستومری انعطاف پذیر، عایق تک سلولی، ضد تعریق، عایق لوله، عایق لوله کشی و عایق لاستیکی شناخته می شود.

دمپر ضد آتش

عایق الاستومری

ویژگی های معمول عایق الاستومری

  • عایق الاستومری به دلیل ویژگی های استثنایی در سیستم های مکانیکی سرد، به عنوان عایق لوله و صنایع لوله کشی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • این عایق به دلیل نفوذپذیری کم بخار آب، دارا بودن ساختار سلول بسته و بازدارنده فاز بخار داخلی یک انتخاب ایده آل برای محافظت از لوله ها در ساختمان سازی است. زمانی که در صنعت ساختمان سازی آب یا رطوبت به لوله و سپس عایق نفوذ می کند، هر نوع عایقی باشد، به علت اینکه سلول های آن باز است، امکان آسیب و کپک وجود دارد؛ ولی عایق های الاستومری با ویژگی های منحصر به فرد مانع از این اتفاقات می شوند.
  • ضخامت مناسب یکی از ویژگی های ایده آل عایق الاستومری است. عواملی مانند دمای سیال، گاز در لوله یا تجهیزات، نوع لوله، دمای محیط، رطوبت و محل استفاده در انتخاب عایق نقش مهمی دارند.

آشنایی با دریچه بازدید داکت اسپلیت

دریچه داکت اسپلیت باعث بهبود هوا به شکل مطبوع می شود. به طور معمول این نمونه دریچه ها به صورت توکار نصب می شود. مکان دریچه داکت اسپلیت در قسمت انتهایی آن است و مانند یک پوشش وظیفه محافظت از سیستم در برابر ورود اشیا و آلودگی های خارجی را بر عهده دارد .

دمپر ضد آتش

وقتی صحبت از اسپلیت می شود دمای پایین و خنک در ذهن تداعی می شود. جهت تنظیم انواع مکان ها مثل بیمارستان ها، اداره ها، آپارتمان ها و منازل از این سیستم خنک کننده استفاده می شود. یکی از روش هایی که برای تهویه و تنظیم هوا در ساختمان استفاده می شود، کانال کشی و استفاده از دریچه ها در قسمت پایانی است. از داکلت اسپلیت علاوه برای اینکه در فصل گرم برای کاهش دما استفاده می کنند، در فصل سرد سال نیز برای افزایش دما از آن استفاده می کنند.

بررسی قسمت های اصلی داکت اسپلیت

سیستم تهویه داکت اسپلیت دارای قسمت هایی است که هر کدام از اهمیت به‌ خصوصی برخوردارند. در زیر به بررسی این قسمت ها می پردازیم.

  • کندانسور داکت اسپلیت:

یک نوع گاز سرما است. این گاز نقش اساسی در گرفتن گرمای هوا و کاهش دمای آن  به عهده دارد. بهتر است این دستگاه بیرون نصب شود؛ زیرا پر سر و صدا است و گرما تولید می کند.

  • هواساز:

جهت انتقال و پراکنده کردن هوای مطبوع نیازمند این قطعه هستیم.

  • دریچه هوا:

محل نصب دریچه هوا در قسمت هوا رسانی است.

  • دریچه داکت اسپلیت

  • سیستم کانال کشی داکت اسپلیت

بررسی کاربردهای دریچه بازدید داکت اسپلیت

داکت اسپلیت ها نیز مانند هر وسیله دیگری در معرض خرابی قرار می گیرند؛ لذا در طول زمان نیازمند سرویس های دوره ای هستند. دریچه بازدید داکت اسپلیت محل تجهیزات اصلی اسپلیت را نشان می دهند و پس از اینکه تعمیرات داکت اسپلیت انجام شد دوباره سر جای خود قرار می گیرند. این نوع از دریچه ها جزء لوازم تاسیساتی محسوب می شوند؛ لذا در جنس های متفاوت با رنگ های مختلف می توان آنها را مشاهده کرد./۴۷۵۳۵۲

نظرات