قراردادهای فریلنسری چگونه تنظیم می شود؟

0

فریلنسری به معنای انجام پروژه‌ها و کارها به صورت مستقل و بدون تعلق به شرکت‌ها یا سازمان‌ها است. در فریلنسری، فرد مستقلی که به عنوان فریلنسر فعالیت می‌کند، می‌تواند به صورت پروژه‌ای با شرکت‌ها و مشتریان مختلف همکاری کند و از طریق این همکاری‌ها درآمد کسب کند. فریلنسری یا به عبارت دیگر آزادکاری به دلیل داشتن مزایای بسیار نظیر امکان کسب درآمد بیشتر، ساعات کاری انعطاف پذیر و ایجاد تنوع در کار، روز به روز بیشتر در جامعه رواج می یابد و افراد بیشتر به سمت و سوی فریلنسر شدن پیش می روند.

می توان گفت تنظیم قرارداد فریلنسری به شکلی صحیح و اصولی یکی از مهمترین و کلیدی ترین اقداماتی است که یک فریلنسر قبل از آغاز به کار خود می‌بایست انجام دهد. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به بیان این مطلب بپردازیم که چگونه می توان قراردادهای آزادکاری را به شکلی صحیح و اصولی تنظیم کرد؛ بنابراین با ما تا انتهای این مقاله همراه بمانید.

 قرارداد فریلنسری

قرارداد فریلنسری چیست و چه انواعی دارد؟

“قرارداد فریلنسری یا “قرارداد خدمات مستقل” (Independent Contractor Agreement)، یک نوع قرارداد حقوقی است که بین فریلنسر (مستقل) و کارفرما (شرکت یا فردی که خدمات فریلنسر را به دست می‌آورد) برقرار می‌شود. این قرارداد شرایط، نحوه پرداخت و دیگر جزئیات مربوط به ارائه خدمات توسط فریلنسر را تعیین می‌کند.”

قراردادهای آزادکاری انواع مختلفی دارند؛ از انواع قراردادهای فریلنسری می توان به قراردادهای زیر اشاره کرد:

  • قرارداد طراحی نرم افزار
  • قرارداد برنامه‌نویسی
  • قرارداد طراحی سایت
  • قرارداد پشتیبانی سایت
  • قرارداد طراحی گرافیک و …

اغلب افرادی که به صورت آزادکاری با یکدیگر همکاری می‌کنند، چه به عنوان کارفرما چه به عنوان فریلنسر به دنبال تنظیم قراردادی صحیح و اصولی نیستند، غافل از اینکه چه مسائل بسیاری در اثنای همکاری آنها ممکن است پدید آید و سبب ورود خسارت به ایشان گردد؛ بنابراین توصیه اکید ما به شما این است چه به عنوان کارفرما و چه به عنوان فریلنسر، همکاری خود را بدون وجود قرارداد باقی نگذارید. در ادامه نحوه نوشتن این قرارداد به شکلی صحیح و اصولی را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

نحوه تنظیم قرارداد فریلنسری چگونه است؟

همانگونه که گفته شد، قرارداد فریلنسری نوعی قرارداد کاری است که بین فریلنسر و کارفرما به منظور انجام پروژه و ارائه خدمات توافق شده است. این قرارداد همانند سایر قراردادهای کاری، جزئیات مربوط به شرایط انجام کار و پرداخت هزینه را شامل می‌شود. برای نوشتن قرارداد فریلنسری، مهمترین مواردی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:

  1. موضوع قرارداد: در متن توافق باید توضیح داده شود که فریلنسر دقیقاً چه کاری را برای کارفرما انجام خواهد داد. باید بیان شود که هدف پروژه چیست، چه وظایفی برای فریلنسر در نظر گرفته شده است و چه مهارت‌هایی برای انجام پروژه لازم است.
  2. مدت زمان انجام کار: باید مشخص شود که پروژه تا چه زمانی باید به اتمام برسد و اینکه فریلنسر نسبت به زمان بندی پروژه چقدر انعطاف‌پذیر است.
  3. هزینه قرارداد فریلنسری و نحوه پرداخت آن: در قرارداد می‌بایست معلوم باشد که کارفرما برای انجام پروژه به آزادکار چه مبلغی پرداخت می‌کند و چه زمانی و در چه شرایطی این پرداخت انجام می‌شود.
  4. حفظ محرمانگی اطلاعات و حقوق مالکیت: در این بند درج می‌شود که فریلنسر باید اطلاعات مربوط به پروژه را محرمانه نگه داشته و همچنین حقوق مالکیت مربوط به پروژه را به کارفرما واگذار می‌کند.
  5. شرایط خاتمه قرارداد فریلنسری: در قرارداد باید شرایط خاتمه پروژه، مانند موارد فسخ قرارداد یا نحوه برهم زدن آن مشخص و معلوم باشد.

در نحوه تنظیم قرارداد فریلنسری می‌توان از فرم‌های قرارداد آماده استفاده کرد. این الگوها و فرم‌ها به عنوان یک قالب استاندارد، می‌توانند به کارفرما و فریلنسر کمک کنند تا به راحتی و با دقت بیشتری قرارداد را تنظیم کنند. از این رو، مجموعه وکیل‌باشی برای شما انواع قراردادهای فریلنسری که توسط وکلای متخصص تنظیم و نگاشته شده است را فراهم نموده است. با استفاده از این قراردادها می‌توانید ضمن برخورداری از مشاوره حقوقی رایگان، به بهترین شکل از حقوق و منافع خود دفاع کنید.

قراردادهای فریلنسری

تعهدات فریلنسر و کارفرما در قراردادهای فریلنسری چیست؟

تعهدات طرفین در قراردادهای فریلنسری بسته به نوع پروژه و شرایط قرارداد ممکن است متفاوت باشند. با این حال، معمولاً تعهدات طرفین شامل موارد زیر است:

تعهدات فریلنسر در قراردادهای آزادکاری:

از تعهدات و وظایف فریلنسر، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  1. انجام پروژه: فریلنسر متعهد است که پروژه را با دقت و به صورت حرفه‌ای انجام دهد.
  2. رعایت مهلت‌ها: او می‌بایست پروژه را در زمان مشخص شده تحویل دهد.
  3. حفظ حریم خصوصی: فریلنسر متعهد است که اطلاعات مربوط به پروژه و کارفرما را محرمانه نگه دارد.
  4. ارائه پشتیبانی: وی باید که پس از پایان پروژه، به کارفرما پشتیبانی لازم را در خصوص پروژه ارائه دهد.

تعهدات کارفرما در قرارداد فریلنسری:

از تعهدات و وظایف کارفرما، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  1. پرداخت هزینه: کارفرما متعهد است که به فریلنسر هزینه مربوط به پروژه را پرداخت کند.
  2. توضیحات کامل: کارفرما می‌بایست تمامی توضیحات مربوط به پروژه وظایف فریلنسر را به طور کامل و دقیق ارائه کند.
  3. ارائه امکانات لازم: کارفرما متعهد است که امکانات لازم برای انجام پروژه، مانند نرم‌افزارها و تجهیزات، را به فریلنسر ارائه کند.
  4. تأیید پروژه: همچنین وی باید پروژه را پس از اتمام توسط فریلنسر بررسی کرده و در صورت تأیید، پرداخت نهایی را به فریلنسر ارائه کند.

به طور کلی، تعهدات طرفین در قرارداد فریلنسری باید به گونه‌ای باشد که صریح و مشخص بوده و در برابر هرگونه ابهام و اختلاف نظر در آینده مقاوم باشد.

جمع بندی:

اگر یکی از طرفین (کارفرما یا فریلنسر) قصد دارد قرارداد فریلنسری را به صورت قانونی و حرفه‌ای تهیه کند، بهتر است توسط یک وکیل متخصص تهیه شود. وکیل متخصص می‌تواند به طرفین کمک کند تا شرایط قرارداد را به گونه‌ای تدوین کنند که حقوق و تعهدات هر دو طرف رعایت شود و در صورت بروز اختلافات، قرارداد به عنوان یک سند رسمی و قانونی، قابل اجرا باشد؛ بدین نحو طرفین بتوانند به بهترین شکل از حقوق خود دفاع کرده و منافع خود را تضمین کنند.

نظرات