لیزر موهای زائد چیست و تمام نکات مهم آن،عوارض،مراقبت ها و انواع دستگاه لیزر

0

لیزر موهای زائد چیست: لیزر موهای زائد یکی از رایج‌ترین و موثرترین روش‌های زیبایی است که به محبوبیت خوبی در جهان رسیده و معمولا نتیجه رضایت‌بخشی برای فرد به همراه دارد. به همین جهت ما تمام نکات مهم در این باره ویژه ۱۴۰۲ را برای شما آماده کرده ایم. همراه ما باشید.

لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد چیست و تمام نکات مهم آن،عوارض،مراقبت ها و انواع دستگاه لیزر

لیزر موهای زائد چیست؟

در سال‌های اخیر لیزر موهای زائد بسیار رواج پیدا کرده و بسیاری از افراد با استفاده از این روش، خود را از شر اصلاح و اپیلاسیون مداوم موهای زائد راحت می‌کنند. در این روش نور بسیار متمرکزی از طریق سطح پوست به فولیکول‌های مو تابانده می‌شود. رنگ‌دانه‌های موجود در این فولیکول‌ها نور را جذب کرده و در اثر گرمای بالا از بین می‌روند.به عبارت دیگر، در طی جلسه لیزر موهای زائد، لیزر نوری از خود ساطع می‌کند که این نور توسط کیسه‌های لوله‌ای شکل درون پوست که مو را به وجود می‌آورند، جذب می‌شود. انرژی نور به گرما تبدیل می‌شود و به این کیسه‌ها یا همان فولیکول‌های مو آسیب می‌رساند. این آسیب رشد موها را در آینده مهار کرده یا تا حد زیادی آن را به تاخیر می‌اندازد. در حال حاضر بسیاری از منابع پزشکی از لیزر موهای زائد به‌جای حذف دائمی موهای زائد با عنوان حذف طولانی‌مدت موهای زائد استفاده می‌کنند. چون ممکن است تمام فولیکول‌ها از بین نروند و بعد از چند ماه یا چند سال شاهد رشد مجدد بعضی از موهای خود باشید.

عملکرد لیزر موهای زائد چگونه است؟

حالا که فهمیدید لیزر موهای زائد چیست، احتمالا کنجکاو شده‌اید که بدانید این روش چگونه انجام می‌شود. همان‌طور که گفتیم نور لیزر موهای زائد از سطح پوست به ساقه مو رسیده و با عبور از آن به سمت فولیکول مو می‌رود. اگر دقت کنید می‌توانید فولیکول‌های مو را حتی از روی سطح پوستتان هم مشاهده کنید.قبل از درمان، باید ناحیه موردنظر را کاملا با تیغ اصلاح کنید. بعضی از نقاط بدن که دارای پوست حساس‌تری هستند، به کرم‌ها یا ژل‌های بی‌حسی نیاز دارند. پس حدودا نیم ساعت قبل از لیزر آن ناحیه، باید از کرم بی‌حسی استفاده کنید تا در طول درمان، متوجه درد یا ناراحتی نشوید.لیزر موهای زائد در اتاق مخصوصی برای همین کار انجام می‌شود و شما حین انجام لیزر، باید از عینک‌های محافظ چشم استفاده کنید. لیزر با ایجاد گرما و تبخیر فولیکول‌ها، موها را از بین می‌برد. پس حین درمان ممکن است بویی مانند سوختن بوی گوگرد به مشامتان برسد. مدت زمان انجام لیزر موهای زائد بستگی به وسعت ناحیه تحت‌درمان دارد. لیزر موهای زائد برای کل بدن حدودا ۴۵ دقیقه تا یک ساعت طول خواهد کشید.

لیزر موهای زائد چیست

چه کسانی میتوانند لیزر موهای زائد انجام دهند؟

همان‌طور که گفتیم لیزر موهای زائد در واقع نوری است که توسط رنگ‌دانه‌های موجود در فولیکول‌ها جذب می‌شود. پس افرادی که پوست روشن و موهای تیره دارند، بهترین کاندیدا برای لیزر موهای زائد هستند. با این حال، از این روش موزدایی می‌توان برای انواع پوست‌ها استفاده کرد. لیزر موهای زائد برای موزدایی از قسمت‌های مختلف بدن مانند صورت، پاها، دست‌ها، شکم، کمر، زیربغل و بیکینی کاربرد دارد، ما پلک‌ها و ناحیه اطراف آن ناحیه‌های مناسبی برای انجام لیزر نیستند؛ چون ممکن نور لیزر به چشم‌ها آسیب وارد کند.

چه کسانی نمیتوانند لیزر موهای زائد انجام دهند؟

نور لیزر باید تنها توسط رنگ‌دانه‌های مو جذب شود، نه رنگ‌دانه پوست. پس کسانی که دارای خالکوبی هستند، نمی‌توانند ناحیه خالکوبی‌شده را لیزر کنند. همان‌طور که گفتیم تضاد رنگی بین پوست و رنگ‌دانه‌های مو بهترین نتیجه را برای فرد به ارمغان می‌آورد. با این حال، کسانی که پوست تیره دارند و موهای آن‌ها سفید، خاکستری، بلوند یا قرمز است، نتیجه خوبی از لیزر موهای زائد نخواهند گرفت. اما گزینه‌های لیزر درمانی برای موهای رنگ روشن همچنان در حال توسعه است.

چه کسانی نمیتوانند لیزر انجام دهند

انواع دستگاه های لیزر موهای زائد :

دستگاه لیزر الکساندرایت: دستگاه الکساندرایت یکی از سریع‌ترین دستگاه‌های موزدایی است اما می‌تواند در افرادی با پوست‌های تیره باعث ایجاد لکه‌های پوستی شود. الکساندرایت یکی از محبوب‌ترین دستگاه‌های لیزر موهای زائد در جهان به شمار می‌رود.

دستگاه لیزر دایود: دستگاه‌های لیزر موهای زائد دایود نسبت به دستگاه الکساندرایت طول موج نور بیشتری تولید می‌کنند و به عمق پوست نفوذ می‌کنند.

روبی: لیزر روبی از قدیمی‌ترین فناوری‌های لیزر موهای زائد است که طول موج آن می‌تواند باعث تیره شدن پوست شود.

IPL: این دستگاه چندین طول موج نور را از طریق پوست به فولیکول‌های مو در سطوح مختلف می‌رساند و آن‌ها را هدف قرار می‌دهد.

ND Yag: دستگاه‌های لیزر ND Yag دو نوع مختلف نور تولید می‌کنند. یکی از این نورها فولیکول‌های مو در عمق بیشتری از پوست را هدف قرار می‌دهد و دیگری روی فولیکول‌های نزدیک به سطح پوست اثر می‌گذارد.

مزایا لیزر موهای زائد بدن :

درد کمتری نسبت به سایر روش های حذف مو دارد

حذف موهای زائد با لیزر درد بسیار کمتری از آن که مردم فکر می کنند دارد. بسیاری از افراد درد آن را با احساس کوبیدن یک نوار پلاستیکی به پوست برابر می دانند. بسته به آستانه درد، ممکن است بعضی افراد کمی ناراحت شوند، اما جلسات آنقدر سریع هستند که اکثر افراد تحمل آن را آسان می دانند.

دقت بالا

لیزرها می‌توانند موهای تیره و ضخیم را به‌طور دقیق هدف قرار دهند و در عین حال، به پوست اطراف آن آسیبی وارد نکنند. فناوری لیزر فوق العاده دقیق است و لیزر موهای زائد را برای افرادی که به دنبال هدف قرار دادن و حذف چند تار موی خاص هستند ایده آل می کند.حتی اگر به دنبال حذف نواحی کوچک مو از اطراف ابرو، لب بالایی، بینی، خط بیکینی یا خط مو هستید لیزر میتواند آنها را بدون آسیب به نواحی اطراف هدف قرار دهد.

سرعت بالا

هر پالش لیزر تنها یک‌چهارم ثانیه طول می‌کشد و می‌تواند همزمان روی چندین فولیکول مو تاثیر بگذارد. پس اگر دنبال سریعترین روش هستید، لیزر موهای زائد سریع ترین راه برای خلاص شدن از شر موهای زائد است. شما باید چندین جلسه درمانی داشته باشید، اما بیشتر جلسات فقط چند دقیقه طول می کشد. هرچه ناحیه درمان کوچکتر باشد، زمان کمتری نیاز است.
می تواند موها را از هر قسمتی از بدن حذف کندبه جز مژه ها، لیزر موهای زائد را می توان در هر قسمتی از بدن انجام داد. مخصوصاً برای ناحیه پشت و بیکینی که دسترسی به آن با تیغ سخت است و اپیلاسیون آن بسیار دردناک است، لیزر ایده آل است.

از رشد موهای زائد جلوگیری می کند

تراشیدن، اپیلاسیون و سایر روش‌های حذف موهای زائد می‌توانند باعث رشد موهای زائد شوند. اگر مستعد موهای زائد هستید، لیزر موهای زائد یک گزینه عالی است. با از بین بردن ریشه، هرگز نگران رشد مجدد موهای مزاحم یا حلقه شدن مجدد آن به داخل بدن نخواهید بود. با لیزر موهای زائد می توانید همیشه از پوستی صاف و بدون مو لذت ببرید.

نتیجه قابل‌پیش‌بینی و دائمی

یشتر بیماران به‌طور متوسط بعد از سه تا هفت جلسه شاهد ریزش دائمی موهای زائد خود خواهند بود.اکثر مردم با لیزر موهای زائد، نتایج دائمی و ماندگاری را مشاهده می کنند. در برخی موارد، ممکن است چند ماه یا سال بعد نیاز به تمدید لیزر داشته باشید. از آنجا که لیزر یک راه حل بلند مدت است، مقرون به صرفه نیز است.به خاطر داشته باشید که در حالی که لیزر موهای زائد بر روی تمام رنگ‌های پوست کار می‌کند، اما در افرادی که پوست روشن و موهای تیره دارند بیشترین تاثیر را دارد. افرادی که رنگ پوست تیره‌تری دارند ممکن است دچار هیپرپیگمانتاسیون موقت پوست در ناحیه تحت درمان شوند.

انواع دستگاه های لیزر موهای زائد

عوارض لیزر موهای زائد :

تحریک پوست: ناراحتی موقتی، قرمزی و تورم پس از لیزر از عوارض شایع این روش موزدایی است که معمولا بعد از چند ساعت از بین می‌روند.
تغییر رنگ: بعد از لیزر ممکن است ناحیه تحت‌درمان روشن‌تر یا تیره‌تر از حالت قبل خود شود. احتمال تغییر رنگ در کسانی که قبل از لیزر در معرض نور خورشید قرار گرفته‌اند و افرادی که پوست تیره‌تری دارند، بیشتر است.

تاول: یکی از عوارض نادر لیزر موهای زائد ایجاد تاول، پوسته پوسته شدن، زخم یا سایر تغییرات در بافت پوست است که معمولا در پوست‌های تیره‌تر اتفاق می‌افتد.

نازایی : امواج لیزر موهای زائد تنها دو تا سه میلی‌متر به عمق پوست نفوذ می‌کنند و بلافاصله توسط ملانین یا رنگ‌دانه‌های موجود در فولیکول مو جذب می‌شوند. پس این امواج نمی‌توانند اندام‌های جنسی را تحت‌تاثیر قرار دهند و این ایده که لیزر موهای زائد باعث نازایی می‌شود، ریشه علمی ندارد. چراکه نور و گرمای لیزر توانایی نفوذ به داخل بدن را ندارند.

ماندگاری لیزر موهای زائد :

اگر فولیکول‌های مو به‌طور کامل از بین بروند، نتیجه لیزر موهای زائد هم دائمی خواهد بود. اما در بسیاری از مواقع تمام فولیکول‌ها از بین نمی‌روند و موهای ناحیه مورد نظر حتی بعد از اتمام جلسات لیزر هم ممکن است دوباره رشد کنند. با گذشت زمان، امکان لیزر مجدد موهای زائد همان نواحی برای کاهش تعداد موهایی که دوباره رشد کرده‌اند وجود دارد.رشد مجدد موها بعد از جلسات لیزر، به عوامل مختلفی مانند نوع موهای شما و همچنین مهارت تکنیسین لیزر بستگی دارد. اگر فولیکول مو آسیب ببیند ولی به‌طور کامل از بین نرود، مو دوباره می‌تواند رشد کند. از آنجایی که از بین بردن تک‌تک فولیکول‌های مو کار دشواری است، پس بیشتر افراد شاهد رشد مجدد موهای خود خواهند بود. به همین خاطر بعد از اتمام جلسات لیزر، بهتر است سالی یک یا دو بار برای شارژ به کلینیک مراجعه کنید.

عوارض لیزر موهای زائد

همراه ما باشید

نظرات