از کاربردهای اسانس های خوراکی چه می‌دانید؟

0

اسانس خوراکی برای مصرف انسان بی‌خطر است. آن‌ها به عنوان طعم دهنده توانسته‌اند در طیف وسیعی از خوراکی‌ها مورد استفاده قرار بگیرند. اسانس‌های خوراکی که طبیعی و قدرتمند هستند با استفاده کم، عطر و طعم خوراکی‌ها را تغییر داده و آن‌ها را خوش طعم‌تر می‌کنند. بر روی اسانس‌های خوراکی برچسب اطلاعات وجود دارد که توسط سازمان غذا و دارو برای مصرف انسان تایید شده اند.

اسانس خوراکی چیست؟

 کاربردهای اسانس های خوراکی

اسانس خوراکی چیست؟ در بسیاری از مواقع گیاه یا میوه مورد نظر و مورد دلخواه شما برای تهیه شیرینی و کیک، دسر و آبمیوه در دسترس نیست، اما اسانس‌ها کمک می‌کنند تا به عطر و طعم همه میوه‌ها دسترسی پیدا کنید. اسانس‌های خوراکی را به دو صورت پودر یا مایع تولید می‌کنند. البته اسانس‌های مایع بیشتر از پودرها طرفدار دارند. اسانس‌های مایع نیز به طور کلی در دو گروه محلول در آب و محلول در روغن به فروش می‌رسند. اسانس‌هایی که در آب محلول هستند امکان تبخیر در آن‌ها وجود دارد، اما برای جلوگیری از تبخیر آن‌ها معمولا کمی روغن به آن‌ها اضافه می‌کنند تا روغن مانع از تبخیر اسانس شود.

خواص اسانس خوراکی

کاربردهای اسانس های خوراکی

تنها چند قطره از اسانس‌های خوراکی کمک می‌کند علاوه بر اینکه طعم خوراکی تغییر پیدا کند، عطر خوراکی نیز بیشتر شود. اسانس‌های خوراکی گرچه طعم و عطر دلپذیری به خوراکی‌ها می‌دهند، اما می‌توانند جنبه درمانی نیز داشته باشند. اسانس‌های خوراکی متناسب با نوع میوه یا گیاهی که تهیه شده است، می‌تواند خواص درمانی نیز داشته باشند. هر یک از آن‌ها می‌توانند ضد تورم، ضد عفونی کننده و موثر در مشکلات گوارشی باشند. اسانس خوراکی گیاهی همچون نعنا و بابونه می‌توانند مشکلات گوارشی و پوستی را درمان کنند. برخی دیگر از اسانس‎های خوراکی آرامش بخش بوده و برای استرس مفید هستند. دقت داشته باشید اگر فردی به اسانس‌ها آلرژی داشته باشد می‌تواند منجر به دل درد، سردرد و یا تنگی نفس شود.

کاربرد اسانس خوراکی

کاربردهای اسانس های خوراکی

اسانس‌های خوراکی بسیار معطر هستند و رایحه دلپذیری را به خوراکی‌ها می‌بخشند. از جمله اسانس‌های خوراکی گیاهی می‌توان به نعناع، مرزنجوش، اسانس برنج ، اسطوخودوس و موارد دیگر اشاره کرد. از اسانس‌های خوراکی میوه‌ای نیز می‌توان به انواع مرکبات، توت فرنگی، اسانس کره ، انار، توت فرنگی، آناناس و میوه‌های دیگر اشاره کرد.  اسانس‌های خوراکی که از میوه‌ها و یا گیاهان به دست می‌آیند، برای تهیه بسیاری از خوراکی‌ها از جمله آبنبات ها، شکلات ها، دسرها، شیرینی‌ها، پودر ژله، نوشابه، بستنی و هر خوراکی دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند.. در بسیاری از موارد اسانس‎ها را با آب رقیق می‎کنند و با اسپری بر روی شکلات و کیک‎ها اسپری می‎کنند. از آنجایی که اسانس‌های خوراکی بسیار غلیظ هستند، باید در مصرف آن‌ها دقت شود، مصرف زیاد اسانس باعث طعم تلخ در خوراکی می‎شود.

خرید اسـانس خوراکی

معمولاً اسانس‌های خوراکی در شیشه‌های تیره به فروش می‌رسند تا نور باعث تغییر رنگ اسانس نشود. به هنگام خرید رنگ اسانس را مشاهده کنید، معمولا اسانس‌ها دارای رنگ‌های روشنی هستند، اما اگر در مجاورت هوا قرار بگیرند ممکن است تغییر رنگ دهند و طعم آن‌ها نیز تلخ و یا ترش شود. همچنین اسانس‌هایی که از تاریخ تولید آن‌ها مدت زمان زیادی گذشته باشد، عطر ملایم‌تری دارند. از آنجایی که اسانس‌ خوراکی با سلامت افراد در ارتباط است، باید کیفیت اسانس مورد تایید سازمان غذا و دارو قرار بگیرد. تایید وزارت بهداشت و نشان استاندارد قطعاً باید بر روی شیشه اسانس خوراکی وجود داشته باشد. همچنین هنگام خرید برچسب روی شیشه را با دقت بخوانید تا اسانس غیر خوراکی را به جای اسانس خوراکی استفاده نکنید.

اگر فروشگاهی در نزدیکی شما اسـانس خوراکی ندارد، می‌توانید این محصول را به صورت اینترنتی نیز خریداری کنید. در خرید اینترنتی شما می‌توانید با طیف بیشتری از انواع اسانس‌های خوراکی رو به رو شوید و اسانس‌های مورد علاقه خود را انتخاب و خریداری کنید.

سخن پایانی

نیکو شیمی بزرگترین تامین کننده اسانس‌ خوراکی و غیرخوراکی است. این مجموعه سعی کرده است اسانس‌های خوراکی را از بهترین برندها تهیه و مجموعه خود را تکمیل کند. حتی می‌توانید کمیاب‌ترین اسانس‌های خوراکی را از نیکو شیمی خریداری کنید. با مراجعه به سایت این مجموعه و انتخاب بخش اسانس‌های خوراکی، وارد دنیای عطر و طعم‌های بی‌نظیر شوید. برای مصرف خانگی می‏توانید شیشه‎های کوچک را انتخاب کنید، اما برای کارخانه داران در حجم‏های بیشتر به صورت گالنی فروخته می‏شود.

نظرات