پیاده سازی ایزو ۱۴۰۰۱

0

اگر سازمان شما می‌خواهد ایزو ۱۴۰۰۱ را پیاده‌سازی کند و گواهینامه ایزو یک سیستم مدیریت زیست محیطی (EMS) را بر اساس استاندارد دریافت کند، ممکن است در یافتن اینکه از کجا شروع کنید غرق شوید. برای کمک به شما در انجام این کار، در زیر یک مرور کلی از چند مرحله مورد نیاز برای اطمینان از اینکه هیچ چیزی در طول اجرا و آماده سازی شما برای گرفتن ایزو از قلم نیفتاده اورده شده است.

 ایزو 14001

ایزو ۱۴۰۰۱ چیست؟

 ISO 14001 یک استاندارد بین المللی برای طراحی و پیاده سازی یک سیستم مدیریت زیست محیطی (EMS) است. الزامات ISO 14001 چارچوب و دستورالعمل هایی را برای ایجاد سیستم مدیریت محیطی شما ارائه می دهد تا عناصر مهم مورد نیاز برای موفقیت یک EMS را از دست ندهید.

پس از کنفرانس سازمان ملل متحد در زمینه محیط‌زیست و توسعه که در سال ۱۹۹۲ در ریودوژانیرو برگزار گردید. کمیته فنی  ISO 207 برای تلاش جهت دستیابی به توسعه پایدار آماده است.

اخذ ایزو ۱۴۰۰۱ نشان می‌دهد که شرکت مطابق با قوانین محیط‌زیست است. گرفتن ایزو ۱۴۰۰۱ همچنین به شرکت‌ها در دستیابی به بازارهای جدید و تقویت روابط مشتری پشتیبانی می‌کند. استاندارد ۱۴۰۰۱ بدون درنظرگرفتن بخش یا اندازه می‌تواند برای هر شرکتی اعمال شود.

۱) پشتیبانی مدیریت را دریافت کنید

پشتیبانی مدیریت بسیار مهم است. بدون این پشتیبانی، اجرای ایزو ۱۴۰۰۱ شما تقریباً با شکست مواجه خواهد شد. شما باید فروش خوبی داشته باشید تا مدیریت خود را متقاعد کنید که ۱۴۰۰۱ ایده خوبی است.

۲) الزامات قانونی را شناسایی کنید – اطمینان از اینکه الزامات قانونی و سایر الزامات EMS خود را شناسایی کرده اید، گام مهم دیگری برای اطمینان از موفقیت آمیز بودن اجرای شما است.

۳) محدوده EMS را تعریف کنید

برای اطمینان از اینکه محدودیت های کاری که باید انجام شود را می دانید، باید محدوده EMS خود را مشخص کنید. این کمک می کند تا از گنجاندن مناطقی از کسب و کار شما که ممکن است بر محیط زیست تأثیری نداشته باشد جلوگیری کنید.

ابزارهای کلیدی برای تعریف دامنه، سیاست های زیست محیطی و جنبه های زیست محیطی هستند (تعاملی که شما با محیط زیست دارید). اینها اولین اسنادی هستند که باید برای EMS ایجاد کنید.

ایزو 14001

۴) رویه ها و فرآیندهای EMS را تعریف کنید

اینها شامل فرآیندها و رویه هایی است که برای اطمینان از نتایج ثابت و کافی در هنگام جلوگیری از اثرات منفی زیست محیطی و برای پاسخ به موقعیت های اضطراری، شناسایی خواهید کرد.

۵) رویه‌ها و فرآیندهای EMS را اجرا کنید

اغلب، این فرآیندها به فرآیندهایی که قبلاً در سازمان شما وجود دارد، مانند ردیابی زباله‌های تأسیسات شما، مرتبط می‌شوند. از آنجایی که همه فرآیندها نیازی به رویه های مستند ندارند، مهم است که تصمیم بگیرید که کدام یک باید مستند شوند تا از آسیب زیست محیطی جلوگیری شود

۶) آموزش و آگاهی را انجام دهید

کارکنان باید در مورد اینکه ایزو ۱۴۰۰۱ چیست و چرا این کار را انجام می دهید، علاوه بر آموزش برای هرگونه تغییر در فرآیندهایی که در آن دخیل هستند، آموزش ببینند. مهم است که همه در سازمان شما بدانند که شما چه هستید.

۸) EMS را راه اندازی کنید. اندازه گیری و نگهداری سوابق

این زمانی است که سوابقی را که در طول ممیزی مورد نیاز است جمع آوری می کنید تا نشان دهید که فرآیندهای شما الزامات تعیین شده برای آنها را برآورده می کند. سوابق همچنین نشان می دهد که فرآیندها موثر هستند و در صورت نیاز، بهبودهایی در EMS شما انجام می شود. نهادهای صدور گواهی، مدت زمان مشخصی را برای این اتفاق تعیین می کنند تا اطمینان حاصل شود که سیستم به اندازه کافی بالغ است تا مطابقت را نشان دهد.

۹) انجام ممیزی های داخلی

سازمان صدور گواهی از شما می خواهد که هر فرآیند را قبل از ورود آنها برای انجام ممیزی گواهینامه به صورت داخلی ممیزی کنید. این به شما فرصتی می دهد تا مطمئن شوید که فرآیندها همان چیزی را که شما برنامه ریزی کرده بودید انجام می دهند، و در غیر این صورت، فرصتی خواهید داشت که هر مشکلی را که پیدا کردید برطرف کنید.

ایزو 14001

۱۰) انجام بازبینی مدیریت

به همان اندازه که مدیریت از اجرای ایزو ۱۴۰۰۱ حمایت می کند، مهم است، مشارکت مدیریت در نگهداری مداوم EMS است. به منظور حصول اطمینان از اینکه فرآیندها دارای منابع کافی برای اثربخشی و بهبود هستند، مدیریت باید داده های مشخص شده از فعالیت های EMS را بررسی کند و به آن داده ها واکنش مناسب نشان دهد.

۱۱) اقدامات اصلاحی را اجرا کنید

برای رفع مشکلات و بهبود سیستم، باید از اقدامات اصلاحی برای یافتن علت اصلی هر مشکلی که پیدا شده است استفاده کنید و برای اصلاح آن علت اصلی اقدام کنید. این مشکلات را می توان در طول اندازه گیری ها، ممیزی های داخلی و بررسی مدیریت شناسایی کرد.

نظرات