نحوه محاسبه ظرفیت و ابعاد سپتیک تانک پلی اتیلن

0

محاسبه ظرفیت و ابعاد سپتیک تانک یکی از مهم ترین گام ها در طراحی این تجهیزات است که بر اساس فاکتورهای مختلفی انجام میشود. با توجه به اینکه این تانک ها در مکان های مختلفی قابل استفاده هستند، تنوع در آنها از نظر ابعاد و ظرفیت بسیار زیاد است. نوع کاربری، تعداد نفرات حاضر در آن محل از مهم ترین پارامترها در این زمینه به شمار می روند. در ادامه پارامترهای مهم و فرمول محاسبه ظرفیت و ابعاد سپتیک تانک پلی اتیلنی را معرفی خواهیم کرد.

 محاسبه ظرفیت سپتیک تانک

دلیل اهمیت محاسبه دقیق ظرفیت سپتیک تانک

سپتیک تانک ها مخازن استوانه ای هستند که برای جمع آوری فاضلاب و تصفیه اولیه آن استفاده میشود. این مخازن علاوه بر جمع آوری فاضلاب و تصفیه مقدماتی آن می توانند نقش ایستگاه پمپاژ را ایفا کنند. به همین دلیل باید ظرفیت آن با مقدار فاضلاب ورودی و تجهیزات به کار رفته در مخزن تناسب داشته باشد. سپتیک تانک اگر ظرفیت و ابعاد کمتر از حد استاندارد داشته باشد، باعث سرریز فاضلاب خواهد شد. علاوه براین لجن های موجود در فاضلاب به درستی ته نشین نخواهد شد و روند تصفیه با اختلال مواجه می گردد.

اگر ظرفیت سپتیک تانک بیشتر از اندازه استاندارد تعیین گردد، هزینه ها افزایش پیدا می کند. هر اندازه مخزن سپتیک بیشتر باشد، به همان نسبت متریال بیشتری برای ساخت آن به کار می رود. به همین دلیل در نهایت باعث افزایش هزینه ها خواهد شد. بزرگ بودن مخزن و بیشتر بودن ظرفیت آن از حد استاندارد اختلالی در نحوه تصفیه و عملکرد دستگاه ایجاد نمی کند.

محاسبه ظرفیت سپتیک تانک

در طراحی سپتیک تانک علاوه بر انتخاب متریال بدنه، باید ظرفیت و ابعاد آن بدرستی محاسبه و تعیین گردند. در محاسبه ابعاد سپتیک تانک که ساختار استوانه ای دارند چند عامل مهم نقش دارد که عبارتند از:

تعداد واحدهای مسکونی

بر اساس اینکه ساختمان مورد نظر چه تعداد طبقه و واحد دارد ظرفیت سپتیک تفاوت خواهد داشت. چون در واقع به دنبال این هستیم که مقدار فاضلاب ورودی به مخزن را در یک شبانه روز محاسبه کنیم. هر اندازه تعداد واحدهای مسکونی بیشتر باشد، فاضلاب بیشتری نیز تولید شده و ابعاد و ظرفیت سپتیک باید افزایش پیدا کند.

تعداد نفرات در هر واحد مسکونی

هر یک از افراد حاضر در واحدهای مسکونی مقدار فاضلاب خاصی را در شبانه روز تولید می کند. این کاملا طبیعی است که با افزایش تعداد نفرات در هر واحد، فاضلاب تولیدی ساختمان افزایش پیدا نموده و در نهایت باعث بیشتر شدن ظرفیت مخزن میشود.

سرانه مصرف آب هر فرد

با توجه به اینکه این گروه از تجهیزات تصفیه فاضلاب در چه محیطی نصب میشود، مقدار سرانه فاضلاب تولیدی هر فرد تفاوت دارد. به عنوان مثال، فاضلاب تولیدی کارگران در کارخانه با افراد حاضر در ساختمان مسکونی تفاوت دارد. محاسبه سرانه آب مصرفی هر یک از افراد نیاز به تخصص بالایی دارد. به همین دلیل در اغلب مواقع از جدول های تنظیم شده بر اساس استانداردها می توان استفاده کرد.

بر اساس استانداردهای ارائه شده، مقدار مصرف آب و تولید فاضلاب در محیط های مختلف برای هر فرد در جدول زیر مشخص شده است:

فرمول محاسبه ظرفیت سپتیک تانک

فرمول محاسبه ظرفیت سپتیک تانک

بر اساس فاکتورها و پارامترهایی که در بالا به آن اشاره شد، می توان رابطه و فرمول برای محاسبه ظرفیت ارائه داد:

(تعداد واحدهای مسکونی* تعداد افراد در هر واحد* سرانه مصرف آب برای هر فرد/۱۰۰۰)* ۷۵%+ ۴٫۵

در این رابطه عدد ۷۵ درصد نشان دهنده این است که از میزان آب مصرفی در شبانه روز برای هر فرد، تنها ۷۵ درصد آن به فاضلاب تولید میشود. ۲۵ درصد از آب مصرفی استفاده شده و وارد چرخه فاضلاب نمیشود.

عدد ۴٫۵ که به صورت ثابت در فرمول در نظر گرفته میشود نشان دهنده حداقل حجم سپتیک تانک ها است. به صورت استاندارد حداقل حجم و ظرفیت سپتیک تانک ها ۴٫۵ متر مکعب در نظر گرفته میشود.

محاسبه ظرفیت سپتیک تانک بیمارستان

در محیط هایی از قبیل بیمارستان، هتل، مراکز اقامتی و تفریحی که تعداد افراد حاضر در هر اتاق متغیر است، محاسبه ظرفیت سپتیک ممکن است با کمی تغییر مواجه شود. مقدار سرانه مصرف آب در این قبیل محیط ها بر اساس شاخص های مختلفی تعیین می گردد. در واقع اگر هدف طراحی و ساخت سپتیک تانک برای این محیط ها است، باید تخصص بالایی در زمینه محاسبه ظرفیت داشته باشید.

در محیط هایی از قبیل بیمارستان ها بر اساس ابزارهای اندازه گیری و آنالیزهای متعدد که انجام شده است، در نهایت جدول خاصی تعیین شده است. بر اساس اطلاعات درج شده در این جدول محاسبه ظرفیت سپتیک تانک انجام میشود. لازم به ذکر است، متناسب با شرایط محیط و نوع واحد درمانی و تعداد نفرات حاضر در آن می توان مقدار مصرف سرانه آب و تولید فاضلاب را تغییر داد.

به عنوان مثال، در واحدهای درمانی و بیمارستانی هر یک از افراد روزانه ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ لیتر فاضلاب تولید می کنند. در هتل ها این مقدار حدود ۲۳۰ تا ۲۸۵ لیتر در نظر گرفته میشود. در کارخانه ها به ازای هر ۸ ساعت کار هر یک از کارگران ۶۰ تا ۱۴۰ لیتر فاضلاب در شبانه روز تولید می کنند.

استانداردهای بین المللی ظرفیت سپتیک تانک

علاوه بر رابطه فوق، هر یک از کشورها استانداردهای خاصی را در تعیین ظرفیت سپتیک ها ارائه داده اند. به عنوان مثال در آلمان حداقل حجم سپتیک برای هر فرد ۵ متر مکعب در نظر گرفته شده و مقدار فاضلاب تولیدی افراد ۳۰۰ لیتر است. این در حالیست که در سوئیس حداقل حجم سپتیک برای هر فرد که روزانه ۳۰۰ لیتر فاضلاب تولید می کند، ۵ متر مکعب است.

طراحی و ساخت سپتیک تانک مطابق با استانداردها

همان طور که در طول متن اشاره شد، محاسبه ظرفیت و ابعاد سپتیک تانک از مهم ترین مراحل در طراحی این مخازن است. آبسازه با بهره مندی از تخصص و دانش گروهی از مهندسیان باتجربه این حوزه به طور دقیق ظرفیت مخزن را محاسبه و بر همین اساس طراحی و ساخت آن را انجام می دهد. تمام محصولات این مجموعه بر اساس استانداردهای روز دنیا طراحی و با بهترین متریال پلی اتیلن تولید میشود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید سپتیک تانک می توانید نام آبسازه را در اینترنت جستجو کنید و از مشاوره رایگان بهره مند شوید.

نظرات