۴ نکته مهم برای انتخاب بهترین سایز کفش کوهنوردی

0

هایکینگ و کوهنوردی با کفش هایی که به خوبی فیت شده‌اند بسیار راحت‌تر است. اما اگر این‌طور نباشد، کوهنوردی شما را به یک کار دشوار بدل خواهد کرد و آخر سر پایتان از چند ناحیه آسیب دیده یا دچار تاول خواهد شد و تمام مسیر درگیر آن خواهید شد. از این جهت مسئله فیت بودن و سایز مناسب اهمیت بسیار زیادی دارد.

اول از همه، باید از خودمان بپرسیم که کفش را برای چه‌کاری نیاز داریم؟ کفش‌ کوهنوردی و طبیعت گردی انواع مختلفی دارد که هر کدام از آن‌ها کاربرد خاص خود را دارند. پس برای اینکه بدانید چه نوع کفشی برای شما مناسب است کتگوری های مختلف به شما در انتخاب کفش کمک خواهد کرد. همچنین می توانید به جای استفاده از کفش کوهنوردی از صندل کوهنوردی استفاده کنید. البته پیشنهاد می شود که حتما شرایط کوهنوردی خود را در نظر بگیرید و سپس به تهیه آن اقدام کنید.

وقتی نوع کفش یا دسته‌بندی مناسب خود را پیدا کردید، قدم بعدی نحوه فیت شدن آن است. بسته به نوع استفاده، مدل‌های مختلفی در بازار وجود دارد. برخی سرسخت، برخی منعطف و برخی نرم هستند. در ادامه به چهار نکته اشاره می‌کنیم که در انتخاب بهترین مدل و بهترین سایز کفش نقش مهمی ایفا می‌کند.

۱ . فیت کردن کفش و مسئله مواد اولیه

جنس کفش چه چرم باشد و چه غیر چرم خیلی مهم نیست، مهم فیت شدن آن است. فیت شدن کفش تا حدی به جنس کفش مرتبط است. برای مثال کفشی که آستر و لایه داخلی آن از چرم طبیعی باشد با فرم پا شکل می‌گیرد درحالی که متریال چرم مصنوعی یا ضدآب انعطاف کمتری دارند.

وقتی پا در داخل کفش خوب بنشیند بستن کفش راحت‌ خواهد شد. اما نکته کلیدی در فیت شدن کفش کوهنوردی “قالب” است. قالبی که تولیدکنندگان کفش در مراحل ساخت کفش استفاده می‌کنند در شکل گیری فضای داخلی کفش نقش اساسی ایفا می‌کند. به همین جهت است که شرکت سازنده کفش اهمیت پیدا می‌کند. لازم به ذکر است که در سال های اخیر برندهای قوی داخلی اقدام به تولید و فروش کفش کوهنوردی ایرانی کرده اند.

۲ . قالب های مختلف برای کفش

اینکه پای شما چطور در کفش جا‌ بگیرد تا حد زیادی به قالب بستگی دارد. قالب معمولا مدل چوبی یا پلاستیکی پا می‌باشد. حجمی که قرار است کفش دور آن را بگیرد. هر تولیدکننده‌ای قالب مخصوص به خود را دارد. اکثر تولیدکنندگان از یک قالب بارها استفاده می‌کنند. درنتیجه اگر کفشی از یک برند خاص استفاده کرده اید که با پایتان جور نبوده است در انتخاب برند یا تولیدکننده تجدید نظر کنید. مگر آنکه از برندهای مطرح مانند کفش هومتو خرید کنید. برند‌های مطرح از قالب‌های گوناگون در ساخت کفش استفاده می‌کنند.

۳ . یافتن مناسب‌ ترین سایز کفش

معمولا در هنگام خرید از فروشگاه‌های خرده‌فروشی، کارمندان طبق تجربه‌ای که دارند به شما کمک خواهند کرد تا سایز مناسب را انتخاب کنید. اما امروزه فروش محصولات کوهنوردی معمولا از طریق سایت‌های خرید (همچون فروشگاه کی تو ایران، کوهشید، دوبیسل، کوه مارکت، همطناب و…) انجام می‌شود. در این صورت بهتر است ابتدا طول پای خود را به طور دقیق اندازه بگیرید.

گرفتن سایز پا در چهار مرحله

  اندازه گیری ابعاد پا

گام اول: در شروع نیاز به یک برگه، مداد و یک خط کش داریم.

 استفاده از برگه و مداد برای اندازه گیری ابعاد پا

گام دوم: کاغذ را روی زمین بگذارید، روی آن طوری بایستید که پاشنه پا مماس با لبه کاغذ باشد. نکته مهم در این مرحله این است که حتما جوراب کوهنوردی پایتان باشد.

 طراحی الگوی پا بر روی کاغذ

گام سوم: از کسی بخواهید تا دور پایتان با مداد خط بکشد (خودتان هم می‌توانید، البته باکمی دشواری)

 استفاده از خط کش برای اندازه گیری ابعاد پا

گام چهارم: حالا با یک خط کش فاصله بین جلوترین نقطه انگشتان پا (معمولا انگشت شست پا) تا پاشنه پا را اندازه‌گیری کنید.

۴ . آیا کفش کوهنوردی باید یک سایز بزرگ‌تر باشد؟

مطمئنا شما از سایز کفشی که در شهر می‌پوشید خبر دارید. این سوال پیش می‌آید که آیا برای کوهنوردی باید سایز بزرگتری تهیه کنیم؟ اگر پاسخ مثبت است، چه مقدار بزرگتر کافی‌ست؟ نیم سایز یا یک سایز؟

پاسخ کارشناسان به اندازه طول کفش مناسب این است که جلوی انگشتان پا به اندازه عرض انگشتان باید فضا داشته باشید. این فضای یکی از مهمترین نکاتی‌ست که باید رعایت کنید تا انگشتانتان به جلوی کفش برخورد نداشته باشد (مخصوصا در سرپایینی یا برگشت). اگر انگشت شست با جلوی کفش مدام برخورد داشته باشد امکان سیاه شدن ناخن یا عفونت می‌شود.

به خصوص هنگامی که می‌خواهید از کفش‌های سبک یا چندمنظوره استفاده کنید این قضیه را رعایت کنید. حتما نیم سایز یا یک سایز بزرگتر از کفشی که در زندگی روزمره استفاده می‌کنید بخرید.

در جدول زیر فضای لازم برای انگشتان را در محاسبات گنجانده‌ایم تا سایز دقیق کفش هایکینگ و کوهنوردی خود را با اندازه‌گیری خود مطابقت دهید.

 جدول ابعاد و اندازه های فضای بین انگشتان پا

با کمک این جدول و اندازه‌ای که از طول پایتان گرفته‌اید سایز دقیق کفش کوهنوردی خود را بدست آورید.

امتحان کردن کفش

هنگام خرید کفش کوهنوردی پس از انتخاب سایز پوشیدن و امتحان کردن کفش‌ است. حتی اگر سایز و فرم کفش را به درستی انتخاب کرده باشید می‌بایست آن را امتحان کنید. در این مرحله چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

  • بهترین زمان برای خرید یا به اصطلاح پازدن بعداز ظهر یا شب است. علت این امر هم تورم پا در طول روز است. اگر صبح امتحان کنید ممکن است سایز کوچتری تهیه کنید و همین امر موجب آزار انگشتانتان خواهد شد.
  • پیش از پوشیدن و امتحان کردن کفش می‌بایست جوراب مخصوص کوهنوردی پایتان باشد. همان جورابی که در برنامه‌هایتان قرار است استفاده کنید.
  • عجله نکنید. حداقل ده دقیقه وقت صرف امتحان کردن کفش کنید. اگر در ناحیه‌ای از پا احساس فشار دارید یا با بدنه کفش بیش از حد تماس دارد و در طول این دقایق برطرف نشد این بدان معنی‌ست که در مسافت‌های طولانی یا مسیر‌های دشوار پایتان را اذیت خواهد کرد.

 انتخاب بهترین سایز برای کفش کوهنوردی

  • بهتر است شرایط طبیعت را شبیه‌سازی کنید. فروشگاه‌های معتبر کشور معمولا سطوح شیب‌داری برای همین منظور تعبیه کرده‌اند. سطوحی برای بالا و پایین رفتن و تست کردن کفش. در نهایت مطمئن شوید که هنگام پایین آمدن از سطح شیب‌دار انگشتانتان به جلوی کفش برخورد نمی‌کند.
  • آیا پاشنه پایتان در حین امتحان کردن در کفش ثابت ایستاده بود؟ لغزش یا سرخوردن پاشنه معمولا یکی از مهمترین دلایل بروز تاول می‌باشد. برای اینکه مطمئن شوید پاشنه به طور کامل فیت شده است بند‌های کفش را باز کنید و راه بروید. اگر در اطراف پاشنه کفش بازی کند یعنی عرض کفش بزرگتر از سایز شماست. حالا بند‌ها را ببندید، از سطح شیب‌دار بالا بروید و روی پنجه‌پا بایستید. آیا پاشنه پایتان تکان می‌خورد؟ اگر تکان نمی‌خورد کفش سایزتان است.
  • انگشتانتان باید فضای لازم برای حرکت داشته باشند و این فضا نه تنها به جلو بلکه اطراف نیز باید فضای اندکی جهت حرکت داشته باشند. در کوهنوردی‌های حرفه ای و صعود به قلل مرتفع نبود فضا میان انگشتان و کفش باعث بروز سرمازدگی می‌شود. البته این فضا نباید زیاد شود و طوری باشد که انگشتان در کفش بازی کنند.
  • کفش‌های مرتبط با صخره‌نوردی یا صعود در سالن از این قضیه مستثنی هستند. این کفش‌ها می‌بایست به طور کامل اندازه کفش روزمره و حتی کوچکتر از آن باشند. فیت بودن یا سایز کوچکتر به خاطر ارتباط مستقیم با دیواره‌ها و کار با گیره‌ها می‌باشد.

مواردی که در این مقاله ذکر شد می‌بایست به خرید بهتر شما کمک کرده و از پاهایتان در کوهنوردی یا سفرهای ماجراجویی محافظت کند.

نظرات