نحوه صحیح نشستن روی صندلی اداری چگونه است؟

0

این روزها بخش قابل توجهی از مشاغل به شکل کامپیوتری یا به اصطلاح پشت‌میزنشینی است. بسیاری از ما چه در خانه و چه در محل کار، ساعت‌های متمادی پشت میز می‌نشینیم. با توجه به وضعیت شغلی، برخی توانایی این را دارند که به طور موقت از روی صندلی اداری خود بلند شوند، استراحت کنند یا قدم بزنند. اما متاسفانه برخی این اجازه را نداشته و باید به طور میانگین بین ۵ تا ۹ ساعت در یک حالت ثابت روی صندلی کارمندی قرار گیرند. این مسئله می‌تواند برای سلامتی یک فرد بسیار مضر باشد خصوصا اگر ندانید که نحوه‌ی نشستن روی صندلی مدیریت و صندلی کارمندی چگونه است.

صندلی کارمندی

چرا نحوه نشستن روی صندلی اداری مهم است؟

ضعیف‌شدن پاها و اندام تحتانی، درد گردن و شانه، ایجاد اضطراب و افسردگی، درد و آسیب به کمر، افزایش وزن، ایجاد اختلال در گوارش و … از جمله عوارضی است که نشستن طولانی و اشتباه روی صندلی‌ها به همراه خواهد داشت. به همین خاطر ضروری است که حتما فرم صحیح نوشتن روی صندلی اداری را بدانید.

در واقع هر یک از ما فرم خاصی برای نشستن داریم. برخی ممکن است به سر خود را بیش از حد به سمت عقب ببرند، برخی شاید قوز کنند و اتفاقا از این حالت نشستن هم بیشترین احساس راحتی را به دست آورند اما نتیجه‌ی آن در بلندمدت چیزی جز آسیب نیست. به همین خاطر در ادامه به شکل صحیح نشستن اشاره خواهیم کرد.

سوالاتی که هر روز باید از خودتان بپرسید!

هر روز که پشت میز و صندلی اداری خود قرار می‌گیرید، این سوالات را از خودتان بپرسید:

  • آیا چشمان من و مانیتور هر دو در یک راستا هستند و نیاز به خم کردن گردن ندارم؟
  • آیا صفحه‌کلید یا میز به شکلی است که حداکثر راحتی را برای مچ دست، شانه و گردن من به وجود آورد؟
  • آیا زاویه‌ی آرنج من برای استفاده از ماوس به شکل نود درجه است یا نه؟
  • آیا پاهای من آویزان است یا روی زمین قرار گرفته؟
  • آیا کمر من صاف است یا نه؟

صندلی اداری

نحوه صحیح نشستن روی صندلی اداری چگونه است؟

حین نشستن روی صندلی کارمندی به نکته‌های زیر توجه داشته باشید:

  • زاویه کمر و ران بایستی نود درجه باشد. همچنین زاویه‌ی ایجاد شده در زانو هم به همین صورت است.
  • اگر پاهای شما از صندلی آویزان است، حتما از یک زیرپایی استفاده کنید تا زاویه‌ی ۹۰ درجه ایجاد گردد و با این کار از لمس شدن پا نیز جلوگیری خواهد شد.
  • پشت شما باید کاملا صاف باشد. گردن شما نباید به سمت جلو یا عقب منحرف شود. یعنی سر، گردن و بدن شما بایستی هر سه در یک راستا قرار بگیرند.
  • به خوبی روی نشیمنگاه صندلی جای بگیرید و کج ننشینید.
  • ارتفاع صندلی باید آنقدری باشد که آرنج شما با میز زاویه‌ی نود درجه داشته باشد. در صورت لزوم ارتفاع صندلی اداری را افزایش دهید و در صورت آویزان شدن پاها، از زیرپایی استفاده کنید. در واقع دست‌های‌تان باید در راستای بدن‌تان باشد و نه جلوتر از آن. به این خاطر که انجام این کار در شانه و کتف شما ایجاد درد خواهد کرد.
  • هرگز پاهای خود را روی هم قرار ندهید به این خاطر که این کار می‌تواند آسیب زیادی به ستون فقرات شما وارد کند.

اهمیت پا در نحوه‌ی نشستن

نشستن به شکل طولانی‌مدت خود ضررهایی را به همراه خواهد داشت. حال اگر با فرم کاملا اشتباه هم بنشینید، این ضررها چندین برابر خواهد شد. مثلا قرار گرفتن پاها روی همدیگر به شکل ضربدری می‌تواند به طور جدی جریان خون لازم بدن را کاهش دهد. اگر روی زمین نشسته باشید، احتمالا تجربه‌ی لمس شدن و احساس سوزن سوزن شدن شدید را در پاهای خود داشته‌اید. توجه داشته باشید که ران و ساق پای شما بایستی زاویه‌ی نود درجه داشته باشند.

صندلی مناسب برای نشستن طولانی‌مدت چه ویژگی‌هایی دارد؟

اگر قصد خرید صندلی اداری دارید، بایستی این کار را به دقت انجام دهید. از جمله نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید:

  • پشتی قابل تنظیم و S شکل: کمر انسان صاف نیست و دارای انحناهای خاص خود است. یک صندلی خوب باید بتواند این انحناها را پر کند. همچنین پشتی آن باید قابلیت تنظیم داشته باشد تا بتوان آن را در زوایای مختلفی  امتحان کرد.
  • ارتفاع مناسب و قابل تنظیم: واضح است که افراد قدهای مختلفی دارند و به همین خاطر بایستی امکان تنظیم قد صندلی وجود داشته باشد تا از آویزان شدن پاها جلوگیری شود.
  • جنس صندلی: یکی دیگر از نکاتی که اغلب به آن توجه نمی‌شود، جنس صندلی است. جنس صندلی اداری و صندلی کارمندی علاوه بر این که باید باکیفیت باشد، بایستی از ایجاد عرق و بوی نامطبوع هم جلوگیری کند.
  • چرخان و چرخ‌دار بودن صندلی: چرخان و چرخ‌دار بودن صندلی علاوه بر این که جابجایی آن را آسان‌تر خواهد کرد، آزادی عمل بیشتری را به فرد خواهد داد.

آیا رعایت این نکات به تنهایی کافی است؟

اگر راستش را بخواهید، نه! حتی اگر بهترین صندلی اداری را داشته باشید و کلیه‌ی نکاتی که در این نوشته مورد بحث و بررسی قرار دادیم را هم رعایت کنید، باز هم کافی نیست. برای جلوگیری از ایجاد درد در بخش‌های مختلف بدن و ایجاد گردش خون بایستی حداقل هر ساعت، پنج دقیقه را به ایستادن و قدم‌زدن بپردازید. به صورت کلی می‌توان گفت که تحرک داشتن در ساعت کاری بسیار مهم است و تاثیر زیادی در سلامتی شما خواهد داشت. اگر شرایط کاری شما به شکلی است که امکان تحرک ندارید، از هر موقعیتی برای ایستادن استفاده کنید. مثلا در زمان صحبت با تلفن یا صحبت با همکار خود، بایستید. همچنین می‌توانید در حالت نشسته، حرکات کششی را با دست‌ و پای خود انجام دهید.

صندلی چرخدار

سخن پایانی

صندلی اداری یکی از اصلی‌ترین ارکان یک زندگی کارمندی است. حتی اگر در فضای خانه هم مشغول به کار هستید، نیاز است که یک صندلی خوب برای خود دست‌وپا کنید و نکاتی که در این نوشته به آن‌ها اشاره کردیم را هم در نظر بگیرید. شما می‌توانید برای خرید مرغوب‌ترین و آرگونومی‌ترین صندلی کارمندی به سایت طراحان چیدمان ارک سری بزنید.

نظرات