با اکتو بازیگری دیگر سخت نیست!

2

صنعت سینما یکی از مهم‌ترین رسانه‌ها برای تغییرات اجتماعی است و تولیدات سینمایی، تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی، جزو پرطرفدارترین کالاهای سرگرمی در سراسر جهان هستند. برای تولید یک اثر سینمایی یا سریال، افراد زیادی از جمله کارگردان و تیم کارگردانی، مدیر فیلمبرداری و تیم تصویر، صدابردار و تیم صدا، تدارکات و تیم تولید، تدوینگر و غیره دست به دست هم می‌دهند تا یک اثر مطلوب را برای مخاطب خلق کنند. اما چه چیزی ویترین یک اثر سینمایی یا تلویزیونی است؟ چه عنصری می‌تواند یک فیلم را به یک اثر برجسته در سطح جهانی و یا یک اثر ضعیف و غیر قابل دیدن تبدیل کند؟
درست حدس زدید! بازیگر (یا تیم بازیگری).

 بازیگری در سینما

اکتو، بزرگترین پلتفرم هنرمندان عرصه سینما و تئاتر، راهی برای بازیگر شدن پیش روی شما قرار داده است و قرار نیست که شما هزینه‌ای بابت آن بپردازید!

چگونه بازیگر شویم؟ آیا باید پولدار باشیم؟

امروزه تصاویر گوناگون و گاهاً عجیب و غریبی از مقوله بازیگری یا بازیگر شدن پیش روی جوانان و نوجوانان علاقه‌مند به این عرصه قرار می‌گیرد و این امر به آنان مشتبه می‌شود که برای بازیگر شدن باید چهره فوتوژنیک و ویژگی‌های ظاهری خاصی داشته باشند و یا این که باید مبالغ زیادی هزینه کنند و از دستیاران کارگردان یا مدیران تولید فیلم‌ها نقش‌ها را خریداری کنند.

متأسفانه افراد شیاد و سوداگر در صنعت سینما و … وجود دارند و دست به چنین کارهایی می‌زنند، اما راه بازیگری یا بازیگر شدن، واقعاً بسیار متفاوت از چنین مسیرهایی است.

شما ممکن است به یک تهیه کننده و یا هر شخص دیگر، پول بدهید و نقشی را بخرید. اما با بازی کردن آن نقش، تبدیل به لئوناردو دی‌کاپریوی سینمای ایران نخواهید شد و امروز و دیروزتان تفاوتی نخواهد کرد. تنها اتفاقی که می‌افتد این است که جیب کلاهبرداران این عرصه پر پول خواهد شد. و باور کنید که هنرمندان بزرگ عرصه سینما هرگز دست به نقش‌فروشی نمی‌زنند! اگر هم این کار را بکنند، ممکن است نقشی را به یک ستاره سابق سینما بفروشند که مدت‌هاست از بورس خارج شده و از این طریق می‌خواهد مجدداً راه خود را به این عرصه باز کند.

شما برای بازیگر شدن، در هر سنی که باشید، در ابتدا باید به فکر مهارت‌افزایی و یادگیری اصول و فنون این هنر باشید.

آیا برای بازیگر شدن باید به کلاس بازیگری برویم؟

یکی از توصیه‌هایی که اکتو برای شما دارد، ورود به کلاس‌های بازیگری تئاتر است که از طریق حضور در آن‌ها، می‌توانید اصول اولیه این هنر را بیاموزید و به طور علمی وارد این عرصه شوید. همچنین با گروهی از افراد علاقه‌مند مانند خودتان آشنا می‌شوید که می‌توانید با آن‌ها یک گروه تشکیل دهید و تمرینات و آموخته‌هایتان را با یکدیگر به اشتراک بگذارید.

در صورتی که در تهران زندگی می‌کنید، اکتو می‌تواند در این زمینه به شما مشاوره دهد و بهترین کلاس‌های بازیگری تحت نظر بادانش‌ترین و درست‌کارترین اساتید تئاتر ایران را به شما معرفی نماید. کلاس‌هایی که لازم نیست هزینه‌های سنگینی بابت هر ترم آن‌ها بپردازید.

و در صورتی که در شهرستان‌های ایران و یا کشورهای دیگر زندگی می‌کنید، اکتو مجموعه‌ای از آموزش‌های بازیگری را به صورت ویدئویی و متنی برایتان آماده کرده است که می‌توانید از طریق پیج اینستاگرام و وب سایت اکتو، به صورت رایگان به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

البته قابل ذکر است که در این عرصه، هیچ کس نیست که بتواند تضمین کند صفر تا صد شما را به عنوان یک بازیگر می‌سازد و شما را به اوج می‌رساند. بازیگری چه در تئاتر و چه در سینما، یک کار و یک هنر گروهی است و شما پیش از هر چیز، نیاز به یافتن حلقه‌ای از افراد شبیه به خود دارید تا بتوانید در کنار همدیگر رشد کنید.

اکتو برای حل این مسئله، تلاش کرده است تا تیمی از هنرمندان و علاقه‌مندان به بازیگری، کارگردانی، نویسندگی و دیگر پوزیشن‌های موجود در عرصه سینما و تئاتر را گرد هم بیاورد و با درج فراخوان‌های تست بازیگری و دیگر ایونت‌های مربوط به این عرصه، فرصتی برای بازیگران و دیگر هنرمندان این عرصه فراهم کند.

مطالعه و دیدن، میانبری برای بازیگر شدن

کتاب های آموزش بازیگری

تیم پشت صحنه اکتو، متشکل از فارغ‌التحصیلان ممتاز برترین دانشگاه‌های تئاتر ایران در رشته‌های بازیگری، کارگردانی و ادبیات نمایشی است که تجربیاتی غنی در زمینه بازیگری تئاتر، تلویزیون و سینما، نمایشنامه‌نویسی و فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی تئاتر و فیلم داشته‌اند. این افراد عصاره‌ای از آموزه‌های تئوری و عملی، دانش کتابخانه‌ای و پژوهش‌های خود در زمینه تئاتر و سینمای روز دنیا را بدون هیچ چشمداشتی با شما به اشتراک می‌گذارند.

شما می‌توانید از چند طریق این دانش را بیاموزید.

–        از طریق مشاهده و مطالعه آموزش‌های ویدئویی و متنی موجود در صفحه اینستاگرام، کانال یوتیوب و وب سایت اکتو.

–        مطالعه مقالات و مطالب تألیفی و ترجمه‌شده در وب سایت اکتو.

–        مطالعه کتاب‌های آموزشی که در صفحه اینستاگرام و وب سایت اکتو معرفی می‌شوند.

–        دیدن فیلم‌هایی که در صفحه اینستاگرام و کانال یوتیوب اکتو معرفی و تحلیل می‌شوند.

البته پرمسلم است که هنرهای نمایشی در کنار دانش تئوری، نیاز به تمرینات عملی هم دارد و مطالعه و مشاهده، در کنار تمرین و تلاش است که باعث ارتقای سطح فنی شما می‌شود. به تعریف ساده‌تر، شما با مطالعه و تمرین همزمان، تبدیل به بازیگر بهتری خواهید شد.

بخش دیگری از این مطالعه، جدای از کتاب خواندن است.

اکتو با تولید محصولاتی مثل تحلیل زبان بدن و بازیگری بازیگران برجسته دنیای سینما، پکیج برترین فیلم‌های تاریخ سینما، فیلم تئاترهای آثار نمایشی برترین کارگردانان جهان (با زیرنویس فارسی)، مسترکلاس‌های برترین اساتید بازیگری مثل پیتر بروک در تئاتر و داستین هافمن در سینما، و دیگر مطالب آموزشی تصویری، تلاش می‌کند بستری غنی برای مطالعه تصویری شما فراهم کند. اکتو در این بخش، هزینه‌های اندکی بابت این محصولات دریافت می‌کند که صرف آماده‌سازی و تولید دیگر محصولات آموزشی در آینده می‌شود.

اما با همه این اوصاف، بالاخره بازیگر شدن سخت است یا سخت نیست؟! آیا اکتو کاری می‌کند که بازیگر شدن برای شما آسان شود؟

بازیگر شدن آسان نیست ولی سخت هم نیست!

آموزش تکنیک های بازیگری

البته که بازیگر شدن کار آسانی نیست! بازیگر شدن از دید هر شخص و هر مکتب، ممکن است تعریف متفاوتی داشته باشد. یکی ممکن است با ایفای یک نقش کوتاه در سکانسی از یک فیلم سینمایی، احساس کند به هدف خود رسیده و یکی دیگر ممکن است جایزه اسکار بگیرد ولی خود را هنرجوی بازیگری بداند.

این که شما چه انتظاراتی از خود دارید و دوست دارید که به عنوان یک بازیگر به چه جایگاهی برسید، بستگی به روحیه کمال‌گرایی شما دارد و راستش را بخواهید، رقبای شما در این عرصه آن‌قدر زیاد هستند که ممکن است تلاش صرف برای رسیدن به هدفتان کافی نباشد.

بهتر بگوییم: تلاش در عرصه بازیگری و هنرهای نمایشی، لازم است ولی کافی نیست. شما گاهی علاوه بر آموختن تکنیک‌های بازیگری، باید تلاش کنید به عنوان یک بازیگر آپشن‌های دیگری هم داشته باشید. بسیاری از بازیگران حرفه‌ای و سوپراستارهای عرصه سینما، مهارت‌هایی مانند هنرهای رزمی، سوارکاری، رانندگی با انواع وسائل نقلیه، یک یا چند زبان خارجی، نواختن سازهای جهانی و سنتی، رقص و آواز، یوگا و ذن، مهارت‌های مذاکره و ارتباط کلامی و بسیاری از موارد دیگر را هم آموخته‌اند و گاهی اوقات همین مهارت‌ها، باعث درخشش آن‌ها در یک نقش خاص شده است.

البته لازم نیست بترسید. شما در هر سن و سالی که باشید، و در هر سطحی از توانایی جسمانی که قرار داشته باشید، برای بازیگر شدنتان دیر نشده است. سینما و تئاتر انقدر وسیع و گسترده‌اند که به بازیگرانی در هر سن و سال و با هر ویژگی ظاهری و هر مهارتی نیاز دارند.

کاری که باید بکنید این است که علاوه بر تلاش برای مهارت‌افزایی و مطالعه بی‌وقفه، شبکه‌ای از ارتباطات برای خود و دوستانتان ایجاد کنید که قبلاً هم گفتیم، اکتو در این زمینه به شما کمک می‌کند.

سخن پایانی

بازیگری نه یک غول بی‌شاخ و دم است و نه یک هلوی نرم و خوشمزه. در سینمای امروز سوپراستارهایی فعالیت می‌کنند که درآمد هنگفتی دارند و به آزادی مالی دست پیدا کرده‌اند، و هر جا می‌روند افرادی برای گرفتن عکس و امضا به سراغشان می‌آیند، ولی اینان همان افرادی هستند که سال‌ها خاک پلاتو و صحنه خورده‌اند و بیش از تمام افرادی که در این عرصه شکست خورده و به جایی نرسیده‌اند، رنج و زحمت کشیده‌اند. شانس فقط در خانه کسانی را می‌زند که خانه‌ای داشته باشند! و در بازیگری، تلاش و کوشش، مطالعه و ایجاد شبکه ارتباطات، به مثابه همان تلاش برای ساختن یک خانه است.

بسته به اتفاقات، رخدادهای اجتماعی و مسیری که هر شخص طی می‌کند، مدت زمان متفاوتی لازم است تا هر شخص در این حرفه دیده شود و به هدف خود برسد. استعداد نیز فاکتور بی‌تأثیری نیست، اما چندان محتمل نیست که فردی علاقه‌مند به حرفه‌ای شود که هیچ استعدادی در آن نداشته باشد و حتی اگر واقعاً هم این‌طور باشد، به جرأت می‌گویم که یک چوب خشک هم تحت آموزش‌های صحیح و تلاش‌های بی‌وقفه، می‌تواند بازیگر خوبی شود.

اکتو بازیگر شدن را به شما هدیه نمی‌دهد، ولی تمام تلاش خود را می‌کند تا این مسیر را برایتان کوتاه کند. در نهایت، همه چیز به خودتان بستگی دارد.

2 دیدگاه در “با اکتو بازیگری دیگر سخت نیست!

  1. یاشار گفت:

    ممنون از این که اینقدر انسانیت به خرج میدید

  2. علیرضا گفت:

    ممنون از مطلب مفیدتون. وبسایت بازیگری اکتو بهترین مرجع برای آموزش در عرصه تئاتر و سینما است

نظرات