چگونه کولر گازی می‌تواند در کاهش هزینه‌های انرژی در تابستان مؤثر باشد؟ + راهنمای خرید

0

مقدمه

امروزه استفاده از اسپیلت‌ ها بسیار رواج یافته است و همچنین با گرم ‌تر شدن کره زمین استفاده از کولر گازی بسیار افزایش خواهد یافت. حال یکی از نکات مهمی که همیشه دغدغه پدرهای خونه می ‌باشد میزان مصرف انرژی کولر گازی است. همه ما کولر گازی یا اسپلیت را به مصرف انرژی زیاد می‌ شناسیم و همه ما می‌ دانیم که این محصولات نسبت ‌به سایر محصولات سرمایشی مصرف برق بیشتری را دارند.

  چگونه کولر گازی می‌تواند در کاهش هزینه‌های انرژی در تابستان مؤثر باشد؟ + راهنمای خرید

با توجه به این موضوع در این بخش مجموعه صنیع خانی تصمیم دارد تا راه ‌ها و روش ‌های کاهش مصرف انرژی در تابستان برای کولر گازی را برایتان شرح دهد. بنابراین اگر شما نیز می ‌خواهید که مصرف انرژی کولر گازی خود را در تابستان کاهش دهید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 روش های کاهش هزینه کولر گازی در تابستان

کولر گازی ‌ها با توجه به این موضوع که هم در زمستان و هم در تابستان قابلیت مصرف دارند بسیار محبوب می ‌باشند و هزینه‌ های مصرف انرژی کولر گازی‌ ها نیز یکی از معایبی است که برای این محصولات بر شمرده می ‌شود. جالب است بدانید که بسیاری از هزینه ‌هایی که برای کولر گازی مصرف می ‌شود بدلیل ندانم کاری‌ های خودمان می ‌باشد و یک سری از ترفند ها و روش‌ هایی را رعایت نمی ‌کنیم که در صورت دانستن و رعایت آن‌ ها هزینه ‌های کولر گازی به میزان قابل قبولی کاهش پیدا می ‌کند. حال در ادامه روش‌ ها را با هم بررسی خواهیم کرد.

 روش های کاهش هزینه کولر گازی در تابستان

از جمله روش ‌هایی که می ‌تواند در کاهش هزینه مصرف انرژی کولر گازی مؤثر باشد می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد؛

۱- اولین مورد انتخاب کولر گازی بر اساس محیط

۲- خاموش کردن کولر گازی هنگام نبودن در خانه

۳- نگه‌ داری قابل‌ قبول و مناسب با کولر گازی

۴- تنظیم دمای متناسب برای کولر گازی

۵- عدم استفاده از وسایل گرمایشی در کنار کولر گازی

۶- جایگزینی کولر گازی های جدید با کولر گازی‌ های قدیمی

۷- بستن خروجی‌ های هوا

۸- استفاده از پنکه سقفی

بی‌ شک بعد از دانستن این موارد خواهید فهمید که بسیار راحت می‌ توانسته اید مصرف کولر گازی را کاهش دهید و چه اشتباهات پیش پا افتاده ای را تکرار می کرده اید. حال در ادامه تک‌ تک این ویژگی‌ ها و موارد را برای شما با یکدیگر بیشتر باز خواهیم کرد تا بهتر متوجه این قضایا بشویم.

 جایگزینی کولر گازی جدید با قدیمی

در خصوص کولر گازی ‌های قدیمی مواردی وجود دارد که بهتر است با آن ها بیشتر آشنا شوید. اولین مورد در خصوص این کولر گازی‌ ها مصرف برق بالای آن‌ ها با توجه به تکنولوژی و فرآیند ساخت ‌شان می ‌باشد. همچنین این کولر گازی‌ ها معمولاً بعد از مصرف طولانی‌ مدت و نزدیک شدن به پایان عمر آن ‌ها میزان مصرف انرژی آن‌ ها نیز چند برابر می‌ شود به ‌همین دلیل اگر شما از دستگاه‌ های کولر گازی جدید که با تکنولوژی‌ های جدید ساخته ‌شده است استفاده کنید نه ‌تنها هزینه تعمیر و نگه ‌داری کولر گازی را کاهش خواهید داد بلکه مصرف انرژی خود را نیز بسیار کاهش می ‌دهید.

 تناسب کولر گازی با محیط

منظور از این مورد، یعنی ما کولر گازی را برای چه محیطی می‌ خواهیم استفاده کنیم. بسیاری از افراد می ‌گویند که کولر گازی که خریده‌اند اصلاً نمی ‌تواند نیاز سرمایشی محل کار آن‌ ها یا منزل شان را تأمین کند. به‌ همین دلیل اگر شما کولر گازی خریداری می ‌کنید به محیط مورد استفاده می ‌بایست توجه کافی داشته باشید. زیرا کولر گازی ‌ها با توان‌ های متفاوتی در بازار وجود دارند و اگر شما کولر گازی می‌ خواهید خریداری کنید باید محیط مصرف خود را مشخص کنید. که چه خانه یا دفتر کار باشد خواه چه کارخانه یا مجتمع صنعتی. به ‌همین دلیل ممکن است شما برای ۱ خانه از کولر گازی با توان مصرفی پایین ‌تری استفاده کنید که این اتفاق می ‌تواند کولر گازی‌ ها را برای مدت طولانی  تری روشن نگه‌ داشته و مصرف انرژی را تا چند برابر افزایش دهد.

 تعمیر و نگهداری از کولر گازی

یکی از هزینه ‌هایی که همیشه کولر گازی بر روی دست مصرف‌ کنندگان می ‌گذارد هزینه ‌های تعمیر و نگه ‌داری می ‌باشد در صورتی‌ که کولر به‌ درستی تعمیر و نگه‌ داری نشود به تبع آن میزان مصرف انرژی آن نیز افزایش می یابد و درعین ‌حال کارایی آن پایین می ‌آید.

مصرف ‌کنندگان می ‌بایست در دوره‌ های زمانی مشخص نسبت ‌به بررسی و تعمیر و نگه ‌داری از کولر گازی اقدام کنند. زیرا این اتفاق هم باعث می‌ شود تا کارایی بهتر از کولر گازی را دریافت کرد و هم این ‌که هزینه‌ های تعمیر و نگهداری کولر گازی را کاهش داد.

 تنظیم دمای مناسب برای کولر گازی

مصرف برق کولر گازی رابطه مستقیمی با دمای تنظیم ‌شده دارد. به ‌همین دلیل توصیه می ‌شود در شب‌ های تابستان دمای کولر گازی را تا حد امکان بالاتر ببریم همچنین می‌ توانیم در تایم خواب دمای دستگاه‌ های تهویه را نیز کاهش دهیم همچنین پیشنهاد می‌ شود اگر اسپلیت شما دارای (حالت خواب) می ‌باشد از آن بهره کافی را ببرید و همچنین توجه داشته باشید که هر درجه افزایش دما در کولر گازی باعث می ‌شود تا شما مصرف قابل‌ توجهی انرژی را کاهش دهید.

عدم نصب وسایل گرمایشی دیگر در کنار کولر گازی

تا جایی‌ که امکان دارد می‌ بایست از وسایلی که گرما تولید می ‌کنه حتی لامپ‌ ها را در معرض اسپلیت روشن نگزاریم. تا جایی ‌که امکان دارد هنگام روشن بودن کولر گازی میزان منابع تولید گرما از جمله لامپ ‌ها را کاهش دهیم. وجود پنجره ‌های زیاد که بتواند نور داخلی خانه را تأمین کند نیز در میزان کاهش مصرف انرژی تأثیر گذار می‌ باشد. ولی نکته حائز اهمیت در خصوص پنجره‌ ها این است که حتماً باید پرده داشته باشد و از تابش مستقیم نور خورشید به داخل خانه می‌ بایست خود داری شود. زیرا این مورد می ‌تواند میزان روشن بودن کولر گازی را افزایش داده و خود منبع گرمایشی برای داخل خانه به شمار می ‌رود.

 خاموش کردن کولر گازی هنگام عدم حضور

یکی از بهترین کار هایی که ما می‌ توانیم انجام دهیم تا هزینه‌ انرژی کولر گازی را کاهش دهیم، خاموش کردن کولر گازی قبل‌ از رفتن از خانه می ‌باشد همچنین بعد از این ‌که کولر گازی را خاموش می ‌کنیم باید به کشیده بودن پرده‌ ها و بسته بودن پنجره ‌ها توجه داشته باشیم تا خانه دمای خود را زیاد از دست ندهد و نیاز نباشد که مجدد کولر گازی بخواهد مدت‌ زمان زیادی روشن باشد تا دمای از دست رفته خانه را به حد متعادل برساند.

 بستن خروجی‌ های هوا

همه ما به‌ خوبی در خصوص سنگین بودن هوای سرد اطلاعات کافی داریم و می ‌دانیم که هوای سرد در محیط پایین خانه در جریان می‌ باشد و بالعکس آن، هوای گرم به ‌خاطر سبکی در سقف خانه در جریان است. بنابراین توصیه می ‌شود خروجی‌ های هوایی که در محیط پایین خانه قرار دارند بسته شده باشند تا هوای سرد به ‌راحتی از محیط خارج نشود تا کولر گـازی بتواند در مدت زمان کمتری دمای محیط را متعادل ساخته و مصرف انرژی را نیز از این طریق می‌ توان به میزان قابل توجهی کاهش داد.

 استفاده از پنکه سقفی

همه ما می‌ دانیم که ابتدایی ‌ترین وسیله برای سرمایش پنکه می‌ باشد به ‌همین دلیل اگر ما از پنکه سقفی در محیطی که کولر گـازی است استفاده کنیم باعث می‌ شود سرعت سرد شدن دمای هوای محیط چند برابر افزایش پیدا کند به ‌همین دلیل نه‌ تنها استفاده هم ‌زمان کولر گازی و پنکه سقفی میزان مصرف انرژی را افزایش نخواهد داد بلکه این مصرف را نیز به میزان قابل ‌توجهی در مجموع کاهش می ‌دهد.

 نکاتی در جهت نگهداری کولر‌گازی

در بالا به این موضوع اشاره کردیم که تعمیر و نگه‌ داری از کولر گـازی در کاهش مصرف انرژی بسیار مثمرثمر خواهد بود به‌ همین دلیل در این بخش می‌ خواهیم بیشتر روش های نگهداری کولر گـازی یا اسپلیت را برای شما مطرح کنیم در همین راستا؛

–          می‌ بایست در فصل‌ های سرد سال فیلتر کولر گـازی به‌ صورت ماهانه تعویض گردیده و برای هر فصل ۱ تعمیر و سرویس حرفه‌ای را برای کولر گـازی در نظر گرفته شود.

–          سیستم‌ های خنک‌ کننده به ‌طور کلی در زمره محصولات پر مصرف به شمار می ‌آید بنابراین اگر شما دارای سیستم‌ های تهویه قدیمی با درجه seer کم‌ تر از ۸ هستید پیشنهاد می ‌شود تا سیستم سرمایشی جدید تر را جایگزین سیستم قبلی کرده یا حداقل سیستم تهویه هوای قدیمی را به ‌صورت کاستومایز شده به ‌روز کنید.

–          همه ما می ‌دانیم که کولر گـازی از ۲ بخش کابین خارجی و داخلی تشکیل شده ‌است که کابین خارجی وظیفه تهویه هوایی مطبوع را برعهده دارد به ‌همین دلیل این سیستم نیز در تأمین انژی و میزان مصرف انرژی نیز نقش تعیین ‌کننده‌ای دارد و در صورت داغ شدن آن می ‌تواند مصرف انرژی را تا حد قابل ‌توجهی افزایش دهد. بنابراین پیشنهاد می‌ شود که بر روی کابین خارجی نیز سایبان نصب شود و همچنین اطراف آن نیز باز و تمیز باشد تا این تهویه هوا به بهترین شکل ممکن و در سریع ‌ترین زمان ممکن انجام پذیرد.

 چگونه بفهمیم کارایی کولر گازی کاهش یافته است؟

یکی از سوالاتی که برای بسیاری از افراد رخ می ‌دهد این است که ما در بالا به این موضوع اشاره کردیم که کولر های گازی قدیمی که کارایی خود را از دست داده‌اند می ‌توانند مصرف انرژی را چندین برابر کنند. حال ممکن است بپرسید که چه نشانه ‌هایی برای کاهش کارایی کولر گازی وجود دارد؟ یا این ‌که ما از کجا بفهمیم کولر گـازی ما کارایی پایین ‌تری را ارائه می ‌دهد؟

–          اولین مورد، افزایش قبض برق می باشد. در صورتی ‌که شما به ‌طور معمول نسبت ‌به ماه ‌های قبل از برق استفاده کرده‌اید و این یعنی کولر گـازی شما دارای اختلالاتی می‌ باشد که باعث افزایش هزینه ‌های انرژی شده‌ است.

–          روشن خاموش شدن کمپرسور به‌ طور مکرر نیز از جمله روش ‌های تشخیص کاهش کارایی کولر گـازی می ‌باشد بدین صورت که اگر در مدت زمان کوتاهی به ‌طور مکرر کولر گـازی روشن و خاموش شود و این روشن خاموش شدن نسبت ‌به قبل افزایش یافته باشد نشان از خرابی کولر گازی می ‌باشد.

–           وجود یخ بر روی لوله ‌های متصل به کابین خارجی کولر گازی نشانه دیگری برای کاهش کارایی کولر گـازی می ‌باشد. اگر این مورد را مشاهده کردید بدانید که کولر گـازی نیازمند تعمیرات اساسی شده ‌است زیرا هم ممکن است گاز مبرد موجود در کولر دارای نشتی باشد هم ممکن است فیلتر ها کثیف شده و باعث آسیب‌ رساندن به کولر شده ‌اند.

–          مشاهده صدا های غیرمعمول برای کولر گـازی نشان‌ دهنده عملکرد نا منظم کولر گـازی می ‌باشد و ادامه‌ی این صدا ها باعث رساندن آسیب‌ های جدی ‌تر به کولر گـازی و یا حتی به دیگر بخش ‌های خانه می ‌باشد.

 راهنمای خرید کولر گازی

 راهنمای خرید کولر گازی

بخش دوم مقاله امروز مربوط به راهنمای خرید کولر گـازی می ‌باشد. خرید کولر گـازی از جمله خرید های حساس به شمار می ‌رود زیرا خرید کولر گـازی یک خرید تخصصی شمرده می‌ شود که دارای قواعد و اصول می‌ باشد که در صورت عدم رعایت آن ‌ها شما یک خرید ناموفق را برای خود رقم خواهید زد. در ادامه بیشتر در این مورد صحبت خواهیم کرد.

 انواع کولر گازی

برای این ‌که بتوانید خریدی مطمئن و متناسب را رقم بزنید ابتدا می ‌بایست انواع کولر گـازی ‌ها را بشناسید که ازجمله می ‌توان به کولر گـازی‌ های پنجره‌ای، کولر گـازی‌ های پرتابل، کولر گـازی‌ های ایستاده، کولر گـازی های اسپیلت و غیره اشاره کرد که معمولاً با توجه به نام آن ‌ها می ‌توانید آن ‌ها را متصور و شناسایی کنید.

–           به‌ طورکلی کولر گـازی‌ های پنجره‌ای ازجمله کولر گـازی هایی می ‌باشند که جلوی آن ‌ها دارای پنجره بوده و به ‌طورکلی از یک یونیت تشکیل می ‌شود که این یونیت در خارج از محیط اتاق قرار گرفته و پنجره‌ی آن به داخل محیط داخلی وصل می ‌شود و از طریق شبکه ای که دارد سرما مورد نیاز را به داخل محیط مورد نظر منتقل می‌ کند.

–          به کولر گـازی های پرتابل،  کولر گـازی‌ های قابل حمل نیز گفته می ‌شود. که معمولاً برای سرد کردن فضا های کوچیک مانند اتاق ‌خواب ها از آن‌ ها استفاده می‌ شود.

–          کولر گـازی ‌های ایستاده نیز از جمله کولر گـازی‌ های دو تکه شمرده می ‌شوند که یونیت ایستاده در داخل محیط و یونیتی دیگر در محیط خارجی نصب می‌ شود که با تهویه هوای مطبوع و انتقال سرما با استفاده از تبدیل گاز مبرد محیط‌ های بزرگ و سالن‌ ها و همچنین ساختمان ‌های بزرگ را می ‌توان سرد کرد. همچنین این نوع کولر گـازی نیز قابلیت جا به ‌جا شدن را دارد.

–          نوع کولر گـازی دیگر، نوع اسپلیت می‌ باشد که اکثریت از این نوع کولر گـازی استفاده می ‌کنند. دارای دو یونیت خارجی و داخلی می ‌باشد و از کمپرسور برای سرد کردن فضای داخلی محیط و تهویه هوای مطبوع استفاده می ‌کند.

 توان کولر گازی چه مقدار باید باشد

دومین مورد که در بخش کاهش مصرف انرژی کولر گـازی نیز به آن اشاره کردیم توان و قدرت کولر گـازی برای سرمایش بود که می ‌بایست متناسب با محیط انتخاب می گردید.

کولر گـازی ‌ها توان و قدرت آن‌ها از ۱۰ هزار تا ۳۰ هزار در بازار عرضه شده‌ است.

–           برای محیط‌ های ۳۰ تا ۳۶ متری از قدرت ۱۰هزار،

–           ۳۷ تا ۴۰ متری از قدرت ۱۲ هزار،

–          محیط‌ های ۶۰ تا ۷۰ متری از کولر گـازی با ظرفیت ۱۶ هزار،

–           از ۷۵ تا ۸۰ متری از کولر گـازی هایی با توان ۱۸ هزار،

–           محیط‌ های ۱۱۰ تا ۱۴۰ متری از کولر گـازی های ۲۴هزار و ۲۸ هزار

–           و همچنین برای محیط‌ های ۲۰۰ متر به بالا می‌ توان از کولر گـازی ‌های ۳۰ هزار استفاده کرد.

توجه: این توان متناسب با مترمربع ساختمان ‌های مسکونی عرضه شده‌ است همچنین برای محیط‌ های اداری یا مغازه ‌ها باید یک پله توان و قدرت بالاتری نسبت‌ به مساحت را در نظر گرفت.

توان و قدرت و یا همچنین ظرفیت ‌هایی که معرفی ‌شده برای بخش ‌ها و ساختمان ‌های استاندارد می ‌باشد ولی به ‌طور کلی برای این‌ که بتوانید خرید کولر گـازی را به ‌صورت موفق انجام دهید باید یکسری نکات را رعایت کنید که آن ها شامل؛

میزان رفت ‌و آمد در محیط، آب‌ و هوای منطقه، تعداد افراد حاضر در محیط، میزان پنجره ‌ها و میزان آفتاب ‌گیر بودن فضا، ارتفاع سقف محیط، وجود دستگاه‌ های تولید کننده گرمایش و همچنین میزان گردش هوای موجود در محیط از عوامل مهمی هستند که نقش بسیار قابل ملاحظه‌ای در تعیین ظرفیت و قدرت کولر گـازی‌ ها را برعهده دارند.

سخن پایانی

مجموعه صنیع خانی در این بخش تلاش کرده‌ است تا هر آن ‌چه که می‌ تواند باعث کاهش هزینه ‌های مصرفی برق کولر گـازی شود را برایتان شرح دهد و همچنین راهنمایی جامعی برای خرید کولر گـازی را نیز ارائه داده است اما بی ‌شک این همه آن چیزی که شما در مورد کولر گـازی باید بدانید نیست و توضیح بیشتر در خصوص این موضوع در این مجال نمی‌ گنجد. به ‌همین دلیل توصیه می ‌شود برای مطالعه مطالب بیشتر در خصوص خرید کولر گازی‌ از صنیع خانی  سایت مجموعه بزرگ صنیع ‌خوانی؛ که از بزرگ ‌ترین مراکز عرضه لوازم خانگی به‌ صورت اینترنتی و حضوری در ایران می ‌باشد مراجعه کرده و با مقایسه محصولات و انواع کولر گـازی‌ ها بهترین نوع آن را برای خود انتخاب کرده و بدانید که تمامی محصولات ضمانت ‌نامه محصول را در صورت موجود بودن دارا می ‌باشد. همچنین خدمات پس‌ از فروش محصولات نیز ارائه می‌ گردد.

نظرات