جنس آلیاژ استفاده شده در بلبرینگ و رولبرینگ

0

عملکرد و ضریب اطمینان بیرینگ ها تا حد بسیار زیادی به جنس آلیاژ آن ها بستگی دارد. یکی از فاکتورهای اصلی برای تشخیص بلبرینگ و رولبرینگ های  با کیفیت و بی کیفیت جنس آلیاژ استفاده شده در آن ها است. به طور کلی جنس آلیاژ استفاده شده در بلبرینگ و رولبرینگ بسیار مهم و حائز اهمیت است؛ به طوری که در بلبرینگ های نامرغوب و تقلبی معمولاً از آلیاژ های بی کیفیت استفاده می شود. این موضوع باعث به وجود آمدن برخی مشکلات خواهد شد. حلقه ها و اجزای غلتشی و قفسه ها از اجزای تشکیل دهنده بیرینگ ها به شمار می آیند.

 بلبرینگ و رولبرینگ

فولاد حلقه ها و اجزاء غلتشی بیرینگ ها

فولاد حلقه ها و اجزای غلتشی باید دارای سختی کافی و مقاومت مناسب در برابر خستگی و سایش بالا باشند. در دمای کاری ساختار فولاد و پایداری ابعادی نیز بسیار مهم است. جنس آلیاژ بلبرینگ که در ساچمه ها مورد استفاده قرار می گیرد معمولاً از فولاد کروم دار بوده تا در سرعت بالا و سایش، دچار آسیب دیدگی نشود.

بلبرینگ و رولبرینگ

معرفی انواع جنس قفسه ها

وظیفه قفسه در داخل بلبرینگ ممانعت از تماس مستقیم اجزای غلتشی با یکدیگر است. این کار باعث کاهش گرما و استهلاک خواهد شد. علاوه بر این از کاربردهای دیگر قفسه ها می توان به نگهداری اجزای غلتشی اشاره کرد. این کاربرد در مواردی مورد استفاده قرار می‌ گیرد که بیرینگ از حلقه های قابل تفکیک ساخته شده باشد. ذکر این نکته ضروری است که در رولبرینگ های استوانه ای یا سوزنی معمولاً به منظور کاهش استهلاک، اجزای غلتشی را به گونه ای هدایت می کنند که میزان استهلاک به کمترین حد خود برسد.

از کاربردهای دیگر قفسه می توان به نگهداری گریس در داخل بیرینگ اشاره کرد. با توجه به اینکه قفسه تحت بارهای مختلفی قرار می گیرد و با مواد شیمیایی گوناگونی تماس دارد؛ بنابراین انتخاب آن دارای اهمیت زیادی است. قفسه ها معمولاً  از نظر جنس به قفسه های فیبری، قفسه های فولادی، قفسه های برنجی تقسیم بندی می شوند.

بلبرینگ و رولبرینگ

قفسه های فیبری

قفسه های فیبری یکی از انواع قفسه های بلبرینگ و رولبرینگ به شمار می ‌آیند که به قفسه های پلی آمیدی نیز شناخته می شوند. این قفسه ها دارای مزایای زیادی هستند. از جمله مزایای قفسه های فیبری می توان به داشتن همزمان استحکام بالا و خاصیت چقرمگی خوب اشاره کرد. علاوه بر این، داشتن تطابق بهتر با گریس و استحکام و سایش کمتر با اجزای غلتشی، از دیگر مزایای قفسه های فیبری هستند. امکان سرعت بالا در بیرینگ به دلیل سبک بودن قفسه و دقت ابعادی مناسب، از دیگر مزیت ‌های آن به شمار می آید. یکی از محدودیت هایی که در رابطه با قفسه فیبری وجود دارد، دما است. این قفسه ها در دماهای بالای ۱۲۰ درجه سانتی گراد و منفی ۴۰ درجه سانتی گراد، نمی توانند مورد استفاده قرار بگیرند. علاوه بر این، از قفسه های فیبری نباید در خلا استفاده کرد.

بلبرینگ و رولبرینگ

قفسه های فولادی 

در بلبرینگ های شیار عمیق و بلبرینگ های مخروطی و بشکه ای از نوع پرس شده این قفسه ها استفاده می شوند. قفسه های فولادی استحکامی بالا و وزنی کم دارند که به منظور کم کردن استهلاک و سایش معمولاً تحت عملیات سخت کاری سطحی قرار می گیرند. در برخی از بیرینگ های بزرگ از قفسه های فولادی از نوع ماشین کاری شده استفاده می شود. علاوه بر این، در مواقعی که احتمال ترک خوردگی فصلی وجود دارد از این قفسه ها بهره گرفته می شود. محدوده دمایی قفسه های فولادی تا ۳۰۰ درجه سانتی گراد است. یکی از مزیت ‌های آن ها این است که روغن های معدنی و مصنوعی بر آن ها تاثیری نمی گذارند؛ اما در صورت وجود رطوبت احتمال زنگ زدگی آن ها وجود خواهد داشت.

بلبرینگ و رولبرینگ

قفسه های برنجی

این قفسه ها، در مقایسه با قفسه های فولادی از نظر هزینه گران تر هستند و معمولاً در بلبرینگ ها و رولبرینگ های کوچک و متوسط استفاده می شوند. یکی از مزیت های قفسه های برنجی بی اثر بودن اغلب روانکارها از نظر شیمیایی بر روی آن ها است. این قفسه ها را نباید برای دماهای بالای ۳۰۰ درجه سانتی گراد استفاده کرد. نکته مهمی که در رابطه با قفسه های برنجی وجود دارد این است که آمونیاک در آن ها باعث ترک خوردگی می شود. در برخی از موارد از قفسه های آلیاژ های سبک یا چدن و همچنین پلاستیک فشرده برای ساخت قفسه های بلبرینگ و رولبرینگ استفاده می شود. این قطعات نیز دارای مشخصات فنی و ویژگی های مخصوص به خود هستند و باید با در نظر گرفتن شرایط و نوع عملکرد از آن ها استفاده کرد.

بلبرینگ و رولبرینگ

کلام پایانی

جنس آلیاژ استفاده شده در بلبرینگ و رولبرینگ ها بسیار حائز اهمیت است. به همین دلیل پیش از اینکه در رابطه با جنس آلیاژ این قطعات اطلاعات مناسبی را کسب کنید، باید اجزای مختلف آن ها را بشناسید؛ چراکه اجزای مختلف از آلیاژهای گوناگون ساخته شده اند. به طور کلی می توان گفت قفسه ها تحت بارهای مختلف قرار می ‌گیرند و با بسیاری از مواد شیمیایی گوناگون در تماس هستند. به همین دلیل جنس آلیاژ آن ها دارای اهمیت زیادی است.

شرکت روان چرخش آریا ، با ۱۵ سال تجربه، در زمینه واردات  توزیع کلیه ملزومات صنعتی، به همراه کادری مجرب و متخصص با هدف ارائه کالاهای اصلی از معتبر ترین برندهای دنیا، کیفیت و قیمت را سرلوحه کار خود قرار داده است.جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت روان چرخش آریا مراجعه کنید یا با شماره های ۰۲۱۳۳۹۹۱۲۳۶ یا ۰۹۱۲۲۵۴۶۷۸۶ تماس بگیرید.

نظرات