۶ عامل موثر بر قیمت کاغذ

0

در صورتی که قصد خرید کاغذ را دارید، باید به این نکته توجه کنید که قیمت کاغذ در داخل کشور ما بر اساس پارامترهای مختلفی تعیین می‌شود و این عوامل می‌تواند قیمت کاغذ را به صورت روزانه افزایش یا کاهش دهد. در این بین، یکی از سوالات مهمی که خریداران کاغذ مطرح می‌کنند، این است که کدام عامل نقش بیشتری در تعیین قیمت کاغذ ایفا می‌کند. از این رو، در این مطلب قصد داریم تا به بررسی ۶ عامل موثر بر قیمت کاغذ پرداخته و در مورد هر یک از آن‌ها و تاثیرشان اطلاعات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم.

 قیمت تولید کاغذ

عوامل مهم بر افزایش قیمت کاغذ

به صورت کلی، می‌توان گفت که قیمت مواد اولیه، میزان عرضه و تقاضا، واردات و صادرات، قیمت ارز و… از مهم‌ترین عواملی هستند که می‌توانند باعث تغییر در قیمت کاغذ شوند. با این حال شش عامل مهم هستند که نقش بیشتری در تغییر قیمت کاغذ دارند. از مهم‌ترین این پارامترها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱ . افزایش قیمت مواد خام یا خمیر کاغذ

یکی از مهم‌ترین پارامترهایی که می‌تواند قیمت کاغذ را مشخص کند، قیمت مواد اولیه و خمیر کاغذ چه به صورت جهانی و چه به صورت کشوری است. از این رو، اگر قیمت مواد خام و یا خمیر کاغذ افزایش پیدا کند، با نسبت قابل توجهی قیمت کاغذ که فرآورده نهایی است، نیز تغییر پیدا می‌کند. همچنین، اگر میزان تولید مواد خام یا خمیر کاغذ کم شود، قیمت کاغذ نیز دچار تغییر شده و کاهش می‌یابد.

۲ . تقاضا برای حمل و نقل

با تغییر در میزان عرضه و تقاضا، نیاز به حمل و نقل این محصول نیز افزایش یا کاهش پیدا می‌کند. در صورتی که هزینه حمل و نقل ثابت نباشد و قیمت جا به جایی محصولات افزایش پیدا کند، با این اتفاق شاهد بالا رفتن قیمت کاغذ نیز در داخل کشور خواهیم بود. متاسفانه در سال‌های اخیر و به واسطه تحریم و شرایط سخت اقتصادی، هزینه‌های جاری برای انجام فرآیندهای حمل و نقل در داخل کشور افزایش پیدا کرده است و به همین دلیل است که قیمت کاغذ و مقوا نیز تحت تأثیر این عوامل نیز دچار تغییر شده است.

۳ . تعرفه واردات

سیاست‌های کلی دولت در واردات و صادرات نیز نقش مهمی در قیمت نهایی کاغذ دارد. در صورتی که دولت برای واردات تعرفه اعمال کند، این مسئله نیز می‌تواند باعث تغییر قیـمت کاغذ شود. به عنوان مثال، در سال ۱۳۹۷ پس از تغییر در نرخ تعرفه‌های واردات و همچنین افزایش پیدا کردن قیمت ارز، در داخل کشور قیمـت کاغـذ و مقوا افزایش بسیار زیادی پیدا کرد. در واقع می‌توان گفت، علاوه بر کارخانه‌های کاغذسازی، تصمیماتی که دولت می‌گیرد، نیز می‌تواند بر روی بازار کاغذ و قیمت نهایی محصولات تاثیر مستقیمی بگذارد.

۴ . بسته شدن کارخانه‌های کاغذ سازی

یکی از چالش‌هایی که در سال‌های اخیر بسیاری از صنایع در داخل کشور با آن مواجه شدند، بسته شدن و تعطیلی کارخانه‌های فعال در حوزه‌های مختلف است. در صنعت کاغذسازی نیز با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و همچنین کاهش تقاضا برای خرید، ظرفیت تولید کارخانه‌ها کاهش پیدا کرده و در نهایت بسیاری از کارخانه‌های فعال در حوزه کاغذسازی مجبور به تعطیلی شدند. به عنوان مثال، یکی از برترین و مهم‌ترین کارخانه‌های تولید کاغذ یعنی کارخانه چوب و کاغذ مازندران با چالش‌های مختلفی مواجه شده اند و بروز مشکل برای این کارخانه نیز باعث کاهش میزان تولید کاغذ در داخل کشور شده است.

۵ . کاهش عرضه

بی شک مهم‌ترین عامل در تعیین قیمت، میزان عرضه و تقاضا است. در حال حاضر با افزایش تقاضا در کشور چین به منظور خرید کاغذ، بسیاری از شرکت‌های تولید کننده کاغذ محصولات خود را به این کشور ارسال کرده و به همین دلیل شاهد کاهش عرضه جهانی کاغذ در سراسر دنیا هستیم. در کنار این مسئله، کاهش عرضه خمیر کاغذ و مواد اولیه نیز باعث شده تا میزان کاغذ موجود در بازار کم شده و از این طریق قیمت آن به شکل عجیبی افزایش پیدا کند.

۶ . تغییر نرخ ارز

قیمت کاغذ

در کنار سایر عوامل موثر بر قیمـت کاغذ که اکثر آن‌ها جهانی هستند، در داخل کشور ما نیز تغییر نرخ ارز نیز می‌تواند باعث نوسان قیمـت کاغذ شود. از آن جایی که بخشی از خمیر کاغذ و مواد اولیه مورد استفاده در داخل کشور برای تولید کاغذ وارداتی هستند، نوسانات ارز می‌تواند بازار کاغذ را تحت تأثیر قرار دهد.

همچنین، با کاهش ارزش پول ملی و افزایش قیمت ارز، اقتصاد کشور با مشکلات بسیار زیادی مواجه شده است و تورم بسیار بالایی در اقتصاد ایران به وجود آمده است. این موضوع نیز باعث می‌شود تا با افزایش تورم، قیمـت کاغذ و مقوا نیز به نسبت تورم تغییر پیدا کند. این موضوع باعث شده تا بسیاری از افراد که نیاز اساسی به کاغذ دارند، برای تامین نیاز خود به سراغ خرید کاغذ ارزان آمده و تلاش کنند تا از این طریق در هزینه‌های خود صرفه جویی کنند. البته، باید به این نکته اشاره کنیم که استفاده از کاغذ بی کیفیت مشکلات بسیار زیادی برای دستگاه‌های چاپ به وجود می‌آورد و باعث ایجاد هزینه‌های جانبی می‌شود.

از کجا کاغذ با کیفیت تهیه کنم

تولید کاغذ

پس از آن که به بررسی عوامل موثر بر قیـمت کاغذ پرداختیم و در مورد اهمیت خرید کاغذ با کیفیت صحبت کردیم، حال نیاز است تا شما را با یکی از بهترین مجموعه‌های فعال در حوزه تولید و عرضه کاغذ آشنا کنیم.

از آن جایی که خرید کاغذهای ارزان قیمت با گرماژ و کیفیت پایین می‌تواند هزینه‌های بیشتری را با گذشت زمان برای شما به وجود بیاورد، به همین دلیل، پیشنهاد ما این است که برای خرید کاغذ از یک مجموعه معتبر کمک بگیرید تا بتوانید با خیال آسوده محصولات مورد نظر خود را خریداری کنید.

در صورتی که قصد دارید تا با قیمت مناسب کاغذ را در حجم‌های مختلف و با کیفیت بالا خریداری کنید، می‌توانید از طریق سایت تدارک صنعت کاغذ کرمان محصولات مورد نظر خود را خریداری کنید. این مجموعه تلاش کرده تا به منظور رفع نیاز مشتریان، امکان خرید کاغذهای با کیفیت را فراهم کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خرید کاغذ و مواد شیمیایی به سایت این مجموعه به نشانی https://kepsico.com/ مراجعه نمایید.

نظرات