نصب قرنیز چگونه است؟ آشنایی با نحوه نصب قرنیز پی وی سی

0

پس از انتخاب رنگ و همین طور خرید قرنیز نوبت به مرحله نصب قرنیز می رسد. نصب قرنیز از مراحلی است که اگر به درستی صورت نگیرد می تواند تمامی زحمات قبلی را به هدر دهد. خصوصاً با افزایش استفاده از قرنیزهای پی وی سی برای بسیاری این سؤال پیش می آید که نصب قرنیز پی وی سی چگونه است؟ به همین دلیل با تجربه ای که در دکورچوب بدست آورده ایم تصمیم گرفتیم نکاتی را در این جا ذکر کنیم که در مرحله نصب انواع قرنیز کارساز می باشد.

نحوه نصب قرنیز

قرنیز

البته پیش از آنکه بخواهیم به موضوع اصلی این مقاله که همان نصب قرنیز است بپردازیم لازم است با قرنیز آشنا شویم. قرنیزها قطعات باریکی هستند که در پایین ترین بخش دیوار و حد فاصل بین دیوار و کفپوش قرار می گیرند. این قطعات به ظاهر کم اهمیت هم منجر به محافظت از دیوار و کفپوش می شوند و هم به لحاظ زیبایی در دکوراسیون اهمیت دارند. به همین دلیل است که طراحان دکوراسیون حرفه ای این موضوع را از قلم نمی اندارند و سعی می کنند از رنگ هایی که مکمل محیط هستند در قرنیزها استفاده کنند. اما چطور می توان یک قرنیز شیک و زیبا داشت؟

چگونه به بهترین روش قرنیز را نصب کنیم؟

همان طور که قبلا توضیح دادیم قرنیز ها سنگی، چوبی، سیمانی ، ام دی افی و یا قرنیز pvc هستند. در این مقاله بیشتر تمرکز ما در مورد قرنیز های ام دی اف و همین طور قرنیز های pvc می باشد. طریقه نصب قرنیز پی وی سی و ام دی اف تقریباً مشابه است و می توان گفت یک سبک و سیاق خاص در هر دو مورد استفاده قرار می گیرد.

برای انتخاب رنگ قرنیز نیز این نکته را در نظر داشته باشید که به طور استاندارد رنگ قرنیز ها هم معمولا یک پرده از رنگ پارکت لمینت ها تیره تر می باشند. البته این موضوع بدان معنا نیست که قرنیزها نمی توانند روشنتر باشند اما تیره تر بودن آنها پذیرفته شده تر است. به هر حال پس از آنکه قرنیز مد نظر خود را خریداری کردید نوبت به مرحله نصب آن می رسد. در ادامه به طور خلاصه نحوه نصب قرنیز پی وی سی و ام دی اف را مرور می کنیم.

برای خرید قرنیز از فروشگاه دکورچوب دیدن کنید.

مراحل نصب قرنیز

روش نصب قرنیز پی وی سی به این صورت است که قبل از نصب محل قرار گرفتن قرنیز می بایست کاملا تمیز گردد و از هر گونه کثیفی و همین طور پستی و بلندی پاک گردد.  این موضوع به خصوص برای قرنیز های پی وی سی اهمیتی دوچندان پیدا می کند زیرا که این قرنیز ها با چسب چسبانده می شوند و در صورتی که پشت قرنیز موردی داشته باشد به خوبی چسبانده نمی گردد. نصب قرنیز دیوار به جنس دیوار نیز بستگی دارد به عنوان مثال نصب قرنیز پی وی سی روی گچ با دشواری همراه است.

بعد از این کار از سری مراحل آموزش نصب قرنیز نوبت به اندازه گیری هر قسمت از دیوار برای نصب قرنیز می باشد. نکته مهمی که وجود دارد این است که بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از طول قرنیز را به عنوان پرتی و ضایعات نصب در نظر بگیرید. در قسمت نصب و اجرا قرنیز، مهم ترین و در عین حال سخت ترین قسمت برای نصب قرنیز ها قسمت گوشه ( کرنرها ) و قسمت های زاویه دار کار می باشد.

نحوه نصب قرنیز

قسمت ستون ها و همین طور اتاق هایی که شکل گرد و یا بیضی مانند دارند نصاب ها از گونیای واشو برای اندازه گیری زوایای مورد نیاز خود انجام می دهند . عده دیگری از نصابان با ریز کردن قطعات قرنیز با دستگاه برش قرنیز پی وی سی و در کنار هم قرار دادن آن ها می توان قسمت های دارای انحنا را به زیبایی اجرا کنند . قرنیز ها در قسمت گوشه ها اگر که به درستی نصب صورت نگیرد امکان تغییر شکل و ترک خوردگی قرنیز وجود دارد.

نصب و برش قرنیز

آموزش نصب قرنیز پی وی سی برای افرادیکه قصد انجام این کار را دارند کاملاً ضروریست. چراکه اگر به درستی صورت نگیرد مزیت هایی که از یک قرنیز انتظار می رود تأمین نخواهد شد. اما این مزایا کدامند؟ قرنیز که در حد فاصل بین دیوار و کف قرار می گیرند از دیوار در برابر انواع ضربات، خط و خش و هر گونه نم و رطوبت محافظت می کند. گذشته از آن قرنیزها از نظر زیبایی نیز حائز اهمیت هستند و می توانند هارمونی بین کفپوش و دیوارها ایجاد کنند به همین دلیل است که انتخاب قرنیز می تواند یک امر چالش برانگیز باشد.

نحوه نصب قرنیز

گذشته از جنبه زیبایی شناسی قرنیزها از جنس های مختلفی تهیه می شوند و می توان در بازار نمونه های مختلفی از این محصول را در انواع قرنیز PVC ، سنگی، سرامیکی، ام دی افی، چوبی و غیره مشاهده کرد. البته بحث انتخاب قرنیز یک طرف و نصب قرنیز از طرفی دیگر می تواند مهم و حیاتی باشد. چراکه اگر مرحله نصب قرنیز به خوبی و توسط نیروی متخصص انجام نشود می تواند در ادامه مشکلاتی را به همراه داشته باشد.

مراحل نصب قرنیز در منزل توسط خودتان

نصب قرنیز پی وی سی در منزل علاوه بر اینکه می تواند زیبایی بخش منزل شما باشد از طرفی دیگر می تواند عیوب جزئی در کناره های دیوار را پوشش دهد. قرنیزها با توجه به جنس و کاربرد آنها به روش های مختلفی نصب می شوند. به طور کلی می توان قرنیزها را با استفاده از میخ به دیوار ثابت کرد و یا با استفاده از چسب نصب کرد. اگرچه برخی از نصاب ها از چسب و میخ همزمان استفاده می کنند. البته جنس دیوارها هم در روش نصب قرنیز مهم است اگر دیوارها از جنسی شکننده ساخته شده باشند و یا قدیمی باشند بهتر است از چسب برای نصب قرنیز استفاده کرد.

نحوه نصب قرنیز

گام به گام نصب قرنیز

  • گام اول: برای اجرای عملیات نصب قرنیز به یک سری ابزار نیاز دارید که شامل قرنیز، اسکوتی، دستگاه تنظیم اره، اره، مداد، متر نواری، چسب، بتونه، رنگ، قلم، سمباده می باشد.
  • گام دوم: می توان پیش از نصب عملیات رنگ آمیزی را انجام داد.
  • گام سوم: اولین کار محاسبه ابعاد است تا متوجه شوید چند متر قرنیز احتیاج دارید. بدین منظور باید با استفاده از متر نواری ابعاد دیوارها را محاسبه کنید. قرنیزها اغلب دارای طول ۳٫۶ متری هستند. بنابراین در طول های بیشتر لازم است دو قرنیز به یکدیگر وصل شوند که در ادامه با اتصال قرنیزها بیشتر آشنا می شویم.
  • گام چهارم: پس از محاسبه طول دیوار باید قرنیزها را به همان ابعاد برش زد. برای این کار کافی ست قرنیز را به دیوار تکیه داد و با مداد علامت گذاشت. سپس یک زاویه ۴۵ درجه رو به بیرون روی قرنیز بکشید.
  • گام پنجم: برای برش قرنیزها اگر از دستگاه تنظیم اره استفاده کنید کار ساده تر است. کافی ست قرنیز را روی شیاری که مربوط به زاویه ۴۵ درجه است قرار دهید و با اره شروع به برش کنید.

نحوه نصب قرنیز

  • گام ششم: اگر متوجه شدید که باید دو قرنیز را به یکدیگر وصل کنید باید زاویه ۴۵ درجه در یک سو روی دو قرنیز بکشید. به این ترتیب که دو قرنیز را روی هم قرار دهید و زاویه ۴۵ درجه ای رسم کنید که از هر دو قرنیز بگذرد
  • گام هفتم: برای برش قسمت هایی از قرنیز که در زاویه های داخلی و یا به اصطلاح کنج قرار می گیرند، باید قرنیز را به دیوار چسبانده و در کنج یک زاویه ۴۵ رسم کنید
  • گام هشتم: پس از این مرحله نوبت به مرحله چسبکاری می رسد. بدین منظور باید قرنیزها را به پشت روی زمین قرار دهید و پشت آن را کامل با چسب مخصوص و باکیفیت نصب قرنیز بپوشانید
  • گام نهم: برای نصب قرنیزهای چسب خورده باید از گوشه ها شروع کرده و پس از آنکه مطمئن شدید که قرنیز بدرستی روی دیوار قرار گرفته است بقیه قسمت قرنیز را به دیوار بچسبانید
  • گام دهم: سپس برای اطمینان بیشتر محل اتصال قرنیزها و طول قرنیزها را با فاصله مشخص با میخ محکم کنید.
  • گام یازدهم: با توجه به اینکه میخ ها قابل روئیت هستند بهتر است با یک میخ بزرگتر به پشت آن ضربه وارد کرده تا میخ در داخل قرنیز به خوبی محو شود. سپس برای زیبایی و یکدست جلوه دادن قرنیز روی آن را با بتونه بپوشانید.
  • گام دوازدهم: در این مرحله می توان با استفاده از ابزارهایی مثل اسکوتی زیبایی کار را دو چندان کرد و فضای خالی بین قرنیز و کفپوش را پنهان کرد. البته باید دقت داشته باشید که ابزارها باید به قرنیز وصل شوند نه به کف.
  • گام سیزدهم: در مرحله پایانی نصـب قرنیز اگر مشاهده کردید که به دلیل عدم تقارن در دیوارها فاصله ای بین دیوار و قرنیز وجود دارد می توانید با کمک پوشاننده های اکریلیکی این فاصله را پر کنید.
  • گام چهاردهم: در پایان کار نصـب قرنیز هم می توانید سطح قرنیز را در قسمت هایی که لازم  است سمباده کشیده و رنگ کنید.

قیمت نصب قرنیز

قیمت نصـب قرنیز معمولا به دو شکل حساب می گردد . عمدتا به شکل متری حساب می گردد و نصاب ها با حساب کردن دورتا دور قسمتی که نصب قرار است ایجاد گردد قیمت نصب را حساب می کنند . موضوع بعدی هم برخی از نصاب ها قیمت نصب لمینت و قرنیز را یک جا حساب کرده و کار نصب را انجام می دهند.

سخن پایانی

در این آموزش نصب قرنیز به بررسی نصـب قرنیز پرداخیتم و ریزه کاری های مربوط به نصـب قرنیز پی وی سی را بررسی کردیم. قرنیزها اگرچه عناصر بسیار کوچکی هستند اما اگر بدرستی نصب شوند در زیبایی فضا و همچنین حفاظت از دیوارها نقشی کلیدی دارند. پیشنهاد می کنیم اگر تا به حال به فکر خرید قرنیز نیفتادید حتماً این موضوع را مد نظر قرار دهید.

نظرات