پرطرفدارترین غذاهای فست فودی

0

غذاهای فست فودی در عصر حاضر جایگاه بسیار ویژه‌ای در تمام جهان یافته‌اند و می‌توان گفت که در اغلب نقاط جهان، به اشکال مختلف تولید و عرضه می‌شوند. آنچه امروزه به عنوان فست فود شناخته می‌شود، شامل انواع همبرگر، ساندویچ، پیتزا، سوخاری و… چیزی است که از آمریکا ظهور کرده و به دلیل مزایای رقابتی که داشته به سرعت در تمام جهان فراگیر شده است. اما تعریف ساده و روشن فست فود، به معنای غذای فوری یا غذای نیمه آماده قدمتی بسیار طولانی‌تر و جغرافیایی بسیار گسترده‌تر دارد. در این مطلب قصد داریم اسم فست فودهای معروف را ذکر کرده و به تعریف و تاریخچه هر کدام بپردازیم. اگر به قصه شیرین غذاها علاقه‌مند هستید، تا انتها با ما همراه باشید.

 غذاهای فست فودی

تاریخچه فست فود در جهان

ترجمه فست فود در فارسی را می‌توان غذای حاضری نامید. غذایی نیمه آماده یا آماده که در محلی مشخص سرو می‌شود؛ در حالی که حداقل بخشی از مراحل آماده سازی آن در جایی دیگر انجام گرفته باشد. امروزه وقتی صحبت از فست فود به میان می‌آید، به غذاهایی مانند همبرگر، سوخاری، پاستا، پیتزا و… اشاره می‌شود؛ اما تاریخچه فست فود به مراتب از تاریخچه تمامی این غذاها نیز دیرینه‌تر است. فروش غذا به صورت آماده به هزاره‌های کهن برمی‌گردد که در هر گوشه از زمین نیز آثار آن یافت گردیده است. در شرق آسیا، گاری‌های فروش رشته و نودل وجود داشته که در بازارهای محلی به ارائه غذای آماده می‌پرداختند. در ویرانه‌های روم باستان بقایای غرفه فروش نان و زیتون و… یافت شده است. در آفریقا رد پای فروش کباب‌های چوبی آماده دیده می‌شود و در دیگر نقاط جهان نیز آثاری مشابه وجود دارد.

اما فست فود با نام امروزی و شکل و شمایلی که به محبوبیت جهانی رسیده، از آمریکا برخاسته و تاریخچه آن به پس از انقلاب صنعتی و در حقیقت به همین قرن بیستم میلادی باز می‌گردد. در سال ۱۹۱۲ میلادی رستورانی به نام اتومات در نیویورک آمریکا در قالب یک کافه تریا شروع به کار کرد و غذاهای از پیش آماده را در محفظه‌هایی شیشه‌ای و گرم نگهداری می‌کرد تا بلافاصله پس از سفارش مشتری، غذا در اختیار آنان قرار بگیرد. پس از موفقیت رستوران‌های زنجیره‌ای اتومات، شرکتی به نام وایت کستل (قصر سفید) از ترکیب همبرگرهای آلمانی و سیب‌زمینی سرخ‌شده‌های فرانسوی و چند غذای دیگر، غذاهایی ارزان، لذیذ و حاضری به وجود آورد و آن را در شعبات مختلف رستوران‌های خود ارائه کرد و این، آغازی برای رونق جهانی فست فود به شکل امروزی شد که بعدها توسط شرکت مک دونالد و KFC و… به شهرتی جهانی رسیدند.

پرطرفدارترین غذاهای فست فودی

فست فود به سرعت توانست سبک زندگی بشر را تغییر دهد و به شکلی فراگیر، در اغلب نقاط جهان جا باز کند. حتی به شکل جالبی این سبک از سرو غذا توانست خود را با فرهنگ‌های غذایی نقاط مختلف دنیا سازگار کند و در کشورهای جهان به شکل‌های مختلفی عرضه گردد.

غذاهای فست فودی

به طوری که شما می‌توانید در کشورهای مختلف، انواع فست فود را با طعم‌هایی نزدیک به ذائقه مردم همان منطقه بیابید. حتی برخی از غذاهایی که شاید در یک کشور به عنوان فست فود شناخته شود، در کشور دیگر ممکن است در فهرست غذاهای فست فودی نباشد و تنها در رستوران‌ها و کافه‌های خاص یافت شود.

با وجود تمام تفاوت‌هایی که در سبک و سیاق فست فودها در گوشه و کنار جهان وجود دارد، فهرستی از انواع غذاها را می‌توان برشمرد که در همه کشورها به طور گسترده به عنوان فست فود شناخته می‌شوند. این غذاها که تمامی آن‌ها به عنوان غذاهایی بین‌المللی شناخته می‌شوند، عبارتند از:

  • انواع پیتزا
  • انواع همبرگر
  • انواع پاستا
  • انواع استیک
  • انواع سوخاری
  • انواع ساندویچ سرد و گرم

و البته همانطور که پیش‌تر اشاره شد، غذاهای دیگری نیز هستند که در برخی کشورها به عنوان فست فود شناخته می‌شوند و در برخی کشورها خیر. به عنوان مثال استیک در ایران جزو غذاهای فست فودی است اما در بسیاری از کشورهای جهان در این فهرست قرار نمی‌گیرد و آن را به عنوان غذایی مجزا از فهرست فست فودها می‌شناسند. در ادامه به بررسی انواع هر یک از غذاهای نام برده خواهیم پرداخت.

انواع پیتزا

پیتزا یکی از معروف‌ترین غذاهای جهان است که کشور ایتالیا به جهان هدیه کرده و می‌توان آن را یکی از محبوب‌ترین غذاهای دنیا نیز نامید. پیتزا در ابتدا یک خمیر پهن شده مشابه آن بود که بر روی آن سس گوجه فرنگی و پنیر قرار می‌گرفت؛ اما رفته رفته هر کس خلاقیتی به آن افزود تا اینکه امروزه به عنوان یکی از پر تنوع‌ترین غذاهای جهان نیز شناخته می‌شود.

پیتزا را در کشورهای مختلف، به سبک‌های مختلفی طبخ می‌کنند؛ اما در ایران می‌توان پیتزاها را به دو سبک کلی پیتزای آمریکایی و پیتزای ایتالیایی یافت.

پیتزاهای آمریکایی، پیتزاهایی با خمیر ضخیم و مواد زیاد هستند که پنیر فراوانی بر روی آن‌ها قرار دارد و از طرفداران بسیاری نیز برخوردار هستند. از جمله پیتزاهای آمریکایی می‌توان به پیتزای گوشت و قارچ، پیتزا مخلوط، پیتزا پپرونی، پیتزا رست بیف، پیتزا استیک و… اشاره کرد. البته پیتزاهای دیگری مانند پیتزا یونانی نیز وجود دارند که در زمره همین خانواده قرار می‌گیرند.

پیتزاهای ایتالیایی، خمیری نازک و ترد دارند. معمولاً بر روی خمیر، روغن زیتون و سبزیجات معطر مخصوص می‌ریزند و به سبب نازکی، مواد کمتری به نسبت پیتزای آمریکایی بر روی آن قرار می‌گیرد. با این وجود طعم پیتزای ایتالیایی نسبت به پیتزای آمریکایی بسیار خاص‌تر است و افرادی که به عطر و طعم غذا بیش از حجم آن اهمیت می‌دهند، پیتزای ایتالیایی را ترجیح می‌دهند. نسبت پنیر در پیتزای ایتالیایی و آمریکایی متفاوت است و این تفاوت پنیرها نیز از دیگر دلایل تمایز این دو خانواده پیتزا خواهد بود. پیتزای مارگاریتا، پیتزای ناپل، پیتزا فور چیز، پانزروتو فریتو، پیتزای رست بیف ایتالیایی و… از جمله انواع پیتزاهایی است که می‌توان از خانواده پیتزاهای معروف ایتالیایی نام برد.

انواع برگر

همبرگر غذایی آمده از آلمان است که در آمریکا شناخته و جهانی شد. اولین کسانی که گوشت را به شکل همبرگر در رستوران‌های آمریکایی عرضه کردند، دو برادر آلمانی مهاجر بودند که در مغازه‌ای کوچک شروع به فروش آن نمودند و آمریکایی‌ها که در این زمینه بسیار هوشمند بودند، سریعاً به فکر توسعه این غذا افتادند و دیری نپایید که همبرگر به یکی از غذاهای معروف و محبوب آمریکا تبدیل شد. برای سفارش بهتری برگر در رشت به صفحه مراجعه نمایید.

ترکیب همبرگر با نان‌های فرانسوی و پنیرهای ایتالیایی نیز از دیگر ابداعاتی بود که آمریکایی‌ها به این غذا افزودند تا دنیای برگرها تبدیل به جهانی شگفت انگیز و البته لذیذ و متنوع شود. امروزه می‌توان سبک‌های مختلفی از همبرگر مانند چیزبرگر، رویال برگر، فرانس برگر، چیکن برگر، چیلی برگر و… را در ایران یافت که البته در نقاط دیگر جهان، تنوع موجود از این نیز بیشتر است.

انواع استیک

استیک از دیگر غذاهای محبوب جهان است که تاریخچه آن به غرب آسیا باز می‌گردد؛ اما به شکل و شمایل امروزی، می‌توان استیک را غذایی بریتانیایی (به طور دقیق مربوط به اسکاتلند) دانست. اگر بخواهیم به بدوی‌ترین شکل استیک یعنی گوشت کباب شده نگاه کنیم، استیک را شاید بتوان یکی از قدیمی‌ترین غذاهای ساخته دست بشر و تاریخچه آن را هم‌سنگ با زمان کشف آتش دانست. اما در حقیقت استیک چیزی بیش از گوشت کباب شده بر روی آتش است و امروزه این نام را بر روی قسمتی از راسته حیوانات مختلف (مانند گوساله، خوک، گوسفند و…) که به صورت عمود بر بافت ماهیچه‌ای برش خورده و پس از مزه‌دار شدن و کباب شدن، در کنار سیب‌زمینی، سبزیجات و… سرو می‌شود می‌گذارند. قطر یک استیک به صورت استاندارد بین ۱٫۵ تا ۴ سانتی متر است و وزن آن نیز می‌تواند از ۱۵۰ یا ۲۰۰ گرم تا وزن‌هایی بالاتر باشد.

غذاهای فست فودی

استیک‌ها را بر اساس اینکه گوشت چه حیوانی باشند و یا از کدام قسمت حیوان باشند و یا با چه رسپی سرو شده باشند، می‌توان دسته بندی نمود. به عنوان مثال استیک می‌تواند بخشی از راسته گوساله و یا دنده گوساله باشد. اگر به جای جدا کردن فیله از دنده آن هم در راستای بافت ماهیچه‌ای، دنده‌ها را به صورت عمود بر ماهیچه (و هم راستای دنده) برش دهیم، در این صورت استیک دنده به دست خواهد آمد. همچنین استیک ماهی، استیک مرغ و… نیز وجود دارد و در جای جای جهان، می‌توان رسپی‌های مختلفی از این غذا را یافت. معروف‌ترین استیک‌های حال و حاضر جهان، استیک فرانسوی، استیک با سس قارچ و ریب استیک هستند.

انواع سوخاری

از دیگر فست فودهای لذیذ و محبوب در سطح جهان، انواع سوخاری‌هاست که مرغ سوخاری آن از همه محبوب‌تر است و نام آن هم‌سنگ نام کنتاکی‌ یا KFC قرار می‌گیرد. نخستین بار این اسکاتلندی‌ها بودند که مرغ را در ادویه‌های مخصوصی خوابانده و آن را سرخ کردند. سرهنگ ساندرز نیز در خاطرات خود به این موضوع اشاره کرده که ایده مرغ سوخاری را از همین سبک غذای اسکاتلندی‌ها الهام گرفته است. البته آنچه سرهنگ ساندرز به این ایده افزود، غوطه‌ور کردن مرغ در آردهای مخصوص کنتاکی بود که باعث شد یک لایه پفکی و لذیذ دور تا دور مرغ را احاطه کند و شکل و شمایل کنتاکی‌های امروزی را پدید آورد. از انواع سوخاری می‌توان به ران سوخاری، فیله سوخاری، قارچ سوخاری، سیب زمینی سوخاری، پنیر سوخاری و… اشاره کرد. برای سفارش بهترین مرغ سوخاری در رشت به صحه مربوطه مراجعه نمایید.

غذاهای فست فودی

خوشمزه‌ترین فست فود رشت!

استان گیلان یکی از بهترین استان‌های ایران در بحث تنوع غذاهای لذیذ است و مرکز آن یعنی رشت از سوی یونسکو به عنوان خلاق‌ترین شهر خوراک در جهان شناخته می‌شود. ذائقه مردم این خطه نسبت به غذا بسیار سخت پسند بوده و کیفیت غذا برایشان همواره در اولویت است. بنابراین دور از انتظار نیست که در این شهر بتوان انواع رستوران‌ها و فست فودهای با کیفیت بالا را یافت و بهترین طعم‌ها را تجربه کرد. به همین خاطر اگر به استان گیلان سفر کردید،  شما می‌توانید به جستجوی بهترین فست فود رشت باشید و از طعم یک غذای لذیذ لذت ببرید.

غذاهای فست فودی

این جستجو شما را به فهرستی از فست فودهای رشت خواهد رسانید که در صدر آن‌ها رستوران رازقی قرار دارد. مجموعه رستوران رازقی، بزرگ‌ترین گروه رستورانی در شمال کشور است که طی نزدیک به دو دهه فعالیت، سطح کیفیت صنعت رستوران‌داری را در گیلان، چند پله بالا برده و بهترین و با کیفیت‌ترین غذاها و خدمات را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد. این مجموعه رستورانی از یک رستوران وی آی پی رازقی، یک رستوران رازقی اکسپرس (مخصوص سفارشات بیرون‌بر) ، یک شعبه رستوران پیزریا در رشت و یک شعبه رستوران پیزریا در لاهیجان تشکیل می‌شود و مواد اولیه تمامی غذاهای این مجموعه نیز در آشپزخانه مرکزی آن واقع در رشت آماده می‌شود.

در مجموعه رستوران‌های رازقی شما می‌توانید مجموعه کاملی از پرطرفدارترین غذاهای فست فودی ازجمله انواع پیتزای آمریکایی و ایتالیایی، انواع پاستا، انواع استیک، انواع ساندویچ، انواع همبرگر و انواع غذاهای فرنگی را مشاهده کنید که تمامی آن‌ها با بهترین کیفیت و تازه‌ترین مواد اولیه طبخ و برای شما سرو خواهند شد. همچنین از مزایای بهترین فست فود رشت این است که تمامی شعب این رستوران در یک اپلیکیشن جامع سفارش غذا گرد هم آمده‌اند و شما می‌توانید با نصب این نرم افزار سفارش آنلاین غذا، به تمامی منوهای کلیه شعب این رستوران دسترسی داشته باشید و لذیذترین غذاها را از هر جای رشت و لاهیجان که هستید، برای خود سفارش دهید.

نظرات