لرستان و خوزستان؛ زیباترین استان‌های غربی ایران

1

لرستان و خوزستان، ۲ استان زیبا در غرب کشورمان هستند که هر دو دارای بناهای تاریخی ارزشمندی هستند و از طرف دیگر طبیعت بکر و جذابی دارند. همچنین مردم این دو استان جزو خونگرم‌ترین و مهمان‌نوازترین اقوام کشورمان هستند که سفر دلچسب و شیرینی را برای گردشگران در تور لرستان و تور خوزستان فراهم می‌کنند. اگر قصد دارید اطلاعات کاملی درباره سفر به این ۲ استان به دست آورید، در این مطلب با ما همراه باشید.

لرستان؛ تکه‌ای از بهشت

لرستان، یکی از استان‌های غربی کشور است که با مساحتی بیش از ۲۸ هزار متر مربع، حدود یک میلیون و هفتصد هزار نفر جمعیت دارد. این استان که بخشی از رشته کوه‌های زاگرس در آن قرار دارند، دارای آبشارها، رودخانه‌ها و جنگل‌های زیبایی است. جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیر، این استان را تبدیل به تکه‌ای از بهشت کرده است.

  • آب و هوای لرستان

استان لرستان، یک از استان‌های چهارفصل کشورمان است که اقلیم‌های متنوعی دارد. در فصل زمستان در حالی که در شمال این استان شاهد برف و کولاک هستیم، بخش‌های جنوبی آن دارای آب و هوایی معتدل و بارانی هستند. شهر خرم آباد، مرکز استان لرستان در بخش شمال این استان قرار دارد که در زمستان معتدل و در تابستان گرم است. این در حالی است که شهرستان الیگودرز در جنوب این استان در زمستان بسیار سرد و در تابستان معتدل است.

به طور کلی در استان لرستان، ۳ نوع اقلیم مختلف وجود دارد؛ اقلیم سرد کوهستانی، اقلیم معتدل مرکزی و اقلیم گرم جنوبی.

  • سوغاتی‌های لرستان

سوغاتی‌های زیبا و متنوع لرستان، از جمله جذابیت‌های این استان هستند. معروف‌ترین سوغاتی‌های لرستان عبارتند از:

  1. کالاهای نمدی

نمدمالی، یکی از صنایع دستی رایج در استان لرستان است و در سفر به این استان می‌توانید انواع کالاهای نمدی مانند کلاه، پوشاک و زیرانداز را بخرید.

  1. حصیر

حصیربافی، یکی دیگر از صنایع دستی رایج استان لرستان است. بسیاری از گردشگران در سفر به استان لرستان، انواع کالاهای حصیری مثل ظروف و زیرانداز حصیری را به عنوان سوغات می‌خرند.

  1. روغن حیوانی

روغن حیوانی، یکی از روغن‌های لذیذ و معطری است که در کشورمان، محبوبیت زیادی دارد. روغن حیوانی، یکی دیگر از سوغاتی‌های خوشمزه استان لرستان است که از شیر گاو و گوسفند تهیه می‌شود.

  1. کلوچه‌ی بروجردی

کلوچه بروجردی، یکی از شیرینی‌های خوشمزه شهر بروجرد لرستان است که طرفداران زیادی دارد. بروجردی‌ها، این کلوچه خوشمزه را با آرد گندم، رنگ طبیعی، مغز بادام و روغن حیوانی درست می‌کنند و از آن برای پذیرایی از مهمانان خود در ایام عید استفاده می‌نمایند.

  1. برساق

برساق، نوعی نان سنتی شهر خرم‌آباد است که با طعم‌های متنوعی مانند گردویی و دارچینی پخته می‌شود. برای درست کردن این کلوچه از رازیانه، شیر و تخم‌مرغ استفاده می‌شود که ترکیب آن‌ها، طعمی بی‌نظیر و دلچسب می‌سازد.

  • جاذبه‌های گردشگری لرستان

استان لرستان، جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد که بازدید از همه آن‌ها روزها طول می‌کشد. پیشنهاد می‌کنیم قبل از سفر به این استان، اطلاعات کاملی درباره مکان‌های دیدنی آن کسب کنید و فقط بازدید از جاذبه‌های توریستی مورد علاقه خود را در برنامه سفرتان قرار دهید. در سفر به این استان حتما از جاذبه‌های گردشگری زیر بازدید بکنید:

  1. دره خزینه

دره خزینه، یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی استان لرستان در شهرستان پلدختر است که شباهت زیادی به دره گرند کانیون، یکی از دره‌های مشهور در ایالات متحده دارد. دره خزینه، صخره‌ای شبیه نعل اسب است که از میان آن رودخانه سیمره عبور می‌کند. یکی از جذابیت‌های این دره، پل معلق ۱۱۲ متری آن است که اگر ترس از ارتفاع دارید بهتر است از روی آن عبور نکنید.

 لرستان و خوزستان

  1. دشت لاله‌های واژگون

دشت لاله‌های واژگون، دشتی زیبا در نزدیکی شهرستان الیگودرزِ استان لرستان است که اغلب گردشگران در تور لرستان به دیدن آن می‌روند. این دشت که با لاله‌های واژگون پوشیده شده است، یکی از بزرگترین زیست‌بوم‌های لاله واژگون در جهان به شمار می‌رود.

  1. آبشار نوژیان

آبشار نوژیان، آبشاری زیبا در ۳۸ کیلومتری شهر خرم‌آباد است که در میان جنگلی انبوه قرار دارد. این آبشار با بیش از ۹۵ متر ارتفاع، مرتفع‌ترین آبشار استان لرستان به شمار می‌رود که عرضش در فصل‌های پرآب سال بیش از ۵ متر است.

لرستان و خوزستان

  1. مسجد جامع بروجرد

مسجد جامع بروجرد، یکی از قدیمی‌ترین مساجد کشورمان محسوب می‌شود که در قرن دوم یا سوم هجری ساخته شده است. این مسجد دارای بخش‌های مختلفی مانند حیاط مرکزی، ایوان، گنبدخانه و شبستان است که بر روی ویرانه‌های یکی از آتشکده‌های دوره ساسانی ساخته شده‌ است.

  1. دریاچه گهر

دریاچه گهر، یکی از بزرگترین دریاچه‌های آب شیرین کشور است که برای بازدید از آن باید چند ساعتی پیاده‌روی کنید. در سفر به این دریاچه ضمن لذت بردن از طبیعت زیبای آن می‌توانید ماهیگیری نیز بکنید.

لرستان و خوزستان

خوزستان؛ مهد تمدن‌های کهن

خوزستان، یکی از استان‌های بزرگ در جنوب غربی کشورمان است که در کنار خلیج فارس قرار دارد. این استان زیبا با استان‌های لرستان، چهارمحال و بختیاری، ایلام و کهگیلویه و بویر احمد همسایه است.

  • آب و هوای خوزستان

استان خوزستان از جمله مناطق گرمسیر کشورمان است که آب و هوایی نیمه صحرایی دارد. بسیاری از منطق خوزستان از جمله گرم‌ترین مناطق جهان هستند. تیر و مرداد، گرم‌ترین ماه‌ها در خوزستان هستند و به همین دلیل سفر به آن در این ماه‌ها کم می‌شود. از طرف دیگر آب و هوای خوزستان در ماه‌های دی و بهمن نسبتا خنک است و سفر به این استان در این ماه‌ها افزایش می‌یابد.

لرستان و خوزستان

  • سوغاتی‌های خوزستان

استان خوزستان، سوغاتی‌های متنوعی دارد؛ محبوب‌ترین سوغاتی‌های استان خوزستان عبارتند از:

  1. کلیچه

کلیچه، نوعی کلوچه خوشمزه است که در شهرهای مختلف خوزستان مانند خرمشهر، دزفول و شوشتر درست می‌کنند. این کلوچه با آرد، ماست، خرما و زیره درست شده و روی آن با کنجد تزیین می‌شود.

  1. لوز کنجدی دزفول

لوز کنجدی، یکی دیگر از شیرینی‌های محلی دزفولِ خوزستان است که با کنجد، شکر و گردو تهیه می‌شود. استفاده از مواد اولیه محلی و ارگانیک در این کلوچه باعث می‌شود، خواص زیادی داشته باشد.

  1. رنگینک

از آن جایی که خرما، یکی از محصولات کشاورزی اصلی خوزستان است، از آن در تهیه بسیاری از شیرینی‌ها و خوراکی‌های محلی این استان استفاده می‌شود. رنگینک، یکی از دسرهای محلی خوزستان است که برای درست کردنش روی خرما را با مخلوطی از آرد گندم بوداده و روغن می‌پوشانند.

لرستان و خوزستان

  1. کلوچه شوشتری

کلوچه شوشتری، یکی دیگر از شیرینی‌های محلی خوزستان است که برای درست کردنش از آرد، شیره، مایه خمیر و زیره استفاده می‌کنند. برای تهیه این شیرینی، مواد اولیه آن را مخلوط می‌کنند و مانند باقلوا روی سینی پهن می‌کنند. سپس، مواد روی سینی را برش می‌دهند و می‌پزند.

  1. حصیر

حصیربافی، یکی از صنایع دستی رایج در استان خوزستان است که با استفاده از آن کالاهای متفاوتی مانند زیرانداز، سبد و انواع ظروف را درست می‌کنند. در سفر به خوزستان می‌توانید زیباترین کالاهای بافته شده از حصیر را بخرید و به عنوان سوغاتی به شهر خود ببرید.

  1. گلیم افشار

در استان خوزستان نوعی گلیم با پشم بافته می‌شود که گلیم افشار نام دارد. گلیم‌های افشار، زبرتر و ضخیم‌تر از گلیم‌های معمولی هستند و بیشتر به شکل مستطیل در ابعاد کوچک تولید می‌شوند.

  • مکان‌های دیدنی خوزستان

خوزستان به دلیل قرار گرفتن در حاشیه خلیج فارس، سواحل زیبایی دارد. همچنین استان خوزستان مهد تمدن‌های کهنی بوده و پیشینه سکونت انسان در آن به ۲۷۰۰ پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد؛ در نتیجه این استان دارای بناهای تاریخی بی‌نظیری است. در سفر به این استان حتما از مکان‌های دیدنی زیر بازدید کنید:

  1. زیگورات چغازنبیل

زیگورات چغازنبیل، بنایی زیبا به جامانده از تمدن ایلامی، یکی از کهن‌ترین تمدن‌های فلات ایران در شهر شوشِ خوزستان است. این بنا، معبدی برای پرستش دو خدای بزرگ ایلامی‌ها بوده و به دستور یکی از پادشاهان مقتدر ایلامی ساخته شده است. زیگورات چغازنبیل در حال حاضر ۲ طبقه دارد، اما در اصل ۵ طبقه بوده و با روی هم چیدن سنگ و آجر ساخته شده است.

لرستان و خوزستان

  1. کاخ آپادانا

کاخ آپادانا، یکی از زیباترین بناهای باستانی در شهر شوشِ خوزستان محسوب می‌شود که ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بنا شده است. این بنا، اقامتگاه زمستانی پادشاهان هخامنشی بوده و از بخش‌های مختلفی شامل تالار بارعام، دروازه، حرمسرا و کاخ پذیرایی تشکیل شده است.

  1. بقعه دانیال نبی

بقعه دانیال نبی، یکی از بناهای تاریخی زیبا در شهر شوش است که در آن دانیال نبی، یکی از پیامبران الهی دفن شده است. یکی از جذابیت‌های این آرامگاه، گنبد پلکانی آن است که نمایی منحصربفرد و زیبا دارد.

  1. خانه مستوفی

خانه مستوفی، بنایی تاریخی در شهرستان شوشتر است که در حال حاضر به موزه تبدیل شده است. این بنای زیبا متعلق به یکی از تجار معتبر شوشتر به نام محمدعلی مستوفی در دوره قاجاریه بوده است. خانه مستوفی از دو بخش داخلی و بیرونی تشکیل شده و تزیینات به کاررفته در داخل بنا، فضایی مجلل و باشکوه ساخته‌اند.

آژانس هواپیمایی قصر شیرین از جمله برگزارکنندگان تورهای خوزستان و تورهای لرستان است؛ برای اطلاع از جزییات تورهای این دو استان به سایت اینترنتی این آژانس مراجعه کنید.

1 دیدگاه در “لرستان و خوزستان؛ زیباترین استان‌های غربی ایران

  1. محمد گفت:

    پس چرا حرفی از دره زیبای شیرز نزدید

نظرات