قهوه فوری با قهوه اسپرسو چه فرقی دارد؟ کدام بهتر است؟

1

قهوه فوری و اسپرسو دو نوع مختلف از انواع قهوه محسوب می‌شوند که هر دو طرف‌داران بسیار زیادی دارند. این دو نوشیدنی در دنیا جزء محبوب‌ترین قهوه‌هایی هستند که اکثر مردم جهان به‌طور روزمره از آن‌ها استفاده می‌کنند. در کشور ایران، شاهد افزایش علاقه‌مندان قهوه شده‌ایم و در چند سال اخیر افراد بسیار زیادی هستند که قهوه فوری و یا قهوه اسپرسو را به برنامه روزانه‌شان اضافه کرده‌اند. این دو مدل قهوه، با روش‌های مختلفی تهیه می‌شوند و دارای مشخصات طعمی متفاوت از هم هستند. فرق قهوه فوری با اسپرسو باکیفیت یکی از مسئله‌هایی است که بین طرف‌داران این دو نوشیدنی به وجود آمده است و مخاطبان بسیار زیادی به دنبال تفاوت قهوه فوری با اسپرسو هستند. اگر شما قصد دارید با فرق این دو نوع قهوه آشنا شوید با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید، قصد داریم اطلاعاتی درباره تفاوت قهوه فوری با اسپرسو باکیفیت را بدهیم و در آخر متوجه شویم کدام نوع بهتر است.

 قهوه فوری

مهم‌ترین تفاوت قهوه فوری و اسپرسو

تفاوت در مصرف قهوه

قهوه فوری همان‌طور که از نامش پیداست، نوشیدنی است که آن را می‌توان به‌صورت فوری تهیه کرد و گزینه اول افرادی‌ست که زمان و امکانات لازم تهیه قهوه را ندارند. کل مراحل تهیه قهوه، در ریختن پودر قهوه فوری در فنجان به همراه آب داغ است. به‌همین خاطر راحتی و سرعت تهیه این قهوه از دلایل محبوبیت آن است. در حالی‌ که برای تهیه قهوه اسپرسو، نیاز به ابزارآلات دم‌آوری و داشتن حداقل مهارت‌ها در تهیه قهوه است.

استفاده از قهوه فوری بیش‌تر در میان کسانی که تعصب خاصی به قهوه ندارند رایج است. در حالی که اسپرسو انتخاب کسانی است که به دنبال طعم واقعی قهوه و از قهوه‌نوش‌های آشنا به انواع قهوه هستند.

تفاوت در میزان کافئین

اسپرسو به دلیل روش دم‌آوری و غلظتی که دارد نسبت به قهوه فوری، کافئین بیشتری دارد. کافئین باعث انرژی‌دادن به بدن می‌شود و زمانی که از اسپرسو استفاده می‌کنید انرژی بیشتری دریافت می‌کنید؛ کافئین در قهوه از اهمیت بالایی برخوردار است. برخی علاقه‌مند هستند که قهوه‌ای را بنوشند که از کافئین پایینی برخوردار است که آن‌ها می‌توانند از قهوه فوری استفاده کنند.

قهوه فوری

تفاوت در طعم

قهوه فوری و قهوه اسپرسو از نظر طعم نیز متفاوت هستند. اسپرسو به‌دلیل غلیظ بودن و نوع متفاوت رست آن، طعم تلخی یا اسیدیته متفاوتی نسبت به قهوه فوری دارد. اسپرسو هنگام دم‌آوری با آزاد شدن قندها و روغن‌های موجود در قهوه، طعم مختص به خود را پیدا می‌کند،‌ درحالی‌که قهوه فوری، طعم ملایم‌تر و تلخی کم‌تر به همراه دارد.

دانه‌هایی که برای تهیه قهوه فوری استفاده می‌شود معمولا کیفیت بالایی ندارند و برای این‌که به قهوه فوری تبدیل شوند مراحل بسیاری را پشت سر می‌گذارند و این فرآیند باعث از بین رفتن طعم قهوه می‌شود. طرفداران قهوه اسپرسو، بر این باورند که قهوه فوری طعم اصیل قهوه را ندارد و اسپرسو طعم دلنشین‌‌تری دارد.

تفاوت در قیمت

همان‌طور که مشخص است قهوه فوری قیمت بسیار پایین‌تر و اقتصادی‌تری نسبت به اسپرسو دارد. دانه‌هایی که در اسپرسو به‌کاررفته است تازه و خوش‌طعم‌تر هستند و با نوشیدن آن طعم اصیل قهوه را متوجه می‌شوید. هر چه در انتخاب دانه‌های قهوه اسپرسو دقت بیشتری شود و همچنین از خاستگاه‌های کمیاب‌تری تهیه شود قیمت آن بالاتر می‌رود.

راهنمای خرید قهوه فوری

معمولا قهوه فوری‌ها به صورت فله‌ای در دسترس نیستند و امکان بوییدن قهوه در حین خرید وجود ندارد. قهوه فوری‌ها معمولا در بسته‌بندی‌های شیشه‌ای، پاکتی و ساشه‌ای یافت می‌شود که مدل ساشه ای آن در ایونت‌ها، مراسم و زمان‌هایی که حمل و نگهداری ساشه راحت‌تر است، مصرف بیشتری دارد. در انتخاب قهوه فوری خوب، چند نکته وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

کیفیت قهوه فوری

اولین معیار سنجش کیفیت قهوه فوری، سابقه و برند تولیدکننده‌های معروفی مانند استارباکس،‌ علی‌کافه و… است. در سال‌های اخیر با ورود شرکت‌های ایرانی، رقابت بیش‌تری بین آن‌ها به‌وجود آمده است که می‌توان با تست دوره‌ای این برندها، طعم و کیفیت دل‌خواه خود را پیدا کنید.

طعم قهوه فوری

به لحاظ طعم، قهوه فوری‌ها در دو نوع کلاسیک و ترکیبی تولید می‌شوند. مدل کلاسیک بدون افزودنی‌ست و تلخی بیشتری دارد و مدل ترکیبی با طعم‌هایی همچون فندق و وانیل تولید می‌شود. همچنین، قهوه‌هایی که با ترکیب شکر و شیر خشک تولید می‌شود قهوه ۱*۲ یا ۱*۳ و یا کافی میکس خوانده می‌شوند که با قهوه فوری متفاوت است.

بسته‌بندی محصولات

همان‌طور که پیش‌تر توضیح دادیم،‌ قهوه فوری می‌تواند به شکل بسته‌بندی و ساشه‌ای تولید شود که مدل ساشه‌ای آن برای مسافرت، کوهنوردی، کمپ و … کاربرد بیشتری دارد.

قهوه فوری

راهنمای خرید اسپرسو باکیفیت

خرید قهوه اسپرسو، کمی پیچیده‌تر از انتخاب قهوه فـوری است. برای انتخاب و خرید انواع قهوه اسپرسو یا باید از تجربه و تخصص لازم برخوردار باشید و یا از فروشگاه و وبسایت‌های تخصصی حوزه قهوه، راهنمایی بگیرید و اقدام به خرید کنید.

کیفیت قهوه اسپرسو، به موارد زیر بستگی دارد:

رنگ دانه‌های قهوه

براقی و رنگ دانه‌های قهوه، پلاسیدگی، کپک و موارد دیگر از فاکتورهای کیفیت دانه قهوه است که برای شناسایی آن به تخصص و مهارت نیاز است.

رست دانه‌های قهوه

رست دانه‌های قهوه، در طعم و عطر آن تاثیر زیادی می‌گذارد، هر چقدر رست بیش‌تر، رنگ تیره و تلخی قهوه بیش‌تر می‌شود. به دانه قهوه‌ای که میزان زیادی رست شده باشد، دارک رست می‌گویند که به دلیل رست زیاد خواص قهوه در آن از بین می‌رود و فقط کافئین آن باقی می‌ماند. معمولا قهوه‌های مدیوم و مدیوم دارک انتخاب مناسب‌تری نسبت به قهوه‌های دارک رست هستند.

خاستگاه دانه قهوه

دانه‌های قهوه، در خاستگاه‌های مختلفی کشت می‌شوند و هر منطقه طعم منحصر به فرد خود را دارد. به طور مثال، دانه‌های آمریکای مرکزی بادی کم‌تر و اسیدیته بالاتری دارند و قهوه‌هایی که در آفریقا کشت می‌شوند طعم و عطر بالاتری دارند. اگر دانه‌ قهوه آفریقا خریداری کردید و معطر نبود قهوه کهنه‌ و تقلبی است.

توصیه‌هایی برای خرید دانه قهوه اسپرسو

1-  دانه قهوه را در حجم کم خریداری کنید تا ضمن اطمینان از تازگی و کیفیت آن، امکان تست و سنجش را داشته باشید.

2-  برای خرید قهوه باکیفیت، در یک منبع معتبر و صاحب نام اقدام کنید و قیمت تازه‌ترین انواع پودر و دانه قهوه را در منابع مختلف چک کنید.

3-  انواع ترکیب‌ قهوه را از نوع رست، گونه، خاستگاه‌ و… تست کنید.

4-  ترجیحا قهوه را به صورت دان خریداری کنید و آن را برای هر بار استفاده آسیاب کنید تا قهوه تازه و خوش طعم‌تری نوش‌جان کنید.

5-  در آخر این‌که نوع ابزار دم‌آوری، روی کیفیت نهایی قهوه تاثیر زیادی دارد. به همین خاطر، در خرید بهترین و مناسب‌ترین مدل ابزار برای شما دقت کنید.

قهوه فوری

جمع‌بندی

قهوه فـوری و اسپرسو هر دو از نوشیدنی های محبوب قهوه هستند که از جهاتی با هم تفاوت دارند. قهوه فـوری از قهوه خشک شده و دانه‌بندی شده تهیه می‌شود که در آب داغ حل می‌شود، در حالی که اسپرسو با فشار دادن آب داغ به دانه‌های قهوه فشرده و ریز آسیاب شده با استفاده از دستگاه اسپرسوساز با فشار بالا ساخته می‌شود. قهوه فـوری به طور کلی در مقایسه با اسپرسو که به دلیل طعم قوی، غلیظ و کرم غنی اش شناخته می شود، طعم و عطر ضعیف تری دارد. علاوه بر این، قهوه فـوری اغلب راحت‌تر و راحت‌تر آماده می‌شود، در حالی که اسپرسو معمولاً به عنوان یک شات کوچک و شدید میل می‌شود یا به عنوان پایه‌ای برای سایر نوشیدنی‌های قهوه مانند لاته و کاپوچینو استفاده می‌شود.

1 دیدگاه در “قهوه فوری با قهوه اسپرسو چه فرقی دارد؟ کدام بهتر است؟

  1. علیمرادی گفت:

    من زیاد قهوه فوری میخورم :))) جالبه هیچوقت فکر نمیکردم انقدر تفاوت بین قهوه فوری و اسپرسو باشه 😐

نظرات