تاریخ چهارشنبه سوری ۱۴۰۲ + آیا سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ چهارشنبه سوری است؟

0

تاریخ چهارشنبه سوری ۱۴۰۲ + آیا سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ چهارشنبه سوری است؟

تاریخ چهارشنبه سوری ۱۴۰۲ برای عید سال ۱۴۰۳ در آخرین سه شنبه سال ۱۴۰۲ بعد از غروب آفتاب برگزار میشود که امسال در تقویم شمسی برابر روز سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ می باشد. جزئیات تاریخ دقیق چهارشنبه سوری ۱۴۰۲کی است؟ و آخرین چهارشنبه ۱۴۰۲ , چهارشنبه سوری ۱۴۰۳ چندم و چه روزی است ؟ را می خوانید

غروب سه شنبه ۲۲ اسفندماه ۱۴۰۲ چهارشنبه سوری امسال است

تاریخ چهارشنبه سوری امسال برای عید ۱۴۰۳ در تاریخ ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ است یعنی یک هفته فاصله بین سال تحویل و چهارشنبه سوری امسال وجود دارد. مراسم شب چهارشنبه سوری با آداب و رسوم خاص در ایران و کشورهای فارسی زبان همه ساله برگزار میشود. جزئیات تاریخ دقیق چهارشنبه سوری ۱۴۰۲کی است؟ و آخرین چهارشنبه ۱۴۰۲ , چهارشنبه سوری ۱۴۰۳ چندم و چه روزی است ؟ را می خوانید

آ

تاریخ چهارشنبه سوری ۱۴۰۱

تاریخ چهارشنبه سوری ۱۴۰۲ کی است؟

به گزارش حرف تازه چهارشنبه سوری ۱۴۰۲ روز سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ است که چهارشنبه سوری برای عید ۱۴۰۳ محسوب می شود.

چهارشنبه سوری در تقویم شمسی ۱۴۰۲، سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ است که به تاریخ میلادی چهارشنبه سوری مصادف با نوزدهم March سال ۲۰۲۴ .همچنین در تاریخ قمری چهارشنبه سوری برابر با ۸ رمضان ۱۴۴۵ است.

چهارشنبه سوری سال ۱۴۰۲ برابر است با:

سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
۲۹ / ۱۲ / ۱۴۰۲

( مارچ ، مارس ) March 19, Tuesday
۱۴ – ۳ – ۲۰۲۴

۸ رمضان
۸ / ۹ / ۱۴۴۵

براساس تقویم رسمی کشور، تاریخ چهارشنبه سوری ۱۴۰۲ غروب سه شنبه ۲۲اسفندماه برابر با ۱۹ مارچ ۲۰۲۳ و ۸ رمضان ۱۴۴۵ است.

مراسم چهارشنبه سوری در آخرین چهارشنبه سال در شب سه شنبه بعد از غروب خورشید برگزار می‌شود و در این مراسم خوردن آجیل چهارشنبه و آتش بازی و قاشق زنی و از روی آتش پریدن مرسوم است.

گفتنی است، چهارشنبه سوری، یکی از جشن‌های قدیمی و دیرینه در ایران باستان است که در غروب آخرین سه‌شنبه سال و پیش از فرارسیدن نوروز برگزار می‌شود و شامل رسوم مختلفی از آتش‌افروزی و آتش‌بازی تا خوردن آجیل مشکل‌گشا، دورهمی‌های خانوادگی، قاشق‌زنی و… می‌شود

تاریخچه چهارشنبه‌سوری

چهارشنبه‌سوری از آداب و رسوم و سنت های قدیمی است که هنوز باقی ماندن است شعر خواندن و برپا کردن آتش و پریدن از فراز آن است. آن هنگام فردی که از روی آتش می‌پرد بلند می‌خواند: زردی من از تو، سرخی تو از من.

این آیین از آن جهت به غروب آخرین سه شنبه یا همان شب چهارشنبه موکول شده است که زرتشت، با رسیدگی حساب های گاه شماری به تنظیم و تدوین دقیق تقویم توفیق یافت و آن سالی بود که تحویل سال به سه شنبه ای مصادف شد که نیمه ی آن سه شنبه تا ظهر، جزئی از سال کهنه و نیمه ی بعد از ظهر جزو سال نو به حساب آمد؛ و چون آغاز هر روز را در نیمه ی شب همان روز می دانستند، بنابراین فردای آن سه شنبه را “نوروز” شناختند و شب را جشن گرفتند و آتش افروختند و از آن پس آن شب را “چهارشنبه سوری” قرار دادند.

یا در بیانی دیگر، در ایران باستان، روز چهارشنبه ی آخر سال نحوست داشته است و برای رفع این نحوست، آتش را که مظهر فروغ ایزدی بوده است، روشن می کردند و از روی آن می پریدند. از دیگر رسوم رایج در شب چهارشنبه سوری می توان اسپند دود کردن، آجیل خوردن، فال گرفتن، فال گوش ایستادن یعنی در کوی و گذر به حرف عابران گوش دادن، قاشق زنی که به طور معمول زنان روی خود را می پوشانند و با قاشق، یا کلید به خانه ها در می زنند و در مقابل نبز صاحب خانه شیرینی، میوه، سوپ، آجیل، پسته، مغز بادام، فندق، انجیر، کشمش و یا پول در ظرف آن ها می گذاشت و… رانام برد. جالب است بدانید این باورها و رسم ها هنوز به کلی فراموش نشده اند.

آخرین چهارشنبه ۱۴۰۲ , چهارشنبه سوری ۱۴۰۳ چندم و چه روزی است ؟

چهارشنبه سوری امسال

چهارشنبه سوری در تقویم شمسی ۱۴۰۲، سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ است که به تاریخ میلادی چهارشنبه سوری مصادف با نوزدهم March سال ۲۰۲۴ .همچنین در تاریخ قمری چهارشنبه سوری برابر با ۸ رمضان ۱۴۴۵ است.

چهارشنبه سوری سال ۱۴۰۲ برابر است با

سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ مصادف با ۲۹ / ۱۲ / ۱۴۰۲
( مارچ ، مارس ) March 19, Tuesday مصادف با ۱۴ – ۳ – ۲۰۲۴
۸ رمضان ۸ / ۹ / ۱۴۴۵

چهارشنبه سوری ۱۴۰۲ روز سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ است که چهارشنبه سوری برای عید ۱۴۰۳ محسوب می شود.

تاریخ دقیق چهارشنبه سوری ۱۴۰۲کی است؟

تاریخ چهارشنبه سوری امسال برای عید ۱۴۰۳ در تاریخ ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ است

چهارشنبه سوری، جشنی پر از شور و لذت و شادمانی است که در شب آخرین چهارشنبه سال برگزار می‌شود و مقدمه‌ای برای استقبال از سال نو به حساب می‌آید.

چهارشنبه سوری، جشنی پر از شور و لذت و شادمانی است که در شب آخرین چهارشنبه سال برگزار می‌شود و مقدمه‌ای برای استقبال از سال نو به حساب می‌آید.

چهارشنبه سوری، یکی از جشن‌های سنتی ایرانی است که در غروب آخرین سه‌شنبه سال خورشیدی و پیش از فرارسیدن نوروز برگزار می‌شود و شامل رسوم مختلفی از آتش‌افروزی و آتش‌بازی تا خوردن آجیل مشکل‌گشا، دورهمی‌های خانوادگی، قاشق‌زنی و… می‌شود که برخی از این آداب‌ورسوم به فراموشی سپرده شده‌اند.

نظرات