سبزه عید با دانه پرتقال + ساده ترین روش کاشت سبزه عید ۱۴۰۲

0

در این پست می توانید روش کاشت سبزه عید و سبزه عید با دانه پرتقال و ساده ترین روش کاشت سبزه عید ۱۴۰۲ و روش کاشت سبزه عید با هسته پرتقال و کاشت سبزه عید با هسته مرکبات و ایده کاشت سبزه عید ۱۴۰۲ را مشاهده کنید.

سبزه عید با دانه پرتقال

سبزه عید با دانه پرتقال

یکی از مهم‌ترین سین‌های سفره هفت سین عید؛ سبزه است، که طبق رسوم گذشتگان پیش از فرا رسیدن بهار اقدام به سبز کردن آن می‌کنند.

سبزه عید با دانه پرتقال

جداکردن هسته ها از پرتقال

سعی کنید که یک پرتقال هسته‌دار را برای این کار انتخاب کنید. بعضی از پرتقال‌ها از جمله پرتقال ناول هسته‌های کمی دارند. توجه داشته باشید که از هسته‌های لکه دار استفاده نکنید و اجازه ندهید که هسته‌ها در طول فرآیند خشک شوند.

سبزه عید با دانه پرتقال

پس از گذشت دو روز از خیس شدن دانه ها میتوانید برای راحتی کار پوستشان را گرفته و سپس داخل خاک جا کنید و البته چنانچه عجله داشتید بدون خیساندن و صبر کردن به صورت مستقیم نیز می توانید آن ها را در خاک قرار دهید.

سپس مقداری آب روی مغز دانه های پرتقال بریزد(با انجام این کار مغز دانه ها خشک نمی شوند).

سبزه عید با دانه پرتقال

قراردادن هسته ها در یک حوله کاغذی مرطوب

توجه: هسته ها می بایست کاملا به واسطه حوله مرطوب محصور شوند

سبزه عید با دانه پرتقال

برای درست کردن سبزه هسته پرتقال و لیمو شما باید همواره سعی کنید که هسته‌ها را مرطوب نگه دارید. در صورتی که هسته‌ها خشک شوند دیگر جوانه نخواهند زد.

بعد با آب پاش مقداری آب روی آن بپاشید، تا حدی که مغز دانه ها و خاک خیس شوند، البته گلدان را باید در محیطی آفتاب گیر بگذارید و به مدت ۲ روز روی گلدان را با نایلون بپوشانید، که طی این مدت باید، چند مرتبه به گلدان آب بدهید.

سبزه عید با دانه پرتقال

در مخلوطی از خاک گلدان، پرلیت و کود گیاهی اقدام به کاشتن دانه ها بکنید حتماً دقت داشته باشید که ظرفی که در داخل آن دانه ها را می کارید روزنه هایی برای تخلیه آب داشته باشد در مرحله بعدی دانه های هر میوه ای را به صورت جداگانه در یک گلدان در عمق یک سانتیمتری از خاک بکارید.

سبزه عید با دانه پرتقال

نگهداری هسته های پرتقال در محلی گرم

هسته‌های پرتقال یا لیمو در دمایی معادل ۲۱ تا ۲۴ درجه سانتیگراد جوانه می‌زنند.
لبه‌ پنجره‌ای که آفتاب به خوبی از آن به داخل می‌تابد می‌تواند مکان ایده‌آلی برای نگهداری از هسته‌ها باشد. البته اگر به گلخانه دسترسی دارید؛ گلخانه نیز مکان بسیار خوبی است.

سبزه عید با دانه پرتقال

نکات مهم در رابطه با سبزه عید با دانه پرتقال

۱- مراحل سبز کردن دیگر مرکبات(لیمو، نارنج و …) نیز همانند کاشتن سبزه پرتقال می باشند.

۲- در کاشتن سبزه دانه مرکبات دلیل کندن یا گرفتن پوست هسته پرتقال و دیگر مرکبات جهت سریعتر جوانه زدن دانه ها می باشد.

سبزه عید با دانه پرتقال

۳- خاک درون گلدان باید همواره رطوبت داشته باشد بنابراین تا پیش از جوانه زدن هسته مرکبات باید خاک را مرطوب نگه دارید. توجه داشته باشید که رطوبت خاک باید متناسب با خاک گلدان باشد و نباید خیلی کم یا خشک و خیلی زیاد یا باتلاقی باشد. چرا که در صورت رطوبت زیاد بذر و جوانه پوسیده می شود.

نظرات