تفاوت های ظروف چینی خانگی و هتلی چیست؟

0

قطعا شما نیز به عنوان فردی که در جامعه حضور داشته است، با هر سنی که داشته باشید، تجربه استفاده از انواع ظروف مختلف را تا به این لحظه از زندگی‌تان داشته‌اید. انواع ظروفی مثل: چینی، فلزی، ملامین، شیشه‌ای و… با این حال ممکن است که تفاوت‌های فاحش ظاهری را درک کرده باشید ولی از جزئیات ظروف به عنوان یک مصرف کننده عام اطلاع نداشته باشید. در این نوشتار می‌خواهیم شما را با جزئیات و تفاوت‌های ظروف چینی خانگی و هتلی آشنا کنیم.

 ظروف چینی هتلی و خانگی چه تفاوت هایی دارند؟

احتمالا زمانی که به یک هتل یا رستوران مراجعه کردید، سوالی در ذهن شما نقش بسته که جنس ظروف استفاده شده در این مکان‌ها با وجود اینکه می‌دانید که چینی است، اما با ظروف مصرفی در خانه شما متفاوت است. کمی خاص‌تر با نقوش کم‌تر و البته به نظر مقاوم‌تر.

این ظروف به خودی خود، نقش مهمی در صنعت هتل‌داری و رستوران‌پذیری ایفا می‌کند. اهمیت استفاده از آنها نه تنها در نگهداری غذا بلکه در آرایش میز و نحوه سرو غذا نقش خود را به منصه ظهور می‌رساند. ظروف هتلی با توجه به ویژگی‌هایی که در هنگام استفاده از آنها در هتل و رستوران باید داشته باشند، به طور اختصاصی برای استفاده در این مکان‌ها طراحی شده‌اند. در ادامه با ما همراه باشید تا با ویژگی این ظروف و تفاوت آنها با ظروف خانگی بیشتر آشنا شویم.

پیکره

پیکره و بدنه طراحی شده برای ظروف خانگی، معمولا دارای طرح‌های مختلفی است. تنوع طرح‌های مختلف موجود در پیکره ظروف چینی خانگی بیشتر به این دلیل است که سلیقه فردی خاص و تعداد محدودی از افراد را در بر می‌گیرد و باید برای راضی نگه داشتن انواع سلیقه‌ها مدل‌های مختلفی را عرضه کند تا افراد، بتوانند از این مدل‌ها بنا به نظر و سلیقه خودشان انتخاب مورد نظرشان را داشته باشند.

ظروف چینی هتلی غالبا از طرح‌های ساده، بدون الگوی خاصی تبعیت می‌کند. چرا که افراد مراجعه کننده به هتل یا رستوران طیف وسیعی از سلیقه‌ها را دارند و باید راضی نگه داشته شوند. به همین دلیل است که ظروف چینی هتلی در مینیمال‌ترین حالت ممکن طراحی و عرضه می‌گردد. از طرفی اهمیت اورگونومی ظروف چینی هتلی در اولویت است؛ چرا که این فاکتور در نحوه سرو، چیدمان ظروف روی میز و قرار دادن آن روی میز سرو برای پذیرایی‌های سلف سرویس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

جنس

جنس ظروف چینی خانگی معمولا ظریف‌تر از ظروف چینی هتلی و ظروف رستورانی طراحی می‌شود. ظروف چینی هتلی به صورت مدام در حال شست و شو و استفاده اند. به همین دلیل شرکت‌های تولید کننده ظروف چینی هتلی با به کار بردن آخرین تکنولوژی‌های ساخت چینی، اقدام به تولید ظروف می‌کنند تا بهترین و با کیفیت‌ترین محصول خود را ارائه دهند. کارایی و دوام یکی از اصلی‌ترین فاکتورها برای تولید ظروف چینی هتلی است.

آرایه

طرح و نقش‌های موجود روی ظروف چینی خانگی معمولا از تنوع بسیار زیادی برخوردارند. دلیل آن را می‌توان مثل تنوع در پیکره، تفاوت سلیقه و حق انتخاب بیشتر برای طیف گسترده‌ای از مصرف کنندگان دانست، ولی ظروف چینی هتلی معمولا بدون آرایه و یا نهایتا با طرح لوگو یا آرم رستوران یا هتل روی ظروف ارائه می‌شوند. این سادگی در طرح و آرایه ظروف چینی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. احتمال کم رنگ شدن و ایجاد خدشه روی طرح و نقش ظروف چینی هتلی در طول شست و شوی مداوم و راضی نگه داشتن طیف گسترده‌ای از سلیقه‌ها می‌تواند از دلایل عدم استفاده از آرایه روی ظروف چینی هتلی باشد.

بهداشت و سلامت

معمولا در انتخاب مواد لعابی ظروف چینی هتلی، بهترین مواد مورد انتخاب قرار می‌گیرد. مواد لعابی غیر استاندارد وقتی در معرض حرارت و یا دمای بالا قرار گیرد باعث ایجاد واکنش‌های شیمیایی و تولید مواد مضر خواهند شد که برای سلامتی خطر آفرین است. از طرفی هرچه جنس لعاب مرغوب‌تر باشد، خلل و فرج موجود در آن کمتر خواهد بود. در نتیجه باکتری‌های کمتری در آن ایجاد خواهند شد. البته لازم به ذکر است این حساسیت در انتخاب مواد اولیه برای لعاب برای هر نوع ظرف چینی باید در نظر گرفته شود، اما از آنجایی که ظروف چینی هتلی برای استفاده از تعداد کثیری از افراد در نظر گرفته می‌شود، حساسیت در انتخاب مواد اولیه لعابی را دو چندان می‌کند.

قیمت

با توجه به نوع و کیفیت ظروف چینی، قیمت‌های متفاوتی در بازار برای هر دو نوع چینی هتلی و چینی خانگی وجود دارد. بهترین گزینه برای انتخاب ظروف چینی، بررسی بیشتر و انتخاب بهترین کیفیت با کمترین قیمت خواهد بود. برندهای مختلفی برای فروش ظروف چینی در بازار موجود است. با تماس و دریافت قیمت‌ها می‌توانید انتخاب مناسب خود را با توجه به بودجه در نظر گرفته شده داشته باشید. برای خرید ظروف چینی هتلی، با توجه به حساس بودن و مهم بودن کیفیت ظروف در نظر گرفتن فاکتور قیمت از اهمیت کمتری برخوردار است.

سایز و تعداد ظروف چینی

قطعا شما نیز درک خواهید کرد که تعداد ظروف چینی هتلی، در مقیاس زیاد مورد نیاز است. هم تعداد مصرف کنندگان این ظروف در هتل و رستوران بیشتر هستند، هم نیاز به داشتن تعدادی از ظروف به اصطلاح زاپاس در انبار است تا در صورت صدمه، لب پر شدن و یا کدر شدن و در نهایت اتمام عمر ظرف، آن را با یکی از ظروف در انبار جایگزین کنیم. در صورتی که ظروف چینی خانگی معمولا در تعداد محدود خریداری می‌شود.

فرق بین ظروف چینی خانگی و هتلی چیست؟

از نظر سایز ظروف نیز، باید گفت که ظروف چینی هتلی از سایز بزرگتری برخوردارند. دلیل آن هم این است که ظروف بزرگتر باعث ایجاد حس گرامی داشتن میهمان در او خواهد کرد و ایجاد این حس در هتل‌ها یکی از اهداف آنهاست.

ویژگی‌های ظروف چینی مرغوب

کیفیت کالا در خرید، مهمترین عامل در جذب مشتری است. برای خرید ظروف چینی هتلی و ظروف چینی خانگی نیز این موضوع صادق است. در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که ظروف چینی مرغوب از چه ویژگی‌هایی برخورداند.

اولین موضوع در این مبحث، استفاده از مواد اولیه با کیفیت است. استفاده از ظروف، به طور مستقیم با سلامتی انسان در ارتباط است. معمولا در تولید ظروف چینی برای لعاب زدن به ظرف، از سرب و کادمیوم استفاده می‌شود. همان طور که گفته شده، این مواد در برخورد با حرارت و دمای بالا با غذا واکنش‌های شیمیایی خطرناکی می‌دهد که فعل و انفعالات شیمیایی ایجاد می‌کند و برای سلامتی انسان به شدت مضر است. در ظروف چینی مرغوب سعی بر این است که از کادمیوم و سرب استفاده نشود و مواد مناسب جایگزین آنها شوند.

تفاوت های ظروف چینی خانگی و هتلی چیست؟

یکی دیگر از فاکتورهای مهم برای تشخیص مرغوب بودن ظروف چینی، نداشتن موج، ترک، پوسته اضافه و در کل یک دست بودن این ظروف است. وجود هرگونه از این موارد نشان از عدم مرغوبیت ظروف چینی خواهد بود. ظروف چینی باید صاف و سیقلی باشد.

ضریب نفوذ آب ظروف چینی باید پائین باشد. ظروف چینی ضد آب ضریب نفوذ آبی برابر و یا نزدیک به صفر دارند. ظروف چینی هتلی در مقایسه با ظروف چینی خانگی ضریب نفوذ آب بسیار کمتری دارند. هر چه ضریب نفوذ آب در ظروف چینی کمتر باشد، سرعت خشک شدن آن بیشتر و البته امکان آسیب رسیدن به آن کمتر خواهد بود./۴۸۳۷۶۶

برگرفته از سایت هوم شلف (https://www.homeshelf.ir)

نظرات