سامانه همتا | آموزش رجیستر و ثبت گوشی در سامانه همتا

0

آموزش رجیستر و ثبت گوشی در سامانه همتا

سامانه همتا همان سامانه ای است که برای ثبت گوشی همراه خود در طرح رجیستری به آن نیازمند هستید. سامانه همتا با همت وزارت صنعت، معدن و تجارت طراحی و توسعه یافته است. به طور کلی نیز هدف از طراحی چنین سامانه ای رجیستر کردن موبایل ها است. نحوه استفاده از همتا به شکل های مختلفی صورت می گیرد که عبارتند از ؛ اپلیکیشن، وب سایت ، پیامک و کد USSD.

سامانه همتا

در این مطلب ما قصد داریم آموزش کامل ثبت گوشی در سامانه همتا و فعالسازی و رجیستری گوشی موبایل را آموزش دهیم.

بنابراین طرح رجیستری موبایل و سامانه همتا دو مقوله مرتبط به یکدیگر هستند. سامانه همتا در واقع به کاربران اجازه می‌دهد تا به پایگاه اطلاعاتی دسترسی داشته باشند که به واسطه طرح رجیستری موبایل ارائه شده است. با توجه به اینکه طرح رجیستری موبایل سبب شده تا امکان استفاده از گوشی های قاچاق در ایران غیرممکن شود، کاربران باید در حین خرید یک گوشی جدید به شدت به این مسئله توجه داشته باشند که گوشی خریداری شده قاچاق نبوده و به طور قانونی وارد کشور شده باشد. در اینجاست که باید از سامانه همتا برای بررسی اصالت گوشی استفاده کرد.

نحوه تشخیص قاچاق نبودن گوشی :

برای اینکار باید در سامانه همتا ، بر روی دکمه استعلام اصالت کلیک کرده و در پنجره ای که باز می شود کد IMEI گوشی مورد نظر را وارد کنید. (این کد در پشت کارتون گوشی درج می شود، همچنین میتوانید از کد *#۰۶# برای دریافت IMEI گوشی خود اقدام کنید) و بعد از آن نتیجه استعلام برای شما در پنجره ای دیگر نمایش داده خواهد شد.

برای ورود به سایت همتا اینجــــا کلیک کنید

سامانه همتا

سامانه همتا

سامانه همتا

نحوه فعالسازی گوشی در سامانه همتا

در این مرحله شما باید به عنوان کاربر گوشی، اطلاعات آن را در سامانه همتا به ثبت برسانید. انجام این کار به سادگی امکانپذیر است و به آن فعالسازی گوشی در سامانه همتا گفته می‌شود.

روش اول : استفاده از کد USSD

بهترین روش برای انجام این کار مربوط به استفاده از کد USSD اختصاصی سامانه همتا می‌شود. مراحلی که بعد از خرید گوشی جدید برای فعالسازی آن باید طی نمایید به شرح زیر است:

سامانه همتا

در قدم نخست در جعبه دستگاه به دنبال کارتی باشید که روی آن یک کد چند رقمی نوشته شده است. فقط با این کد قادر به فعالسازی گوشی خود خواهید بود.
سیم کارت خود را وارد گوشی کرده و آن را روشن نمایید.
به بخش دایلر یا شماره گیر گوشی بروید و کدی که در عکس فوق نمایش داده شده را شماره گیری کنید.

سامانه همتا

گزینه ۲ را تایپ و ارسال نمایید تا دستور فعالسازی دستگاه صادر شود.

سامانه همتا

کد IEMI گوشی خود را وارد کنید. دقت داشته باشید که کد IMEI گوشی روی جعبه آن نوشته شده است. با شماره گیری کد دستوری *#۰۶# هم می‌توانید کد IMEI گوشی خود را مشاهده کنید.

سامانه همتا

شماره سیم کارتی که در گوشی نصب کردید را وارد کنید. اگر گوشی شما دو سیم کارت است، شماره‌ای را وارد کنید که می‌خواهید در سیم کارت اول به عنوان سیم کارت اصلی خود از آن استفاده نمایید.

سامانه همتا

کد فعالسازی را وارد نمایید.

سامانه همتا

با ارسال عدد ۱ اطلاعات وارد شده را تایید کنید.

بدین صورت فعالسازی گوشی با شماره سیم کارت شما انجام می‌شود. حالا می‌توانید بدون محدودیت از گوشی استفاده کنید

روش دوم : فعالسازی از طریق سایت همتا

در این روش با مراجعه به سامانه همتا بر روی دکمه فعالسازی کلیک کنید (تصویر زیر)

سامانه همتا

سامانه همتا

حالا باید مشخصات گوشی که تمایل به فعال سازی آن را دارید وارد کنید. در فیلد اول و دوم باید شماره تلفن سیم کارتی را وارد کنید که قرار است در گوشی از آن استفاده شود. در فیلد دوم باید کد IMEI گوشی را وارد نمایید. برای دریافت این کد IMEI گوشی کافیست به دایلر آن مراجعه کرده و کد دستور *#۰۶# را شماره گیری نمایید. در فیلد چهارم هم کد فعال سازی گوشی را وارد می‌کنید (این کد توسط فروشنده در اختیارتان قرار داده می‌شود). در فیلد آخر هم عبارت امنیتی ارائه شده را وارد کرده و نهایتا بر روی گزینه “فعال سازی” کلیک می‌کنید. به همین سادگی فعال سازی گوشی در سامانه همتا (طرح رجیستری) از طریق سایت این سامانه انجام می‌شود.

روش فعالسازی گوشی مسافری در سامانه همتا :

تصور کنید شما به سفر خارجی رفته و در این سفر یک گوشی خریداری کرده و با خود به ایران آورده باشید. در این شرایط تکلیف چیست و چگونه می‌توانید از آن گوشی استفاده کنید؟ برای انجام این کار شما باید در قدم اول حق گمرک گوشی را پرداخت نمایید و رسیدی دریافت کنید که نمونه آن در عکس زیر نمایش داده شده است. پرداخت حق گمرک گوشی به دو شیوه امکانپذیر است که در مطلب “پرداخت گمرکی و رجیستر کردن گوشی مسافری “ به طور دقیق توضیح داده شده‌اند

بعد از پرداخت حق گمرک با مراجعه به سایت سامانه همتا می‌توانید خیلی راحت گوشی مسافرتی خود را به ثبت برسانید. بدین منظور کافیست مراحل زیر را طی کنید:

سامانه همتا

پس از وارد شدن به سامانه همتا ، با مشخصات خویش یک اکانت در این سامانه بسازید و وارد اکانت خود شوید.

سامانه همتا

از منوی سمت چپ روی گزینه “ثبت اطلاعات مسافرتی” کلیک کنید.

روی گزینه “ایجاد” کلیک نمایید.

سامانه همتا

مشخصات مورد نیاز را ارائه کنید و روی گزینه “ثبت درخواست” کلیک نمایید. بدین صورت ثبت گوشی مسافرتی شما انجام خواهد شد.

بنابراین بدین صورت می‌توانید گوشی هایی که در خارج از کشور خریداری کرده‌اید را بدون مشکل با سیم کارت اپراتورهای داخلی در ایران مورد استفاده قرار دهید.

 

قسمتهایی از متن و برخی از تصاویر این مطلب از سایت موبایل کمک بازنشر شده است

نظرات