بیوگرافی شهید محمد بروجردی و همسرش فاطمه بی غم + عکس فرزندان و شهادت

0

بیوگرافی شهید محمد بروجردی و همسرش فاطمه بی غم + عکس فرزندان و شهادت

شهید محمد بروجردی متولد سال ۱۳۳۳ در بروجرد یکی از سرداران سپاه و از شهدای جنگ تحمیلی است که در ۱ خرداد ۱۳۶۲ به شهادت رسید. از ایشان دو فرزند به یادگار مانده است. در ادامه به بیوگرافی کامل سردار شهید محمد بروجردی و همسرش و فرزندان و دختر و پسرش همراه با عکس ها و زندگی شخصی و خانواده و همسرش و فرزندانش به اطلاع شما می رسانیم.

بیوگرافی شهید محمد بروجردی و همسرش فاطمه بی غم + عکس فرزندان و شهادت

زندگینامه شهید محمد بروجردی

شهید محمد بروجردی متولد سال ۱۳۳۳ در یکی از شهرستان های بروجرد نظامی و از سرداران سپاه پاسداران ایران بود که در سال‌های نخست جنگ ایران و عراق، از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی محسوب می‌شد. وی به همراه محسن رضایی، مسئولیت حفاظت از امام خمینی (ره) را در زمان بازگشت به ایران در ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ برعهده داشت. شهید بروجردی در خلال جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۲ بر اثر برخورد خودرو حامل وی با مین، در جاده مهاباد به نقده به شهادت رسید.

بیوگرافی شهید محمد بروجردی و همسرش فاطمه بی غم + عکس فرزندان و شهادت

سوابق

محمد بروجردی اصاتل اهل لرستان و یکی از شهرستان های بروجرد بود او در ۶ سالگ پدرش را از دست داد و در ۱۴ سالگی وارد مبارزات سیاسی بر علیه رژیم پهلوی شدو وی اندکی پس از مرگ پدر، به همراه خانواده به تهران نقل مکان نمود و به همراه خانواده در خیابان مولوی ساکن گردید. چند سالی به کار کردن در خیاطی و درس خواندن در کلاس‌های شبانه مشغول شد. در ۱۸ سالگی به سربازی رفت، ولی از خدمت سربازی فرار کرد.

زندگینامه شهید محمد بروجردی

اقدامات مهمی که شهید بروجردی به همراه تعدادی از نیروهای انقلابی در این مدت انجام داد، عبارت بودند از: خلع سلاح قرارگاه پلیس (تهران)، عملیات نظامی ۱۵ خرداد ۱۳۵۷، انفجار در نیروگاه برق و کاخ جوانان منطقه شوش، خلع سلاح کلانتری ۱۴ در میدان خراسان، شرکت در آزادسازی پادگان جمشیدیه و رادیو تلویزیون. بروجردی در ارتباط با بسیاری از این حرکت‌های انقلابی، مسوولیت شناسایی، جمع‌آوری اطلاعات و طرح‌ریزی عملیات را به عهده داشت و در آخرین عملیات از ناحیه پا مجروح شد. علاوه بر این اقدامات برای ورود امام لازم بود که گروهی مسلح مخفیانه حفاظت ایشان را بر عهده بگیرند. شورای انقلاب بعد از بحث و گفت وگوهای زیاد گروه توحیدی صف را انتخاب کردند.

عکس سمیه بروجردی دختر شهید بروجردی

ازدواج و همسر شهید محمد بروجردی کیست

ازدواج و همسر شهید محمد بروجردی کیست

شهید بروجردی خلی زود ازدواج کرد. وی در سن ۱۷ سالگی با خانم فاطمه بی غم ازدواج کرد . ثمره ای نازدواج دو فرزند یک دختر به نام سمیه و یک پسر به نام حسین می باشد.

نحوه ازدواج و آشنایی

خانم بى غم در مورد همسرش مى گوید:
شهیـد بـروجردى در ۱۷ سالگـى با مـن ازدواج کرد و یک سال بعد به سربازى رفت و چـون علاقه اى به خـدمت در ارتـش شاهنشاهـى نـداشت فرار کرد و به قصـد دیدار با امام خـود را به مرز عراق رساند لیکـن در آنجا دستگیر شـد و ۶ ماه در زنـدان بـود. و پـس از انجام خدمت اجبارى, مبارزات سیاسـى خـود را آغاز کرد از همان ابتـدا سعى کرد با روحانیت خط امام تماس برقرار کنـد و سرانجام افتخار شاگردى در محضـر شهیـد حـاج مهدى عراقـى را کسب نمـــود.

سال ۵۲ بود. مراسم خواستگاری‌مان خیلی ساده برگزار شد. محمد ۱۷سال داشت حتی سربازی هم نرفته بود. او شرط گذاشت که در جشن عروسی بزن و بکوب نباشد. من هم قبول کردم. خطبه عقدمان را هم همین حاج آقا بوذری خواند. از روز عقد تا مراسم عروسی زمانی نگذشت. بی‌هیچ سرو صدایی زندگی‌مان را شروع کردیم».

عکس حسین بروجردی فرزند شهید بروجردی

عکس جدید فرزندان شهید محمد بروجردی

فرزندان شهید محمد بروجردی با عکس جدید

فرزند اولـم که دنیا آمـد شهید بروجردى سوریه بـودند و چون ارتباطى با هـم نداشتیـم اصلا از تـولد فرزند خـود باخبر نشدند. پسرم روز عاشورا به دنیا آمد و او را حسیـن نامیدیـم. وقتى دختـرم به دنیا آمد محمـدآقا سخت درگیر کردستان و پاوه بـودنـد و از به دنیا آمـدن سمیه هـم اطلاع پیدا نکردند. آنقـدر درگیر بـودند که دو سه ماه از ایشان خبـر نـداشت

پیش از انقلاب

محمد بروجردی در سال‌های پیش از وقوع انقلاب، در تهران با برخی مبارزان علیه حکومت پادشاهی ایران مانند شهید حاج مهدی عراقی آشنا شد. این آشنایی سبب شد که او به سوریه سفر کند و پس از برقراری ارتباط با امام موسی صدر و محمد منتظری، اقدام به فراگیری مهارت‌های نظامی و چریکی برای انجام عملیات های چریکی در ایران در اردوگاه‌های جنبش امل نماید. وی سپس به لبنان رفت و در آنجا با شهید چمران آشنا شد. بروجردی تا پیش از وقوع انقلاب در سال ۱۳۵۷ در چندین عملیات نظامی علیه حکومت پادشاهی ایران حضور داشت.

سردار شهید محمد بروجردی، در سال ۱۳۴۷ در حالی که چهارده سال بیش تر نداشت. اولین جرقه های مبارزه و قیام درزندگی او، در پای درس روحانی مبارز، حاج عبداللّه بوذری زده شد. شهید بروجردی خود از آن روزها چنین حکایت می کرد:«وقتی به این کلاس ها رفتم، قرآن را خواندم و مفهوم آیات آن را فهمیدم، چشم و گوشم روی خیلی مسائل باز شد. معنای طاغوت را فهمیدم. فهمیدم امام کیست و چرا او را از کشور تبعید کردند».

عکس های شهید محمد بروجردی

پس از انقلاب

محمد بروجردی برای مدتی کوتاه مسئول زندان اوین بود. او یکی از ۱۲ نفر عضو هیئت مؤسس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود و در پایه‌گذاری این نهاد شرکت داشت. با فرمان امام خمینی(ره) مبنی در مرداد ۱۳۵۸ به عنوان یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران، به پاوه رفت. در کردستان سازمانی تحت عنوان پیشمرگان کرد مسلمان، توسط بروجردی تشکیل گردید. پس از راه‌اندازی سازمان پیشمرگان کرد مسلمان و با حمایت‌های سید محمد بهشتی و اکبر هاشمی رفسنجانی، به فرماندهی این تشکیلات منصوب شد.

محمد ابراهیم همت و احمد متوسلیان از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران، به‌طور مستقیم توسط وی آموزش و معرفی شدند.

فعالیت های انقلابی شهید بروجردی پس از سرنگونی رژیم منحوس پهلوی و پیروزی انقلاب، دامنه گسترده تری پیدا کرد. وی که مسؤول حفاظت از محل سکونت امام بود، یک ایستگاه تلویزیونی راه اندازی کرد. که پیام ها و اعلامیه های لازم، از آن برای مردم پخش می شدو به «ایستگاه انقلاب» معروف گشت. هم چنین شهید بروجردی و یارانش، از راه شنود مکالمات، موفق شدند توطئه های بزرگی را در نطفه خفه کنند و در شناسایی و دستگیری عوامل شکنجه و اختناق رژیم و نیز جمع آوری اسناد و اطلاعات مربوط به آنان، نقش حساسی راایفا کنند که در ادامه این حرکت، مسؤولیت سرپرستی زندان اوین به عهده شهید بروجردی گذاشته شد.

محمد بروجردی کیست

پایه گذاران اصلی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

شهید محمد بروجردی، از پایه گذاران اصلی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که تشکیل نیروی آموزش دیده و منسجم از بچه‌های سپاه را بر عهده داشت به دلیل این اقدامات بی بدیل بارها به وی پیشنهاد فرماندهی سپاه داده‌شده بود اما ایشان این پیشنهاد را نپذیرفت و حتی وقتی شهید محلاتی نماینده‌ امام در سپاه؛ فرماندهی کل سپاه را به بروجردی پیشنهاد کرد، او درخواست کرد تا فرماندهی تیپ ویژه‌ شهدا را به او بدهند

محمد بروجردی مسیح کردستان

با آغاز غائله کردستان، شهید محمد بروجردی، این مقام، نه فرماندهی سپاه غرب و نه جانشینی قرارگاه حمزه سیدالشهدا و نه پایه گذاری تیپ شهدا بود؛ بلکه والاترین مقام را مردم مظلوم و زجر کشیده دیار کردستان به او دادند و آن، لقب «مسیح کردستان» برای شهید بروجردی بود.

محمد بروجردی مسیح کردستان

نحوه شهادت شهید محمد بروجردی

در اول خرداد سال ۱۳۶۲، وقتی برای پاک سازی مهاباد راهی آن جا شده بود، در ساعت دوازده ظهر بر اثر انفجار مین در جاده مهاباد ـ نقده به شهادت رسیدند.
مقام معظم رهبری در بخشی از سخنانشان راجع به سردار شیعه محمد بروجردی فرموده اند: «آن چیزی که من از شهید بروجردی احساس کردم و یک احترام عمیقی از او در دل من به وجود آورد، این بود که دیدم این برادر، با کمال متانت و با کمال نجابت، به چیزی که فکر می کند مسؤولیت و وظیفه است. من تصور می کنم روحیه آرامش و نداشتن حالت ستیزه جویی با دوستان و گذشت و حلم در قبال کسانی که تعارض های کاری با او داشتند، نشانه آن روح عرفانی شهید بود».

نحوه شهادت شهید محمد بروجردی

وصیت نامه شهید محمد بروجردی

شهید بروجردی در بخشی از وصیت نامه خویش آورده است: «بسمه تعالی. پس از حمد خدا و طلب استغفار از او ـ که برگشت همه به سوی اوست ـ و درود بر محمد و آل محمد صلی الله علیه و آله و درود بر امام امت و همه شهیدان در طول تاریخ، از همه برادرانی که در طول عمرم با آن ها تماس داشته ام، طلب آمرزش می کنم. هر کس این وصیت نامه را می خواند، برایم طلب آمرزش کند؛ زیرا که من از این دنیا با کوله باری خالی می روم. والسلام. محمد بروجردی»

عکس مزار شهید محمد بروجردی در کنار شهید همت

وصیت نامه شهید بروجردی

کتاب محمد، مسیح کردستان

کتاب محمد، مسیح کردستان برگرفته از زندگی این شهید بزرگوار است. نویسنده در این کتاب به ابعاد مختلف جنگ در کردستان و چگونگی پرورش افراد شاخص دفاع مقدس توسط شهید بروجردی می پردازد. این کتاب می کوشد تا به نحوه مبارزات قبل از انقلاب شهید بروجردی و مبارزه با کومله‌ها و دموکرات‌ها و نحوه جای گرفتن شخصیت شهید بروجردی در قلب مردم کُرد بپردازد. فرماندهان شهیدی چون صیاد شیرازی، متوسلیان، همت، ناصر کاظمی و کاوه برخی از چهره‌های شاخصی هستند که از آن‌ها در کتاب «محمد، مسیح کردستان» سخن رفته است. نویسنده در مقدمه کتاب درباره مراحل تحقیق و نگارش این اثر ارزشمند می نویسد: از شهید بروجردی دست نوشته و نوار صوتی بسیار اندکی به جای مانده و این امر عاملی شد که تحقیقات میدانی به صورت گسترده انجام شود. منابعی که در فصل پایانی کتاب آمده است. انجام نزدیک به پانصد و پنجاه ساعت مصاحبه مفید با ۶۰ تن، نیازمند برنامه ریزی طولانی مدت بود. نویسنده سیر تفکرات شهید بروجردی را از نگاه چند تن از نزدیکانش بررسی کرده است.

مسئولیت‌ها

بنیان‌گذار گروه توحیدی صف
مسئول تیم حفاظت از امام خمینی پس از بازگشت به ایران در ۱۲ بهمن ۱۳۵۷
عضو تیم ۱۲ نفره مؤسس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
فرمانده و بنیان‌گذار نیروی پیشمرگان کرد مسلمان در کردستان
فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا
فرمانده سپاه پاسداران کردستان

نظرات