درمان دیسک کمر

0

درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی و ورزش به عنوان موثرترین روش درمان غیرجراحی دیسک کمر در کلینیک فیزیوتراپی در سعادت آباد با مدیریت دکتر ایمان کمالی حکیم ارائه می شود.

فتق دیسک زمانی ایجاد می شود که غضروف نرم بین مهره ها به دلایلی پاره شده و مواد میانی نرم و ژلاتینی مانند آن به فضای بیرونی نشت کنند ، این شرایط می تواند سبب بروز واکنش های التهابی و همچنین درد عصبی شود.

فتق دیسک کمر که با عنوان بیرون زدگی دیسک کمر نیز شناخته می شود ممکن است بطور حاد و ناگهانی و در اثر وارد شدن فشار بیش از حد بر ستون مهره ها رخ دهد و یا اینکه ممکن است بطور تدریجی و با افزایش سن و ضعیف شدن دیسک ها رخ دهد.

شیوع فتق دیسک در افراد بالای ۳۵ سال بیش از افراد جوان تر است و عواملی همچون فعالیت های سنگین که فشار زیادی به ستون مهره ها وارد می کنند ، اضافه وزن بیش از حد ، وضعیت نامناسب ستون فقرات حین انجام فعالیت ها و یا بلند کردن اجسام سنگین از روی زمین و سیگار کشیدن خطر بروز آن را افزایش می دهند.

کمردرد یکی از مهم ترین علائم و عوارض فتق دیسک کمر است و به همین دلیل درمان دیسک کمر به درمان کمردرد ناشی از فتق دیسک کمر کمک زیادی می کند.

دکتر ایمان کمالی حکیم دارای تجربه بالا در زمینه درمان غیرجراحی دیسک کمر است که خدمات فیزیوتراپی و درمان های دستی را برای کمک به مراجعه کنندگان عزیز ارائه می دهد.

 دیسک کمر

علائم و عوارض

  • کمردرد شایع ترین علامتی است که مبتلایان گزارش می دهند.
  • حرکات ستون فقرات نیز به دلیل وجود درد محدود می شود و توانایی چرخش و پیچش از کمر و خم و راست شدن به شدت کاهش پیدا می کند.
  • تشدید درد و علائم در ابتدای روز و شروع حرکت
  • ضعف یا سفتی در عضلات
  • از دست دادن حس پوست
  • از دست دادن رفلکس
  • لنگیدن هنگام راه رفتن به دلیل وجود درد
  • تشدید درد هنگام سرفه، عطسه و نشست و برخاست
  • ناتوانی در ایستادن و راه رفتن به مدت طولانی
  • ناتوانی در ماندن در یک وضعیت برای مدت طولانی
  • بی حسی، ضعف یا سوزن سوزن شدن در اندام ها بخصوص پاها نیز از دیگر عوارضی است که در این بیماران دیده می شود. این مشکلات به دلیل فشار ناشی از دیسک بیرون زده بر اعصاب رخ می دهد.
  • مشکلات جدی مانند بی اختیاری ادرار و مدفوع نیز نشان دهنده درگیری ریشه های عصبی نخاعی هستند که باید توجه ویژه ای به آن ها شده و بیمار در کمترین زمان ممکن تحت عمل جراحی قرار بگیرد.

درمان دیسک کمر

دلایل بیرون زدگی دیسک کمر

در افراد جوان دیسک نرم و انعطاف پذیر است و قابلیت جذب بالایی دارد ولی بتدریج و با افزایش سن میزان آب دیسک ها کاهش یافته و منجر به کاهش انعطاف پذیری و در نتیجه افزایش آسیب پذیری آن می شود ، به همین دلیل افزایش سن یکی از مهم ترین عوامل خطر فتق دیسک کمر است.

حالت نامناسب بدن هنگام انجام فعالیت ها بخصوص بلند کردن اجسام از روی زمین یکی از عوامل مهم در افزایش خطر بروز فتق دیسک است که سبب آسیب ناگهانی دیسک ها می شود. توصیه می شود که برای جلوگیری از آسیب دیدگی ستون فقرات در هنگام بلند کردن اجسام سنگین از روی زمین بجای خم شدن از کمر ، روی زانوها خم شده و جسم را از روی زمین بلند کنید.

ایستادن و نشستن به مدت طولانی نیز با افزایش خطر مشکلات ستون فقرات همراه است، به همین دلیل افرادی که دارای مشاغل پشت میزنشینی هستند نیز در معرض خطر ابتلا به فتق دیسک کمر هستند.

چاقی و اضافه وزن نیز فشار زیادی به ساختارهای ستون فقرات وارد می کند و می تواند خطر بروز فتق دیسک را افزایش دهد.

درمان دیسک کمر

خوشبختانه اغلب فتق‌ های دیسک کمر با روشهای محافظه کارانه و غیرجراحی همچون فیزیوتراپی قابل درمان هستند.

متخصصان فیزیوتراپی در کلینیک فیزیوتراپی در سعادت آباد دارای تخصص بالا در زمینه درمان غیرجراحی مشکلات ستون فقرات از جمله درمان دیسک کمر هستند.

دکتر کمالی حکیم و سایر درمانگران در کلینیک فیزیوتراپی سعادت‌ آباد ابتدا اقدام به ارزیابی دقیقی از شرایط بیماران از جمله سن ، میزان درد و سایر علائم ، تحرک بیمار و محل و شدت دیسک کرده و پس از بررسی نتایج بدست آمده یک برنامه درمانی منحصر بفرد را برای بیمار در نظر می گیرند.

برنامه درمان دیسک کمر و درمان کمردرد با فیزیوتراپی به بیماران مبتلا به فتق دیسک کمر کمک می کند تا به تسکین درد و بهبود تحرک برسند و بتوانند فعالیت های عادی زندگی روزمره را انجام دهند.

فیزیوتراپی برای دیسک کمر به بیماران کمک می کند تا به سبک زندگی فعال خود با کمترین میزان درد و ناراحتی بازگردند.

زمان لازم برای درمان دیسک کمر و علائم آن بسته به شدت علائم ، سن بیمار و نوع برنامه درمانی متفاوت است، اما نتایج درمان اغلب در ۲ تا ۸ هفته یا کمتر قابل مشاهده است.

روشهای فیزیوتراپی دیسک کمر

برنامه درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی می تواند شامل تمرینات ورزشی ، تکنیک های درمان دستی ، سوزن خشک و مدالیته های ضددرد باشد ، آب درمان نیز برای مبتلایان به دیسک کمر مفید است.

متخصصان فیزیوتراپی در کلینیک فیزیوتراپی سعادت آباد با مدیریت دکتر ایمان کمالی حکیم همچنین توصیه های آموزشی در ارتباط با نحوه صحیح انجام فعالیت ها برای جلوگیری از وارد شدن فشار بیش از حد بر ستون فقرات و دیسک بیرون زده خواهند کرد.

تمرینات ورزشی که دکتر کمالی حکیم برای بیماران مبتلا به فتق دیسک کمر در نظر می گیرد شامل تمرینات کششی و تمرینات تقویتی می شود ، تمرینات کششی با هدف بهبود انعطاف پذیری ستون فقرات و تمرینات تقویتی با هدف تقویت عضلات شکم و کمر برای حمایت بیشتر از دیسک ها ارائه می شوند.

کشش ستون فقرات نیز که به دو صورت دستی و مکانیکی انجام می گیرد ممکن است برای برخی بیماران مفید باشد.

دکتر فیزیوتراپی همچنین از گرما و سرما درمانی برای تسکین علائم بیمار بهره می برد ،گرما سبب افزایش جریان خون و افزایش میزان انرژی و اکسیژن در دسترس سلول ها شده و به تسریع بهبود کمک می کند ، سرما نیز با کاهش جریان خون منجر به کاهش التهاب، اسپاسم عضلانی و درد می شود.

عزیزانی که به دلیل و سایر مشکلات ناشی از فتق دیسک دچار محدودیت های حرکتی هستند و توانایی مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی سعادت آباد را ندارند می توانند از خدمات فیزیوتراپی در منزل که توسط متخصصان فیزیوتراپی سعادت آباد ارائه می شود بهره مند شوند.

نظرات