مدت زمان عده وفات و فوت شوهر برای زن یائسه در عقد دائم و صیغه

0

عده چیست و مدت زمان عده وفات و فوت شوهر برای زن یائسه در عقد دائم و موقت چند ماه است؟ و زنان یائسه بعد از فوت همسر و شوهر چند ماه عده نگه می دارند را در این مقاله می خوانید

عده فوت شوهر برای زن یائسه

مدت زمان عده وفات و فوت شوهر برای زن یائسه در عقد دائم و صیغه

عده، یکی از احکام فقهی و شرعی در اسلام است که بعد از طلاق و یا فوت شوهر، زنان، موظف هستند، مدتی را به عنوان عده، نگاه داشته و در این مدت، از انعقاد نکاح دائم و نکاح موقت با مرد دیگر، خودداری کنند. ما در امروز به موضوع عده وفات همسر برای زن یائسه می پردازیم که یکی از رایج ترین پرسش های پیرامون عده زن یائسه، مربوط به وضعیت عده او، در عقد دائم و عقد موقت در صورت فوت همسر است.

بر اساس قانون شرعی در اسلام رعایت مدت عده وفات و فوت شوهر برای زنان، ۴ ماه و ۱۰ روز است. تمامی زنانی که همسران آن ها، فوت کرده، ملزم هستند پس از فوت و درگذشت همسر و شوهر خود به مدت چهار ماه و ده روز عده نگه دارند و از انعقاد نکاح دائم و نکاح موقت با مرد دیگر، خودداری کنند. جالب است بدانید، بر خلاف عده طلاق و فسخ نکاح، زنان یائسه و باکره را مستثنی نکرده است. بنابراین، زنان یائسه، ملزم به رعایت عده وفات شوهر هستند و مدت زمان عده فوت شوهر برای زن یائسه، ۴ ماه و ۱۰ روز خواهد بود.

عده چیست

بر اساس ماده ۱۱۵۰ قانون مدنی، “عده عبارت است از مدتی که تا انقضای آن، زنی که عقد نکاح او منحل شده است، نمی‌ تواند شوهر دیگر اختیار کند.”

بر اساس این ماده، مقصود از عده، مدتی است که شرعا و قانونا، زنی که همسر خود را به واسطه فوت یا طلاق (در عقد دائم)، همچنین، اتمام و بذل مدت ( در عقد موقت)، از دست داده، باید، نگاه دارد و از نکاح مجدد، در این مدت، خودداری کند.

آیا زن یائسه بغد از وفات همسر عده دارد؟

در پاسخ به این پرسش که آیا زن یائسه عده دارد یا خیر باید گفت: بسته به اینکه، زن یائسه، همسر خود را به واسطه طلاق در عقد نکاح دائم یا به واسطه اتمام مدت یا بذل مدت در عقد موقت، از دست داده باشد یا به واسطه فوت، وضعیت عده و الزام به رعایت یا عدم رعایت آن، فرق خواهد داشت.

زن یائسه، در از دست دادن همسر، به واسطه طلاق یا بذل مدت، عده نداشته و ملزم به رعایت آن نیست اما، در از دست دادن همسر به واسطه فوت، عده داشته و ملزم به رعایت مدت قانونی عده است که در ادامه، در خصوص مدت این عده توضیح خواهیم داد. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر درباره عده زن و انواع آن، می توانند، نسبت به مطالعه مقاله زیر اقدام کنند.

فلسفه و علت

درباره فلسفه نگاه داشتن عده، رعایت احترام همسر فوت شده و جلوگیری از اختلاط نسل است. چرا که در ایام قدیم، امکان انجام آزمایش های بارداری و مشخص شدن این امر، به سرعت، میسر و ممکن نبود.

عده وفات شوهر برای زن غیر یائسه

یکی از مهم ترین وظایف زن بعد از فوت همسر، رعایت عده وفات شوهر است و در این مدت، زن، به هیچ وجه، حق ندارد که به عقد دائم یا موقت شخصی دیگر درآید و در واقع، این امر، یعنی، بودن در مدت عده وفات شوهر، از موانع نکاح او خواهد بود.

آیه ۲۴ از سوره مبارکه بقره در قرآن مجید نیز به این مساله مهم، اشاره داشته است. بنابر ترجمه این آیه شریفه: “مردانی که فوت کنند و زنان آن ها زنده باشند، آن زنان باید از شوهر کردن خودداری کنند تا مدت عده آن ها سپری شود.”

به تبعیت از این آیه شریفه، قانون مدنی نیز احکامی را در خصوص عده وفات شوهر بیان نموده و به لزوم نگه داشتن عده وفات شوهر (یعنی مدتی که زن بعد از فوت شوهر، ملزم به رعایت آن است و حق نکاح دائم و موقت در آن ایام را ندارد)، حکم داده است که در ادامه مقاله، در خصوص عده وفات برای زن یائسه و مدت عده وفات شوهر برای زنی که یائسه است، صحبت خواهیم کرد.

مدت عده وفات زن یائسه

با توجه به اینکه، قانون گذار، زنان یائسه و باکره را ملزم به رعایت عده منحل شدن نکاح، به واسطه طلاق در عقد نکاح دائم و بذل یا انقضای مدت، در عقد نکاح منقطع، ندانسته

در ماده ۱۱۵۵ قانون مدنی، مقرر می دارد: “زنی که بین او و شوهر خود، نزدیکی واقع نشده و همچنین زن یائسه، نه عده طلاق دارد و نه عده فسخ نکاح، ولی عده وفات در هر دو ‌مورد، باید رعایت شود.”

بر اساس این ماده، زن یائسه، بر خلاف زمان جدایی از همسر خود، به واسطه طلاق یا بذل و انقضای مدت، در جدایی از همسر خود به واسطه فوت، ملزم به رعایت عده وفات است و به نظر می رسد که فلسفه لزوم نگه داشتن عده وفات در زنان یائسه، احترام به ازدواج قبلی آن ها باشد، نه به دلیل اختلاط نسل؛ چرا که امکان بارداری زنان یائسه، منتفی است.

این ماده، در خصوص مدت زمان عده وفات شوهر برای زن یائسه، مقرر می دارد:

“عده وفات، چه در دائم و چه در منقطع، در هر حال چهار ماه و ده روز است؛ مگر این که زن حامل باشد که در این صورت، عده وفات، تا‌ موقع وضع حمل است، مشروط بر این که فاصله بین فوت شوهر و وضع حمل، از چهار ماه و ده روز بیشتر باشد و الا مدت عده، همان چهار ماه و ده روز ‌خواهد بود.”

وضعیت عده زن یائسه، در عقد نکاح دائم و نکاح موقت، در مواردی که همسر، در هر یک از انواع این ازدواج، فوت کند، بدین صورت خواهد بود که زن یائسه، باید، به مدت ۴ ماه و ده روز، فارغ از نوع عقد و ازدواج، عده نگاه دارد و نوع ازدواج نیز، تاثیری در مدت عده نخواهد داشت./ منبع: دینا

نظرات