انشا درباره شب لیله الرغائب + ۱۲ انشا در مورد شب آرزوها و لیله الرغائب ساده و ادبی

0

انشا درباره شب لیله الرغائب + ۱۲ انشا در مورد شب آرزوها و لیله الرغائب ساده و ادبی

انشا در مورد لیله الرغائب یا شب آرزوها یکی از موضوعات انشا که در هر پایه تحصیلی برای دانش آموزان انتخاب میشود. در این مطلب چند انشا درباره شب آرزوها و لیله الرغائب به صورت ساده و ادبی را برای پایه های مختلف تحصیلی دبستان و ابتدایی از بین بهترین انشا در مورد لیلة الرغائب با مقدمه و نتیجه را گردآوری کرده ایم. شما می توانید از این انشاهای زیبا و متنوع یک انشای زیبا برای مدرسه و مسابقات بنویسید.

انشا درباره شب لیله الرغائب + 12 انشا در مورد شب آرزوها و لیله الرغائب ساده و ادبی

انشا توصیف لیله الرغائب و شب آرزوها برای پایه های مختلف تحصیلی

مقدمه: شب لیله الرغائب یا شب آرزوها با همه ی روزها متفاوت است و من می خواهم برای این شب زیبا انشا بنویسم:

ابتدا برای دوستان همکلاسی خودم توضیح دهم که کلمه لیله اررغائب به چه معناست

لیلة الرغائب نخستین شب جمعه ماه رجب قرار دارد. لیله به معنای شب است و کلمهٔ «رغائب» جمع «رغیبه» به معنای چیزی است که مورد رغبت و میل و نیز به معنای عطا و بخشش فراوان است. بنابراین «لیلة الرغائب» هم می‌تواند به معنای شبی باشد که میل و توجه به آن بسیار است و هم می‌تواند به معنای شبی باشد که در آن عطا و بخشش خدا بسیار است.

لیلة الرغائب نخستین شب جمعه ماه رجب قرار دارد و نماز و شب زنده داری در آن فضیلت های بسیاری دارد.

بر اساس روایتی از پیامبر(ص) در این شب فرشتگان به کعبه می‌آیند و از خدا درخواست می‌کنند روزه‌دار در ماه رجب را ببخشد. در این روایت، هم‌چنین خواندن دوازده رکعت نماز با کیفیتی خاص پس از عشاء تا قبل از نیمه شب توصیه شده است. جمعی از عالمان شیعه و سنی، روایت مذکور را جعلی دانسته‌اند. گروهی از فقها انجام اعمال لیلة الرغائب را به امید مطلوبیت (رجاءً) جایز می‌دانند.

پیامبر (ص) می فرماید: زمانی که یک‌سوم از این شب بگذرد، فرشته‌ای در آسمان و زمین باقی نمی‌ماند، مگر اینکه در کعبه و حوالی آن جمع می‌شوند. خداوند به فرشتگان می‌گوید هرچه می‌خواهید درخواست کنید. فرشتگان گویند درخواست ما بخششِ فرد روزه‌دارِ ماه ماه رجب است. خدا پاسخ می‌دهد: آن را انجام دادم.

نتیمه: در شب آرزوها همه برای هم دعا کنیم تا بنده خوب باشیم و برای کمک به هم تلاش کنیم.

انشا در مورد لیله الرغائب به زبان ساده

به اولین شب جمعه ماه رجب لیله الرغائب گفته می‌شود که به شب آرزوها نیز معروف است.

همه در این شب نماز و دعا می خوانند و برای همدیگر دعا می کنند. بعضی از مردم نیز تا صبح بیدار می مانند و نماز و اعمال این شب را انجام می دهند.

منم هم برای پدر و مادرم و برای دوستانم دعا می کنم. امسال هم می‌خواهم در این شب با او بمانم و سفره دلم را باز کنم. بابت تمام گناهانم عذرخواهی کنم و طلب بخشش از درگاه حضرت حق.

دیگه نزدیکه. چند ساعت دیگه بیشتر نمونده. الان توی اتاقم و روی تخت نشستم و فقط و فقط به کارهایی که شب جمعه می‌خواهم انجام بدم فکرمی کنم. راستی نگفتم داستان چیه. این شب جمعه یه شب دیگه است از اون شباست. اولین شب جمعه ماه رجب. شب آرزوها شبی که مدتهاست در انتظارش لحظه‌ها رو می‌شمارم.شب آرزوها شبی که برای تمام بنده‌های خداست به خصوص بنده‌های گناه کار معاشران گره از زلف یار باز کنید

گفته است به چنین شبی، شب جمعه اول ماه رجب، مرا بطلب و از من بطلب؛ و باید خواند و باید طلبید و آرزو کرد. ماه عاشقی، ماه مقدمه و ماه مقدم؛ روزهائی که نبض کعبه بدان‌ها می‌تپد؛ السلام علیک یا امیر المومنین.. این شب جمعه – لیله الرغائب یا همان شب آرزوها بقول خودمان – برای من که خیلی وقته رفرش نکرده‌ام، یه رفرش اساسیه و خانه تکانی‌ای که خیلی وقت قبل باید انجام می‌شد و نشده؛ شب زیبایی که از مثل آن مدتها بی‌نصیب بودم و دعوتی که مدتها بود لبیکش نگفته بودم…

در شب آرزوها هزار آرزو دارم و می‌دانم که صدایم را می‌شنود و باز می‌دانم که اجابت خواسته‌ام زودتر از آنی خواهد بود که در دایره تنگ تصورم می‌گنجد.

انشا زیبا و ادبی درباره شب آرزوها برای همه پایه ها

امشب شب آرزوها و شب لیله الرغائب است. مادر می گوید امشب شبی هست که هر چه از خدا بخواهی به ما می دهد .

من هم امشب در شب لیله الرغائب مثل خیلی از آدم ها آرزوهای زیادی دارم. آرزوهای من شاید خیلی بزرگ نباشند. یکی از آرزوهایم این است که مردم با هم مهربان باشند. خوب می دانم مهربانی مردم نسبت به هم چه تاثیرات مهمی در جامعه خواهد گذاشت.

در جامعه ای که مهربان است، هیچ کس احساس بدی ندارد. اما قبل از مهربان بودن مردم نسبت به هم آرزو دارم همه منصف بودن را یاد بگیرند. چون آدم هایی که انصاف دارند، همه را با هم برابر می بینند. می دانم آرزوهای من ساده است. اما همیشه هم آرزوهای ساده، به آسانی به دست نمی آیند.داشتن و مهربانی مثل هوای تمیز است که ریه های خسته و مریض را شفا می دهد.

من آرزو می کنم که مردم شفا بگیرند و مهربانی و گذشت به کشورم برگردد و دشمنی ها را فراموش کنند و به قول معروف درختِ دوستی بنشانند.

آروز می کنم بیماران شفا پیدا کنند و امام رضا عج ظهور کند تا ریشه ظلم و سمت از جهان کم شود.

انشا در مورد شب لیله الرغائب چیست و شب آرزوها چه روزی است ؟

لیله الرغائب یا شب آرزوها شبی است که درهای رحمت الهی به سوی زمینیان گشوده شده است و عرشیان همه آماده اند تا در بزم دعا و نیایش زمینیان حضور یابند.

کلمه «رغائب» جمع «رغیبه» به معنای چیزی که مورد رغبت و میل است و نیز به معنای عطا و بخشش بسیار است و معنای اول «لیله الرغائب» یعنی شبی که توجه به عبادت و بندگی در آن فراوان است و انسان در این شب تمایل زیادی به رفتن به در خانه خداوند و ارتباط و انس با خالق خویش دارد.

معنای دوم، «لیله الرغائب» یعنی شبی که در آن عطاء و بخشش خداوند فراوان است و انسان‌ها با رو آوردن به درب پر مهر خداوندی و خاکساری در برابر عظمت حق، شایسته دریافت عطا و بخشش بی کرانه حضرت حق می‌گردند و بر اساس روایاتی که درباره فضیلت و برکت این شب مطرح شده است هر دو معنا درست و صحیح تلقی می‌شود.

در این شب فرشتگان از آسمان به زمین خاکی سرازیر می‌شوند و ساکن زمین می‌شوند و پیغامبر نیت‌های پاک بندگان خداوند هستند؛ بنابراین ضمن تاکید بر اعمالی که مربوط به چنین شبی است، فرصت نیت خواسته‌های به حق و آرزوهای دست یافتنی را نمی‌توان از دست داد، این شب اهمیت و بزرگی شب جمعه و ماه رجب را در خود جمع کرده است.

پیامبر گرامی اسلام (ص) نیز در بیان عظمت و اهمیت ماه رجب می‌فرمایند: خداوند متعال در آسمان هفتم فرشته‌ای به نام داعی قرار داده است هرگاه ماه رجب فرا رسد آن فرشته دعوت کننده هر شب تا به صبح گوید: خوشا به حال کسانی که به ذکر الهی مشغولند خوشا به حال کسانی که با میل و رغبت تمام رو به سوی درگاه خدا آرند و خداوند می‌فرماید: من همنشین کسی هستم که با من همنشین باشد و مطیع کسی هستم که فرمان مرا ببرد و آمرزنده‌ام کس را که از من طلب آمرزش کند این ماه رجب ماه من، بنده هم بنده من و رحمت هم از آن من است. هر کس مرا در این ماه بخواند پاسخ مثبت دهم و هر کس از من چیزی بخواهد به او عطا کنم و هر کس از من هدایت جوید هدایتش کنم و من این ماه را وسیله ارتباط بین خود و بندگانم قرار داده‌ام پس هر کس به آن چنگ زند به من می‌رسد.

انشا در مورد شب آرزوها و شب لیله الرغائب

انشا در شب آرزوها چه آرزویی دارید برای همه پایه ها

لیله الرغائب که به شب آرزوها نیز مشهور است، اولین شب جمعه ماه رجب بوده که در روایات شب بخشش بسیار نامیده شده است. در برخی از آموزه‌های اسلامی آمده‌است که در این شب فرشتگان بر زمین نزول می‌کنند تا رحمت الهی را به جامعه بشری عرضه نمایند.

شب آرزوهاست. اول فکر می‌کنم باید بنشینم و آرزوهای قشنگ قشنگم را لیست کنم. بعد آنها را با دوستانم در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارم. یا حتی می‌توانم عکس نوشته بسازم تا لایک بخورد. دقیقاً همان کارهایی که سال‌های قبل در اولین شب جمعه ماه رجب انجام می‌دادم.

اما… امسال هرچه فکر می‌کنم، دیگر آرزویی ندارم که آنقدرها جذاب باشد تا بشود به اشتراکش گذاشت. آنقدر آرزو کردم که به بی‌آرزویی محض رسیده‌ام. آرزو کرده‌ام جنگ برداشته شود و نشده، آرزو کرده‌ام انسان‌ها با یکدیگر مهربان شوند و نشده، آنقدر آرزو… که… دیگر از آرزو کردن خسته و ناامید شده‌ام.

من آرزو دارم که پدر و مادرم همیشه سلامت و شاد باشند؛ هیچگاه ناراحتی را در چهره مادرم و خستگی را در چهره پدرم نبینم و بتوانم فرزند خوب و صالحی برای آن ها باشم.

پدر و مادرم بزرگ ترین دارایی های من هستند و بهترین آرزوی من بودن همیشگی آن ها در کنار من است؛ دوست دارم همیشه و هرلحظه در کنار آن ها باشم.

آرزو دارم تا بتوانم آن خانه ویلایی را که مادرم آرزویش را دارد روزی برایش بخرم و آن ماشینی را که پدرم همیشه در موردش در خانه صحبت می کند برای او تهیه کنم و این بزرگ ترین خواسته من از خداوند است، که بتوانم آرزوی پدر و مادرم را برآورده کنم.

آرزو دارم هیچگاه کاری نکنم که باعث شرمندگی پدر و مادر شوم و یا آن ها را ناراحت کنم؛ آرزو دارم همیشه باعث سربلندی و افتخار آن ها باشم هیچ گاه باعث نشوم که دلشان بشکند.

و آخرین آرزویی که من در زندگی دارم این است که بنده خوبی برای پروردگارم باشم، و او از من راضی باشد و هیچگاه هیچ چیزی باعث نشود تا من نسبت به پروردگار توکلم را از دست بدهم.

در شب آرزوها، دست‌هایم را برده‌ام بالا و خدایم را صدا کردم. راستش را بخواهی نمی‌دانم چه می‌خواهی! ولی امشب برای تو، برای رفع غم‌هایت، برای قلب زیبایت و برای آرزوهایت به درگاهش دعا کردم… تو هم آرزو کن؛ گوش‌های خدا پر از آرزوست و دستانش پر از معجزه… شاید کوچکترین معجزه‌اش بزرگترین آرزوی تو باشد. پس آرزویی کن

انشا با موضوع لیلة الرغائب برای مدرسه با مقدمه و نتیجه

لیله الرغائب است و تنها شبی که در سال به نام شب آرزوها لقب گرفته است. در این شب قشنگ آرزوها می‌توانی زیباترین آرزوهای دنیا را انتخاب کنی، رو به پروردگار بایستی و آنها را زمزمه کنی. بعد لبخند خدا را ببینی که به آرزوهای کوچکت نگاه می‌کند تا تو را به آنها برساند و دستت را در دست آرزوهایت بگذارد. شب آرزوها هم که تمام شد، آرزوهایت رفته‌اند به آسمان و تو زندگی قبلی‌ات را آنچنان که بود، ادامه می‌دهی. اما غیر از این، یک راه دیگر نیز پیش رو داری و انتخاب با توست…

می‌توانی نماز شب آرزوها را که خواندی و اعمال لیله الرغائب را که بجا آوردی، کاغذ و قلم به دست بگیری و آرزوهایت را بنویسی. بنویسی تا بخوانی و بدانی تو چقدر وسیع هستی. جایی خواندم: «اگر خداوند آرزویى را در دلت قرار داد بدان كه توان رسیدن به آن را در وجود تو نهاده است!» برداشت من این بود که خودم مسئول آرزوهای خودم هستم، آرزوهایی که در شب آرزوها آنها را خواهم نوشت و برای رسیدن به آنها از خودم تلاش نشان خواهم داد.

بدون آرزو زندگی کردن واقعاً وحشتناک است اما اینکه آرزو کنیم و منتظر باشیم از آسمان آرزویمان را برایمان بفرستند، وحشتناک‌تر است. بجنب که شب آرزوها را از دست ندهی، به آرزوهایت سر و سامان بده و سعی کن تا شب آرزوهای سال آینده به همه آنها رسیده باشی. و آرزوی من… آرزویم برایتان رسیدن به تمام آرزوهایتان است.

گفته‌اند از کنار «لیله الرغائب» آسان نگذرید که شبی ارزشمند است، شاید بتوانم اندکی از عربی‌دان بودنم کمک بگیرم و «رغائب» را به چیزی جز آرزو ترجمه کنم. ترجمه‌ای که به دلم بنشیند. رغائب جمع رغیبه است و من ترجمه‌ای مثل: رغبت کردن، متمایل شدن… را می‌پسندم. رغبت می‌کنم که به سوی خدا بروم. آن وقت منِ بی‌آرزو به خاطر اسمِ این شب هم که شده تمایل پیدا می‌کنم که رو به خدا بایستم و بگویم: حتی اگر برآورده کردن آرزوهای من با قضا و قدر تو منافات داشته باشد، یا حتی اگر برآورده کردن آرزوهای من از قرار دادن منظومه شمسی در تخم مرغ هم محال‌تر باشد، باز هم ای خدای خوب و مهربان، من بنده تو هستم، به عبادت تو رغبت دارم و از اینکه تو را دارم، خرسندم.

انشا در مورد فضیلت لیله الرغائب

دربارۀ ارزش معنوی این شب اینچنین روایت شده است: «کسی که این نماز را بخواند همۀ گناهانش آمرزیده شده و روز قیامت به او اجازه شفاعت ۷۰۰ نفر داده می‌شود! و ثواب این نماز شب اول قبر به‌شکلی زیبا و خوش‌بو وارد قبر خواننده‌اش شده و او را از تنهایی و وحشت قبر نجات می‌دهد و روز قیامت نیز بر سرش سایه می‌افکند».

خداوندا، درهای رحمت تو همواره به روی نیازمندان باز است و دست عطایت گشاده، بندگان تو هر زمان که صدایت کنند، پاسخ می‌دهی و اگر خالصانه آرزو کنند، می‌بخشی. امشب اما شب دیگری است؛ شب آرزوهاست. امشب، من تمام دعاها و آرزوهای عمرم را یک جا به درگاهت آورده‌ام. امشب، در پی آنم که به اندازه یک عمر از تو طلب کنم.

ضیافت اولین شب جمعه رجب، لیلة الرغائب، خواب خیلی‌ها و آرزوی مردمان بسیاری را تعبیر کرده. به خیال مردمان بسیاری رنگ واقعیت رسانده.خیلی از مردم برای رسیدن به حاجت‌های خود دست به دامان این شب می‌شوند،به ضمانت یک سال انتظار…

درباره این شب با عظمت پیامبر اکرم(ص) فرمودند: از اولین شب جمعه در ماه رجب غافل نشوید؛ زیرا شبی است که فرشتگان آن را لیله الرغائب می‌نامند. این نامگذاری به این جهت است که هنگامی که مقداری از شب گذشت، هیچ فرشته ای در آسمان‌ها و زمین نمی‌ماند مگر این که در کعبه و اطراف آن جمع می‌شوند.

و به راستی درهای عرش دوباره باز می‌شوند و فرشتگان ندای این الرجبیون سرخواهند داد. این‌گونه است که سفره‌های برکت را می‌گسترانند و در کنار سجاده هر بنده‌ای حضور می‌یابند تا آرزوهای بلندش را به ملکوت برسانند.

نظرات