تفاوت دستگاه کش لس و خودپرداز

0

تفاوت دستگاه کش لس و خودپرداز

این روزها اکثر افراد در معاملات روزانه خود کمتر از پول نقد استفاده می‌کنند و بیشتر کارت‌های بانکی در بین مردم کاربرد دارد. این کار امنیت و سرعت را به امور مالی می‌بخشد و نیازی به ماندن در صف‌های طولانی بانک نیست.

 تفاوت دستگاه کش لس و خودپرداز

اکثر مواقع مراجعه مردم به خودپردازها برداشت پول نقر نیست و قصد انجام سایر خدمات بانکی را دارند. انجام بیشتر امور مالی از جمله کارت به کارت، پرداخت قبض، تغییر رمز، پرادخت قسط و… از طریق کارت های بانکی و دستگاه‌های ارائه شده توسط بانک‌ها امکان پذیر است.

از همین رو دستگاه‌هایی به نام خودپرداز غیرنقدی یا کش لش جهت فرهنگ سازی عدم استفاده از اسکناس، ساخته شده است. این دستگاه‌ها نقش خودپرداز را دارند اما تفاوت‌هایی را هم قائل می‌شوند. در ادامه با بررسی تفاوت دستگاه کش لس و خودپرداز همراه ما باشید.

دستگاه کش لس چیست؟

دستگاه کش لس یا کیوسک غیرنقدی (Cashless ATM) دستگاهی است که تمامی تراکنش‌های مالی و بانکی به جز دریافت پول نقد را انجام می‌دهد. مواردی مانند عملیات کارت به کارت و انتقال وجه، اعلام موجودی، پرداخت قبض، خرید شارژ تلفن همراه، شارژ کارت مترو و اتوبوس، خرید بلیط سینما و… را با دستگاه کش لس می‌توان انجام داد.

تفاوت دستگاه کش لس و خودپرداز

هدف اصلی برای طراحی و ساخت دستگاه‌های کیوسک غیرنقدی، کاهش ترافیک دستگاه‌های خودپرداز است. چرا که بیش از ۶۰ درصد تراکنش‌ها در دستگاه‌های خودپرداز مربوط موارد غیر از دریافت وجه نقد است.

به این ترتیب افرادی که پول نقد نیاز ندارند، می‌توانند امور بانکی خود را در سهولت کامل با دستگاه کش لس انجام دهند.

کاربرد کش لس چیست؟

حتما در مکان‌هایی مانند مترو، ادارات، بانک‌ها، فروشگاه‌ها و … دستگاه‌هایی را شبیه به کیوسک‌های تلفن را دیده باشید. آن‌ها همان دستگاه کش لس یا کیوسک غیرنقدی هستند که کاربرد زیادی در رفع نیازهای بانکی افراد در مکان‌های مختلف دارند. از جمله کاربردهای دستگاه کش لس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دریافت موجودی
  • پرداخت تسهیلات
  • پرداخت تمامی قبوض
  • گزارش از ده عملیات آخر
  • ارائه خدمات کارت به کارت
  • انتقال وجه از کارت به شماره شبا
  • خرید بلیت قطار، مترو، سینما و…
  • انتقال وجه از کارت به شماره‌حساب
  • انتقال وجه به‌ حساب‌های خاص و خیریه
  • پرداخت عوارض خروج از کشور و عوارض شهرداری

دستگاه کش لس برای استفاده در چه مکان‌هایی مناسب است؟

شاید برایتان سوال باشد که تفاوت دستگاه کش لس و خودپرداز چیست و دستگاه کش لس چه برتری نسیت به خودپرداز دارد، درحالی که دستگاه‌های ATM با دریافت وجه نقد گزینه مناسب‌تری هستند؟ در بسیاری از مکان‌ها و سالن‌ها کیوسک غیرنقدی گزینه بهتری نسبت به ATM است. اما در چه مواردی این برتری وجود دارد؟

  • در مکان‌هایی که فضای کافی برای نصب دستگاه خودپرداز وجود ندارد.
  • فرد سرمایه‌گذار، سرمایه کافی برای خرید دستگاه خودپرداز و قرار دادن پول نقد در آن ندارد.
  • صاحب دستگاه قابلیت پشتیبانی و تامین امنیت دستگاه را نداشته باشد.

این دستگاه‌ها برای فروشگاه‌ها، ایستگاه‌های مترو و اتوبوس، پایانه‌های مسافربری، ادارات دولتی و به ویژه برای کسب و کارهایی که دستگاه پوز یا کارتخوان ندارند و علاقه‌ای هم برای تهیه آن ندارند، بسیار مناسب است.

مزایای کش لس چیه؟

  1. ارائه خدمات متنوع بصورت ۲۴ ساعته
  2. سهولت در استفاده برای کاربران
  3. عدم نیاز به پر کردن برگه‌های برداشت و …
  4. امنیت بالا در ارائه خدمات
  5. قابلیت استفاده از تمامی خدمات بانکی در سراسر کشور بدون نیاز به مراجعه حضوری
  6. دریافت انواع خدمات مالی بدون نیاز به نیروی انسانی
  7. انجام امور بانکی بدون خطا در سیستم بانکی

خودپرداز چیست؟

خودپرداز یا عابربانک (ATM) دستگاهی است که به مشتریان اجازه می‌دهد با قرار دادن کارت بانکی خود و وارد کردن یک پسورد بتوانند عملیاتی مانند برداشت وجه نقد، پرداخت قبوض، انتقال وجه و … را در مدت زمان کوتاهی بدون نیاز به بانک انجام دهند.

تفاوت دستگاه کش لس و خودپرداز

در ایران معمولا تمامی خودپردازها به شبکه شتاب متصل هستند. شبکه شتاب به این معنی است که می‌توان خدمات سایر بانک‌های متصل به این شبکه را با همان دستگاه خودپرداز انجام داد.

دستگاه‎‌های خودپرداز به عنوان یک دستگاه الکترومکانیکی و صرفا برای سهولت در انجام امور بانکی طراحی و تولید شده است.

مزایای دستگاه خودپرداز

  • ارائه خدمات در ۲۴ ساعت شبانه روز
  • امنیت بالا در زمان ارائه خدمات بانکی
  • قابلیت انجام بیشتر امور بانکی بدون مراجعه به بانک
  • سهولت در استفاده
  • استفاده از تمامی خدمات در سراسر کشور
  • ارائه خدمات بدون هرگونه خطای بانکی

کاربرد دستگاه های خودپرداز

دستگاه‌های خودپرداز به دلیل داشتن قابلیت دریافت وجه نقد، در مراکز خرید بخصوص فروشگاه‌ها و پاساژها قابل استفاده هستند. هر مکانی که رفت و آمد افراد بیشتر است این دستگاه‌ها مورد نیاز می‌باشد.

علاوه بر دریافت وجه نقد عملیاتی مانند پرداخت قبوض، انتقال وجه، پرداخت قسط، خرید شارژ و … امکان پذیر است. به کمک دستگاه های خودپرداز ATM دیگر نیازی نیست برای انجام امور بانکی به بانک‌ها مراجعه کنید.

تفاوت دستگاه کش لس و خودپرداز در چیست؟

تا اینجای کار با دستگاه های کش لس و خودپرداز ATM و مزایا و کاربردهای هر یک آشنا شدیم. اما حال به سراغ تفاوت دستگاه کش لس و خودپرداز می‌رسیم. در حالت کلی که به هر دو دستگاه نگاهی بیندازد، عملا کاربرد یکسانی دارند به جز در یک تفاوت مهم!!

اصلی‌ترین تفاوت دستگاه کش لس و خودپرداز در دریافت وجه نقد است. دستگاه‌های کش لس قابلیت ارائه وجه نقد را ندارند. بنابراین این دو دستگاه اگر در کنار هم قرار بگیرند به راحتی می‌توان تعداد کاربران را مدیریت کرد.

همانطور که گفته شد بیش از ۶۰ درصد تراکنش خودپرداز مربوط به اموری غیر از دریافت وجه نقد است، بنابراین اگر یک دستگاه کس لش در کنار یک دستگاه خودپرداز قرار بگیرد، افراد برای دریافت وجه نقد در صف منتظر نمی‌مانند.

در پایان

اگر قصد خرید هر یک از این دو دستگاه را دارید، ابتدا بهتر است تفاوت دستگاه کش لس و خودپرداز را در نظر بگیرید و با توجه به شرایط محیطی و فضایی و هزینه‌ای که در اختیار دارید، گزینه مناسب را انتخاب کنید.

شرکت ایلیامهر ارائه هنده انواع دستگاه‌های کش لس و خودپرداز آماده ارائه انواع خدمات و مشاوره به شما دوستان است. جهت اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در ایلیامهر در ارتباط باشید.

نظرات