لامپ ال ای دی یا لامپ مهتابی

0

انتخاب بین لامپ ال ای دی یا لامپ مهتابی یک امر سلیقه ای است. در این مقاله در مورد لامپ های ال ای دی و لامپ های مهتابی، قیمت و خرید آنها سخن گفته ایم. لامپ ال ای دی با استفاده از دیود ساطع کننده نور روشن می شود. قیمت این لامپ ها از سایر مدل ها بیشتر است اما به خاطر صرفه جویی که در مصرف برق می کنند و پایین آمدن قبض برق و عمر بالای آنها خرید آنها مقرون به صرفه می باشد. باید لامپ ها به اندازه کافی و با توجه به محیط در نظر گرفته شوند. در محیط هایی که نور زیادی باشد محیط خیلی شلوغ می شود و بعضی افراد در این محیط ها ناراحت می شوند. باید از هر نوع لامپی در مکان خودش استفاده کرد. لامپ ال ای دی خود به دو گروه مهتابی و آفتابی تقسیم می شود، که در ادامه آنها را برای شما معرفی می کنیم.

لامپ ال ای دی مهتابی:

لامپ مهتابی نور خروجی به رنگ سفید دارد. از این لامپ ها برای کارگاه ها، بانک ها، دفاتر کار، سالن انتظار فرودگاه ها و … استفاده می کنند. به لامپ مهتابی به خاطر نور سفیدش نور روز هم می گویند. این لامپ ها معمولاً پر انرژی هستند و برای مکان های کاری مناسب تر هستند. لامپ های مهتابی از سایر لامپ ها بیشتر اشعه فرا بنفش دارند اما این مشکل در ال ای دی مهتابی رفع شده است و میزان اشعه آن بسیار کم می باشد. استفاده از لامپ ال ای دی مهتابی باعث بزرگ نشان دادن محیط می شود.

لامپ ال ای دی آفتابی:

این لامپ ها نوری زرد رنگ دارند و برای استراحت مناسب هستند. از این لامپ ها معمولاً در خوابگاه ها یا اتاق خواب ها استفاده می کنند. این رنگ که مانند رنگ خورشید موقع غروب است حس خواب را در روح فرد وارد می کند. آرامشی که از این رنگ نور به محیط داده می شود خود به خود فرد را هم آرام می کند.

لامپ های ال ای دی با توجه به کارایی که دارند تمام تقاضاهای مربوط به نور را در آینده به خود اختصاص می دهند. این لامپ ها بسیار صرفه جو هستند و انرژی را ذخیره می کنند.

  لامپ ال ای دی مهتابی یا آفتابی

لامپ ال ای دی مهتابی یا آفتابی

مزایا و معایب لامپ ال ای دی

برای انتخاب بین لامپ ال ای دی یا لامپ مهتابی باید اول با مزایا و معایب هر کدام آشنا شوید و بعد از بین آنها انتخابی انجام دهید. لامپ های ال ای مزایای زیادی دارند که بعضی از آنها را در این قسمت از مقاله آورده ایم. مزایای استفاده از لامپ ال ای دی عبارتند از:

۱– عمر طولانی لامپ ال ای دی:

این لامپ ها مدت ماندگاری بالایی دارند و خیلی بیشتر از سایر لامپ ها عمر می کنند. عمر این لامپ ها حدود پنجاه هزار ساعت می باشد که خیلی بیشتر از بقیه مدل ها است.

۲– فاقد جیوه بودن:

این لامپ های ال ای دی برای روشن شدن به جیوه احتیاجی ندارند و فاقد جیوه می باشند.

۳– فاقد اثرات گرمایی بودن:

لامپ های ال ای دی گرما تولید نمی کنند. سایر مدل ها انرژی را که صرف روشن کردن محیط می کنند به صورت گرما بیرون می دهند. لامپ های ال ای دی اشعه ماوراء بنفش ندارند و گرمایی هم تولید نمی کنند.

۴– آسیب رسانی کم:

لامپ ال ای دی نورپردازی خوبی دارد و برای محیط و آثار هنری هیچگونه ضرر و خطری ندارد. این لامپ نه سمی می باشد و نه ایجاد اشعه ماوراء بنفش می کند.

معایب:

لامپ ال ای دی نسبت به سایر لامپ ها گران تر است و این نقطه ضعف مهمی برای آن می باشد. دومین عیب آن که البته عیب نیست فقط به خاطر تازگی آن است، نداشتن تجربه استفاده در مکان های پر خطر می باشد. معایب لامپ های ال ای دی خیلی کم  و قابل رفع کردن هستند. معایب ال ای دی عاملی مناسبی برای رد کردن  لامپ ال ای دی یا لامپ مهتابی نمی باشد و نمی توان به آن اتکا کرد.

 لامپ مهتابی

لامپ مهتابی

بررسی لامپ مهتابی

برق باعث تحریک جیوه داخل لامپ مهتابی می شود و تخلیه الکتریکی صورت می گیرد در نتیجه لامپ روشن می شود. از جیوه مایع در این لامپ ها استفاده می کنند. در لامپ های لوله ای مهتابی هم جیوه هم تعداد دیگری گاز وجود دارند که باعث روشنایی لامپ می شوند. در داخل لامپ یک لایه فسفر هم کشیده شده است. این لامپ ها هم مانند لامپ های ال ای دی مدل آفتابی و مهتابی دارند. می توان نور این لامپ ها را آبی، بنفش و هر رنگ دیگری کرد. با بررسی لامپ مهتابی شاید بتوانید بین لامپ ال ای دی یا لامپ مهتابی یکی را برتر بدانید.

مزایا و معایب لامپ مهتابی

دانستن مزایا و معایب این لامپ ها انتخاب بین لامپ ال ای دی یا لامپ مهتابی را آسانتر می کند. در بالا مزایای ال ای دی را بیان کردیم حالا نوبت به بیان کردن مزایای لامپ های مهتابی می باشد. مزایای استفاده از لامپ مهتابی عبارتند از:

۱– بهره وری بالای انرژی:

این لامپ ها از مصرف انرژی کمتری در مقایسه با سایر لامپ ها و نوری که می دهند برخوردارند. این لامپ ها در مقایسه با مصرف انرژی که می کنند چندین برابر محیط را نورانی می کنند.

۲– داشتن تنوع رنگی بالا:

لامپ های مهتابی با رنگ های متنوع وارد بازار شده اند. از این لامپ ها در محیط های صنعتی، راهروی بیمارستان ها و… استفاده می کنند.

۳– هزینه:

قیمت و هزینه خرید لامپ مهتابی پایین تر از سایر لامپ ها می باشد. این لامپ ها مخصوصاً از لامپ های ال ای دی ارزان تر می باشند.

۴– بازدهی نور:

نور این لامپ ها بسیار قوی است و محیط وسیعی را روشن می کنند.

معایب لامپ مهتابی:

برای انتخاب بین لامپ ال ای دی یا لامپ مهتابی اطلاع از معایب خیلی مهمتر از مزایای آنها می باشد. بعضی از معایب لامپ های مهتابی عبارتند از:

۱– سمی بودن گاز های درون لامپ مهتابی:

جیوه ای که در داخل لامپ قرار گرفته و موجبات تولید نور را فراهم می کند، سمی می باشد. اگر در صورت بی احتیاطی یا هر اتفاقی لامپی شکسته شود این گاز برای افراد و محیط ضرر خواهد داشت.

۲– استهلاک بالای لامپ:

لامپ مهتابی نسبت به لامپ های ال ای دی هزینه استهلاک بالاتری دارد و سریعتر نیاز به تعویض پیدا می کند.

۳– دیر روشن شدن:

این لامپ ها بعد از ۳۰ ثانیه که کلید برق را می زنید روشن می شوند و این تأخیر برای روشن شدن یک لامپ زیاد است.

۴– ایجاد نویز:

این لامپ ها به خاطر قطعاتشان نویز تولید می کنند و باعث ایجاد اختلال در سیستم های رادیویی و بی سیم می شوند.

۵– قابل بازیافت نبودن:

جیوه داخل این لامپ ها برای محیط مضر است و حتی بعد از سوختن هم نباید آنها را در محیط رها کرد، چون ممکن است به گیاهان و حیوانات آسیب برسانند.

تفاوت های اساسی لامپ مهتابی با لامپ های ال ای دی

راندمان کاری و میزان بازدهی اصلی ترین تفاوت های لامپ های ال ای دی با مهتابی ها می باشند. لامپ های ال ای دی ۷۴ تا ۱۲۰ لومن بر وات راندمان دارند این در حالی است که راندمان لامپ های کم مصرف ۴۵ تا ۶۵ وات است.

لامپ های ال ای دی بلافاصله بعد از رسیدن ولتاژ روشن می شوند اما مهتابی ها عملکرد و سرعت پاسخ دهی کندتری دارند. یکی دیگر از تفاوت های اساسی لامپ های ال ای دی با مهتابی در تعداد دفعات روشن و خاموش کردن آنها است. لامپ های ال ای دی محدودیتی در خاموش و روشن کردن ندارند و تا مدت های طولانی کار می کنند اما  تعداد دفعات خاموش و روشن شدن مهتابی ها محدود می باشد و طول عمر کوتاهی دارند.

یکی از قابلیت های لامپ های ال ای دی تنظیم کردن نور خروجی است این امکان در لامپ های مهتابی وجود ندارد. نوری که از لامپ های ال ای دی ساطع می شود در همه قسمت ها پخش شده و زاویه گسترده ای دارد. زاویه پخش نور در مهتابی ها قابل کنترل نبوده و زاویه تابشی محدودتری دارند.

نوع کارایی و عملکرد این لامپ ها با هم متفاوت است و هر لامپ طبق پارامترهای مخصوصی طراحی و تولید شده اند. قسمت های قدرت مانند، تک سر، غیر خنثی و پایه خنثی در بخش انتهایی مهتابی قرار گرفته اند اما ساختار و نحوه قرارگیری اجزای لامپ های ال ای دی متفاوت است.

مقایسه لامپ های ال ای دی با مهتابی ها

مقایسه لامپ های ال ای دی با مهتابی ها

تفاوت های رایج لامپ های ال ای دی و لامپ های مهتابی

قیمت: یکی از تفاوت های اصلی و مهم لامپ های ال ای دی با مهتابی ها میزان قیمت آنها است. بر اساس ویژگی و مشخصاتی که هر یک از این لامپ ها دارند قیمت آنها متفاوت می باشد. به صورت کلی قیمت لامپ ال ای دی بسیار مقرون به صرفه تر از لامپ مهتابی است.

توان و میزان مصرف انرژی: از تفاوت های مهم دیگر این دو ابزار روشنایی توان و میزان مصرف انرژی است. توان لامپ مستقیما به میزان مصرف برق مربوط می شود. لامپ های ال ای دی میزان برق کمتری مصرف می کنند اما بازدهی بیشتری دارند.

میزان تنوع: لامپ ال ای دی یا لامپ مهتابی هر کدام در شکل های مختلفی طراحی و تولید می شوند اما تنوع لامپ های ال ای دی بسیار بیشتر می باشد.

رنگ نور لامپ ها: یکی دیگر از تفاوت های آشکار این دو لامپ رنگ نور آنها است. لامپ های ال ای دی در رنگ های سفید، آفتابی و مهتابی تولید می شوند. رنگ لامپ مهتابی همان طور که از اسم آن پیداست به رنگ مهتابی می باشد.

راندمان: مهتابی های تک سر برای افزایش بازه نوری به سوکت نیاز دارند اما لامپ های ال ای دی راندمان بالایی داشته و نوری که ساطع می کنند بسیار زیاد است.

تفاوت لامپ ها بر اساس فاکتور هایی مانند، کاربرد، مدل، کیفیت، ساختار، نحوه طراحی و قابلیت مشخص می شوند.

خرید لامپ مهتابی

برای خرید لامپ مهتابی اول باید نوع آن را مشخص کرد. قیمت انواع لامپ های مهتابی با هم متفاوت است. از انواع لامپ های مهتابی می توان به لامپ خطی، لامپ لوله ای خم شده، لامپ لوله ای دایره ای و لامپ های فشرده اشاره نمود. بهترین دلیل جهت خرید این لامپ ها هزینه پایین آنها است. در محیط های اداری معمولاً از لامپ های مهتابی استفاده می کنند چون هم نور زیادی دارند هم آنجا نیاز به نورهای تزیینی ندارد. برای محیط های بیمارستانی، انبار ها و مکان های اینچنینی که میزان نور و هزینه پایین مد نظر آنها می باشد، خرید لامپ های مهتابی پر طرفدار است.

خرید و قیمت مهتابی ال ای دی

اگر قرار باشد لامپ ال ای دی یا لامپ مهتابی  یکی را انتخاب کنید اگر فقط قیمت اولیه را در نظر بگیرید مطمئنا لامپ مهتابی انتخاب شما خواهد بود اما قیمت اولیه تنها گزینه موجود نیست. خرید مهتابی ال ای دی بسیار مناسب تر است. چون مصرف انرژی این لامپ ها بسیار پایین می باشد و هنگام دیدن قبض برق مطمئنا آن تفاوت قیمت اولیه را فراموش خواهید کرد. طول عمر این لامپ ها دو برابر مهتابی ها می باشد. با گذشت زمان به خاطر بدنه شیشه‌ ای شفافی که دارد نور آن همچنان با کیفیت خواهد بود.

لامپ ال ای دی یا لامپ مهتابی

مقایسه لامپ ال ای دی با لامپ مهتابی

لامپ ها مهمترین ابزار روشنایی هستند که کاربرد گسترده ای در صنایع مختلف دارند. لامپ ال ای دی یا لامپ مهتابی جزو محبوب ترین و پرکاربردترین محصولات روشنایی هستند که هر کدام مشخصات و مزیت های مختص به خود را دارند.

لامپ ال ای دی یا لامپ مهتابی طول عمر بالایی دارد و بازدهی آنها نسبت به لامپ های رشته ای بیشتر است. لامپ های ال ای دی پرتوهای مادون قرمز و ماورا بنفش ندارند و هیچ ضرری برای سلامتی انسان ایجاد نمی کنند. خیلی از لامپ هایی که در بازار به فروش می رسند پرتوهای مضری از خود ساطع می کنند و به گیاهان و جانوران  آسیب زیادی می رسانند. لامپ ال ای دی هیچ گونه پرتوی مضری از خود ساطع نمی کند و عملکرد بسیار خوبی دارد.

طول عمر لامپ ال ای دی یا لامپ مهتابی زیاد است اما لامپ ال ای دی طول عمر بیشتری نسبت به لامپ مهتابی دارد. بازدهی مناسب و طول عمر بالا از موارد مهم برای خرید لامپ می باشند.

لامپ های ال ای دی در مدل های متنوع طراحی و تولید می شوند و هر مدل ساختار مخصوص به خود را دارند. لامپ های ال ی دی نور سالمی ساطع می کنند و طول عمر مفید آنها ۵۰ تا ۶۰ هزار ساعت می باشد.

معرفی تفاوت های لامپ ال ای دی یا لامپ مهتابی

معرفی تفاوت های لامپ ال ای دی یا لامپ مهتابی

نکات مهم در خرید لامپ های ال ای دی

برای انتخابی مناسب، هنگام خرید و قیمت مهتابی ال ای دی باید به نکات زیادی توجه کرد تا خریدی درست و موفق داشت. نکات ریز و درشتی از قطعات لامپ ها گرفته تا میزان نوردهی و… همه باید مورد توجه قرار گیرند. بعضی از این نکات را در این قسمت از مقاله بیان کرده ایم که عبارتند از:

۱– سرپیچ لامپ:

کلاهک و سرپیچ لامپ به هم وصل می شوند و انرژی را برای روشنایی لامپ فراهم می کنند. دو نوع سرپیچ   E14 و E27 از معروف ترین سرپیچ های لامپ های ال ای دی هستند. سرپیچ ها انواع مختلفی دارند مثل:

سرپیچ پیچی:

این سرپیچ از همه پرکاربرد تر می باشد و برای لوستر ها، لامپ های شمعی، لامپ های اشکی و لامپ های معمولی از این سرپیچ ها استفاده می کنند.

سرپیچ سوزنی:

از این سرپیچ در لامپ های هالوژنی استفاده می شود. دو پایه باریک و سوزنی این سر پیچ ها به راحتی در لامپ های هالوژنی جاگیر می شوند.

سرپیچ استارتی:

سرپیچ استارتی در ساختار لامپ های هالوژنی به کار می روند. این سرپیچ ها مشابه سوزنی ها هستند فقط کمی قطر آنها بیشتر است.

۲– شکل لامپ:

شکل لامپ ال ای دی با طراحی های مختلفی که برای حباب آن انجام شده، بسیار متنوع شده است. مدل های مختلفی مثل لامپ شمعی، هالوژنی، اشکی، استوانه ای، تیوبی و… از لامپ های ال ای دی در بازار عرضه شده هستند.

۳– زاویه روشنایی:

شکل لامپ روی چگونگی تابش نور لامپ تأثیر گذار است، مثلاً بعضی لامپ ها مثل استوانه ای ها نور را در تمام جهات پخش می کنند ولی بعضی دیگر اینطور نیستند. باید به دکور و نیاز داشتن به چگونگی زاویه نور هم توجه کنید.

۴– میزان نور:

با توجه به محیطی که قصد روشن کردن آن را دارید از لامپ ال ای دی استفاده کنید. میزان نور لامپ های ال ای دی بالاست ولی این بسته به سلیقه شماست که چه اندازه نور احتیاج داشته باشید. اگر برای محیط های بزرگ می خواهید از این لامپ ها استفاده کنید می توانید از قوی ترین مدل های ال ای دی یکی را انتخاب کنید.

۵– برند لامپ:

لامپ های ال ای دی چون خیلی با سابقه نیستند حتماً باید از برند های معتبر آنها را خریداری کرد تا از ساخت و کیفیت آنها مطمئن شوید.

انتخاب بین لامپ ال ای دی یا لامپ مهتابی

با توجه به خصوصیات لامپ ها می توان به راحتی بین لامپ ال ای دی یا لامپ مهتـابی یکی را انتخاب کرد. قیمت لامپ های ال ای دی بالاست ولی در عوض ماندگاری بیشتری دارند، در واقع حدود ۲٫۵ برابر بیشتر از لامپ های مهتابی عمر می کنند. انتخاب لامپ های ال ای دی انتخابی مفید برای محیط زیست هم می باشد.

نصب لامپ های ال ای دی راحت تر از لامپ مهتابی است. لامپ های ال ای دی همه گارانتی دارند و همراه آنها ضمانت نامه های ۳ تا ۵ ساله ارائه می شود. از دیگر برتری های لامپ های ال ای دی بر لامپ های مهتابی می توان به سمی نبودن، طراحی و تنوع شکلی بالا و ایجاد نکردن گرما حین تولید نور اشاره نمود. با اینکه لامپ های مهتابی ارزان تر هستند ولی به نظر خرید لامپ های ال ای دی به صرفه تر می باشد. اینکه کدام لامپ را انتخاب کنید بستگی به خودتان دارد و حتماً با توجه به نکات بیان شده خواهید توانست انتخابی مناسب داشته باشید.

نتیجه گیری

بررسی و نتیجه گیری در زمینه مقایسه تفاوت لامپ ها یک موضوع مهم است که کاربرد دقیق و ویژگی های آن ها را مشخص می کند.

لامپ های مهتـابی یکی از ابزارهای روشنایی هستند که به آنها لامپ فلورسنت هم می گویند. این لامپ ها از نظر مصرف انرژی بسیار پر مصرف بوده و به دلیل بخار جیوه و تخلیه با فشار گاز عملکرد محدودی دارند. لامپ های فلورسنت، ساختار و تکنولوژی به خصوصی دارند و نوری که تولید می کنند طبیعی و سالم است. ساطع شدن نور در این لامپ ها بسیار گسترده می باشد.

ساختار ظاهری لامپ های مهتـابی شبیه به یک لوله شیشه ای بوده که قسمت داخلی آن توسط یک لایه نازک فسفری پوشانده شده است. لامپ های مهتـابی از قرار گرفتن قطعات مختلف در کنار هم ساخته می شوند و نوری با کیفیت تولید می کنند.

لامپ های ال ای دی جدیدترین نسل لامپ های موجود در بازار می باشند و ساختار و مزیت ویژه ای نسبت به سایر لامپ ها دارند. لامپ ال ای دی یا لامپ مهتـابی ویژگی های مشترکی با هم دارند اما میزان تفاوت های آنها بسیار بیشتر است. ما در این مقاله به بررسی اصلی ترین تفاوت های میان لامپ های ال ای دی و لامپ های مهتـابی پرداختیم. امیدوارم این مقاله برای شما مفید واقع شود.

ویژگی لامپ ال ای دی یا لامپ مهتابی

ویژگی لامپ ال ای دی یا لامپ مهتابی

کلام آخر

در این مقاله تمام خصوصیات لامپ های ال ای دی و لامپ مهتابـی بیان شد و با توجه به مزایا و معایب آنها مطمئنا خواهید توانست انتخابی مناسب طبق نیازی که دارید بین لامپ ال ای دی یا لامپ مهتابـی، داشته باشید. افرادی که دوست ندارند هزینه زیادی انجام دهند می توانند از لامپ های مهتابـی استفاده کنند. شاید بتوان از ترکیب این لامپ ها هم استفاده کرد، یا از ترکیب لامپ های ال ای دی آفتابی و مهتابـی. در کل انتخاب میزان نور و رنگ آن مربوط به سلیقه افراد می باشد. هنگام خرید لامپ های ال ای دی حتماً ضمانت نامه آنها را هم بگیرید. سعی کنید از فروشگاه های معتبر و نمایندگی ها، لامپ های مورد نظر خود را خریداری کنید. این فروشگاه ها مطمئنا در قبال محصولات خود مسئولیت پذیر خواهند بود. از برندی که خرید می کنید مطمئن شوید.

نظرات