دریافت کد IR برای صادرات محصول از اداره کل دامپزشکی الزامی شد

0

گواهینامه ایزو مورد نیاز جهت دریافت کد IR چیست و چگونه می توان این گواهینامه ها را دریافت کرد. دریافت کد IR جهت صادرات محصولات دامی، محصولات دامپروری، محصولات کشاورزی همچنین تولید مکمل های دامی توسط شبکه و اداره کل دامپزشکی استان ها الزام شده است. بنابراین تولیدکنندگان محصولات دامی جهت صادرات همچنین کشتارگاه های دامپروری جهت اخذ مجوز کد IR نیاز به دریافت گواهینامه های ایزو اعلام شده دارند.

دریافت کد IR برای صادرات

کد IR یک کد بین المللی می باشد که صنایع تولیدی، کشاورزی و دامپروری برای صادرات محصول به دیگر کشورها به آن نیاز دارند. جهت دریافت کد IR برای هر واحد تولیدی، کشتارگاهی یا مراکز بسته بندی فرآورده های خام همینطور واحدهای تولیدی مکمل ها غذایی نیاز به یکسری مدارک و مستندات دارند. یکی از مدارک گواهینامه ایزو و مستندات استاندارد ایزو است. سوال متقاضیان دریافت کد IR این است که گواهینامه ایزو مورد نیاز جهت دریافت کد IR چیست و چگونه می توانیم این گواهینامه ها را دریافت کنیم.

کد IR چیست؟

مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور الزام دریافت کد IR برای واحدهای تولیدی، آبزیان، کشتارگاه ها را مطابق با الزامات بهداشتی استاندارد GMP  و الزامات ایمنی غذایی HACCP  را تایید کرده است. اما اینکه کد IR چیست؟

هر کشور جهت صادرات از طریق گمرک دارای یک شناسه ملی صادراتی است که کد IR شناسه گمرک ایران جهت صادرات محصول به دیگر کشورها است. دریافت کد IR  برای واحدهای تولیدی به منزله این موضوع است که الزامات بهداشتی و ایمنی توسط اداره کل دامپزشکی ایران تایید شده و برای صادرات محصولات مجوز را دریافت کرده اند.

شما می توانید برای استعلام شرکت هایی که در ایران موفق به اخذ کد IR شده اند به سامانه sardabi.ir  و منو شرکت هایی که دارای کد IR و EC هستند مراجعه کنید. اما دریافت کد IR برای صنایع فرآورده های گوشتی نظیر سوسیس، کالباس، همبرگر، گوشت قرمز، مرغ، آبزیان، دامپروری و کشتارگاه ها همینطور واحد های تولید و بسته بندی مکمل های غذایی جهت صادرات محصولات الزامی می باشد.

پس از ثبت درخواست ممیزی توسط سازمان غذا دارو همینطور سازمان دامپزشکی انجام می شود و در صورت تایید گواهینامه GMP و گواهینامه HACCP دریافت شده توسط شرکت متقاضی همچنین تایید مستندات ایمنی و بهداشتی واحدها، کد IR برای آنها صادر می شود. کلیه واحدهای متقاضی دریافت کد IR پس از بازدیدها و ممیزی های انجام شده توسط شبکه و اداره کل دامپزشکی استان و انطباق شرایط های فنی بهداشتی مورد نظر، موفق به اخذ کد IR برای واحد صنعتی می گردند.

گواهینامه ایزو مورد نیاز جهت دریافت کد IR چیست؟

اما مهمترین موضوع متقاضیان این است که برای اخذ کد IR سازمان دامپزشکی به چه مدارکی نیاز داریم؟

رعایت ایمنی و بهداشت، رزیابی ریسک ایمنی در تولید مواد غذایی، مدیریت کیفیت در فرآیند تولید یا بسته بندی در واحدهای تولیدی برای تمام کشورها منجمله کشور ایران بسیار مهم است. شرکا یا مصرف کنندگان نیاز دارند مطمئن شوند که کالای خریداری شده کامل ایمن می باشد.

گواهینامه ایزو مورد نیاز جهت دریافت کد IR شامل گواهینامه GMP، گواهینامه HACCP، گواهینامه ایزو ۴۵۰۰۱، گواهینامه ایزو ۲۲۰۰۰ و گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ می باشد. شما با دریافت گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ سیستم مدیریت کیفیت خود را تضمین می کنید. با اخذ گواهینامه ایزو ۲۲۰۰۰ سیستم مدیریت ایمنی غذایی را تضمین می کنید. گواهینامه HACCP ارزیابی ایمنی غذایی شما را تضمین می کند. گواهینامه GMP روش های تولید یا بسته بندی شما را تایید می کند و اخذ گواهینامه ایزو ۴۵۰۰۱ روش های ایمنی و بهداشت محیط کاری شما را تضمین می کند.

غیر از گواهینامه های ایزو نامبرده شده شما نیاز به اثبات روند پیاده سازی الزامات این استانداردها دارید. بنابراین می بایست اقدام به ایجاد مستندات طرح HACCP، مستندات طرح ایمنی و بهداشت (ایزو ۴۵۰۰۱) و مستندات تولید در شرایط خوب (GMP) نمایید. برای اجرا و پیاده سازی مستندات جهت دریافت کـد IR اداره کل دامپزشکی شرکت های مشاور ایزو هستند که می توانند به شما کمک بکنند.

برخی از این شرکت ها خود صادرکننده گواهینامه ایزو هستند و توسط NACI جهت صدور گواهینامه ایزو تایید شده اند. دقت کنید برای دریافت کد IR از اداره کل دامپزشکی فقط گواهینامه HACCP و GMP شرکت هایی مورد تایید است که توسط NACI ایران جهت صدور ایزو تایید شده باشند. پس برای دریافت گواهینامه دقت کنید که فریب شرکت های سودجو را نخورید.

گواهینامه ایزو جهت دریافت کد IR

مراحل اخذ گواهینامه ایزو مورد نیاز جهت دریافت کد IR چیست؟

متقاضیان اخذ کـد IR می باست اقدام به دریافت گواهینامه GMP و گواهینامه HACCP نمایند. اما سوال اغلب این است که مراحل اخذ این گواهینامه ها چگونه است. مهمترین نکته ای که باید توجه کنید اینکه مرجع صادر کننده گواهینامه ایزو باید توسط سازمان غذا دارو و اداره کل دامپزشکی ایران تایید شده باشد. حالا سوال به وجود می آید که، از کجا گواهینامه ایزو دریافت کنیم یا گواهینامه GMP و HACCP چه مرجعی مورد تایید برای دریافت کـد IR است؟

مراجع بیشماری در ایران به وجود آمده که گواهینامه ایزو صادر می کنند. عموماً همه ی نهادهای صادر کننده ادعا می کنند گواهینامه ایزو معتبر را صادر می کنند. زمانی که شما با چند مرجع صدور گواهینامه ایزو به صورت همزمان ارتباط بگیرید متوجه تفاوت هزینه صدور گواهینامه ایزو می شوید و این ممکن است شما را سردرگم کند. از کجا گواهینامه ایزو بگیرم و چقدر هزینه کنم. اخذ گواهینامه GMP و HACCP چقدر زمان بر است و چه مراحلی باید انجام شود.

مرجع صدور گواهینامه اختصاراً CB نامیده می شود. CB ها نام های تجاری مختلفی دارند. شما باید دقت کنید که CB صادر کننده گواهینامه GMP و HACCP توسط مرکز ملی تایید صلاحیت ایران (NACI) و انجمن اعتباربخشی بین المللی IAF  مجوز صدور گواهینامه ایزو را دریافت کرده باشد. به نوعی چنانچه NACI  و انجمن IAF  مرجع صدور گواهینامه را تایید کرده باشند، آن مرجع مورد تایید اداره کار دامپزشکی و سازمان غذا دارو جهت اخذ کـد IR می باشد.

مراحل اخذ گواهینامه GMP و HACCP مورد تایید برای اخذ کـد IR

در قدم اول مرجع صدور گواهینامه GMP و HACCP را انتخاب کنید. در قدم بعدی سطح سخت گیری مرجع صدور جهت صدور گواهینامه GMP و HACCP را شناسایی کنید. از مرجع بخواهید چک لیست ممیزی را در اختیار شما بگذارد.

سپس با کمک مشاور ایزو  اقدام به پیاده سازی الزامات ایمنی و بهداشت مورد تایید سازمان غذا دارو نمایی مطمئنا شما برای دریافت کد IR توسط این سازمان ممیزی می شوید. پس الزامات ایمنی و بهداشتی که توسط سازمان غذا دارو تایید می باشد را در سازمان خود پیاده سازی نمایید.

پس از پیاده سازی الزامات استاندارد GMP و HACCP اقدام به ممیزی داخلی نمایید تا مسیرهای انحرافی سیستم شما مشخص شود. اقدامات اصلاحی را تعریف کنید. هم اکنون شما آماده ممیزی و دریافت گواهینامه GMP و HACCP هستید. با مرجع صدور ایزو منتخب تماس بگیرید و آمادگی خود را اعلام کنید.

نظرات