بیوگرافی هوشنگ لطیف پور دوبلور قدیمی و همسر و فرزندانش +عکس و علت درگذشت

0

بیوگرافی هوشنگ لطیف پور دوبلور قدیمی و همسرش و فرزندان +عکس و علت درگذشت و آثار

هوشنگ لطیف پور متولد ۲۱ مهر ۱۳۱۱ در تهران از دوبلورهای مطرح و با سابقه سینما و تلویزیون قبل و بعد از انقلاب ۲۶ دی ۱۴۰۱ در سن ۹۰ سالگی به علت بیاری و کهولت سن در کانادا درگذشت. او راوی سریال دلیران تنگستان و دوبلور سریال های دایی جان ناپلئون بود.

هوشنگ لطیف پور دوبلور قدیمی

بیوگرافی هوشنگ لطیف پور

هوشنگ لطیف پور در ۲۱ مهر ۱۳۱۱ در تهران به دنیا امد و در طول قعالیت های هنری خود دوبله و گویندگی فیلم ها و سریال های متعدد را بر عهده داشت. او یکی از هنرمندان پیشکسوت دوبله و گویندگی در سینمای پیش از انقلاب بود که با پرویز بهرام، ژاله کاظمی، زنده یاد فهیمه راستکار و زهره شکوفنده همدوره بود و از نخستین مدیر دوبلاژهای تلویزیون ملی ایران است.

هوشنگ لطیف‌پور دانش آموخته هنرستان هنرپیشگی بود و فعالیت در تئاتر را در دانشکده هنرهای زیبا و انجمن ایران و آمریکا شروع نمود. در گروه تئاتری به همراه علی نصیریان، پرویز بهرام، جعفر والی و فهیمه راستکار فعالیت می‌کرد.

علت فوت و علت درگذشت هوشنگ لطیف پور

علت فوت و علت درگذشت هوشنگ لطیف پور

هوشنگ لطیف‌پور پیشکسوت دوبله ایران شامگاه ۲۶ دی ۱۴۰۱ در سن ۹۰ سالگی به علت بیماری و کهولت سن در کانادا درگذشت. او سال‌ها در کانادا زندگی می‌کرد و در همانجا نیز به خاک سپرده خواهد شد.

صدای مرحوم لطیف پور را در سریال های دایی جان ناپلئون مخاطبان به یاد دارند.

هوشنگ لطیف پور کیست

سوابق هنری

مرحوم لطیف‌پور به دلیل صدای خاص و منحصر بفرد، در اوج جوانی وارد عرصه دوبله و صداپیشگی شد. او کار دوبله و مدیریت دوبلاژ را از سال ۱۳۳۲ با فیلم شنل آغاز کرد. در سال ۱۳۳۷ با مشارکت فرخ‌زاد، استودیوی دوبلاژ «سایه» را تأسیس کرد که تا سال ۱۳۴۰ فعال بود. منوچهر نوذری نخستین بار از طریق او به دوبله دعوت و به ایرج دوستدار جهت کارآموزی دوبله معرفی شد.

همسر و فرزندان هوشنگ لطیف پور

گویندگی در فیلم‌های مستند (راز بقا)، فیلم سینمایی پیرمرد و دریا (راوی)، سریالهای دائی جان ناپلئون و دلیران تنگستان (راوی) و نیز مجموعهٔ انیمیشن جیمز گربه که در ایران با نام باغ گلها پخش گردید از کارهای او هستند.

او در سال ۱۳۶۵ به انگلستان و سپس کانادا رفت، برای مدتی به ایران بازگشت و در سال ۱۳۹۵ در برنامه تلویریونی «سینما و دوبله» با اجرای «منوچهر والی زاده» و کارگردانی «حسین مطمئن‌زاده» به عنوان مهمان حضور پیدا کرد و دربارهٔ تجربیات، خاطرات و نقطه نظرات خود در مورد دوبلاژ صحبت کرد.

همسر و فرزندان هوشنگ لطیف پور

از زندگی همسر و فرزندان ایشان خبری در دست نیست

نمونه صدای دوبله هوشنگ لطیف پور

نمونه آثار دوبله

پیرمرد و دریا
شنل
جدال در مهتاب (یاسمین)
فرشته رقص
تئودورا
سرخ و سیاه
دختر نمکزار
سن فرادیانو
نجیب‌زاده
اتللو
بدنام
اسب کهر را بنگر
جولیوس سزار
حماسه یک سرباز
دون کیشوت
توت فرنگی‌های وحشی
محله پیتون پلیز
بینوایان
کارتون باغ گلها

گاو
راوی سریال دایی جان ناپلئون
راوی کارتون جیمز گربه
گوینده متن سریال دلیران تنگستان

نظرات