استانداردهای نصب دوربین مدار بسته

1

دوربین های مداربسته در بازار در دو نوع  out doorو in door هستند. این دوربین ها بر مبنای مقاومت و جنسی که دارند در محیط های مختلف کار گذاشته می شوند. استانداردهای نصب دوربین مدار بسته از اهمیت بالایی برخوردار است.

 استانداردهای نصب دوربین مدار بسته

تقسیم بندی دوربین های مدار بسته

دوربین های مدار بسته در اتوبان ها، کارخانجات، پارکینگ ها و غیره برای ایجاد امنیت و حفاظت بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. ریزش باران و برف و گرد و غبار می تواند دوربین ها را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین با توجه به مکان نصب نوع دوربینی که انتخاب می شود متفاوت است.

در نظر داشته باشید که دوربین های  in door مانند دوربین داهوا به علت نوع نصبی که دارند بایستی بر روی دیوار یا سقف قرار بگیرند. به طور معمول برای محیط های داخلی مثل واحدهای تجاری و اداری، واحدهای مسکونی و راه پله ها باید از دوربین های  in door استفاده می شود.

توجه داشته باشید که برای نصب دوربین های in door  و  out doorبایستی ارتفاع و فاصله مناسب در نظر گرفته شود. زیرا با رعایت این دو مورد در انتها می توانید تصاویر با کیفیت و واضح داشته باشید.

جهت دریافت لیست قیمت دوربین مداربسته داهوا ، هایک ویژن، تیاندی، هایلوک، بصیر و دزدگیر فایروال می توانید از سایت مرکز دوربین مداربسته ایران بازدید کنید یا با شماره ۹۱۰۰۶۰۰۸-۰۲۱ تماس بگیرید.

استانداردهای نصب دوربین مدار بسته

ارتفاع مناسب برای نصب دوربین های مداربسته داخلی

همان طور که می دانید دوربین های مدار بسته in door در پایین سقف ها نصب می شوند. بهترین ارتفاع برای این مدل از دوربین ها ۲٫۵ تا ۳ متر است.

توجه به این نکته مهم است که نصب دوربین in door در ارتفاعات بیشتر سبب ایجاد تصاویری بدون وضوح و بی کیفیت می شود. سقف فضاهای داخل با توجه به ارتفاع سقف تقسیم بندی می شوند.

دسته اول مکان هایی هستند که ارتفاع سقفشان ۲٫۵ متر یا کمتر است. در این فضاها باید دوربین مدار بسته بر سقف نصب شود. در گروه دوم ارتفاع سقف از ۲٫۵ تا ۳ متر است. بنابراین شما می توانید دوربین را روی دیوار یا ستون نصب کنید.

لازم است مکانی را برای نصب انتخاب کنید که در دسترس دیگر افراد نباشد. البته باید بدانید که نصب دوربین در ارتفاعات بسیار زیاد در مکان های داخلی سبب می شود تا همه جزییات در تصویر قرار نگیرد و دیده نشود.

ارتفاع استاندارد برای نصب دوربین های مداربسته خارجی

به طور معمول دوربین های out door را به دور از دسترس افراد و در ارتفاعات نصب می کنند . در این صورت افراد سودجو یا سارق نمی تانند از دوربین ها سوء استفاده کنند. برای این که دوربین های مدار بسته در فضاهای خارجی نصب شوند باید در ابتدا به لنز آن ها دقت داشته باشید.

چون دوربین های تجهیز شده به لنز وریفوکال و زوم اپتیکال را باید در ارتفاعات بیشتر از ۴ متر نصب نمایید. این در حالی است که دوربین هایی که لنزهای ثابت دارند فقط می توانند در فواصل ۳ تا ۴ متری تصویرها را با جزییات بگیرند.

استانداردهای نصب دوربین مدار بسته

بهترین فضا برای نصب کردن دوربین مدار بسته

برای این که بهترین مکان برای نصب دوربین مدار بسته را انتخاب کنید باید به عواملی مانند نوع لنز، ارتفاع سقف و احتیاج کاربر توجه کنید. ولی بهترین جا جهت نصب دوربین های مدار بسته مکانی است که سارقان نتوانند به آن دسترسی داشته باشند. همچنین افراد دیگر نیز نباید جلوی تصویربرداری دوربین ها را بگیرند.

پیش از این که اقدام به خرید دوربین مدار بسته کنید لازم است که نیاز خود از نصب این وسیله را مشخص کنید تا خریدی به صرفه داشته باشید. توجه به فاکتورهای مهمی که نام بردیم از استانداردهای نصب دوربین مدار بسته است.

برای مثال چنان چه می خواهید دوربین مدار بسته را مقابل درب انبار بگذارید تا پلاک ماشین های که به آن وارد یا خارج می شود را ثبت کند بایستی دوربین مدار بسته شما از فن آوری ANPR پشتیبانی کند. برای این کار بهتر است که دوربین شما در ارتفاع بالا باشد تا بتواند همه ماشین ها را در زاویه دوید خود ببیند و ثبت نماید. دوربین ها در ارتفاعات زیاد باید لنز وریفوکال داشته باشند تا بتوانند از زوم اپتیکال حمایت کنند.

 ماکزیمم ارتفاع نصب دوربین های مدار بسته از زمین

در جاهای متفاوت ماکزیمم فاصله دوربین مدار بسته از زمین باید بر مبنای مدل دوربین و مشخصه های آن مشخص شود.

اگر دوربین در ارتفاع بالاتری نصب شود بسیاری از جزییات از نگاه دوربین مخفی می ماند. در حالت کلی می توان چنین اذعان داشت که ارتفاع مناسب برای نصب دوربین های مدار بسته بسیار مهم است.

اهمیت بالای ارتفاع را در زیر به صورت اجمالی بیان می کنیم:

  1. اگر دوربین مدار بسته را در ارتفاع درستی قرار ندهید نخواهید توانست میدان دید درستی را پوشش دهید.
  2. بیشتر دوربین ها دارای خصوصیت دید در شب هستند و به علت  LED های تعبیه شده در آن می توانند در نور کم و یا شب ها در تاریگی تصویرها ی با کیفیتی را ثبت نمایند. اگر به ارتفاع درست اهمیت ندهید دیگر دوربین شما نمی توان تصاویر واضح را در شب از طریق دوربین مدار بسته ذخیره کرد.
  3. در نظر داشته باشید که فاصله سوژه از دوربین نیز از اهمیت بسزایی در کیفیت تصویرها برخوردار است. تصاویری که در فاصله های طولانی ثبت می شوند قادر نیستند جزییات دقیق را نشان دهند.

توضیحات مهم در موردارتفاع نصب برای دوربین مدار بسته

ارتفاع نصب برای دوربین به مساحت محیط و نوع کنترل بستگی دارد. در مکان های اداری یا فروشگاه ها که وسعت کمی دارند و سقف نیز به طور معمول کوتاه است دید چهره افراد بسیار مهم است.

در این مکان ها بایستی ارتفاع نصب به گونه ای باشد که جهت قرار گرفتن دوربین ها در راستای افق، بشیار شیب دار یا مایل باشد.

اگر جایی که دوربین نصب می شود درست نباشد مثلا در ارتفاع بالا و یا جهت دید دوربین به سمت پایین باشد چهره افراد در دوربین نمی افتد. در این زمان تنها مو و بالای سر افراد در دوربین دیده می شود. لذا تشخیص چهره افراد دشوار می شود.

اما اگر می خواهید دوربین مدار بسته را در مکان های صنعتی و باز نصب کنید ارتفاعی که برای نصب در نظر می گیرید متفاوت با فروشگاه ها و مکان های اداری است. در مکان های باز که مساحت زیاد است می توان دوربین را در ارتفاع بیش از ۴ متر نصب کرد. در برخی از موارد از دوربین هایی که به صورت چرخشی هستند برای پوشش دادن کامل تصاویر بهره می برند.

در این فضاها باید از دکل هایی که دارای مقطع مثلثی هستند استفاده شود. در نظر داشته باشید که بهره گیری از پایه های محکم و پایه های بتنی برای دوربین های مدار بسته در این فضاها لازم است. چون هنگامی که از وضعیت زوم این دوربین های مدار بسته استفاده می شود لرزش ها و حرکات خیلی ضعیف که به علت جریان باد پدیدار می شود از نشان دادن تصاویر با دقت و وضوح بالا جلوگیری می کند.

ماکزیمم فاصله نصب دوربین مدار بسته از هم

امکان دارد در برخی از مکان ها لازم باشد که دوربین های مدار بسته را طوری قرار بدهید که یکدیگر را پوشش دهند. به این معنی که دوربین ها در میدان دید هم قرار بگیرند. در این صورت چنان چه فردی قصد دستکاری یک دوربین را داشته باشد شما توسط دوربین های دیگر می توانید تصاویر را ببینید.

در این جا شما می توانید با نصب کردن دوربین مدار بسته سوم دو دوربین را تحت نظر در بیاورید. بدین ترتیب دو دوربین دیگر نیازی نیست که در زاویه دید هم باشند. فقط لازم است که دوربین ها به گونه ای نصب شوند که بتواند با وضوح و کیفیت بالا تصاویر را ثبت کنند و جزییات دقیق را به دستگاه ضبط بفرستند.

رعایت استانداردهای طراحی و اجرای نظارتی و نکته های نصب دوربین مدار بسته

برای استقرار امکانات نصب دوربین مدار بسته باید شناخت فیزیکی مناسبی از محیط به دست بیاورید. این عمل به منظور جلوگیری از هر گونه صدمه به دوربین ها است. تغییرات جوی و فصلی نباید در روند عملکرد دوربین های مدار بسته اختلالی ایجاد کنند. در واقع توجه به نوع مکان می تواند استانداردهای نصب دوربین مدار بسته اثر بگذارد.

لذا لازم است که موارد و نکات فنی را به درستی برای نصب دوربین های مدار بسته در نظر بگیرید.

در زیر برخی از استانداردهای نصب دوربین مدار بسته را از نظر می گذرانیم:

زاویه دید در دوربین مداربسته

زوایای دید در دوربین های مدار بسته به وسیله لنزهایی که بر روی آن ها قرار می گیرند مشخص می شوند و قابلیت تغییر دارند. بر طبق قوانین فیزیک هر چه زاویه دید بیشتر باشد محیط گسترده تری در تصویر دیده می شود. در این هنگام اجزای تصاویر ریزتر می شوند و برعکس هر چه زاویه لنز محدودتر باشد فضای کمتری در تصویر دیده می شود. بنابراین تصویر اجسام بزرگتر دیده می شود.

اگر نیاز به دیدن تصویر به شکل عمودی باشد از لنزهایی که دارای زاویه باز هستند بهره می برند. در نتیجه از تعداد دوربین مدار بسته کمتری برای پوشش تصاویر به طور کامل استفاده می شود.

در مکان هایی که به کنترل جزییات نیاز است از لنزهای دوربین مدار بسته با زاویه محدود یا بسته استفاده می شود. در این جا قابلیت بزرگنمایی دوربین ها مهم است. طبیعی است که در این مکان ها تعداد دوربین بیشتری برای گرفتن ریز دقیق جزییات نصب شود. بنابراین زاویه درست در دید یکی از استانداردهای نصب دوربین مدار بسته است.

استانداردهای نصب دوربین مدار بسته

 توجه به حرکت خورشید

تاثیرات نور خورشید از مهم ترین فاکتورها در انتخاب مکان دوربین ها است. توجه داشته باشید که نور خورشید یک چشمه نوری قوی است و در مسیر قرار گیری آن همواره تغییر می کند. برای پیشگیری از ایجاد رویداد back light باید دوربین به گونه ای قرار گیرد که جهتش پشت به نور خورشید باشد. در نظر اشته باشید که این کار برای پیشگیری از سیاه شدن تصویر است.

اگر نمی توانید جهت دوربین را پشت به نور قرار دهید باید ارتفاع مکان قرار گیری را افزایش دهید و راستای سر دوربین را به سمت پایین قرار دهید. لزوم این کار برای این است که نقاب کاور قادر باشد از ورود نور با شدت زیاد پیشگیری کند.

در فصل پاییز به علت این که راستای تابش خورشید مایل است این مساله به طور محسوسی دیده می شود.

عامل دیگری که باید به آن دقت شود این است که روزنه های نورانی در محیط هایی که مسقف هستند می تواند سبب ایجاد اشکال هنگام ضبط تصاویر دوربین های مدار بسته شود. درب ها، پنجره ها به علت منعکس کردن نور خورشید در سطوحی که صیقلی هستند در مکان های مسقف، مزاحمت برای تصاویر ایجاد می کنند. بنابراین در این بخش ها انتخاب درست مکان قرار گیری دوربین ها بسیار مهم است.

استانداردهای نصب دوربین مدار بسته

 کنترل مکان های ورودی و خروجی

در سیستم های حفاظتی نصب کردن دست کم یک دوربین ثابت جهت کنترل و مدیریت ورودی و خروجی لازم است.

جهت گیری در نصب این دوربین باید به گونه ای باشد که در هر ساعت شبانه روز همه رفت و آمدهای ماشین ها و افراد را تشخیص دهد. به بیان دیگر چنان چه در هنگام ورود به مکان مد نظر چهره فرد را ذخیره کنید می توانید بعد ادر صورت نیاز او را شناسایی کنید.

 فراهم کردن نور برای دوربین مداربسته

یک دوربین مدار بسته بایستی در همه ساعات روز فعال باشد. اما نور محیط در طول روز و شب ثابت نیست و تغییر می کند. بنابراین برای داشتن تصاویر با کیفیت خوب در طول شب یا مکان هایی که که از نور آفتاب دور هستند لازم است که منابع نوری را برای فراهم کردن نور لازم در این محیط ها فراهم کنید.

اگر دوربین ها در محیط های سقف دار نصب شده اند بهتر است که از نورهای سفید بهره ببرید. چون بهره گیری از نورهایی که غیر سفید هستند سبب می شود که انعکاس آن ها بر روی سطح های رنگی سبب به وجود آوردن رنگ های مجازی شود. در این حالت تشخیص رنگ ها به طور دقیق امکان پذیر نمی باشد.

در محیط های سرباز برای فراهم کردن نور می توانید از پروژ کتورهای خاص برای دید در شب که به شکل مادون قرمز هستند بهره ببرید. تامین نور لازم از استانداردهای نصب دوربین مدار بسته است.

 توجه به همپوشی دوربین مداربسته

یکی از مهم ترین استانداردهای نصب دوربین مدار بسته، مساله پوشش دادن متقابل دوربین های مدار بسته است. در سیستم های مدار بسته چینش دوربین ها بایستی به گونه ای باشد که خروج سوژه در تصویر یک دوربین با ورود او در تصویر یک دوربین دیگر همراه باشد.

این مساله سبب می شود تا سیستم امنیتی دوربین مدار بسته افزایش پیدا کند. در سیستم هایی که پیشرفته تر هستند برای پوشش دادن تکمیلی از دوربین های چرخشی بهره می برند.

در این صورت اپراتور می تواند با چرخش دوربین ها در صورت لزوم روی سوژه خاص زوم کند و آن را با دقت بیشتری ارزیابی نماید.

پیاده سازی درست نصب کابل و اتصالات

کابل دوربین های مدار بسته باید با توجه به تعداد و فاصله آن ها از مرکز مدیریت شود. همچنین کابل کشی به صورت صحیح و بر اساس اصول و استانداردهای مهندسی انجام شود. این امر از به وجود آمدن برخی از مشکلات مانند نویز و پارازیت ها پیشگیری می کند.

بهره گیری از کانال، داکت و لوله های فلکسی برای پوشش دادن کابل ها می تواند به مقدار زیادی امنیت سیستم ها را در مقابل خرابکاری ها از بین ببرد. بهتر است از داکت و کانال در مکان های بسته بهره ببرید. اما از لوله های فلکسی و یا فلزی در مکان های باز برای کابل کشی دوربین های مدار بسته استفاده کنید.

توجه داشته باشید رعایت یک سری از نکته ها در اجرای سیستم های مدار بسته بسیار مهم است. بهره گیری از اتصالات استاندارد پرس شدنی و کد گذاشتن در مسیرها و کابل ها از امور مهم هستند که باید به آن ها توجه شود.

راهنمای نصب درست برای دوربین های مدار بسته

بعد از انتخاب و خرید دوربین های مدار بسته و قسمت های مختلف آن، نصب کردن دوربین ها از اصلی ترین فرآیندها است. اگر کار نصب به درستی انجام شود در نحوه عملکرد صحیح سیستم های محافظتی بسیار اثر می گذارد. لازم است بهترین برند دوربین مدار بسته را بخرید. در این حین باید چگونه دوربین را بر اساس اصول استانداردها نصب کنید.

در غیر این صورت، ظرفیت سیستم و توقعات کاربران از عملکرد آن برآورده نمی شود. بنابراین لازم است که همه مراحل نصب را به یک نصاب حرفه ای و کار بلد واگذار کنید.

برای نصب دوربین مدار بسته از نصاب کمک بگیریم یا خودمان کار نصب را انجام دهیم

در ابتدا بایستی اطلاعات و دانش فنی خود و میزان توانایی هایتان را ارزیابی نمایید. اگر تخصص کافی برای انتخاب بهترین و مجهزترین دوربین ها با امکانات کافی با توجه به مکان مورد نظر دارید  و کار نصب را بلد هستید می توانید خودتان این کار را انجام دهید.

ولی بهتر است با پرداخت هزینه ای بیشتر کار نصب را به یک نصاب حرفه ای بسپارید. در این صورت می توانید از یک نصب درست و استاندارد بهره ببرید. یک فرد نصاب به همه اصول استانداردهای نصب دوربین مدار بسته واقف است.
اگر خودتان قصد نصب کردن دوربین مدار بسته را دارید لازم است که قبل از انجام کار به این امور توجه نمایید.

استانداردهای نصب دوربین مدار بسته

 اقدامات مهم پیش از نصب دوربین مدار بسته

ابتاد بایستی قسمتی که می خواهید دوربین را در آن جا نصب کنید را در نظر بگیرید. بعد از آن نوبت به سیم کشی می رسد. برای این کار حفر یک حفره در مکان مورد نظر مهم است. ممکن است از این که حفره ای روی دیوار ایجاد نمای زشت کند برای شما کمی نگران کننده باشد.

اما لازم است بدانید با به کار گیری یک سری اصول می توانید آن را کاملا مخفی کنید. برای مثال شما می توانید به بهره گیری از تجهیزات مختلف مثل داکت، لوله، سینی کابل و گذر دادن سیم ها از زیر نما، کناف یا سیم کشی ها در زیر زمین حفره را بپوشانید. توجه داشته باشید که در بعضی از سیستم های امنیتی دوربین های مدار بسته به شکل بی سیم هستند. این موضوع سبب می شود که آن ها برای نصب به فضای کمی احتیاج داشته باشند.

توجه به نیاز شما به دوربین مدار بسته

لازم است که از انتظارات خود از سیستم دوربین مدار بسته، لیست تهیه نمایید. در این لیست باید توجه کنید که در کجاها نیاز به کنترل و نظارت دارید. در هریک از مکان ها که باید نصب دوربین مدار بسته انجام شود تا چه حد شفافیت لازم است.

همچنین اهمیت کیفیت تصاویر در هر مکان را بایستی در نظر بگیرید. این که در یک مکان چند دوربین مدار بسته بگذارید برایتان گران تمام می شود و ضرورتی هم ندارد. بنابراین باید به نقاط مهم که نصب دوربین مدار بسته در آن ها مهم باشد توجه نمایید.

بعد از این که کار اولویت بندی را انجام دادید لازم است که همه نقاط را به لحاظ کیفیت بسنجید تا دوربین هایی را در نظر بگیرید که ماکزیمم میدان دید را داشته باشند. همچنین باید توجه کنید که هیچ مانعی در مقابل دوربین ها وجود نداشته باشد.

دوربین را به منبع برق متصل کنید

به طور معمول زمان خرید دوربین مدار بسته یک آداپتور برق همراه آن ارسال می شود. با بهره گیری از این آداپتور می توانید دوربین مدار بسته را به پریز برق وصل کنید. برای این کار باید یک طرف سیم را به قسمت عقبی دوربین مدار بسته متصل سازید و طرف دیگر را که دو شاخه دارد به پریز برق وصل نمایید. اگر در زمان خرید به شما آداپتور داده نشده است یا آداپتور شکسته است لازم است تا با محل خرید تماس بگیرید.

جهت نصب دوربین مدار بسته از کابل ترکیبی بهره ببرید

کابل ترکیبی از پرمصرف ترین کابل ها در سیستم های دوربین های مدار بسته است. کابل ترکیبی از دو رشته سیم تشکیل شده است.

یکی از رشته ها برای برق استفاده می شود و رشته دیگر برای تصاویر است. مزیت کابل ترکیبی این است که تنها یک دفعه نیاز به سیم کشی است.

1 دیدگاه در “استانداردهای نصب دوربین مدار بسته

  1. شیرین گفت:

    ممنون از مقاله خوبتون
    از جمله مهمترین موارد و اصول نصب دوربین مداربسته شامل موارد زیر است

    ۱- انتخاب مکان مناسب:
    انتخاب مکان‌هایی که نقاط ورود و خروج، مسیرهای اصلی و نقاط حساس را بپوشاند.
    جلوگیری از نصب در مکان‌های مستقیم تحت تأثیر نور مستقیم خورشید یا نور قوه.
    ۲- نوع دوربین:
    انتخاب دوربین‌های مناسب بر اساس نیازهای محیط، مانند دید در شب، کیفیت تصویر، ضدآب بودن و…

    ۳-زاویه دید:
    تنظیم زاویه دوربین به نحوی که تمامی نقاط حساس در دید دوربین باشند.
    جلوگیری از موانعی که ممکن است دید دوربین را مانع شود.

    ۴- ارتفاع نصب:
    نصب دوربین در ارتفاع مناسب به نحوی که از دسترسی سرقت‌گران محافظت شود.
    جلوگیری از نصب در ارتفاع‌های قابل دسترس برای تخریب یا از کار انداخته شدن.

    ۵- نصب در محل‌های مختلف:
    نصب دوربین‌ها در مکان‌های مختلف مثل دروازه‌ها، پارکینگ، لابی‌ها و…

نظرات