بررسی خرید خودرو در بورس کالا

0

بررسی خرید خودرو در بورس کالا

پس از آن که خودروسازان داخلی و وزارت صمت قرعه‌کشی خودرو را راه انداختند، هر محصول دو قیمتی شد و در بازار با قیمت بالاتری به فروش رفت. از طرفی، تیراژ تولید محصولات پاسخگوی نیاز متقاضیان نبود و راهی به جزء قرعه‌کشی خودرو وجود نداشت.

 خرید خودرو در بورس کالا

با دستور رئیس جمهور، خودروسازان میزان تولید خود را افزایش دادند و خودروهای ناقص رفته رفته به صفر رسیدند. وزارت صمت نیز قول داده بود که در سال ۱۴۰۱ قرعه‌کشی خودرو را کاملا حذف کند، که این وعده بدون افزایش تولید امکان‌پذیر نبود. وزیر صمت نیز گفت که این موضوع یک‌باره انجام نخواهد شد و خودروها به صورت تک به تک از قرعه‌کشی خارج می‌شوند.

زمانی که تولید خودروسازان افزایش یافت، ساز و کار جدیدی برای عرضه خودروها ارائه شد. ابتدا چند محصول به صورت آزمایشی در بورس کالا عرضه شدند، تا تاثیر آن بر بازار بررسی شود. سپس محصولات بیش‌تری وارد بورس کالا شدند و مسئولان از این روند راضی بودند. بنابراین ساز و کار عرضه خودرو تغییر کرد و در حال حاضر محصولات زیادی در بورس کالا دردسترس هستند.

علاوه بر عرضه خودرو در بورس کالا، طرح‌های ویژه قرعه‌کشی خودرو نیز همچنان پابرجاست. برای مثال، مادرانی که حداقل دو فرزند دارند، می‌توانند در طرح جوانی جمعیت شرکت کنند.

قیمت خودرو در بورس کالا

خودروهایی که با قرعه‌کشی و از طریق ثبت‌نام عرضه می‌شوند، قیمت کارخانه دارند که تقریبا نصف قیمت بازار آزاد است. اما قیمت‌گذاری خودروهایی که در بورس کالا عرضه می‌شوند، کمی متفاوت است. ابتدا برای این خودروها یک قیمت پایه در نظر گرفته می‌شود؛ سپس روی تابلو بورس می‌روند و با رقابت، کشف قیمت می‌شوند. میانگین قیمت خودروهای عرضه شده در بورس کالا، بین قیمت کارخانه و بازار است. یعنی خودروهای بورسی، با قیمت بالاتری نسبت به قیمت کارخانه و قرعه‌کشی عرضه می‌شوند؛ اما قیمت آن‌ها به اندازه بازار آزاد نیز بالا نیست.

درواقع قیمت خودرو در بازار آزاد به‌قدری بالاست که شاید متقاضیان مجبور شوند به خرید اقساطی خودرو روی بیاورند. اما با عرضه خودرو در بورس کالا، خریداران واقعی می‌توانند خودرو مورد نظر خود را با قیمت مناسب‌تری تهیه کنند.

خرید خودرو در بورس کالا

محدودیت‌های خرید خودرو از بـورس کالا

توجه داشته باشید که شرایط خرید خودرو از بورس کالا، همانند شرایط شرکت در قرعه‌کشی بوده و محدودیت‌هایی دارد. این محدودیت‌ها عبارتند از حداقل ۱۸ سال سن، متقاضی قبلا از بورس کالا خودرو نخریده باشد، همه هزینه‌ها باید توسط شخص خریدار واریز شود، هر کد ملی برای یک دستگاه خودرو رقابت کند و … .

مراحل خرید خودرو از بورس کالا

اگر قصد دارید از بورس کالا خودرو بخرید، باید مراحل مختلفی را طی کنید که در ادامه به توضیح نحوه خرید خودرو از بورس کالا می‌پردازیم.

برای خرید هر کالا از بورس، شخص خریدار باید در سامانه «سجام» ثبت‌نام کند و به صورت آنلاین احراز هویت شود. سپس برای شرکت در عرضه‌ها، باید کد بورسی داشته باشید. کد بورسی را می‌توان به صورت آنلاین و یا حضوری دریافت کرد که مراحل آن پیچیدگی خاصی ندارد.

همان‌طور که می‌دانید، تمامی معاملاتی که در بورس کالا انجام می‌شوند، نیاز به حساب وکالتی دارند. بنابراین مشتریان باید حتما حساب وکالتی داشته باشند و از طریق بانک برای آن اقدام کنند.

تمامی موارد ذکر شده باید قبل از زمان عرضه خودرو انجام شده باشند. سپس متقاضی باید در زمان قانونی عرضه خودرو، ثبت سفارش خرید خودرو را انجام دهد. توجه داشته باشید که برای ثبت سفارش، باید بخشی از مبلغ قیمت پایه خودرو (که توسط خودروساز مشخص می‌شود و ممکن است بین ۱۰ تا ۱۰۰ درصد قیمت پایه باشد) در حساب وکالتی موجود باشد. زیرا هنگام انجام معامله، این مبلغ بلوکه می‌شود.

زمانی که عرضه خودرو آغاز شود، متقاضیان باید رقابت کنند که این روند مشابه مزایده است و ممکن است خودرویی با قیمت بسیار بیش‌تری از قیمت پایه تعیین‌شده به فروش برود. البته برعکس این موقعیت نیز ممکن است رخ بدهد. یعنی تعداد متقاضیان برای یک محصول، کم‌تر از حجم عرضه شده باشد که در این صورت تمامی متقاضیان برنده شمرده می‌شوند و خودروها بدون رقابت و با قیمت پایه به آن‌ها تحویل داده خواهد شد.

خرید خودرو در بورس کالا

اگر مهلت زمان قانونی عرضه محصولی به پایان برسد و همچنان تعدادی از آن باقی‌مانده باشد، خریداران می‌توانند پس از پایان مهلت زمان نیز همان محصول را با قیمت پایه خریداری کنند.

متقاضیانی که در معاملات برنده می‌شوند، علاوه بر واریز وجه تعیین شده، باید هزینه‌های جانبی‌ای را مانند عوارض شماره‌گذاری، خدمات پستی، صدرو کارت، مالیات بر ارزش افزوده (۹ الی ۱۳ درصد) و … پرداخت کنند.

کسانی که در معاملات برنده می‌شوند، تا ۳ روز مهلت دارند تا هزینه‌های تعیین شده تا پرداخت کنند. اگر در این مهلت هزینه‌ها واریز نشوند، جریمه مشخص می‌‍شود. خریداران تا ۶ روز مهلت دارند تا مبلغ کلی و جریمه را پرداخت کنند. اگر از روز ششم نیز بگذرد، معامله خودرو باطل خواهد شد.

اگر هزینه‌ها پرداخت شوند، خریدار باید مراحل تحویل خودرو را انجام دهد تا در زمان مقرر، خودرو خود را دریافت کند.

نظرات