آیا ترامپولین برای زانو ضرر دارد؟

0

دغدغه بزرگ مربوط به ‌احتمال صدمه به‌ سلامت جسمانی جهنده است. یکی از این پرسش‌ها به تأثیر منفی احتمالی ترامپولین روی زانو های جهنده مربوط می شود. آیا ممکن است که پریدن روی ترامپولین برای زانو ها خطرناک باشد؟ در موارد نادر، ترامپولین ممکن است به زانوهای شما آسیب بزند. صدمه به دلایل مختلف رخ می دهد، از فقدان تجهیزات ایمنی کافی ترامپولین گرفته تا فرود نامناسب.

برای بسیاری از افراد، ترامپولین خانگی روشی عالی برای پر کردن اوقات فراغتشان است. همچنین به شما این امکان را می دهد که در محیط دسته جمعی، از گذراندن وقت در کنار خانواده و دوستان لذت ببرید. بااین‌حال، اخیراً چندین نفر در مورد ایمنی ترامپولین ابراز نگرانی کرده‌اند.

از سوی دیگر، جهنده می‌تواند خیلی راحت با مراقبت صحیح، از بروز بسیاری از این موارد پیشگیری کند. به خواندن این مطلب ادامه دهید تا بدانید آیا ترامپولین برای زانو ضرر دارد و چه شیوه‌هایی را می‌توانید به کار بگیرید تا تبعات منفی آن را کاهش دهید.

 ترامپولین هنگام زانو درد

ورزش پرفشار

فعالیت پرفشار ممکن است به زانوهای شما صدمه بزند. تکان خوردن مستمر مفاصل شما که حین برخی حرکات ورزشی خاص رخ می‌دهد ممکن است منجر به بروز مشکلات مختلف زانو، ازجمله بورسیت (التهاب تاندون‌ها و رباط‌ها) شود. باآنکه پریدن روی ترامپولین کوچک به نظر کم‌فشار می‌آید، اما درواقع تمرین پلایومتریک (تمرین توان انفجاری) کم‌فشار است.

پریدن روی ترامپولین کوچک تمرینی خوب برای افرادی است که از زانوهای آسیب دیده رنج می‌برند، به شرطی که آسیب دیدگی شدید نباشد.

ایمنی ترامپولین

باآنکه تمرین روی ترامپولین کوچک برای افرادی که مشکل زانو دارند ایمن تلقی می‌شود اما باید برخی اقدامات خاص را انجام داد. از همه مهم‌تر، وقتی روی ترامپولین جهش می‌کنید، کفش مناسب ورزشی بپوشید. کفش‌های ورزشی باعث ضربه‌گیری و ثبات بیشتر جهت جذب ضربه می‌شوند.

برای کاهش فشار وارد به زانو، با فشار کم تا متوسط روی ترامپولین تمرین کنید. اگر به تازگی این تمرین را شروع کرده‌اید، در ابتدا خیلی به خود فشار نیاورید. مدت‌زمان تمرینات شما باید حداکثر ۲۰ دقیقه باشد. رعایت این توصیه زمان کافی به بدن و به‌خصوص زانوها برای عادت کردن به روش جدید تمرین می‌دهد.

مزیت های ترامپولین کوچک

تمرین کردن روی ترامپولین کوچک چندین مزیت دارد. استفاده از ترامپولین کوچک در مقایسه با ترامپولین کامل، میزان نیروی گرانشی را که هنگام ریباند به بدن وارد می‌شود به حداقل می‌رساند و این‌گونه فشار روی زانوهایتان کاهش می‌یابد.

ناحیه ریباندینگ ترامپولین کوچک بسیار کمتر از ترامپولین استاندارد است (معمولاً قطرش ۹۰ سانتی‌متر است)، که ارتفاع جهش شما را محدود می‌کند. به دلیل انعطاف‌پذیری سطح و امکان تنظیم ارتفاع ریباندینگ، جهش روی ترامپولین کوچک معمولاً تمرینی ایمن برای افراد است که مشکل زانو دارند.

تمرینات ترامپولین کوچک

می‌توانید تعدادی تمرینات سبک کالیستنیک روی ترامپولین کوچک انجام دهید. پیاده روی و دوی آرام درجا دو تمرین کلاسیک هستند. خیلی ساده در وسط سطح ریباندینگ ترامپولین کوچک راه بروید یا آرام بدوید.

هنگام پیاده روی درجا، زانوها را بالا بیاورید تا جایی که ران‌ها عملاً به‌موازات سطح زمین قرار گیرند. دست‌های خود را صاف، بالا و پایین ببرید. پرش جک (پروانه) و چرخش، دو تمرین کلاسیک دیگر برای ترامپولین هستند که زانوی راست و آرنج چپ، و بالعکس را نزدیک هم می‌آورید و هم‌زمان در الگویی پیوسته نرم جهش می‌کنید.

بیشتر بخوانید: ترامپولین برای چه سنی مناسب است؟

چگونه ممکن است پریدن روی ترامپولین به زانوهایتان صدمه بزند؟

عدم مراقبت در برابر این مصدومیت احتمالی از سوی بیشتر جهندگان، اصلی‌ترین دلیل صدمه دیدن زانوهای افرادی است که با ترامپولین تمرین می‌کنند.

اغلب مواقع، بر این باوریم که پریدن روی سطح جهنده برای زانوها کاملاً ایمن است چون نگرانی آشکار وجود ندارد. از سوی دیگر، پشتک زدن و جهش روبه‌جلو روی ترامپولین ممکن است باعث صدمه زانو شود.

چه چیزی باعث درد زانوی من پس از تمرین با ترامپولین می‌شود؟

استفاده بیش‌ازحد از مفصل زانو، مانند جهش مستمر روی سطوح سفت باعث زانوی جهنده می‌شود. معمولاً آسیب ورزشی است که به دلیل انقباض عضلات پا و نیروی ضربه به زمین ایجاد می‌شود. درنتیجه این فعل‌وانفعالات، تاندون شما کش می‌آید. تاندون ممکن است براثر تنش مکرر ملتهب شود.

برای تسکین درد در زانوها پس از تمرین سخت، از زانوبند استفاده کنید.

آیا ترامپولین برای زانو ضرر دارد؟

جهش نیرویی دو تا سه برابر وزن بدن به زانوها وارد می‌کند که احتمال مصدومیت را افزایش می‌دهد. افرادی که مشکل زانو دارند باید از جهش‌های ناگهانی که باید زانو را به‌طور عمیق خم کرد یا باعث پیچ خوردن زانو هنگام فرود می‌شود اجتناب کنند.

آیا جهش روی ترامپولین برای سلامتی مضر است؟

نتیجه نهایی: جهش روی ترامپولین می‌تواند شیوه‌ای لذت‌بخش برای بهبود آمادگی جسمانی شما باشد و همچنین تغییر حال و هوای تمرینات معمول. تمرینات کم‌فشار به شما کمک می‌کنند که قوی شوید و سلامت قلب و تعادلتان را بهبود بخشید.

آیا ریباندینگ کردن برای آرتروز مفید است؟

آرتروز بیماری شدید است. درد آن به حدی است که حتی نمی‌توانید راه بروید یا بدوید. بیمارانی که از ترامپولین کوچک برای ریباند کردن استفاده می‌کنند، از سوی دیگر، با بهبود قابل‌توجه علائم این بیماری مواجه بوده‌اند.

جهش و ریباند آرام روی ترامـپولین کوچک به دویدن با سرعت متوسط یا حتی قدم زدن ارجحیت دارد. چون ریباند کردن ۸۰ درصد فشار روی مفصل زانو را کاهش می‌دهد، ممکن است به‌تدریج با اجتناب از برخورد شدید پا با سطوح سفت، زانوهای خود را تقویت کنید.

اگر هنوز هم در مورد تمرینات ریباندینگ تردید دارید روی ترامپولین کوچک بپرید. برای بار نخست، ممکن است با چالش مواجه شوید. ممکن است که نتوانید بیش از یک دقیقه روی ترامپولین بمانید.

بااین‌حال تسلیم نشوید. وقتی روی ترامـپولین بروید شروع به جهش نمایید می‌توانید حالت پایدار پیدا کنید و زمان خود را افزایش دهید. پس از چند هفته، حس بسیار خوبی پیدا خواهید کرد و مشکلاتی که داشتید کاهش خواهند یافت.

آیا استفاده از ترامپـولین هنگام زانو درد ایمن است؟

آیا ترامپولین برای زانو ضرر دارد

کاملاً بستگی به سطح راحتی شما در استفاده از ترامـپولین دارد. همچنین باید توجه داشته باشید که آسیب زانوها ناشی از ضربه یا پیچ خوردن با ابتلا به بیماری‌های پزشکی مداوم مانند آرتروز تفاوت دارد.

بنابراین، اگر زانویتان به‌تازگی آسیب‌دیده، جهش روی ترامپـولین منطقی نیست. حداقل یک یا دو هفته صبر کنید تا دردش فروکش کند.

طی این دوره، از تمرینات پرفشار مانند شنا سوئدی، اسکوات، پیاده روی سریع یا دویدن اجتناب کنید. پس‌ازاینکه کمی احساس بهبودی کردید، روی ترامپولین بپرید. سایر ورزش‌های شدید به نسبت ریباندینگ فشار بیشتری به زانوها وارد خواهند کرد.

چون ریباندینگ فعالیتی کم‌فشار است اما نباید از ترامـپولین فنری پیش از آغاز تمرین ریباندینگ استفاده کنید. حتی اگر ریباندینگ فشار زیاد به زانوهایتان وارد نمی‌کند بااین‌حال آن را آرام و نرم انجام دهید. در نخستین روز پس از دوران نقاهت، فشار زیاد به زانوها وارد نکنید.

آیا پریدن روی ترامپـولین سلامت شما را به خطر می‌اندازد؟

جهش کردن روی ترامـپولین روشی جذاب برای بهبود آمادگی جسمانی شماست و هم‌زمان وقفه‌ای در برنامه تمرینی معمول. تمرینات کم‌فشار به شما کمک می‌کنند که قدرتمند شوید، سلامت قلب را افزایش دهید و تعادل خود را بهبود بخشید.

آیا ترامپولین برای افرادی که آرتروز دارند مفید است؟

ویژگی‌های ضدالتهابی دارد. ریباندینگ به‌طور مؤثر به تخلیه لنفاوی کمک می‌کند که منجر به کاهش التهاب در بدن می‌شود. مدیریت آرتروز. این نوع فعالیت باعث روان شدن مفاصل و کاهش درد و سفتی مرتبط با این بیماری می‌شود.

اینها برخی از راه‌های صدمه رساندن به زانو ها به شمار می‌آیند که ممکن است  براثر جهش روی ترامـپولین رخ دهند.

نتیجه گیری

برای اینکه در درازمدت سلامت بمانید، زانوها نیازمند مراقبت هستند. وقتی از ترامـپولین استفاده می‌کنید باید مراقب زانوها باشید.

اگر به‌طور منظم از ترامـپولین استفاده می‌کنید، انجام برخی حرکات که زانو ها و نواحی اطراف آنها را تقویت می‌کنند ارزشش را دارد چون در برابر مصدومیت مقاوم می‌شوند.

اگر مشکل زانو دارید ترامـپولین می‌تواند به بهبود آن کمک کند، البته اگر به‌صورت کنترل شده و تحت نظارت استفاده کنید که وضعیت ایده‌آل، هدایت توسط متخصص این حوزه است.

منبع: آلبا اسپرت albasport.ir

نظرات