چوبین ویلا ارائه دهنده انواع سقف های آلاچیق چوبی

0

آلاچیق یک سازه هندسی با انواع مدل­هاست که سقف آن­ها نیز دارای اشکال مختلفی است. در ساخت این سازه­ها از انواع مصالح استفاده می­شود. نوع سقف نیز متناسب با شیب آن می­تواند دارای حالت­های خاصی باشد. در این مطلب قرار است تا شما را با انواع سقف آلاچیق‌ها از جمله آلاچیق چوبی و نحوه ساخت آن آشنا کنیم ولی در ابتدا بیایید با تاریخچه این سازه آشنا شویم.

آلاچیق چوبی

مروری بر تاریخچه ساخت آلاچیق و کاربرد آن

در ادبیات فارسی کهن این نوع سازه را با لفظ کلاه­فرنگی یا تارم می­خواندند. از گذشته­های دور در کلیساها و صومعه­سرا این سازه­ها به عنوان مکانی برای انجام مدیتیشن شناخته می­شد.

یونانیان از دیرباز معابد و عبادتگاه­های خود را در باغ­هایی می­ساختند که در فضای بیرونی آن­ها انواع مرمری این فضاها را برای عبادت خدایان بنا می­کردند.

از گذشته تا به امروز این سازه­ها به­عنوان سرپناه و جایگاهی برای دستیابی به آرامش تلقی می­شد، به­طوری که حتی مصریان باستان به باغ­ها و آلاچیق­های ساخته شده در فضای آن بهشت­های زمینی می­گفتند.

انواع سقف آلاچیق

در حال حاضر از مواد مختلفی برای ساخت انواع سقف این سازه­ها استفاده می­شود که برخی از آن­ها شامل سقف چوبی، فلزی، سیمانی، دکرا، شینگل، سفالی، آندولین، سنگی و بتنی هستند.

از نظر شکل نیز به مواردی همچون سقف شیبدار، هفتی، گنبدی، تک شیب، دو شیب و … می­توان اشاره کرد. اولین نکته در ساخت سقف این سازه­ها شکلی است که قرار است شما برای آن ایجاد کنید. در ادامه تعدادی از این اشکال را توضیح می­دهیم.

دوشیب

این نوع طراحی از دو طرف دارای شیب تندی است و حالتی شبیه به مثلث را ایجاد می­کند.

شیبدار چهار طرفه

این مدل را در اصطلاح فرانسوی می­گویند. در هنگام ساخت آن از اطراف سقف چهار شیب مجزا ایجاد می­کنند. این شکل حتی برای ساخت سقف منازل و ساختمان­ها نیز مناسب است.

گنبدی

در ظاهر شبیه به یک نیم­دایره است، شما می­توانید برای زیبایی هر چه بیشتر این سبک از انواع مواد مصرفی استفاده کنید. نوع طراحی آن به­گونه­ای است که شکوه خاصی را به سازه شما می­دهد.

تک شیب

همان­طور که از نامش پیداست تنها از یک طرف دارای شیب می­باشد، استفاده از این مدل در مکان­هایی که زیاد باد نمی­وزد مناسب است. یکی از مزایای آن هنگام ساخت این است که مواد اولیه کمتری لازم دارد.

چند ضلعی

جدا از تمام مواردی که تا اینجا از آن­ها نام بردیم شما می­توانید از مدل­های چند ضلعی نیز برای ساخت سازه خود استفاده کنید. در این بین ساخت یک سازه ۶ ضلعی نسبت به دیگر اشکال بیشتر مورد توجه است. برای اجرای این مدل نیاز به ستون، تیر اصلی و کلاف دارید که از هر کدام باید ۶ عدد تهیه کنید.

تقسیم ­بندی براساس مواد مورد استفاده در ساخت سقف آلاچیق

بعد از آن‌که مدل مورد نظرتان را انتخاب کردید باید نسبت به تهیه متریال مصرفی جهت پردازش سازه اقدام کنید. در زیر تعدادی از مواد مصرفی برای پوشش دادن سقف به شما معرفی می­کنیم.

آلاچیق با سقف چوبی

استفاده از چوب برای ساخت چنین سازه­ای همیشه یکی از محبوب­ترین موارد بوده است. وقتی می­خواهید در دل طبیعت جایگاهی را بنا کنید چه چیزی بهتر از آن‌که مواد مورد استفاده شما نیز از خود طبیعت تامین شده باشد.

نوع چوبی از مدل­هایی است که طرفداران زیادی دارد که برای ساخت ستون­ها، کلاف و سقف آن معمولا از چوب روسی مرغوب استفاده می­شود. پیشنهاد ما به شما برای داشتن یک سازه زیبا مراجعه به کارشناسان خبره چوبین ویلا است.

از مزایای این مدل باید به ارزان بودن و دسترسی راحت به تجهیزات و مواد مورد نیاز اشاره کرد همچنین اگر قصد دارید از نورپردازی خاصی در این فضا استفاده کنید چوب­ها به خوبی با انواع نورها سازگار هستند.

سقف دکرا

این مواد با کمک فناوری­های جدید ساخته شده است که دارای طرح و رنگ­های مختلفی می­باشند. از مزایای آن می­توان وزن کم، عدم نیاز به عایق­کاری و مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی را نام برد.

آلاچیق چوبی

سقف آلاچیق با شینگل

مواد اولیه برای تولید این مدل قیر پلیمری است که با استفاده از گرانول معدنی سطح بالایی آن را می­سازند. جهت ایجاد استحکام در ساخت آن­ها از یک شیشه مات استفاده می­شود. این مدل در طرح­ها و رنگ­های گوناگون به بازار عرضه می­شود.

آلاچیق چوبی

سقف سفالی

یکی از قدیمی­ترین مصالحی که برای سقف این سازه­ها کاربرد داشته است، سفال می­باشد. هر چند امروزه کمتر از این مواد استفاده می­شود اما بازهم طرفداران خاص خود را دارد.

نکته حائز اهمیت در ساخت سقف با استفاده از سفال این است که زیرسازی محکمی را باید برای آن ایجاد کنید تا در شرایط مختلف از استحکام لازم برخوردار باشد.

سقف آندولین

برای تهیه و تولید این مواد از الیاف طبیعی استفاده می­کنند. از آنجایی که این مواد قابلیت رنگ­پذیری از درون دارند معمولا رنگ آن­ها ثابت می­ماند و دچار تغییر نمی­شود.

جمع بندی

برای ساخت آلاچیق لازم است تا همه نکات لازم را مورد توجه قرار دهید. مواد مصرفی شما برای هر بخش باید از کیفیت خوبی برخوردار باشد یکی از نمایندگی­هایی که کیفیت تضمینی سقف آلاچیق چوبی را برای شما فراهم می­کند چوبین ویلا است. با خیالی آسوده می‌توانید طراحی و ساخت آلاچیق خود را به چوبین ویلا بسپارید.

نظرات