راهنمای مراحل ثبت برند در ایران

0

مراحل ثبت برند در ایران هم مانند سایر کشورها دارای پیچیدگی‌ها و البته شیوه‌ها و مدارک خاصی است. ثبت برند یکی از مهم‌ترین مراحلی است که هر کسب وکاری باید آن را به خوبی مورد بررسی قرار دهد و بر اساس خدمات و محصولاتی که قرار است ارائه دهد، بهترین برند تجاری را برای خود انتخاب کند و پس از آن به دنبال ثبت برند اختصاصی خود برود. به منظور انجام مراحل و فرآیند ثبت علائم تجاری در ایران، مدارک و شرایط ثابتی وجود دارد که در بازه های زمانی مختلف، ممکن است با تغییرات جزئی از نظر: زمان ثبت، هزینه یا مدارک افراد حقیقی و حقوقی وجود داشته باشد. در ادامه این مطلب به بررسی مراحل و شرایط ثبت علائم و برند های تجاری با روش های موجود، خواهیم پرداخت.

چگونه در ایران برند ثبت کنیم

منظور ثبت برند در ایران  چیست؟

زمانی که شخصی قصد دارد کسب و کاری را راه‌اندازی کند، لازم است تا برای پیشگیری از هرگونه سوء استفاده از خدمات یا محصول خود، علامتی را در نظر بگیرد؛ از این رو لازم است تا ثبت برند را انجام دهد. ثبت برند موجب می‌شود تا کسی نتواند از نام محصولات و خدماتی که یک شرکت انجام می‌دهد استفاده کند و آن را به نفع خود به اتمام برساند. ثبت برند در ایران نیازمند پشت سر گذاشتن مراحلی است که بهتر است توسط افراد متخصص در مسائل حقوقی انجام شود. البته این بدان معنا نیست که شما نمی توانید به تنهایی مراحل را انجام دهید !

روش‌های ثبت برند تجاری در ایران

آموزش ثبت برند در ایران

برای ثبت برند تجاری یا لوگو در ایران از دو روش می‌توان استفاده کرد. در ادامه هر کدام از این شیوه‌ها را به صورت جدا برای شما توضیح خواهیم داد:

استفاده از سامانه مالکیت معنوی ایران

ثبت برند تجاری یکی از پروژه‌های زمان‌بر است که باید به درستی انجام شود. در صورتی که می‌خواهید ثبت برند را انجام دهید، ابتدا باید وارد سایت سامانه مالکیت معنوی شوید و در این سایت ثبت نام خود را انجام دهید.

در زمان ثبت نام کلمه عبور و رمز عبور به شما داده می‌شود و پس از آن می‌توانید به راحتی به این سامانه ورود پیدا کنید. پس از اینکه این مرحله انجام شد، اظهارنامه را ثبت کرده و مدارکی که از شما می‌خواهند را باید بارگذاری کنید. (به این مدارک در ادامه مطلب اشاره خواهیم داشت). پس از بارگذاری، این مدارک به وسیله کارشناسان اداره مالکیت معنوی مورد بررسی قرار خواهند گرفت. پس از بررسی نظر خود را در ارتباط با اظهار نامه شما اعلام خواهند داشت.

استفاده از سامانه و سایت ثبت برند آگاه ثبت

راهنمای ثبت برند در ایران

برای برخی از افراد استفاده از سامانه مالکیت معنوی می‌تواند کمی پیچیدگی داشته باشد و آنها را به سختی اندازد؛ از این رو برای پیگیری مراحل و شرایط ثبت برند و علائم تجاری در ایران، با مراجعه به صفحه ثبت برند در آگاه ثبت، می توانید تمامی مراحل را بصورت فوری و آنلاین انجام دهید.

برای این کار کافی است تا مدارکی که مشاوران ما از شما می‌خواهند را در اختیار آنها قرار دهید و بدین ترتیب در زمان و هزینه‌ها صرفه‌جویی‌ لازم نیز صورت خواهد گرفت. پس از انجام مراحل، کارشناسان ما نتیجه را به شما اعلام می‌کنند.

مراحل ثبت برند در ایران

ثبت کردن برندهای ایرانی

ثبت برند در ایران نیازمند پشت سر گذاشتن مراحلی است. این مراحل را می‌توانیم به صورت زیر برای شما توضیح دهیم:

گام‌اول

اولین مرحله‌ای که بسیار مهم بوده انتخاب یک نام مناسب است. نامی که شما باید انتخاب کنید نیازمند تطبیق با کسب و کار شما خواهد بود؛ بنابراین روی این مرحله دقت کافی را داشته باشید؛ زیرا از این پس خدمات و محصولات شما قرار است با این نام در میان مردم شناخته شود. نامی را انتخاب کنید که کاملاً حرفه‌ای بوده و ارزش پرداخت هزینه را دارا باشد.

گام دوم

مرحله دوم استعلام نام برند است. این کار را برای این باید انجام داد که بدانید پیش از شما آیا شخصی این نام را انتخاب کرده است یا خیر. اگر نام مورد نظری که شما می‌خواهید برای برند خود انتخاب کنید تکراری باشد یا شبیه نام‌های دیگر اعلام شود، به شما اخطار داده می‌شود و اجازه ثبت آن را نخواهید داشت.

گام سوم

آماده کردن مدارک مورد نیاز سومین مرحله ای است که باید به آن دقت شود. همه مدارکی که به آن نیاز دارید را باید در سایت اداره مالکیت بارگذاری کنید. بعد از تاییدیه اولیه برند در سایت، باید نسخه‌های فیزیکی مدارک را نیز به اداره تحویل دهید.

گام چهارم

پس از اینکه مدارک لازم را بارگذاری کردید، باید در سایت مرکز مالکیت معنوی ثبت نام کنید و کلمه عبور و رمز عبور خود را دریافت نمایید. برای تایید اکانت کاربری خود بعد از ثبت نام به شما می‌دهد را به یکی از دفاتر اسناد رسمی ارائه کرده و اقدام به گرفتن گواهی کنید. بعد از گرفتن گواهی امضا لازم است اطلاعات مربوطه درباره این گواهی امضا را در سامانه مالکیت معنوی وارد کرده تا بتوانید به اکانت کاربری خود را مورد تایید قرار دهید.

گام ‌پنجم

در این مرحله باید پس از ورود به سامانه مرکز مالکیت معنوی، به قسمت ثبت اظهارنامه علامت تجاری بروید؛ سپس به تکمیل اظهارنامه ثبت علامت تجاری اقدام کرده و مدارک مانند کپی شناسنامه، کارت ملی متقاضی، کارت بازرگانی، مجوز فعالیت و نمونه علامت با سایز ۶×۶ سانتیمتر را در همین بخش بارگذاری کنید. پس از طی این مراحل و پرداخت هزینه‌های مربوط به شما برگه‌‎ای ارائه می‌شود که باید آن را چاپ کنید و به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه و اقدام به تایید اطلاعات وارد شده در سامانه فرمایید. از همین دفترخانه گواهی امضا و فرم تایید اطلاعات کاربری را باید تحویل بگیرید. پس از آن باید با وارد کردن اطلاعات این فرم در سامانه مرکز مالکیت معنوی، نام کاربری و رمز عبور را اخذ کرده تا برای پیگیری‌های بعدی و همچنین اطلاع از نوبتی که به شما تعلق گرفته بتوانید اقدامات لازم را انجام دهید.

گام ششم

پس از اینکه اظهارنامه ثبت علامت تجاری به وسیله کارشناس و همچنین رئیس اداره علامت تجاری بررسی شد و هیچ گونه مشکلی نداشت و مورد تایید قرار گرفت، یک پیامک به شما ارسال می‌شود با این مضمون که ثبت علامت تجاری که پیگیر آن بوده‌اید هیچ ممنوعیتی ندارد.

گام هفتم

بعد از تشکیل پرونده فیزیکی برند تجاری از سوی اداره مالکیت، موضوع تقاضای ثبت علامت تجاری شما به روزنامه رسمی ارائه خواهد شد. شما باید هزینه روزنامه رسمی نوبت اول را که به آگهی علامت تجاری موسوم هست را پرداخت کنید. پس از واریز هزینه و گذشت حدودا یک هفته روزنامه چاپ خواهد شد و به آدرسی که شما داده‌اید ارسال می‌گردد. طبق قانون از تاریخ انتشار روزنامه رسمی مرحله اول برای اشخاص ثالث  ۳۰روز زمان وجود دارد که اگر ثبت علامت تقاضا شده هرگونه مغایرت با حقوق قانونی دارد، نسبت به آن اعتراض کنند. در صورتی که طی این سی روز اعتراضی به اداره مالکیت ارسال نشود، امکان پرداخت هزینه روزنامه رسمی برای نوبت دوم فراهم خواهد شد. با پرداخت این هزینه هم حدود یک هفته زمان لازم است تا روزنامه دوم چاپ و به آدرس مربوطه ارسال گردد.

گام هشتم

می‌توان گفت آخرین قدم از مراحل ثبت برند این است که با ارائه مدارکی همچون یک نسخه از هر دو روزنامه رسمی نوبت اول و دوم، یک نسخه از اظهارنامه علامت تجاری و ۱۰ نمونه از برندی که در ابعاد گفته شده در دست دارید، باید به اداره مالکیت معنوی بروید و ضمن ارائه رسید، سند برند خود را اخذ کنید.

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند در ایران

مدارک لازم برای ثبت برند در ایران

با توجه به اینکه چه شخصی قصد دارد برند را به ثبت برساند و شخص حقیقی است یا حقوقی، پس مدارک خاصی مورد نیاز است.

مدارک مورد نیاز برای شخص حقیقی

  •      کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی شخص یا اشخاص متقاضی
  •      اطلاعاتی مانند: آدرس، ایمیل، کدپستی، شماره تلفن ثابت و همراه متقاضی
  •      کپی برابر اصل مجوز فعالیت
  •      کپی برابر اصل کارت بازرگانی

مدارک مورد نیاز برای شخص حقوقی

  •      کپی روزنامه رسمی ثبت شرکت
  •      برابر اصل شناسنامه و کارت ملی افرادی که در شرکت اجازه امضا دارند
  •      کپی آخرین روزنامه رسمی
  •      ثبت تغییرات شرکت
  •      کپی کارت بازرگانی
  •      اطلاعاتی مانند: شماره تلفن ثابت و همراه صاحبان امضای شرکت، کدپستی، ایمیل
  •      کپی برابر اصل مجوز فعالیت

مدارک‌ مورد نیاز برای ثبت برند لاتین

  •      شناسنامه و کارت ملی
  •      مجوز فعالیت
  •      روزنامه رسمی
  •      آخرین تغییرات شرکت
  •      نمونه علامت تجاری و اظهارنامه ثبت برند لاتین
  •      نمونه علامت تجاری لاتین
  •      کارت بازرگانی معتبر

هزینه ثبت برند بر چه اساسی محاسبه می‌شود؟

هزینه ثبت برند بر اساس موارد مختلفی متغیر خواهد بود. می‌توان گفت در هر مرحله لازم است تا هزینه‌های مختلفی بر اساس دسته بندی‌های اشخاص حقیقی و حقوقی پرداخت شود.

هزینه ثبت اظهارنامه برند در سامانه

پس از اینکه در سایت اداره مالکیت معنوی ثبت نام لازم را به عمل آورید و مدارک را بارگذاری کردید به عنوان هزینه ثبت مبلغ ۲۴ هزار تومان از شما گرفته خواهد شد. البته هرچه تعداد طبقات بیشتر شود، میزان هزینه هم افزایش پیدا می‌کند. به عبارتی هزینه مربوطه در هر طبقه اضافی برای اشخاص حقیقی معادل ۲۰ هزار ریال و برای اشخاص حقوقی هزینه معادل ۴۰ هزار ریال است.

هزینه آگهی تقاضای ثبت برند

پس از اینکه اظهارنامه توسط کارشناس اداره مالکیت بلامانع اعلام شد، باید آگهی تقاضای برند خود را در روزنامه رسمی به چاپ برسانید. هزینه این روزنامه از ۲۳۸ هزار تومان رو به بالا است و این اختلاف قیمت‌ها به سبب رنگی بودن لوگو‌ها، تعداد طبقات و کالاها خواهد بود.

هزینه حق الثبت برند

بعد از اینکه از چاپ آگهی یک ماه گذشت، شما باید حقوق ثبت را در سایت پرداخت کنید و هر چقدر تعداد طبقات و کالا‌ها بیشتر باشد، مبلغ بیشتری را از شما دریافت خواهند کرد. هزینه مربوط به حق‎‌الثبت در ازای یک طبقه برای اشخاص حقیقی معادل یک میلیون و دویست هزار ریال است و برای اشخاص حقوقی معادل دو میلیون و چهارصد هزار ریال خواهد بود. در نظر داشته باشید که هزینه مربوط به حقوق ثبت برند در هر طبقه اضافی برای اشخاص حقیقی ۱۰۰ هزار ریال و برای اشخاص حقوقی ۲۰۰ هزار ریال خواهد بود.

هزینه آگهی ثبت برند در روزنامه رسمی

پس از پرداخت حق‎الثبت برای اعلام نهایی به عمومی، نوبت دوم چاپ خواهد رسید. این هزینه هم مانند مورد اول با شروع قیمت ۲۳۸ هزار تومان است. در نظر داشته باشید که اگر وکیل دادگستری تحویل‌گیرنده گواهی ده ساله برند شما است، باید حق‌التمبر وکیل که حداقل ۲۰۰ هزار تومان است را نیز پرداخت فرمایید. البته در صورتی که متقاضی ثبت برند مادرید هستید باید معادل ارزی هزینه ثبت را بر اساس نرخ رسمی بپردازید.

قوانین انتخاب اسم برای ثبت برند

قوانین و مقررات هر کشوری سبب شده تا الزامات خاصی برای انتخاب و ثبت برند یا ثبت علامت تجاری شکل بگیرد. در کشور ایران همین قوانین موجب شده تا افرادی که به دنبال ثبت برند هستند بدانند برند و لوگوی آن‌ها باید دارای چه شرایطی باشد که جزو ممنوعه‌ها قرار نگیرد. برندی که مورد نظر شماست باید با موازین و اصول اسلامی و اجتماعی ایران مغایرت نداشته باشد. در ادامه به علامت‌هایی که نمی‌توان آنها را به ثبت رسانده اشاره خواهیم داشت:

  •      نماد پرچم ایران با علامت اختصاصی جمهوری اسلامی ایران.
  •       نماد‌های دولتی و علائم تجاری موسسه‌های رسمی مانند: صلیب سرخ و هلال احمر
  •      الفاظی که برند را به ایران مرتبط کند مانند: استفاده از کلماتی مثل دولتی ایران و…
  •      علائمی که با هنجارهای عمومی مغایرت دارند یا می‌توانند نظم عمومی را به هم بزنند.
  •      استفاده از نشانه‌های سلطنتی و سازمان‌های بین المللی.
  •       استفاده از علائم گمراه کننده‌ای که بی‌ربط به محصول یا خدمات است.
  •      تشابه بیش از حد دو برند یا نام‌هایی که در زمینه ارائه محصولات یا خدمات، ممنوع است.

جمع بندی

ثبت برند در ایران یکی از الزاماتی است که باید به وسیله افرادی که در این زمینه تخصص کافی را دارند انجام شود؛ از این رو ما در آگاه ثبت بهترین متخصصان و مشاوران را بکار گرفته‌ایم تا بتوانند به شما کمک کنند تا بدون هیچ مشکلی علامت تجاری موردنظرتان را به ثبت برسانید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید همین الان با مشاورین ما ارتباط برقرار کرده و با صرف کمترین زمان و کمترین هزینه خدمات لازم را دریافت کنید.

نظرات