گبه ماشینی چیست؟ دلایل استقبال از گبه ماشینی را بدانیم.

0

احتمالا شما هم با شنیدن نام گبه، در حافظه تاریخی تان تصویر قالیچه‌های سنتی دستباف نقش می‌بندد. گبه ماشینی اصطلاحی است که در نگاه اول بسیار متناقض به نظر می‌رسد. ایرانیان همیشه به طریقی دوست دارند به گذشته تاریخ ایران متصل شوند. ابتکار تولید گبه ماشینی نیز تلاشی با همین هدف بوده است.

اما سوال اینجاست که آیا گبه ماشینی شباهتی با گبه دستبافت دارد؟ آیا این نوع از قالیچه‌های سنتی ماشینی همانند نوع دستباف، دکوراسیون داخلی خانه را زیبا خواهد کرد و حس خوبی به فضا می‌دهد؟ در ادامه این مقاله قصد داریم شما را بیشتر با گبه ماشینی آشنا کنیم.

 گبه ماشینی

گبه چیست؟

گبه یا همان خرسک‌ها در گذشته توسط عشایر بافته می‌شدند و جزئی از هنر دست آن‌ها بودند. اما امروزه این قالیچه‌های سنتی یا خرسک‌ها به جای دست با ماشین‌های فرشبافی در کارگاه‌های فرشی شهری بافته می‌شوند. گبه‌های سنتی معمولا نقشه از پیش آماده شده ندارند و تماما طرح ساخته ذهن خود فرد است؛ یعنی بافنده حین عبور یک حیوان از منطقه یا مناظر اطراف شروع به بافتن می‎کند. تاریخچه بافت این خرسک‌ها و پیداش آن‌ها به زمان انسان‌های اولیه برمی‌گردد، این افراد در گذشته دور به جای فرش از پوست حیوانات به عنوان زیرانداز استفاده می‌کردند.

پس از گذشت زمان، آنها توانستند از پشم حیوانات اهلی زیراندازهای تاروپودی را ببافند. به این نوع زیراندازهای دستی گبه می‌گفتند. شمار تار و پود گبه به نسبت سایر فرش‌ها بیشتر است به همین دلیل آن‌ها همیشه نرم‌تر به نظر می‌رسند.

امروزه در بازار این خرسک‌ها را از طریق ماشین‌های فرش‌بافی به صورت صنعتی در انواع مختلف تولید می‌کنند. گبه ماشینی در انواع طرح، سایز و رنگ‌های مختلف در بازار موجود است. برای مشاهده مدل‌ها و اندازه آن‌ها می‌توانید به صورت حضوری به فروشگاه‌های فرش ماشینی مراجعه کنید. این طرح در زیباتر شدن دکوراسیون خانه تاثیر بسیار زیادی گذاشته و مورد استقبال هنردوستان قرار گرفته‌اند.

کاربردهای گبه ماشینی

در سال‌های دور، از این مدل قالیچه‌های سنتی تنها جهت بهره برداری شخصی استفاده می‌کردند. یعنی بسیاری از عشایر آن‌ها را به صورت دستی ‌بافت کرده در خیمه‌هایشان پهن می‌کردند. این قالیچه‌ها جنبه صادراتی نداشتند و به همین دلیل در طراحی آن هیچ محدودیتی وجود نداشت و افراد می‌توانستند آزادانه طرح ذهنشان را پیاده‌سازی کنند.

قیمت گبه ماشینی این فرصت را در اختیار شما قرار می دهد که هر چند سال یکبار با تغییر آنها، دکوراسیون خود را به روز کنید. اکنون با توجه به استقبال زیاد افراد در سراسر دنیا از گبه ماشینی، این قالیچه‌ها با طرح های سنتی جنبه صادراتی پیدا کرده‌اند. امروزه گبه‌ها را در طرح و سایزهای مختلف تولید و به کشورهای دیگر صادر می‎کنند. از گبه ماشینی‌ در فضاهای زیر استفاده می‌کنند:

  • دکوراسیون منازل
  • اتاق خواب
  • راهرو
  • راه‌پله
  • دم درب ورودی
  • آشپزخانه و غیره

قیمت گبه ماشینی

ویژگی‌های گبه ماشینی چیست؟

از ویژگی‌های این قالیچه‌ها و تفاوت آن‌ها با قالی‌های معمولی می‌توان به سایز و بلندی پرزهای موجود روی فرش(گاهی تا یک سانتی‌متر) اشاره کرد.

گبه های ماشینی با  طرح های متنوع و رنگ بندی گرم می‌تواند بهترین انتخاب برای اتاق خواب باشد. همچنین می‌توان در اشپز خانه نیز استفاده کنید. به دلیل مواد پلی پروپیلن بکار رفته در این نوع فرش ها و خاصیت آب گریز و ضد حساسیتی که دارند، در برابر لکه، کثیفی، رطوبت و کپک مقاوم بوده و دچار پوسیدگی نمی‌شوند . گبه ماشینی یکی از بهترین گزینه ها برای فضا‌های سنتی و کلاسیک است که به دلیل نخ خاب بلند، پاخور مناسب و رنگ بندی متنوع می‌تواند به هر قسمتی از خانه شما زیبایی خاصی ببخشد.

شما برای خرید، انواع طرح‌ها و نقشه‌های مختلفی را مشاهده می‌کنید که هریک از آن‌ها منحصربه‌فرد هستند، لذا قبل از خرید حتما به دکوراسیون داخلی منزلتان توجه کنید.

انواع گبه

همانطور که در بالا بیان شد، این قالیچه‌های سنتی از دیرباز تا کنون دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام از آن ها طرح‌های متفاوتی دارند. بسته به نوع طرح، بافت و دیگر عوامل، قیمت گبه ماشینی ممکن است متفاوت باشد. برخی از انواع طرح‌ها عبارت‌اند از:

  • گبه شیر: این طرح در اسلام و ایران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا شیر نماد بزرگی، جلال و شوکت بوده و از نظر اسلامی شیر سمبل شجاعت است.
  • گبه خشتی: در این مدل نگاره‌های متفاوت و کاربردی را روی طرح مشاهده می‌کنید که همه آن‌ها با هم هماهنگ هستند. اشکال هندسی به کار رفته شده در این قالی سنتی، طرح خاتم‌کاری، هندسی، نقوشی ستاره‌ای، پرندگان ، درختان و گل است.
  • گبه طرح ترنج: نام دیگر این طرح حوض است. در این طرح در وسط قالی حوضی را مشاهده می‌کنید که اطراف آن گلبرگ یا غنچه بافته شده است.
  • گبه ایلاتی: این مدل دارای انواع گبه قشقایی، تفرش بختیاری، هیبت لو، کردی و لری است. طرح‌های این مدل از قالیچه‌های سنتی کامل انتزاعی و حاصل ذهن مردم عشایر است. معمولا در طرح این مدل‌ها از المان‌های گل، درخت و گیاه استفاده می‌کنند.
  • گبه طرح درختی: این مدل از جمله طرح‌های متداول عشایری است که امروزه نوع ماشینی آن را نیز در بازار می‌بینید. معمولا در این طرح‌ها بید مجنون نشانه ملال و اندوه و درخت سرو مظهر نشاط و مسرت است.
  • گبه طرح هندسی: در این طرح انواع نقشه ختایی، خاتم شیراز، جوشقانی، محرمان، ستاره و قابی به کار گرفته شده است.
  • گبه چهار فصل: در این مدل از قالیچه‌ها از نقشه‌های گل، اردک و ابر بهره می‌گیرند که هرکدام سمبل و نماد چیزی هستند.

گبه ماشینی

نخ گبه ماشینی و تعداد شانه و تراکم

گبه ماشینی بیشتر از جنس پلی پروپیلن هیت ست شده است و از مهم‌ترین ویژگی‌های این مواد مقرون‌به‌صرفه بودن آن است. دلیل استقبال زیاد از گبه ماشینی ارزان‌تر بودن قیمت آن به نسبت دستباف می‌باشد. گبه ماشینی در رنگ و طرح بسیار متنوع عرضه می‌شود که آن را تبدیل به یکی از بهترین انتخاب‌ها برای اتاق خواب و اشپزخانه می‌‌کند. گبه ها درمقابل گرما یا حرارت، ساییدگی ،رطوبت ، لکه و همچنین ریختن مواد شیمیایی روی فرش مقاوم هستند و به‌راحتی تمیز می‌شوند.

معمولا تعداد شانه‌های گبه ماشینی بین ۳۲۰ الی ۷۰۰ و همچنین تراکم‌ آنها بین ۷۰۰، ۸۰۰، ۱۰۰۰، ۱۵۰۰ و ۲۱۰۰ متغیر است.

نخ خاب یا نخ پرز گبه‌های ماشینی بلند است و گاهی ارتفاع آن‌ به حدود یک سانتی‌متر می‌رسد. لازم به ذکر است که تعداد رنگ‌های به کار گرفته شده در این فرش‌ها بین ۶ الی ۸ رنگ متغیر است. تفاوت تعداد رنگ به دلیل تفاوت شانه و تراکم و نوع نقشه است.

نخی که در بافت این مدل فرش‌ها استفاده می‌کنند معمولا با کیفیت است و ضخامت آن باعث شده تا طول عمر آن بیشتر باشد.

نگهداری از گبه ماشینی

گبه‌های ماشینی به دلیل نخ به کار رفته، غالبا استحکام خوبی دارند و با یکبار جارو کردن به راحتی تمیز می‌شوند، گرد و غبار را جذب نمی‌کنند. حتما نیاز نیست از گبه در جای کم رفت‌وآمد استفاده کنید و صرفا در طول عمر‌ آن تاثیر دارد.

سخن آخر

گبه ماشینی، ابتکار جدیدی است که توسط دستگاه‌های فرش‌بافی در کارخانه‌های تولید فرش ماشینی ایران تولید می‌شود. این فرش‌ها تاثیر بسیار زیادی روی دکوراسیون داخلی منازل می‌گذارند. اگر به دنبال خرید این قالیچه‌های سنتی ماشینی هستید، پیشنهاد ما به شما مجموعه فرش افرند است. در مجموعه فرش افرند تنوع بسیار زیادی از انواع گبه‌های ماشینی وجود دارد که نظر شما را با هر سلیقه‌ای به سوی خود جلب می کند. جهت اطلاع از نحوه خرید اقساطی فرش می‌توانید با فروشگاه فرش ماشینی مرکزی فرش افرند به شماره ۰۳۱۳۶۲۴۹۹۵۱ و ۰۹۱۰۲۹۱۶۰۰۸ تماس حاصل فرمایید و یا به آدرس     اینترنتیhttp://www.afrandcarpet.com  مراجعه کنید.

نظرات