روشهای افزایش عمر تشک خوشخواب چیست؟

1

با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر خرید انواع تشک خوشخواب جدید می‌تواند هزینه زیادی را به خانواده‌ها تحمیل کند. به همین دلیل افراد زیادی به‌دنبال راه‌هایی برای محافظت بیشتر و افزایش عمر تشک خود هستند. اگر شما هم دوست دارید ۷ روش موثر در افزایش عمر خوش‌خواب خود را یاد بگیرید و همچنین از عمر مفید تشک و زمان مناسب تعویض آن اطلاع پیدا کنید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

طول عمر تشک خوشخواب چقدر است؟

معمولاً افراد زمانی دست به تعویض تشک خوشخواب یک‌نفره یا دو نفره خود می‌زنند که دیگر راحتی مورد انتظارشان تامین نشود. به‌صورت کلی طول عمر تشک‌های مختلف بسته به جنس مواد سازنده آن‌ها متفاوت است. با این حال میانگین طول عمر تشک با جنس‌های متفاوت بین ۷ تا ۱۰ سال است. با نگهداری صحیح ممکن است بتوان از راحتی تشک ها بیش از ده سال هم استفاده‌کرد.

چگونه می‌توانیم طول عمر تشک خوشخواب را افزایش دهیم؟

راه‌های زیادی برای افزایش طول عمر انواع تشک طبی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید هزینه خرید دوباره تشک را به تاخیر بیندازید. در ادامه به کاربردی ترین ترفندهای افزایش طول عمر تشک می‌پردازیم.

 عمر تشک خوشخواب

روکش یا محافظ تشک

مهم ترین راه افزایش عمر تشک خوشخواب، پوشاندن آن با محافظ تشک خوشخواب است. روکش‌های متنوعی در بازار با جنس‌های الیاف طبیعی و مصنوعی وجود دارند. با استفاده از محافظ تشک می‌توانید تشک خود را از گردوغبار، آلودگی و نشتی مایعات و… دور کنید و زمان بیشتری برای استفاده از خوشخواب خود در اختیار داشته‌باشید.

استفاده از یک محافظ تشک خوشخواب باعث می‌شود که چربی پوست و آلودگی‌های ناشی از عرق شما به درون تشک نفوذ نکند. با استفاده از یک محافظ تشک مناسب مواد آلرژی‌زا مانند کپک و موجودات موذی از جمله کنه هم از تخت شما دور خواهند ماند.

اطمینان از ساپورت تشک

یکی از عوامل مهمی که سلامت تشک خوشخواب شما را تضمین می‌کند استفاده از تخت و کفی مناسب است. عمر مفید تشک‌های خوشخواب با داشتن تکیه‌گاه مناسب بالاتر می‌رود به همین دلیل لازم است که در مورد انواع تکیه‌گاه مناسب و کفی برای تشک‌های خوشخواب اطلاعات داشته‌باشید. بیشتر اوقات کفی‌های چوبی باعث افزایش عمر بیشتری نسبت به کفی‌های فلزی می‌شوند.

تمیز نگه‌داشتن تشک

زمانی که شما خواب هستید عرق، چربی مو و پوست های مرده بدن می‌ریزند. همچنین کسانی‌که گاهی‌اوقات در تخت خود غذا می‌خورند یا حیوان خانگی دارند هم آلودگی‌های بیشتری به تخت خود وارد می‌کنند. ورود همه این موارد به تشک باعث تجمع باکتری‌ها شده و عمر تشک را به‌شدت کوتاه می‌کند. طبق گفته متخصصان ملحفه و پتو ها باید هر دو هفته یکبار تمیز شوند تا از انتقال آلودگی به درون تشک جلوگیری شود.

عمر تشک خوشخواب

چرخاندن منظم تشک خوشخواب

چرخاندن هر نوع تشک بدون توجه به جنس و اندازه در افزایش عمر این وسیله آرامش‌بخش بسیار مفید است. بعضی از تولید کنندگان تشک معتقد هستند که چرخاندن تشک لازم نیست، اما واقعیت این است که شما می‌توانید با چرخاندن تشک خوشخواب دو نفره یا یکنفره خود فرایند سایش را در سراسر تشک تقسیم کنید. در حالی‌که نچرخاندن تشک به‌مرور باعث نرم شدن و فرورفتگی قسمت‌هایی از آن می‌شود.

هر چهار تا شش ماه یکبار تشک را ۱۸۰ درجه بچرخانید. چرخاندن خوشخواب ها در دو سال اول استفاده اهمیت بیشتری دارد و باعث می‌شود از سایش و فرورفتگی زودهنگام تشک جلوگیری شود.

پریدن روی تخت ممنوع!

تشک‌های خوشخواب فنری که در آب و هوای مناسبی قرار ندارد، ممکن است با ضربات محکم مانند پریدن آسیب جدی ببینند. اما به‌صورت کلی در هر نوع از تشک، پریدن باعث فرسایش بیشتر و زودهنگام می‌شود به همین دلیل سعی کنید از این ضربات محکم به تشک جلوگیری کنید.

محافظت از تشک خوشخواب حین جابه‌جایی

جابه‌جایی تشک به‌هنگام اسباب‌کشی یا سایر شرایط از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. سعی کنید هنگام جابه‌جایی تشک خوشخواب دو نفره یا یک‌نفره خود از پوشش های پلاستیکی جهت حفاظت استفاده‌کنید تا از خم شدن یا تا شدن آن جلوگیری کنید. بهتر است هنگام جابه‌جایی تشک را از کناره های خود به‌صورت عمودی حمل کنید تا کمترین میزان تا خوردگی را متحمل شود.

عمر تشک خوشخواب

معجزه‌ای به‌نام آفتاب

سعی کنید هر دو ماه یکبار، در یک‌روز خشک آفتابی انواع تشک خوشخواب یک‌نفره یا دونفره خود را در معرض آفتاب قرار دهید. طبق مطالعات دانشگاه کینگستون، قرار دادن تشک در معرض آفتاب باعث می‌شود رطوبت اضافی آن از بین برود و از تجمع موجودات موذی و عوامل بیماری‌زا مانند گرد و غبار جلوگیری شود.

چه زمانی نیاز به تشک خوشخواب جدید داریم؟

اگر بیش از ۷ سال است که از تشک خوشخواب دونفره یا یک‌نفره خود استفاده می‌کنید احتمالاً لازم است تا به فکر خرید یک تشک جدید باشید. اگر کمتر از ۷ سال است که تشک خود را تهیه کرده‌اید اما دچار کمر درد شده‌اید یا اینکه نمی‌توانید خواب راحتی داشته‌باشید هم باید خرید یک تشک جدید را در برنامه خود قرار دهید.

جمع‌بندی افزایش عمر تشک خوشخواب

با استفاده از تکنیک های بیان‌شده می‌توانید از نهایت عمر مفید انواع تشک طبی یک‌نفره یا دو نفره خود استفاده‌کنید و حتی ممکن است تشک خود را بیش از ده سال قابل‌استفاده نگه‌دارید. به هرحال چیزی که اهمیت دارد راحتی تشک شماست، که با انجام ۷ دستور بالا می‌توانید مدت‌زمان زیادی از این راحتی و آرامش تشک خود استفاده‌کنید.

کافیست تشک را تمیز نگه‌دارید، از روکش و محافظ تشک استفاده‌کنید، هر دو تا شش ماه یکبار تشک خود را ۱۸۰ درجه بچرخانید. همچنین اینکه روی تخت نپرید و ضربات ناگهانی وارد نکنید، از کفی های مناسب برای تکیه‌گاه تشک استفاده‌کنید و هر از چند مدتی هم از آفتاب برای کاهش رطوبت استفاده‌کنید.

 

1 دیدگاه در “روشهای افزایش عمر تشک خوشخواب چیست؟

  1. سعید گفت:

    عالی بود.ممنون از مقاله ی جذابتون.من تجربه خرید تشک خوشخواب را داشتم..برند خوشخواب بی نظیره..توصیه میکنم حتما از خوشخوابان خرید کنید.
    با تشکر از تیم حرف تازه

نظرات