آیا دانشگاه فرهنگیان بدون کنکور دانشجو می پذیرد

0

قبولی در دانشگاه فرهنگیان و ورود به حرفه معلمی آرزوی خیلی از داوطلبان است. اما از آنجایی که دانشگاه تربیت معلم هدفش تربیت معلم های آینده است، با شرایط خاصی اقدام به پذیرش دانشجو می کند و داوطلبان علاوه بر داشتن همه آن شرایط لازم باید فرآیند مصاحبه و معاینات بدنی را هم پشت سر بگذارند.

 دانشگاه فرهنگیان

بنابراین خیلی از داوطلبان به دلیل نداشتن شرایط لازم برای انتخاب این دانشگاه و یا رد شدن در فرآیند مصاحبه به دنبال راهی برای ورود به حرفه معلمی هستند و براشون سوالاتی پیش میاد که آیا تربیت معلم بدون کنکور امکان پذیر است؟ اصلا رشته معلمی بدون کنکور وجود دارد؟ و یا بدون آزمون استخدامی میشود معلم شد؟ برای پاسخ به این سوالات با ما همراه باشید.

تربیت معلم بدون کنکور در دانشگاه فرهنگیان

دانشگاه تربیت معلم که از سال  ۹۱ تحت عنوان دانشگاه فرهنگیان شناخته میشود هر سال از طریق کنکور سراسری اقدام به پذیرش دانشجو برای ورود به حرفه معلمی می کند. ولی پذیرش این دانشگاه به صورت متمرکز با شرایط خاص میباشد، یعنی داوطلبان متقاضی در این دانشگاه، علاوه بر داشتن تمام شرایط ورود به دانشگاه فرهنگیان، باید بتوانند حد نصاب لازم برای دعوت به مصاحبه را داشته باشند و در آخر نمره قبولی فرآیند مصاحبه را نیز کسب کنند.

اما با توجه به اینکه این دانشگاه برای پذیرش دانشجو شرایط خاصی از جمله شرط سنی، معدل و … گذاشته است خیلی از داوطلبان نمی توانند این را  در اولویت خودشان قرار دهند و یا حتی در صورت داشتن تمامی شرایط لازم نمی توانند فرآیند مصاحبه آن را با موفقیت پشت سر بگذارند؛ به همین دلیل به دنبال راهی برای ورود به رشته معلمی بدون کنکور هستند، به طور کلی دانشگاه فرهنگیان، اقدام به پذیرش دانشجو به صورت بدون کنکور نمی کند و داوطلبان برای تحصیل در این دانشگاه باید حتما در کنکور سراسری شرکت کنند.

اما اگر می بینیند که شرایط معلم شدن از طریق شرکت در کنکور را ندارید و به دنبال ورود به رشته معلمی بدون کنکور هستید می توانید در ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد در هر یک از آن  ۶رشته رو انجام بدید.

دانشگاه آزاد اسلامی در پذیرش کاردانی به کارشناسی و کارشناسی پیوسته اقدام به جذب دانشجو در رشته های مختلفی از جمله آموزش ابتدایی، آموزش زبان انگلیسی، آموزش دینی، آموزش عربی و … می کند و داوطلبایی که علاقمند به آموزش هستند و به رشته معلمی نیز علاقه دارند می توانند در ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد را برای مقطع کاردانی به کارشناسی و یا کارشناسی پیوسته انجام دهند.

البته داوطلبان برای ثبت نام کاردانی به کارشناسی و کارشناسی پیوسته دانشگاه آزاد باید حتما دیپلم نظام جدید، دیپلم چهار ساله نظام قدیم و یا دیپلم نظام سالی واحدی/ترمی واحدی را به همراه یک مدرک پیش دانشگاهی را داشته باشند تا بتوانند این ثبت نام را بر اساس سوابق تحصیلی شان برای ورود به رشته معلمی بدون کنکور انجام دهند. اما اینگونه پذیرش بدون کنکور با پذیرش از طریق کنکور در رشته تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان چه تفاوتی باهم دارند؟ در ادامه به این موضوع پرداخته ایم.

دانشگاه فرهنگیان

تفاوت پذیرش تربیت معلم دانشگاه فرهنگیان با رشته معلمی بدون کنکور دانشگاه آزاد

همان طور که گفته شده پذیرش در دانشگاه فرهنگیان بدون کنکور امکان پذیر نیست و داوطلبان برای پذیرش در این دانشگاه باید فرآیند ثبت نام و شرکت در کنکور سراسری و مراحل پذیرش در دانشگاه فرهنگیان را پشت سر بگذارند. ولی برای ثبت نام رشته معلمی بدون کنکور دانشگاه آزاد شرایط خاصی در نظر گرفته نشده و همه داوطلبان می توانند شانس خود را برای ثبت نام در این حرفه را امتحان کنند.

حالا تفاوت تربیت معلم با رشته معلمی درچیست؟ داوطلبانی که از طریق شرکت و ثبت نام کنکور سراسری، در دانشگاه فرهنگیان پذیرش میشوند از بدو ورود به این دانشگاه به عنوان دانشجو معلم شناخته میشوند و از وزارت آموزش و پرورش حقوق دریافت می کنند و بعد از اتمام تحصیل شان در این دانشگاه، مستقیما جذب آموزش و پرورش میشوند.

اما داوطلبانی که از طریق رشته معلمی بدون کنکور دانشگاه آزاد پذیرش میشوند هیچ تعهد کاری برایشان وجود نداشته و تنها راه آنها برای ورود به حرفه معلمی به این طریق است که بعد از گرفتن مدرک کارشناسی، اقدام به ثبت نام در آزمون استخدام آموزش و پرورش کنند. البته برای شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش صرفا داشتن مدرک کارشناسی معلمی لازم نیست و داوطلبان می توانند با داشتن مدرک کارشناسی رشته های مختلفی اقدام به شرکت در آن آزمون کنند.

پس اگر هدف شما ورود به حرفه معلمی بدون شرکت در کنکور سراسری میباشد می توانید با داشتن یک مدرک کارشناسی و دارا بودن شرط سنی با توجه به مدرک تحصیلی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت کنید، همچنین محدودیتی هم برای شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش در دانشگاه فارغ التحصیلی شما وجود ندارد، یعنی فرقی ندارد که شما مدرک کارشناسی را از دانشگاه های سراسری (روزانه، شبانه، پردیس خودگردان، غیر انتفاعی، پیام نور) و یا از دانشگاه آزاد گرفته باشید؛ حتی مهم نیست که بدون کنکور وارد دانشگاه شده باشید و یا در کنکور سراسری قبول شده باشید، به طور کلی با داشتن یک مدرک کارشناسی، ارشد و یا دکتری مرتبط می توانید در ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پروش شرکت کنید.

دانشگاه فرهنگیان

معلم شدن بدون آزمون استخدامی

گاهی اوقات داوطلب تمایل یا حتی شرایط شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش رو ندارد، ولی متقاضی جذب در آموزش و پرورش میباشد. این دسته از افراد میتوانند از راه های دیگه ای جذب و استخدام آموزش و پرورش شوند.

یکی دیگه از راه هایی که افراد می توانند بدون آزمون استخدامی وارد آموزش و پرورش شوند، ورود و جذب در مدارس غیر انتفاعی یا نهضت سواد آموزی میباشد. مدارس غیر انتفاعی هر ساله برای تامین نیروی انسانی خود افرادی را به عنوان نیروی حق التدریس و یا دبیر به صورت قراردادی یا پیمانی پذیرش می کنند، البته داوطلبان باید توجه داشته باشند که اگه میخواهند در مدارس غیر انتفاعی فعالیت داشته باشند نوع قراردادشون از سمت آموزش و پرورش رسمی نمی شوند مگر اینکه در آزمون استخدامی شرکت کنند، در غیر این صورت نوع قرارداد پیمانی یا قراردادی باقی خواهد ماند.

استخدام در نهضت سواد آموزی همچنان در آموزش و پرورش بعضی استان ها دایره میباشد. متقاضیان ثبت نام استخدامی نهضت سواد آموزی می توانند با مراجعه حضوری به آموزش و پرورش منطقه یا استان محل سکونت یا محل تولد خود از فرآیند جذب اطلاعات لازم را کسب کنند و در صورت پذیرش با در دست داشتن مدارک هویتی و تحصیلی برای پذیرش نهایی اقدام نمایید. در اکثر مواقع وقتی داوطلب در نهضت سواد آموزی پذیرش میشود، نوع استخدام رسمی میباشد.

کلام آخر

با توجه به مطالب گفته شده اگه تمایل ورود به حرفه معلمی در دانشگاه فرهنگیان را دارید باید فقط از طریق ثبت نام کنکور سراسری و یا آزمون استخدامی آموزش و پرورش شانس تان را امتحان کنید. در این مقاله بطور مفصل  به شرایط پذیرش دانشجو بدون کنکور در دانشگاه فرهنگیان پرداختیم، و جزئیات کاملی را در این خصوص خدمت شما عزیران ارائه کردیم. موفق باشید.

منبع: https://avije.org/registration-without-entrance-exam-of-farhangian-university

نظرات