بیوگرافی میرمن قمرگل خواننده افغان و همسر و فرزندانش + علت فوت و درگذشت آثار

0

میرمن قمرگل خواننده و آوازخوان افغانستان متولد ۱۳۳۰ در ولایت ننگرهار ۱۸ آذر ۱۴۰۱ در تورنتو کانادا درگذشت. او یکی از بانوان آوازه خوان پشتو افغانستان بود که آثار ارزشمندی از او به یادگار مانده است. این بانوی آوازخوان سالها بود که در تورنتو کانادا به همراه همسر و فرزندانش زندگی میکرد

میرمن قمرگل

بیوگرافی میرمن قمرگل

میرمن قمرگل، متولد سال ۱۳۳۰ گل در روستای شگه ولایت ننگرهار افغانستان آوازخوان و خواننده  پشتو زبان اهل افغانستان بود. او از کودکی به موسیقی و خوانندگی علاقه داشت. پس از آشنایی با استاد حفیظ الله خیال به طور حرفه ای وارد عرصه موسیقی شد. میرمن در مدت اندکی با استاد خیال همکاری کرد، برای اجرای ترانه و موسیقی به رادیو افغانستان دعوت شد.

سوابق هنری

با اینکه در آن زمان نظر به دلیل جو جامعه و فرهنگ سنتی‌بودن خانواده ها، تعداد محدود از خانم‌ها به هنر آوازخوانی رو میآورندند، خانم قمرگل نیز از همان جمله خانم‌های آزاده و محدود وقت بشمار می‌رفت.

مرحومه قمرگل اولین اهنگش را بنام په ما مینه سترگی دی سری دی را با همکاری استاد خیال وارد بازار کرد و پس آهنگ معروف زه انتظارکوم دستا د سترگو خواند که با همین ترانه به سرعت مشهور شد. او کنسرت‌هایی در مسکو، کشورهای آسیا میانه مانند تاجکستان، ازبکستان، ترکمنستان، ایران، پاکستان و کشور هند برگزار کرد و در میان مردم جهان نیز شناخته شده بود.

او با آهنگ زیبای ورو ورو کیژده قدمونه آشنا به اوج شهرت رسید و سر زبان‌ها افتاد و از طرف محمد ظاهر شاه، پادشاه وقت افغانستان به اخذ مدال طلا و از طرف صدراعظم وقت پاکستان مرحوم ذوالفقارعلی بوتو پدر بی نظیر بوتو در سال ۱۹۷۲ میلادی بحیث هنرمند جنجره طلایی افغان شناخته شد.

د رسال ۲۰۰۷ میلادی ازطرف حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان لقب «بلبل افغانستان» را نصیب شد.

درگذشت میرمن قمرگل آوازخوان افغانستان

ازدواج و همسر

خانم قمرگل در سن ۱۵ سالگی با استاد زاخیل ازدواج کرد. حاصل این ازدواج ۸ فرزند است. این زوج هنری بعد از ازدواج و تشکیل خانواده بازهم با پشتکار بکارهای هنری شان ادامه دادند.

میرمن قمر گل برعلاوه فعالیت های هنری، یک مادر مهربان و با عاطفه برای فرزندانش و یک همسر نجیب و با محبت برای مرحوم استاد زاخیل بود‎. او هشت فرزند بدنیا آورد، از جمله دو فرزند شان محترم اسدالله زاخیل وایمل زاخیل قدم‌های پدر و مادرشان را در عرصه هنر آواز خوانی، کمپوز، و سرودن اشعار فعالیت دارند. او در سال ۱۹۹۰پسر جوانش بنام داوود زاخیل ۲۲ ساله را در اثر جنگ داخلی افغانستان از دست داد و پسر دیگرش میرویس زاخیل، ۱۹ ساله تا اکنون مفقودالاثر می‌باشد‎.

همسر میرمن قمر گل محمد دین زاخیل در سال ۱۳۷۰بر اثر بیماری قلبی درگذشت.

مهاجرت به کانادا

میرمن قمرگل در سال ۱۹۹۷ ابتدا به کشور پاکستان و در سال ۱۹۹۸ به‌ کشور کانادا مهاجرت کرد و اقامت دایمی آنجا را کسب کرد.

درگذشت میرمن قمرگل

میرمن قمرگل در تاریخ ۱۸ آذر ۱۴۰۱ بر اثر ایست قلبی در تورنتو کانادا محل اقامتش درگذشت

نظرات