بهترین روش برای گرم نگه داشتن خانه!!!

0

یکی از دغدغه‌های اکثر مردم در فصل‌های سرد سال، گرم نگه داشتن محیط داخل خانه است. در مناطق کوهستانی کشور ما که در فصل پاییز و زمستان هوا رو به سردی می‌رود، گرم نگه داشتن خانه یک مسئلۀ مهم است. با پیشرفت علم و تکنولوژی، روش‌های بسیار زیادی برای گرم نگه داشتن خانه در زمستان وجود دارد. باوجوداین، استفاده از برخی ابزارهای گرمایشی، می‌تواند هزینه‌های سنگینی را به دنبال داشته باشد. به همین دلیل همۀ افراد ممکن است توانایی مالی استفاده از سیستم‌های گرمایشی را نداشته باشند. باوجوداین راهکارهای زیادی وجود دارد که استفاده از آن‌ها می‌تواند به گرم نگه داشتن خانه کمک کند.

  • اگر منزل شما در طبقه اول ساختمان قرار دارد!
  • در خانه های ویلایی زندگی میکنید!
  • اگر زیر واحد شما پارکینگ یا واحد خالی وجود دارد!
  • اگر در مناطق سردسیر زندگی میکنید!
  • اگر به فکر افراد مسن و رفع درد کمر یا پای آنان هستید!
  • این راهکارها علاوه‌بر گرم نگه داشتن خانه، می‌توانند هزینۀ استفاده از سوخت‌ها را نیز کاهش دهند. ما در این مقاله قصد داریم بهترین روش برای گرم نگه داشتن خانه در زمستان را بررسی کنیم، پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

گرم نگه داشتن خانه با کفپوش

سیستم‌های گرمایشی مناسب برای گرم نگه داشتن خانه در زمستان کدام‌اند؟

همان‌طور که می‌دانید، در هر خانه‌ای یک وسیلۀ گرمایشی وجود دارد که از آن برای گرم کردن خانه در فصول سرد سال استفاده می‌شود. همۀ ابزارهایی که برای گرم کردن خانه استفاده می‌شوند، نیاز به سوخت یا منبع انرژی دارند. به همین دلیل این ابزارها همیشه هزینه‌هایی برای خانواده‌ها دارند. با این حال برخی از سیستم‌های گرمایشی نیاز به سوخت و انرژی کمتری دارند. به همین دلیل استفاده از آن‌ها می‌تواند برای خانواده‌ها هزینه‌های کمتری دربر داشته باشد. ازجمله سیستم‌های گرمایشی که هزینۀ سوخت آن‌ها کمتر است، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • بخاری‌های گازسوز
  • استفاده از پکیج‌های گرمایشی
  • استفاده از بخاری‌های نفت‌سوز

این وسیله‌ها ازجمله ابزارهای گرمایشی مناسب برای گرم نگه داشتن خانه در زمستان هستند، زیرا این ابزارها انرژی کمتری را مصرف می‌کنند و بازدۀ گرمایی آن‌ها بیشتر است. به همین دلیل استفاده از آن هزینۀ کمتری را برای خانواده‌ها دارد. ابزارهای گرمایشی دیگری مانند بخاری برقی، شومینه و… وجود دارد که مصرف انرژی آن‌ها بیشتر است و بازدۀ گرمایی کمتری دارند. با وجود سیستم‌های گرمایشی مناسب، می‌توانیم به کمک راهکارهایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، از هدررفتن گرمای داخل خانه جلوگیری کنیم.

گرم نگه داشتن خانه با کفپوش

راهکارهایی برای جلوگیری از هدررفتن گرما در زمستان

با وجود استفاده از سیستم‌های گرمایشی پیشرفته، برخی از خانه‌ها که بزرگ‌تر هستند در زمستان به‌سختی گرم می‌شوند. به همین دلیل هزینۀ گرم کردن این خانه‌ها نیز به مراتب بیشتر از سایر خانه‌هاست. برای گرم نگه داشتن خانه در زمستان، راهکارهای زیادی وجود دارد که می‌توانند نیاز به مصرف سوخت را تا حد زیادی کاهش دهند. ازجمله این راهکارها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • عایق‌بندی پشت شوفاژ

یکی از راهکارهای مناسب برای جلوگیری از هدررفتن انرژی گرمایی در زمستان، عایق‌بندی پشت شوفاژ است. برای این کار شما می‌توانید به کمک یک فویل آلومینیومی، قسمت پشت شوفاژهای منزل خود را عایق‌بندی کنید. این کار باعث می‌شود که گرما به داخل خانه بازگردد و باعث گرم‌شدن خانه شود. با این روش مقدار قابل توجهی از انرژی گرمایی که هدر می‌رود در خانه می‌ماند.

  • خلوت کردن اطراف وسایل گرمایشی

شاید برایتان جالب باشد که تغییر چینش مبلمان و وسایل داخل منزل، می‌تواند به گرم نگه داشتن خانه در زمستان کمک کند. برای این کار لازم است که اطراف وسایل گرمایشی مانند شوفاژ یا بخاری را خلوت کنید تا مسیر جزیان گرما مسدود نشود. برای این کار لازم است که وسایلی مانند مبلمان، تخت خواب، کمد دیواری و… را با بافاصله از سیستم گرمایشی قرار دهید. این عمل باعث می‌شود که انرژی گرمایی بهتر در خانه شما به گردش درآید. با توجه به اینکه در فصل سرما بالکن و حیاط برای خشک کردن البسه شرایط مناسبی ندارند، استفاده از روی شوفاژ یا بخاری گزینه مناسبی برای خشک کرده لباس نیست و گرمای آن را از بین خواهد رفت. بهتر است از رخت آویز در جلوی شوفاژ قرار گرفته و استفاده شود.

  • استفاده از پرده‌های ضخیم

پنجره‌ها یکی از قسمت‌های مهم در خانه هستند که می‌توانند باعث هدررفتن انرژی گرمایی داخل خانه شما شوند. برای جلوگیری از هدررفتن انرژی گرمایی و گرم نگه‌داشتن خانه در زمستان، باید از پرده‌های ضخیم استفاده شود. این پرده‌ها از هدررفتن انرژی از طریق پنجره‌ها جلوگیری می‌کنند. با نصب پردۀ ضخیم، مقدار قابل توجهی از گرمای داخل خانه حفظ می‌شود و محیط خانه گرم‌تر می‌شود. پرده های یکپارچه مانند پرده های شید ضخیم نیز برای پشت پرده اصلی، از گزینه های مناسب برای محفوظ نگه داشتن هوای سرد بین پنجره و پرده است.

  • استفاده از پنجره‌های دوجداره

با ورود پنجره‌های دوجداره به بازار، اتلاف انرژی گرمایی و سرمایی در خانه بسیار کمتر شده‌است. خانه‌هایی که دارای پنجرۀ دوجداره هستند، کمتر اتلاف انرژی گرمایی دارند و در زمستان زودتر گرم می‌شوند، زیرا پنجره‌های دوجداره از دو لایه شیشه ساخته شده‌اند که داخل آن‌ها فضای خالی است. به همین دلیل احتمال هدررفتن انرژی گرمایی از طریق این پنجره‌ها به شدت پایین می‌آید. در نظر داشته باشید پروفیل های آلمینیومی و آهنی به راحتی سرما را از خود عبور میدهند و در صورت عدم استفاده از از تیغه های پلی آمید و عایق های حرارتی و برودتی در بین پروفیل تا ۳۰% راندمان پایین تری خواهند داشت.

گرم نگه داشتن خانه با کفپوش

  • استفاده از کف‌پوش مناسب

کف خانه‌ها تأثیر بسیار زیادی بر گرم نگه داشتن خانه در زمستان دارند. به همین دلیل استفاده از کف‌پوش‌های مناسب مانند فرش، موکت، مصالح مناسب مانند کف‌پوش طرح پارکت، پارکت و… می‌تواند خانه را گرم نگه دارد. برای حفظ دمای محیط و جلوگیری از هدر رفت گرما در فصول سرد استفاده از پوشش های عایق برای کف ساختمان امری بدیهی است. از بهترین گزینه های قابل استفاده انواع کفپوش و لمینت است که میتواند نسبت به ضخامت متریال استفاده شده و نسبت میزان عایق بودن تغییر محسوسی بین ۵ تا ۱۰ درجه سانتیگراد ایجاد نماید. استفاده از جنس هایی مثل چوب گزینه ایده آل و در دسترسی برای جلوگیری از این هدر رفت انرژی عظیم به حساب می آید. این نوع کفپوش ها را می توانید به راحتی بر روی سنگ، سرامیک و … اجرا نمایید و از هدررفتن انرژی گرمایی از طریق کف خانه جلوگیری کنید.

  • آشپزی‌کردن در محیط خانه

همان‌طور که می‌دانید، زمان‌هایی که در داخل خانه آشپزی می‌کنید، دمای داخل خانه به شدت افزایش می‌یابد. با این روش می‌توانید به گرم نگه داشتن خانه در زمستان کمک زیادی کنید. اگر دوست دارید که خانه‌ای گرم در زمستان داشته باشید، سعی کنید بیشتر در خانه آشپزی کنید. با این کار می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید.

  • استفاده از نور خورشید

در روزهای آفتابی، بهترین روش برای گرم نگه داشتن خانه، استفاده از انرژی خورشیدی است. برای این کار کافی است که در روزهای آفتابی، پرده‌ها را کنار بزنید تا آفتاب مستقیم به داخل خانه شما بتابد و باعث گرم شدن خانه شود.

گرم نگه داشتن خانه با کفپوش

جمع‌بندی

گرم نگه داشتن خانه در زمستان یکی از مسائل مهم در مناطق کوهستانی و سردسیر است. استفاده از سیستم‌های گرمایشی، یکی از راه‌های متداول برای گرم کردن خانه است که هزینه‌های زیادی را نیز به همراه دارد. به‌منظور کاهش هزینه‌های ناشی از گرم کردن خانه در زمستان، لازم است که برخی از نکات و راهکارها را رعایت کنید. با این کار شما می‌توانید با هزینۀ کمتری، خانۀ خود را در زمستان گرم نگه دارید. ما در این مقاله چندین راهکار مؤثر برای جلوگیری از اتلاف انرژی گرمایی خانه را بررسی کردیم. شایان ذکر است که این روش‌ها تنها جنبۀ جلوگیری از اتلاف انرژی گرمایی را دارند و برای گرم کردم خانه، حتماً باید از یک وسیلۀ گرمایشی استفاده شود.

نظرات