ماجرای جنجالی تغییر تابعیت و مهاجرت آتوسا پورکاشیان قهرمان شطرنج به آمریکا

3

ماجرای جنجالی تغییر تابعیت و مهاجرت آتوسا پورکاشیان قهرمان شطرنج به آمریکا

در حالیکه خبر مهاجرت آتوسا پورکاشیان قهرمان شطرنج از ساعاتی پیش در شبکه های اجتماعی به یکی از داغترین خبرهای روز تبدیل شده، حالا در آذر ماه امسال (۱۴۰۱) مشخص شد که وی علاوه بر مهاجرت به کشور آمریکا تغییر تابعیت داده و به عضویت تیم ملی شطرنج آمریکا در آمده و قرار است به زودی زیر پرچم آمریکا مسابقه دهد. او اعلام کرده دیگر با پرچم ایران در مسابقات شطرنج حاضر نمی شود.

ماجرای جنجالی تغییر تابعیت و مهاجرت آتوسا پورکاشیان قهرمان شطرنج به آمریکا

تغییر تابعیت آتوسا پورکاشیان قهرمان شطرنج

ماجرای تغییر تابعیت و مهاجرت آتوسا پورکاشیان قهرمان شطرنج از ساعاتی پیش در شبکه های اجتماعی به یکی از داغترین خبرهای روز تبدیل شده، حالا در آذر ماه امسال (۱۴۰۱) مشخص شد که وی علاوه بر مهاجرت به کشور آمریکا تغییر تابعیت داده و به عضویت تیم ملی شطرنج آمریکا در آمد. آتوسا پورکاشیان شطرنج باز ایرانی قرار است به زودی زیر پرچم آمریکا مسابقه دهد. او اعلام کرده دیگر با پرچم ایران در مسابقات حاضر نمی شود.

این خبر را شادی پریدر نایب رئیس فدراسیون شطرنج ایران منتشر کرد و با انتشار پستی در فضای مجازی از پیوستن پورکاشیان به تیم ملی آمریکا خبر داد.

تغییر تابعیت آتوسا پورکاشیان قهرمان شطرنج

پورکاشیان پس از گذشت حدود ۱۲ ماه دوری از میادین شطرنج اکنون تصمیم گرفته که برای تیم ملی آمریکا شطرنج بازی کند.

آتوسا پورکاشیان سالهاست که در آمریکا زندگی می کند و عضو تیم ملی شطرنج زنان ایران بود و از نوجوانی بطور رسمی به عنوان نماینده ایران در مسابقات شطرنج شرکت میکرد، اما او حالا پرچمش را به ایالات متحده آمریکا تغییر داده و دیگر با پرچم ایران در مسابقات حاضر نمی شود.

مهاجرت آتوسا پورکاشیان قهرمان شطرنج به امریکا

این دومین شطرنج باز بزرگ و برجسته کشورمان است که با پرچم آمریکا در مسابقات حاضر می شود. پیش از این استاد بزرگ الشن مرادی، دومین استاد بزرگ شطرنج ایران که برای ادامه تحصیل به آمریکا رفته بود، پرچمش را به این کشور تغییر داده بود و حتی در مسابقات قهرمانی آمریکا نیز شرکت کرده بود.

آتوسا پورکاشیان دارای درجه استاد بزرگی زنان است و فعالیت هایی نیز در زمینه آموزش شطرنج در آمریکا انجام داده است. پورکاشیان در سال ۲۰۰۰ در رده سنی زیر ۱۲ سال قهرمان جهان شد. او همچنین سابقه قهرمانی بزرگسالان آسیا را در کارنامه دارد و در هشت المپیاد جهانی عضو تیم ملی شطرنج ایران بوده است.

سوابق

در سال ۱۴۰۰، پورکاشیان یکی از سه بانوی شطرنج بازی بود که ریتینگ بالاتر از ۲۳۰۰ داشت. این شطرنج باز پس از خادم الشریعه و علی نسب سومین شطرنج باز مطرح ایران شناخته می‌شد. این شطرنج باز که از سال‌های گذشته در آمریکا زندگی می‌کند در مسابقات قهرمانی سریع بانوان ۲۰۲۱ با پرچم ایران حضور پیدا کرد و در رتبه ۳۰ این رقابت‌ها ایستاد.

پورکاشیان در ۱۰سالگی برای اولین بار به کلاس شطرنج بُنَکدار در فرهنگسرای بهمن رفت. بعد از دو ـ سه ماه آموزش، در مسابقه ای که برای قهرمانی تهران ردهٔ سنی زیر ۱۰ سال برگزار می شد، شرکت کرد و موفق به کسب مقام اول شد. وی ۷ سال تحت تعلیم هادی مؤمنی، قهرمان سابق شطرنج ایران بود و مدتی نزد خسرو هرندی و هاملت تومانیان آموزش دیده است. پورکاشیان در سال ۱۳۷۶ به عضویت تیم ملی در ردهٔ سنی ۱۰ سال و در سال ۱۳۷۸ به عضویت تیم ملی بزرگسالان درآمد. او قهرمان شطرنج زیر ۱۲ سال دختران جهان و برندهٔ مدال برنز شطرنج تیمی (به همراه الشن مرادی و احسان قائم مقامی) در بازی های آسیایی ۲۰۰۶ است.

آتوسا پورکاشیان دختر احمد پورکاشیان مربی والیبال و بدره مربی والیبال و بازنشسته اداره آموزش و پرورش می باشد

3 دیدگاه در “ماجرای جنجالی تغییر تابعیت و مهاجرت آتوسا پورکاشیان قهرمان شطرنج به آمریکا

  1. farnaz گفت:
    4
    1

    همه ی اینا تو ایران معروف شدن حالا ببین تو آمریکا چندم میشه؟ درسا درخشانی هم همینطور الان چه خبری ازش هست؟ تو ایران کم واسه اینا مایه می گذارن مربی شطرنج داشتند خصوصی با اینا کار می کرد. همه جا هم براشون تبلیغ می کردن. خارج فقط دو تا فیلم و عکس بی حجاب ازشون می گیرن برای تبلیغات خودشون بعد هم میندازنشون دور!

  2. دهقان گفت:
    3
    1

    مواظب باشه مثل کیمیا علیزاده نشه که شوهرش ثروتشو بالا بکشه و ترکش کنه مجبور بشه تبلیغ پوشک کنه

  3. ناصر گفت:
    1
    2

    تاسف آوره ایران جمع کنیم بهتره چه خبره همه نخبه ای علمی ورزشی میرند پولدارها با کل ثروت می روند ناراحت کننده است

نظرات