مشخصات یک استاد زبان خوب چیست؟

0

امروزه یکی از مشکلات اصلی زبان آموزان، انتخاب یک استاد زبان خوب است. استاد خوب می‌تواند مسیر آموزش زبان را برای شما کوتاه و یادگیری آنرا لذت بخش کند. افراد زیادی هستند که به دنبال یک استاد زبان خوب می گردند ولی معیارهای یک استاد زبان خوب را نمی دانند.

در این مقاله پس از معرفی استاد سعید رضایی به عنوان نمونه‌ی مورد مطالعه به مشخصات یک استاد زبان خوب اشاره می‌کنیم. سپس با تطبیق این ویژگی‌ها با استاد رضایی، بحث را پیش می‌بریم.

استاد زبان خوب

سعید رضایی کیست؟

آقای سعید رضایی یکی از بنیان‌گذاران و اساتید موسسه‌ی زبان دوره‌سرا هستند. دلیل انتخاب ایشان برای پرداختن به موضوع بهترین استاد زبان، سوابق ایشان در آموزش، نتایج خوبی که روش مختص به ایشان به دست آورده و از همه مهمتر، نظر شاگردان ایشان می‌باشد.

دوره‌ سرا نام موسسه‌ی آموزش زبانی است که با روش خاص خود سه سال پیش شروع به آموزش مجازی زبان انگلیسی کرد. این روش خاص که در ابتدا به مذاق خیلی‌ها خوش نیامد امروزه دیگر ثابت شده است. تمرکز ایشان بر یادگیری واژه‌ها به جای حفظ کردن آن‌ها و عدم تمرکز بر گرامر است. به قول ایشان “زبان خوندن یعنی زندگی کردن به یک زبان دیگه”

استاد زبان خوب

ویژگی‌های یک استاد زبان خوب

۱- تسلط به زبان مورد نظر

شاید این مورد خیلی واضح باشد ولی حقیقت این است که بدون داشتن تسلط کامل بر یک زبان نمی‌توان آن را آموزش داد. این موضوع علاوه بر چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی شامل گرامر هم می‌شود. شاید این نکته(تسلط بر گرامر زبان) با موردی که در بالا ذکر شد در تناقض باشد. ولی همین تسلط است که به استاد زبان انگلیسی اجازه داده اعلام کند، گرامر نکته‌ی اصلی نیست.

۲- آگاهی از توانایی‌های خود و پرورش ظرفیت دیگران

استاد زبان خوب

این نکته‌ بسیار مهم است. شما وقتی به توانایی‌های خود آگاه باشید می‌توانید نقص‌های خود را یا به‌طور کامل اصلاح کنید و یا با بهبود داشته‌هایتان از پس مشکلات بر برآیید. آگاهی به این موضوع همچنین سبب می‌شود بتوانید نقص‌های دیگران را فرصتی برای بهتر شدن آن‌ها قلمداد کنید و با روحیه دادن و تشویقشان در فرآیند یادگیری زبان به آن‌ها کمک کنید.

۳- روش آموزش

روش آموزش و یا همان روش تدریس مجموعه‌ای از ابزار، مهارت‌ها و تجاربی است که یک استاد زبان خوب در طول مدت کار به دست آورده. روش تدریس چیزی نیست که بتوان به راحتی به دست آورد. روش تدریس گوهری تراش خورده است. روش تدریس اکتسابی‌ست و برای هرکس منحصر به فرد است. از سوی دیگر هر روش تدریسی برای هر دانش‌آموزی مفید نیست. از این رو تنوع گونه‌های آموزش (خود به عنوان یک روش تدریس)، برای دنیای امروزی که الگوهای مختلف همزیستی دارند بسیار مناسب است.

با توجه به دوره‌های متعددی که استاد رضایی در موسسه‌ی دوره‌سرا ارایه می‌دهد، به نظر می‌رسد با این ایده موافق باشند. ایشان برنامه‌ی آموزشی که برای نوجوانان در نظر گرفته‌اند را برای تدریس به بزرگسالان استفاده نمی‌کنند.

از طرف دیگر روش تدریس مانند خود زبان پدیده‌ای زنده‌ است. رشد می‌کند، تغییر می‌کند و از شکلی به شکل دیگر تبدیل می‌شود. این مورد را هم می‌توان در شکل تدریس موسسه دوره سرا و آقای سعید رضایی مشاهده کرد.

۴- استفاده از ظرفیت‌ فناوری‌های جدید

استاد زبان خوب

این موضوع چیزیست که بیشترین مقاومت در مقابلش صورت می‌گیرد. اجرای قواعد کهنه راحت‌تر است. چون منبع درآمد نجومی خیلی از کسب و کارها نیز می‌باشد (مانند کتاب‌های چاپ شده، جزوات و …). در این موضوع کافیست از خود سوال کنیم آیا گرامر زبان انگلیسی در چند سال اخیر تغییر کرده است؟ در جواب باید گفت قطعا نه! اما پس چرا هر روز شاهد چاپ کتاب‌های جدید در حوزه گرامر هستیم؟

استاد زبان خوب به این موضوع آگاه است و می‌تواند با ایده‌های نوین آموزش از ظرفیت‌های فناوری‌های جدید مانند اینترنت، ویدیو، موبایل و چیزهایی نظیر به آن استفاده کند.

استاد رضایی زمانی که شروع به آموزش مجازی زبان انگلیسی بر بستر اینترنت کرد برای اثبات کارآمد بودن روشش با مشکلات، انتقادات و در دسترس نبودن امکانات زیادی روبرو بود. ولی توانست با ایمان به کاری که دارد به نتیجه‌ای که می‌خواست برسد.

راه اندازی سیستم آموزش آنلاین آن هم قبل از کرونا و همه‌گیر شدن آموزش آنلاین در میان افراد، نکته‌ای قابل تامل در خصوص سعید رضایی و موسسه دوره‌سرا تحت مدیریت اوست.

۵- نتایج و نظرات زبان آموزان

در نهایت باید گفت هرگز بدون برسی سوابق زبان آموزان یک استاد و نظرات شاگردان قبلی او دست به انتخاب نزنید. وقت شما طلاست. نمی‌توانید چند ماه از زمان ارزشمندتان را با استادی سپری کنید که در نهایت شما را به سر منزل مقصود نرساند. نکته قابل تامل در مورد سوابق استاد رضایی تعداد بالای کارنامه‌ موفق شاگردان ایشان هست. این کارنامه ها تنها بخش کوچکی از موفقیت زبان آموزان مجموعه دوره سرا در آزمون های بین المللی آیلتس و تافل است.

اگر به دنبال یادگیری آسان و سریع زبان انگلیسی هستید می توانید با مراجعه به سایت موسسه دوره سرا، برای رزرو رایگان تعیین سطح اقدام نمایید.

نظرات