صدور گواهی فوت در منزل چگونه صورت میگیرد؟

0

در سالهای اخیر پس از همه گیری کرونا موسسات و مراکز درمانی در منزل اقدام به ارائه خدمات متنوعی در جهت رفاه افراد کردند. یکی از این خدمات که جدیدا امکان پذیر شده است صدور گواهی فوت در منزل است. در ادامه این مطلب به این مورد میپردازیم و جنبه های آن را بررسی میکنیم.

 صدور گواهی فوت در منزل

با اوج گرفتن کرونا و نبود امکانات کافی در مراکز درمانی و همچنین نیاز به فاصله اجتماعی، خدماتی همچون ویزیت پزشک و خدمات پرستاری مانند تزریقات در منزل رشد چشمگیری داشت. اما گاهی این درمان ها کافی نیست و یا به دلایلی مانند کهولت سن فرد در منزل فوت میکند. امروزه این امکان وجود دارد که با تماس با مراکز ارائه دهنده خدمات بالینی در منزل از آنها خواست پزشکی به منزل اعزام کنند تا همانجا گواهی فوت را صادر کند.  این گونه یکی از نگرانی ها و مشکلات خانواده داغدار برطرف شده و میتوانند به بقیه کارها رسیدگی کنند. اما در هر شرایطی نمیتوان گواهی فوت را در منزل صادر کرد.

در چه شرایطی میتوان گواهی فوت در منزل استفاده کرد؟

  • حتما متوفی در زمان حیات دارای بیماری زمینه‌ای و مزمن تشخیص داده شده باشد که مدارک و اسناد آن موجود باشد.
  • ۲‌. الزاما شرایط لحظات فوت بیمار به دنبال بیماری مزمن قبلی و مرتبط با آن بیماری باشد، وجود علائمی غیر مرتبط با بیماری زمینه‌ای، می‌تواند علل مرگ مشکوک را تقویت کند که در این صورت جسد به مراجع ذیصلاح ارجاع می‌گردد.
  • خودکشی کردن با هر روشی و سوء مصرف مواد مخدر و الکل یا هر ماده دارای وابستگی جزو موارد ارجاعی به پزشکی قانونی است و به هیچ وجه پزشک قادر به صدور گواهی فوت در این موارد نیست.
  • وجود مرگ مشکوک و ناگهانی بدون هیچ زمینه و سابقه بیماری نیز نیاز به ارجاع به پزشکی قانونی دارد.
  • فوت به دنبال نزاع و یا تروما چه به دنبال تصادف و چه نزاع، نیاز به ارجاع به پزشکی قانونی دارد.
  • فوت مادر باردار نیز از مواردیی است که نمیتوان گواهی فوت آن‌ را در منزل صادر کرد.
  • فوت نوزاد زیر ۷ روز را نیز نمی‌توان در منزل تایید و گواهی فوتش را صادر کرد و حتما نیازمند طی کردن مراحل قانونی است.
  • فوت افراد جوان بدون بیماری زمینه‌ای مستند،حتی اگر مورد مشکوکی هم وجود نداشته باشد نیاز به ارجاع به پزشکی قانونی دارد.
  • صدور گواهی فوت در فردی با بیماری زمینه‌ای و ثابت شده در صورت وجود هر نوع شاکی در بستگان حتی در صورت وجود نزاع کلامی و گفتاری در روز فوت، قابل صدور نیست و جسد متوفی باید به پزشکی قانونی ارجاع گردد.
  • فرد متوفی حتما باید دارای مدارک شناسایی و هویتی از جمله شناسنامه عکسدار و کارت ملی باشد در غیر این صورت صدور گواهی فوت امکانپذیر نخواهد بود.

صدور گواهی فوت در منزل

چه افرادی میتوانند گواهی فوت را در منزل صادر کنند؟

صدور گواهی فوت در منزل تنها میتواند توسط پزشکی که دارای مجوز رسمی صدور جواز دفن از وزارت بهداشت می‌باشد صورت گیرد و در این صورت هیچ نوع چالش قانونی در رابطه با صدور گواهی فوت وجود نخواهد داشت. البته مهم است که پزشک پس از معاینه متوفی و بررسی مدارک پزشکی و موارد که مطرح شد، منعی برای صدور جواز دفن نداشته باشد. پزشک در منزل برای صدور گواهی فوت به شناسنامه، کارت ملی و مدارک پزشکی متوفی نیاز دارد.

گواهی فوت چه تفاوتی با جواز دفن دارد؟

گواهـی فوت، به معنای تایید فوت فرد توسط پزشک است و جواز دفن به معنای عدم وجود مانع یا علتی برای دفن جسد است. هر دوی این موارد در فرم‌های استاندارد و قانونی وزارت بهداشت با هم درج شده‌ و حین صدور گواهی فوت، گزینه جواز دفن هم توسط پزشک مهرشده و تایید می‌گردد تا بدین‌ترتیب اجازه دفن متوفی صادر گردد. از آنجایی که تمام امور حقوقی و اداری متوفی، فقط با وجود گواهـی فوت قابل انجام است اولین اقدام باید برای گرفتن گواهـی فوت بیمار باشد.

در صورت نیاز چگونه از گواهـی فوت در منزل استفاده کنیم؟

در هنگامی که فردی از دنیا میرود اگر موارد گفته شده تحت عنوان شرایط صدور گواهی فوت در منزل رعایت شده باشد، میتوان با یک جست و جوی ساده در اینترنت و سرچ کلماتی از قبیل «گواهی فوت در منزل» موسسات ارائه دهنده این خدمت را پیدا کرد و با تماس با آنها درخواست اعزام پزشک کرد. اما نکته مهم این است که برخی از این مراکز ممکن است مجوز رسمی از وزارت بهداشت نداشته باشند. بنابراین بهتر است دنبال این مجوز در سایت بگردید و از یک مرکز معتبر درخواست نیرو کنید تا بعدا هیچ مشکل قانونی ای پیش نیاید. از جمله این مراکز سها سنتر تست شده است و هم مجوز وزارت بهداشت را دارد و هم در مدت کوتاهی نیروی خود را اعزام میکند. البته این مرکز فقط در تهران فعالیت میکند و در سایر شهر ها باید دنبال مراکز دیگری بود.

نظرات