کتاب هایی که تبدیل به بهترین فیلم های اقتباسی شدند

0

برای هر کدام از ما، عشاقِ کتاب، دیدن تصویر داستانی که دوستش داریم و با آن تا عمق وجود زندگی کرده‌ایم، خندیدیم و اشک ریختیم، تجربه‌ی کم‌نظیریست.

کتاب هایی که تبدیل به فیلم شدند

تمام اقتباس‌های سینماییِ رمان‌ها، تجربه‌های موفقی نبوده‌اند،اما آثاری هم هستند که هم طراز داستانی که از آن الهام گرفته‌اند، درخشیده‌اند و به عنوان بهترین آثار تاریخ سینما شناخته می‌شوند.

با هم تعدادی ازین اقتباس‌ها را مرور می‌کنیم.

کتاب هایی که تبدیل به فیلم شدند

به رنگ ارغوان

در سال ۱۹۸۵، استیون اسپیلبرگ، رمان دوست‌داشتنیِ به رنگ ارغوان نوشته‌ی اَلیس واکر را مهمان پرده‌ی نقره‌ایِ سالن‌های سینما کرد.

رمانِ واکر به دلیل صراحت در توصیف آسیب‌های جسمی و روانی یک زن، و البته نگاه نقادانه‌ی او به “فمینیسمِ سفیدپوستان”، رمانی سنت‌شکن است.

قهرمانِ داستان، سَلی، دختر نوجوانیست که بارها توسط ناپدری خود مورد تعرض و تجاوز قرار می‌گیرد و حاصل این آزارها و آسیب‌ها تولدِ یک دختر و یک پسر است که ناپدریِ سلی، آنها را به بهانه‌ی فروش از او جدا می‌کند.

سَلی، سپس به اجبار به عقد مردی بسیار بزرگتر از خود درمی‌آید؛ ما همسرش را تنها با عنوان “آقا” می‌شناسیم، آقا نماینده‌ی تمام مردانیست که زبانی جز خشونت نمی‌شناسند، و جز زخم و تحقیر، ارمغانی برای زنان زندگی خود ندارند. سَلی، اما از میان سکوت‌ها و زمزمه‌هایش و آشنایی با زنی به نام شاگ، آرام آرام به بلوغ می‌رسد و ما رشد و استقلال او را از میان نامه‌هایی که برای خدا، نِتی خواهرش و سرانجام خطاب به تمام ما می‌نویسد، شاهدیم.

ووپی گُلدبرگ، بازیگر شخصیت سَلی، با نگاه‌های خیره‌ای که گویی روایت رنج او از تمام آن سالها در آنها حبس شده است و لبخند‌های شرمگینش، به زیبایی زنی را که کودکی‌اش از او ربوده شده و مورد ظلم مردان زندگی‌اش قرار گرفته است، را استادانه نشان می‌دهد.

اگر علاقمند به خواندن این رمان هستید، می‌توانید با مراجعه به سایت بوک‌‌لند، اقدام به خرید آنلاین کتاب به رنگ ارغوان کنید.

کتاب هایی که تبدیل به فیلم شدند

سه‌گانه‌ی ارباب حلقه‌ها

سه‌گانه‌ی ارباب حلقه‌ها به کارگردانیِ پیتر جکسون، یقیناً یکی از بهترین اقتباس‌های سینمایی است.

شاهکار جی.آر.آر.تالکین، سه‌گانه‌ای حماسی-فانتزیست، که تالکین جلد اول این مجموعه را با نام “یاران حلقه”، به عنوان دنباله‌ای بر رمان خود “هابیت” در سال ۱۹۵۴ نوشت. ارباب حلقه‌ها داستان سفر ادیسه‌وارِ فرودو بگینز، هابیتی ۳۳ ساله، و دوستانش برای نابودی حلقه‌ای جادویی اما شوم است. قدرت حلقه، چنان عظیم است که هر کسی را تشنه‌ی به دست آوردن آن می‌کند، از جمله‌ی این افراد، سائورون، ساحری اهریمنی‌ست.

بنابراین گروهی از هابیت‌ها، الف‌ها، جادوگران و سلحشوران، مأمور می‌شوند تا فرودو را در سفرش برای نابودی حلقه همراهی کنند. فرودو و دوستانش علاوه بر مبارزه علیه میل خود در برابرِ تصاحب حلقه، باید با سائورون و سپاهیان خونخوار او نیز مبارزه کنند.

جکسون، نسخه‌ی اقتباسی از کتاب اول این مجموعه را در سال ۲۰۰۱ و دنباله‌های آن را به ترتیب در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ ساخت، این مجموعه، اثری هنری با صحنه پردازی‌هایی همچون تابلوهای نقاشی بود که هم از لحاظ تجاری و هم از لحاظ انتقادی، یک اقتباس پیروزمندانه به حساب می‌آمد. مجموعه‌ی این فیلم‌ها جمعاً نامزد ۳۰ جایزه‌ی اسکار شده‌اند، و برای جکسون و گروهش اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را به ارمغان آوردند.

کتاب هایی که تبدیل به فیلم شدند

کشتن مرغ مقلد

اهمیت رمان هارپر لی به قدری است، که همواره، جزء کتاب‌های ادبیاتِ مدارسِ کشور آمریکا بوده.

کتاب کشتن مرغ مقلد که رمانی با سبک گوتیک جنوبی‌ست، روایتِ دخترکی ۶ ساله، در مورد پدر وکیلش است که وکالت جوانی سیاهپوست و متهم به تجاوز به زنی سفیدپوست، را به عهده گرفته.

اتیکس فینچ، پدرِ قهرمان کوچکِ داستان، معتقد بر بی‌گناهیِ جوان سیاهپوست است و این اتهام را حاصل تعصبات و نژادپرستی‌های بیمارگونه‌ی همشهری‌های خود می‌داند. عنوان مرغ مقلد، اشاره به معصومیتی دارد که همواره در طول داستان در خطر است.

اتیکس فینچ، نماد انسانیتِ گم‌شده در جوامع متعصب است که همچون مبارزی آزاده تا به انتها برای آزادی جوان سیاهپوست، با وجود تمام سختی‌ها و تحقیرها تلاش می‌کند.

لحن گرم و عاطفی و دوست‌داشتنیِ راوی خردسالِ کتاب، صمیمیت و زیبایی روایت داستان را دو چندان می‌کند.

اقتباس سینمایی این فیلم از جمله، بهترین اقتباس‌ها شناخته می‌شود و جزء محبوب‌ترین فیلم‌های سینما‌دوستان است.

کتاب هایی که تبدیل به فیلم شدند

باشگاه مشت‌زنی

ساخت فیلمی براساس رمان نامتعارف پالانیک، نیازمند جنون و جسارتی بود که دیوید فینچر تماماً آن را در ساخت این فیلم به نمایش گذاشت.

«باشگاه مشت‌زنی/Fight Club» داستان مردی مبتلا به بی‌خوابی با یک زندگی کسل‌کننده است؛ یک شهروند سربه‌زیر و کارمندی مطیع و تهی از هر شوق و شوری نسبت به زندگی. او نامی ندارد و این انتخاب پالانیک در مورد قهرمانش کنایه‌ایی به هویت گمشده‌ی اوست. اما آشنایی ناگهانیِ او با مردی به نام تایلر داردِن، نظم روزمرگی‌های او را از به هم می‌زند؛ تایلر به هیچکدام از قوانین نوشته شده اعتقادی ندارد و گویی خشمِ فروخورده‌ی قهرمان داستان است که به شمایلِ مردی درآمده. آنها با یکدیگر باشگاهی زیرزمینی به نام “باشگاه مشت‌زنی” تأسیس می‌کنند و از شهروندان سردرگم و گمنامی چون خود دعوت می‌کنند تا به آن‌ها ملحق شوند، اما رفته‌رفته خشونت باشگاه از یک امر درونی و زیرزمینی تبدیل به یک کنش رادیکال می‌شود و پالانیک زیرکانه و شوخ‌طبع عصیان مردم سرخورده و طردشده که به مرز جنون رسیده‌اند را نشان می‌دهد.

مطالعه‌ی این رمان به زبان انگلیسی و خواندن اصطلاحات و شوخی‌های شخصیت‌ها به زبان اصلی، تجربه‌ی جالبیست. برای خرید کتاب زبان اصلی باشگاه مشت زنی می‌توانید به فروشگاه آنلاین بوک‌لند مراجعه کنید.

کتاب هایی که تبدیل به فیلم شدند

فهرست شیندلر

اسم یک کتاب پرفروش موجود در سایت بوک‌لند «فهرست شیندلر» است.

دخترکی با پالتویی قرمز، همچون شعله‌ای روشن در میان تصویر سیاه و سفیدِ جمعیتی از سربازانِ جنگی، آرام آرام قدم می‌زند، گرمای حضور رنگین دختر در این تصویر، همچون تابش خورشید بر جسم یخ‌زده‌ی بشریت و نوید زندگی دوباره‌ی انسانیت است.

این تصویر یکی از به یاد ماندنی‌ترین قاب‌های فیلم فهرست شیندلر ساخته‌ی استیون اسپیلبرگ در سال ۱۹۹۳ است. فیلم اقتباسی شاعرانه از کتاب توماس کنیلی است که براساس تجربیات حقیقی قربانیان یهودی-لهستانیِ جنگ جهانی دوم نوشته شده و روایت نجات آنها، توسط کارخانه‌داری آلمانی به نام اسکار شیندلر است.

کتاب روایت بلوغ عواطف انسانی و گذار شیندلر از یک عضو حزب نازی، به منجی قربانیان جنگ است. شیندلر همان فانوس روشنیست که در میانه‌ی تاریک‌ترین دوران بشریت همچنان می‌درخشد و هرگز…هرگز خاموش نخواهد شد.

فیلم اسپیلبرگ، فیلمی شاعرانه و تأثیرگذار با تصاویری کوبنده همراه با موسیقی متنی بی‌نظیر است‌.

در نهایت باید گفت که نمی‌شود بین لذت حاصل از خواندن کتاب و حاصل از دیدن فیلم یکی را انتخاب کرد و باید اذعان داشت که هر کدام از این لذات برای گروهی از ما بسیار باارزش و مهم است.

نظرات