صیغه طلاق چگونه خوانده می شود؟

0

صیغه طلاق چگونه خوانده می شود؟

خانواده کوچکترین و مهم ترین واحد در اجتماع می باشد و داشتن یک خانواده سالم به رشد و پرورش فرزندان در نسل های بعد کمک بسیار زیادی خواهد کرد. اکثریت خانواده ها در تلاش هستند تا بتوانند خانواده ای سالم داشته باشند تا به رشد جامعه در جهت مثبت کمک کنند. اما در برخی مواقع اختلافاتی جدی در بین زن و مرد به وجود می آید که ادامه زندگی را سخت می کند، به طوری که زوجین تصمیم به آخرین راه یعنی جدایی می گیرند که این جدایی می تواند به صورت توافقی یا از جانب زن یا مرد باشد.

امروزه در همه شهرهای ایران موضوع طلاق وجود دارد، خصوصا در شهرهای بزرگ نظیر تهران و کرج که درخواست کمک گرفتن از وکیل طلاق در کرج یا تهران زیاد است زیرا همانطور که تصمیم طلاق تصمیم بسیار مهم و سختی در زندگی می باشد، به همان اندازه هم طی کردن مراحل آن سخت و دشوار می باشد و نیاز به شخصی است که متخصص در امور حقوقی باشد تا در جهت پیشبرد پرونده طلاق بتواند کمک شایانی داشته باشد،  به همین دلیل زوجین در گام های اول برای طلاق، از وکیل خانواده استفاده می کنند. در این مقاله می خواهیم به بررسی طلاق و شرایط آن و همچنین اینکه چگونه صیغه نامه طلاق خوانده می شود می پردازیم.

صیغه طلاق چگونه خوانده می شود؟

بررسی موضوع طلاق

طلاق به معنای پایان دادن یک زندگی زناشویی یک ساله تا چند ساله می باشد که زن و شوهر تصمیم به پایان دادن آن می گیرند و دلایل مختلفی برای این کار می تواند وجود داشته باشد. تصمیم بر جدایی تصمیمی بسیار مهم و سخت می باشد و باعث آثار مخربی در روحیه اعضای خانواده خصوصا فرزندان می شود و اثرات جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت. طلاق در خانواده، باعث مشکلات عمده ای شامل کاهش اعتماد به نفس در اعضای خانواده، منزوی شدن فرزندان، آسیب های روحی اعضای خانواده، بی اعتمادی، ترس و مواردی از این قبیل می شود که احساس پوچی را در بین اعضای خانواده افزایش می دهد و این آسیب ها باعث مشکلاتی در جامعه می شود. آسیب های طلاق که در جامعه اثرگذار است عبارتند از:

  • کمیت جمعیت در جامعه
  • کاهش کیفیت جمعیت
  • افزایش فرزندان محروم از نعمت خانواده
  • احتمال به وجود آمدن آسیب های روحی و روانی
  • کمبود محبت در فرزندان

بنابراین آسیب های ناشی از طلاق نه تنها گریبان اعضای خانواده را  می گیرد بلکه باعث مشکلاتی، در کل جامعه و نسل های آینده هم خواهد شد.

طلاق در اسلام

طلاق از دیدگاه اسلام، منفورترین حلال نامیده شده است و آخرین راه را برای زن و مرد در زندگی مشترک طلاق می نامد. البته معمولا در جوامع اسلامی، میزان آمار طلاق نسبت به جوامع غیر اسلامی کمتر می باشد و در کشورهای اسلامی معمولا دادگاه های خانواده امری است برای اجرای عدالت نه برای طلاق و جدایی بین زوجین، اما گاهی زندگی  آنقدر دچار عذاب می شود که ادامه ی آن سخت شده و تصمیم  به جدایی،  به عنوان بهترین و آخرین راه حل انجام می شود.

کتاب قرآن به مسلمانان تاکید کرده است تا از طلاق خودداری کنند و در صورت ناسازگاری و دشواری در زندگی، داوری درستی انجام داده و باهم سازش داشته باشند. اسلام در صورت داشتن شرایط خاص،  طلاق را  سفارش می کند مانند شرایطی که اگر شوهر یا زن دچار بیماری جسمانی یا اختلالات روانی باشد طلاق  را جایز می داند و یا اینکه در صورتی که مرد در دادن نفقه به همسر خود ناتوان باشد یا از دادن نفقه به همسر خود خودداری کند،  زن می تواند تقاضای طلاق کند. طلاق به پدیده ای چند بعدی تشبیه شده که بسیار پیچیده می باشد و گاهی ممکن است یک دعوای ساده،  انفجار بزرگی در تصمیم طلاق باشد و یا مجموعه ای از عوامل اقتصادی، اجتماعی و یا روانی،  به وجود آورنده این تصمیم در زندگی باشند، بنابراین میزان سازگاری خانواده در مواجه شدن با موضوع طلاق بسیار موثر و تاثیرگذار است.

صیغه طلاق چیست

صیغه طلاق سبب می شود تا رابطه میان زن و شوهر خاتمه یابد. این طلاق دارای شرایطی می باشد که باید اجرا شود، اگرنه که جاری شدن طلاق باطل است. نکته ای که مهم است این است که اجرای صیغه طلاق به لفظ مخصوص آن که عربی است باید خوانده شود و در صورتی که وکیلی اختیار کرده باشید، او می تواند اقدام به انجام این امر کند و صیغه طلاق را به عربی بخواند.

طلاق

صیغه طلاق چگونه خوانده می شود

همانطوری که توضیح داده شد،  برای اجرای طلاق نیاز به گذراندن یکسری مراحل می باشد تا طلاق جاری شود.  بنابراین باید این نکته را یادآور شد که درخواست طلاق، دادخواست طلاق و داشتن حکم دادگاه به تنهایی برای طلاق کافی نمی باشد و نیاز به اجرای صیغه طلاق الزامی می باشد. نکته ای که دارای اهمیت می باشد این است که خواندن و جاری شدن طلاق،  بدون حکم دادگاه صحیح می باشد و داشتن حکم دادگاه جزو شرایط صحت در صیغه طلاق نمی باشد. البته از نظر قانون، صیغه طلاق باید با حکم دادگاه باشد، اگرنه که جرم محسوب می شود و حتی مجازات هم برای آن تعیین شده است.

درواقع اجرای صیغه طلاق، دارای شرایط خاص می باشد و رعایت کردن این شرایط، موجب درست بودن طلاق می شود. به همین جهت قانون مدنی در ماده ۱۱۳۴،  نحوه اجرا شدن صیغه طلاق و صحت آن را براساس دو مطلب مهم بیان می کند. این دو مطلب به شرح ذیل می باشد:

  1. طلاق باید با استفاده از صیغه طلاق، اجرا شود.
  2. طلاق باید با حضور دو مرد عاقل و عادل انجام شود،  به طوری که صیغه طلاق را بشنوند.

صحت صیغه طلاق:

براساس قوانین مدنی و فقهی که در اسلام وجود دارد،  صیغه طلاق باید به صورت صحیح جاری شود و از صحت آن باید اطمینان حاصل کنید. در هنگام جاری شدن صیغه طلاق، شرایط جسمی زن باید در نظر گرفته شود که در دوران قاعدگی نباشد، اگرنه که صیغه طلاق باطل است. بنابراین صحت صیغه طلاق،  منوط بر اجرای تشریفاتی است برای جاری شدن صیغه که باید انجام گیرد.

شرایط طلاق

طلاق گرفتن دارای احکام و شرایطی است که در ذیل به آن اشاراتی می شود:

  • مردی که تصمیم به طلاق همسرش گرفته،  باید عاقل و بالغ باشد و به اصرار یا اجبار کسی تصمیم به طلاق نگرفته باشد در غیر اینصورت طلاق باطل است.
  • تصمیم مرد برای طلاق باید کاملا جدی باشد و اگر به قصد شوخی یا ترساندن یا هر علت دیگری صیغه طلاق را به زبان آورد، طلاق باطل است.
  • در هنگام خواندن صیغه طلاق، زن نباید عادت ماهانه باشد.
  • هنگامی که صیغه طلاق یکبار خوانده شد، جدایی بین زن و مرد انجام شده و نیاز به تکرار مجدد صیغه نمی باشد.

شرایط طلاق

پیامد های منفی طلاق:

طلاق و یا جدایی اثرات مخرب فردی و اجتماعی قابل توجهی بر فرد می گذارد و پیامد های منفی زیادی را به همراه دارد. با توجه به پژوهش های انجام شده،  مهم ترین پیامد های منفی طلاق را در ذیل بیان می کنیم:

آسیب  اقتصادی:

یکی از مشکلات بسیار مهم پس از جدایی خصوصا برای زنان، مشکلات اقتصادی می باشد. زنان کم سن و سال یا زنان کم سواد که مهارت خاصی را ندارند و متارکه می کنند، در جامعه به سختی می توانند کار پیدا کنند. طلاق می تواند موقعیت اقتصادی و اجتماعی را مانند شغل و تهیه مسکن را تحت تاثیر قرار دارد.

آسیب های روحی و جسمی:

بعد از طلاق یا جدایی، مشکلات تنهایی خصوصا برای زنان باعث به وجود آمدت آسیب های روحی و جسمی بسیاری خواهد شد و همچنان به دنبال راهی هستند تا خلاهای عاطفی که از همسر قبلی خود داشته اند را جبران نمایند،  مسائلی مانند کمبود محبت، تنهایی، مشکلات مالی و غیره که باعث افزایش مشکلات روحی در زنان شده و صدمات جبران ناپذیری را  به آنان وارد می کند. معمولا مشکلات روحی و جسمی بعد از جدایی در زنان بیشتر از مردان می شود و به دلیل نداشتن عدم استقلال،  به پدر یا برادر خود وابسته می شوند. در واقع طلاق به عنوان یک تهدید اقتصادی یا اجتماعی برای زنان محسوب شده و آسیب های روحی و جسمی آن ها را چند برابر می کند.

آسیب های اجتماعی:

پس از جدایی، محدودیت های گوناگونی در زندگی اجتماعی زن و مرد به وجود می آید مانند انزوای اجتماعی، طرد اجتماعی، عدم ارتباط با محیط بیرونی، نداشتن همدل و همراز، اختلال در هویت اجتماعی و غیره را در پیش خواهد داشت که گاهی باعث از دست دادن موقعیت های اجتماعی و ضعیف شدن موقعیت های مناسب در اجتماع می شود. در واقع جامعه، جایگاه مناسبی را برای افراد مطلقه در نظر نگرفته است و همچنان نگرش منفی نسبت به یک فرد مطلقه در جامعه وجود دارد.

واهمه از آینده:

جدایی، تلخ ترین اتفاق زندگی محسوب می شود و ترس از تنهایی بعد از جدایی،  موضوعی است که بسیار بیشتر از زنان برای مردان به وجود می آید. این ترس و استرس ناشی از جدایی، در آینده تاثیر بسیاری در افراد می گذارد و سوالاتی بسیاری در ذهن آن ها نقش می بندد نظیر اینکه آیا می توانم شریک زندگی خوبی داشته باشم؟ آیا می توانم به کسی دیگر اعتماد کنم؟ آیا می توانم تنها زندگی کنم؟ و سوالاتی از این قبیل، که باعث می شود ترس و واهمه در زندگی آینده زوجینی که جدا شده اند بیشتر شود.

پیامد های منفی طلاق

احساس گناه:

معمولا بعد از جدایی، احساس گناه در زوجینی که به تازگی جدا شده اند به وجود می آید. بیشترین احساس گناه در پدران و مادرانی که متارکه کرده اند،  در مورد خوشبختی و آینده فرزندانشان است که باعث می شود احساس داشتن گناه در آن ها شدت یابد و باعث آسیب های روحی و روانی هم در آنان شود.

احساس تنهایی داشتن:

احساس تنهایی بعد از طلاق، پررنگ ترین احساسی است که هر فرد تجربه می کند. زیرا از محیط خانواده فاصله می گیرد و سپس با مشکلاتی که ممکن است در آینده برایش به وجود بیاید روبرو خواهد شد.

تاثیر منفی بر فرزندان:

طلاق زوجین تاثیرات منفی را در فرزندان آن ها به جای می گذارد و باعث گرفتار شدن ذهن کودکان خصوصا نوجوانان می شود. در واقع فرزندان در یک خانواده، قربانیان اصلی یک طلاق می باشند و دچار آسیب های جدی روحی و روانی می شوند. معمولا جوانان یا نوجوانان بزهکار، از خانواده هایی رشد کرده اند که دارای کشمکش و اختلالات روحی و روانی در آن خانواده زیاد بوده است و باعث وجود اضطراب و تنش هایی در کودک شده است، که آن ها را وادار به تصمیم فرار از خانه یا خلاف کرده است.

در پژوهش هایی که در روانشناسی جنایی انجام شده است، شکل گیری انحرافات اجتماعی یا جامعه در اثر ضربه عاطفی کودکانی که در خانواده طلاق بزرگ شده اند وجود داشته است. درواقع بیشترین جرم ها و جنایات های جامعه، ریشه در مشکلات خانوادگی خصوصا طلاق و نبودن کانون گرم خانواده بوده است و همین موضوع باعث بالا بردن آمار خودکشی در میان اطفال و نوجوانان باقی مانده از خانواده های طلاق می باشد. این افراد بیشتر در معرض کمبود محبت، آزار و اذیت جنسی، اعتیاد و غیره نسبت به سایر همسالان خود هستند و از امنیت روانی و عاطفی برخوردار نبوده و دچار سرخوردگی و مشکلات بسیار جدی تری در جامعه می باشند.

دوگانگی نقش در زندگی:

هرکدام از زوجین بعد از طلاق، با مشکل دو گانگی نقش با فرزندان خود مواجه می شوند. به عنوان مثال زنان پس از جدایی، باید هم نقش پدر را ایفا کنند هم نقش مادر را،  البته مرد هم بعد از طلاق دچار همین دوگانگی شخصیتی تا حدودی خواهد شد.

کلام آخر:

طلاق دارای مراحل و شرایط مختلفی می باشد که هر کدام از این مراحل باید به درستی انجام شود تا حکم طلاق در دادگاه جاری شود، خصوصا صیغه طلاق که با رعایت کردن شرایط آن،  باید از صحت آن مطمعن بود.

در برخی مواقع،  پروسه طلاق زمانبر می باشد و ممکن است حتی به سال هم بی انجامد، بنابراین بهتر است برای کاهش زمان در پروسه طلاق از یک وکیل طلاق مجرب و خبره در شهر خود کمک بگیرید تا با استفاده از مهارت ها و تجربه ای که او دارد، به شما در اجرا شدن پرونده کمک کند و پرونده را در جهت مثبت به پیش ببرد.

منبع: vakilazma.com

نظرات