مردم چگونه سیگار کشیدن را آغاز می کنند ؟

0

بیشتر افرادی که اکنون سیگاری هستند ، سیگار کشیدن را در سنین جوانی و پیش از ۲۰ سال آغاز کرده اند. تحقیقات نشان می دهد افرادی که والدین آن ها سیگاری هستند ، بیشتر در معرض ریسک سیگاری شدن قرار دارند. برخی از افراد سیگاری ، می گویند “تنها قصد داشتیم تا یک بار امتحان کنیم” یا “فکر می کردیم که کار جالبی باشد”.

سیگار کشیدن

تبلیغات صنایع دخانیات ، شکست قیمت ها و سیاست های خاص آنها ، نفوذ بسیاری در جامعه ی ما دارد. اگرچه در بسیاری از کشور های جهان ، امروزه تبلیغات دخانیات ممنوع است ، با این حال صنعت تنباکو هر سال میلیارد ها دلار را برای تبلیغات دخانیات در زیر ساخت ها هزینه می کند. این تبلیغات ، در مجله و تلوزیون دیده نمی شوند ، بلکه به شکلی پنهانی و در زیر ساخت چارچوب فرهنگی جامعه اثرات خود را منعکس می کنند. سیگار کشیدن شخصیت ها در بازی های رایانه ای ، فیلم ها و سریال ها و در بسیاری از موقعیت های دیگر دیده می شود. بررسی ها نشان می دهد افراد جوانی که سیگار کشیدن را در فیلم ها تماشا می کنند ، میل بیشتری به امتحان کردن سیگار دارند.

نیکوتین به عنوان ماده ی محرک موجود در تنباکو ، عامل اصلی اعتیاد و وابستگی به سیگار است. در واقع افراد جوان که برای اولین بار سیگار کشیدن را تجربه می کنند ، این تجربه را دوباره تکرار می کنند. زیرا لذت بردن از نیکوتین در اولین تجربه ، مشوق اصلی تکرار سیگار کشیدن است. به همین دلیل ، تلاش های بسیاری در جوامع مختلف بر این است که از امکان خرید سیگار و تجربه ی سیگار کشیدن در جوانان جلوگیری شود.

چه کسی بیشتر در خطر اعتیاد به سیگار کشیدن است ؟

هر کسی که سیگار کشیدن را شروع می کند ، می تواند سیگار کشیدن را به یک عادت تبدیل کند. تحقیقات نشان می دهد اعتیاد به سیگار در سنین جوانی و پیش از ۲۰ سالگی ، بیشتر از هر سن دیگری محتمل است. هر چه جوان تر باشید ، احتمال اعتیاد شما به سیگار کشیدن بیشتر می شود. بر اساس گزارشی که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد ، این مقاله نشان داد که از هر ۱۰ نفری که سیگار می کشند ، ۹ نفر پیش از سن ۱۸ سالگی سیگار کشیدن را آغاز کرده اند. تقریبا تمام افراد سیگاری نیز ، پیش از سن ۲۶ سالگی شروع به سیگار کشیدن کرده اند. این گزارش تخمین می زند که از هر ۴ دانش آموز دبیرستان که سیگار می کشند ، ۳ نفر در بزرگ سالی سیگار کشیدن را ادامه می دهند.

سیگار کشیدن چگونه بر بدن اثر می گذارد

  • سیگار کشیدن بسیار خطرناک است. وقتی شما سیگار می کشید ، مواد موجود در سیگار از جمله قطران ، بر ریه های شما اثر مخرب می گذارند. این اثرات در بلند مدت ، به آسیب های دیگری از جمله سرطان ریه و مشکلات تنفسی شدید منجر می شوند.
  • سیگار کشیدن همچنین بر سیستم قلبی – عروقی شما تاثیرات مخرب فراوانی می گذارد. مواد سمی موجود در هر نخ سیگار ، باعث ایجاد رسوب و تنگ شدن دیواره ی رگ ها می شود. تنگ شدن رگ ها ، بر فشار خون شما تاثیر گذار است. به مرور زمان ، این تنگ شدن افزایش می یابد و شانس بروز سکته ی قلبی و مغزی افزایش پیدا می کند.
  • مواد سمی سیگار ، در پوست ، مو و ناخن شما نیز تاثیر می گذارند. این مورد یکی از واضح ترین آثار سیگار کشیدن بر چهره ی شماست. در واقع این مواد ، بر ساختار سلول های پوست شما تاثیر می گذارند. بر اساس نتایج آزمایش های اخیر ، شواهدی درباره ارتباط سیگار کشیدن و احتمال ابتلا به سرطان پوست یافت شده است.
  • دستگاه هاضمه شما نیز می تواند بر اثر سیگار کشیـدن تحت تاثیر قرار گیرد. سیگار نه تنها بر کارکرد عادی دستگاه هاضمه شما تاثیر منفی دارد ، بلکه قرار گرفتن در معرض دود سیگار می تواند شانس ابتلا به سرطان های دهان ، حنجره ، مری و حتی سرطان لوزالمعده را به شکل چشم گیری افزایش دهد.
  • سیگار کشیدن بیش از ۲۰ اثر منفی دیگر بر دیگر اعضای بدن دارد.

آیا اکنون سیگار می کشید ؟

اگر اکنون سیگار می کشید و مانند بسیاری دیگر از افراد سیگاری ، در سنین جوانی سیگار کشیـدن را آغاز کرده اید ، ترک کردن آن کار چندان ساده ای نیست. شما به دلیل اعتیاد به نیکوتین سیگار کشیـدن را تکرار می کنید ، اما به دلیل وجود ترکیبات سمی دیگری از جمله قطران و سرب ، زیان های جبران ناپذیری می بینید. پیشرفت تکنولوژی ، امروز به نجات بشر آمده است. ویپ یا الکترونیک سیگارت ها ، ابزار های جدیدی هستند که به تازگی به عنوان جایگزین سیگار مورد استفاده قرار می گیرند. این دستگاه ها ، در واقع جایگزین سالم تر سیگار هستند. با این تکنولوژی جدید ، شما می توانید تنها از نیکوتین لذت ببرید و در آن ها ، دیگر خبری از قطران و سرب و صد ها ماده ی سمی دیگر نیست.

به عنوان پیشنهاد ، دستگاه های پاد سیستم نوع خاصی از ویپ ها هستند که به طور خاص برای مصرف کنندگان سیگار طراحی شده اند. این دستگاه ها ، کوچک ، سبک و قابل حمل اند و استفاده از آن ها بسیار آسان و بی درد سر است. به کمک این دستگاه ، شما می توانید از مایع های خاصی به نام جویس سالت نیکوتین استفاده کنید . سالت نیکوتین ها ، نیکوتین معادل سیگار دارند و شما می توانید از آن ها ، به عنوان جایگزین سالم تر سیگار استفاده کنید ، یا حتی به طور کامل شروع به ترک نیکوتین کنید!

نظرات