۷ دلیل روانشناختی برای آموزش نقاشی

0

۷ دلیل روانشناختی برای آموزش نقاشی

شاید برای شما جالب باشد دانشمندانی چون ارسطو یا ابن سینا هنر را یکی از شاخه های ریاضی به حساب می آوردند زیرا ذهن هنگام خلق هنر از الگویی شبیه  به حل مسائل ریاضی استفاده می کند. صحبت درباره مزایای هنر در کیفیت زندگی یک شخص از سنین کودکی شروع و تا پایان عمر ادامه پیدا می کند. هر انسانی برای داشتن روانی سالم احتیاج به پرورش و ساختن آن دارد. نمی توان گفت انسان به خودی خود و بدون کمک گرفتن از این ابزار می تواند صاحب یک روح و روان آرام و سالم شود.

 آموزش نقاشی

هنر نقاشی ابزاری است که روان یک فرد را به مرور زمان تلتیف می دهد و باعث بروز خلاقیت های نهان او می شود. همه ما با دیدن یک هنرمند و آثار او به وجد و شگفتی می آییم و پیش خود می گوییم چگونه او می تواند؟ توانایی یک هنرمند در انجام یک هنر مستلزم تمرین های مکرر او در سنین جوانی است که در زمان آینده تبدیل به یک شخص با خصوصیات روحی و روانی متعادل و تصمیم گیرنده می شود. هنر نقاشی ابزاری است برای تبدیل شدن به چنین فردی.

۱-    نقاشـی خلاقیت شما را توسعه می دهد

بررسی‌ها نشان می‌دهد نیم‌کره چپ مغز بیشتر وظیفه انجام امور منطقی، تجزیه‌وتحلیل مسائل، ریاضیات و نقش اصلی در زبان و گفتار را بر عهده دارد، درحالی‌که نیمکره سمت راست در کارهای گروهی بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرد و روی کارهای دقیق و حسی مثل موسیقی و هنر( طراحی و خوشنویسی و نقاشی ) تمرکز بیشتری دارد. نیمه راست مغز همچنین به ما در مسائل دیداری و درک آنچه می بینیم کمک می‌کند.

حتی به عنوان یک مبتدی، یادگیری نحوه نقاشی ذهن شما را تقویت می کند و با آموختن تکنیک ها و مهارت های جدید می توانید خلاقیت خود یا کودکتان را تقویت کنید! اگر می خواهید نقاشی را شروع کنید، یا مجموعه مهارت های فعلی خود را بهبود بخشید، سعی کنید به یک دوره آموزش نقاشی رئال با تکنیک مدادرنگی بپیوندید تا روحیه خلاق خود را بیشتر تقویت کنید!

نقاشی یک تمرین تمام مغزی است که باعث تقویت ذهن و تحریک فعالیت دوپامین در مغز می شود.

۲-    نقاشی از سلامت عاطفی شما حمایت می کند

یک تصویر هزاران کلمه را بیان می کند، و نقاشی می تواند یک تجربه بسیار تحسین برانگیز باشد که به شما امکان می دهد به احساساتی که در اعماق ناخودآگاه خود دفن کرده اید دسترسی پیدا کنید. نقاشی همچنین می‌تواند به ما کمک کند تا با آن احساسات مقابله کنیم و به آن‌ها شکل فیزیکی بدهیم، و درد و رنجی که هنگام پنهان کردن احساسات به وجود می آید را از بین ببریم. به همین دلیل است که روانشناسان اغلب هنر درمانی را برای بیمارانی که دچار آسیب روانی شده اند تجویز می کنند: این روش به رهاسازی احساسات در یک محیط امن کمک می کند.

سعی کنید مدتی را با یک نقاش بگذرانید آنگاه خواهید دید که چگونه هنگام کشیدن نقاشی چهره یا منظره از تمام مشکلات و استرس های روزانه خود عبور کرده و به شکلی ناخودآگاه عواطف و احساسات خود را بهبود می بخشد. اگر تمایل به نقاشی کشیدن دارید با انواع تکنیک ها می توانید شروع به یادگیری کنید و اگر همانند خیلی از مردم وقت برای آن کم دارید همانطور که قبلا گفته شد دوره های مجازی آموزش نقاشی مدادرنگی را امتحان کنید.

آموزش نقاشی

۳-    نقاشی مهارت های حل مسئله را در شما ایجاد می کند

اگرچه در ابتدا تمام تلاش خود را برای ثبت بهترین اثر می کنیم، گاهی اوقات نقاشی های ما مطابق برنامه ریزی اولیه و خواست ما خلق نمی شوند. تغییرات در نور، محدودیت‌های پالت شما و فقدان تجربه و روش های قدیمی به این معنی است گاهی اوقات زندگی را آنگونه که انتظار دارید پیش نمی رود پس محکم باشید و با مسئله پیش رو کنار بیایید.

شاید این مشکلات در ابتدای راه و در ظاهر ناامید کننده باشد، اما به نظر می رسد که در واقع می تواند برای تقویت اراده ما خوب هم باشد! مشکلات و نتایج غیرمنتظره دو مزیت دارند: برای شروع، شما خیلی سریع یاد می گیرید که با ناامیدی کنار بیایید، و به موقع (اغلب از طریق خطاهای مکرر) متوجه می شوید که وقتی یک در بسته می شود، در دیگری باز می شود. شما به سرعت یاد می گیرید که سازگار شوید و راه حل های خلاقانه ای برای مشکلاتی که نقاشی ارائه می دهد ارائه دهید، و این بدان معنی است که تفکر به طبیعت دوم نقاش تبدیل می شود. پس به راه حل های ممکن فکر کنید حتی اگر بچه گانه به نظر برسند. مهارت‌های حل خلاقانه مسئله به‌طور باورنکردنی در زندگی روزمره مفید است، و به این معنی است که در صورت بروز مشکل، بتوانید به سرعت راه‌حلی پیدا کنید.

۴-    نقاشی حافظه و تمرکز را بهبود می بخشد

مغز شما اساساً هر زمان که نقاشی می‌کشید کار می‌کند، به این معنی که نقاشی عملکرد حافظه را تقویت می‌کند و ذهن را تیزتر می‌کند. به ویژه، نقاشان بخش هایی از مغز خود را که مسئول حافظه و تمرکز هستند، تمرین می دهند. سعی کنید از بچکی و دوران ابتدایی زندگی کودکتان آن را با نقاشی آشنا کنید و دوره های آموزش نقاشی مدادرنگی ویژه کودکان را برای او تهیه کنید تا درآینده دارای حافظه قابل اتکایی باشد. افرادی که به طور منظم فعالیت های خلاقانه ای مانند نقاشی انجام می دهند، کمتر در معرض ابتلا به آلزایمر و زوال عقل هستند. بنابراین سرگرمی نقاشی شما نه تنها باعث شادی و احساس بهتر شما می شود، بلکه از سلامتی شما نیز مراقبت می کند و از عملکرد مغز شما برای آینده محافظت می کند.

۵-    نقاشـی می تواند مهارت های ارتباطی را توسعه دهد

نقاشی به شما کمک می کند تا به ضمیر ناخودآگاه خود دست پیدا کنید و به شما این امکان را می دهد که احساسات خود را از طریق آثاری که خلق می کنید به خود و دنیای بیرون منتقل کنید. نه تنها این، بلکه به عبارت ساده، به عنوان یک یخ شکن عمل می کند – به شما علاقه مشترک با هزاران هنرمند دیگر در سراسر جهان هدیه می دهد. در آکادمی های نقاشی به ناچار درباره هنر یکدیگر بحث می کنید. برای یادگرفتن تکنیک های جدید با دیگر هنرمندان ارتباط برقرار می کنید و در برپایی نمایشگاه های مختلف شرکت می کنید و درباره اثر هنری خود با دیگران گفتگو می کنید.

۶-    صرف زمان برای نقاشی کشیدن استرس را از بین می برد

نقاشان در حین خلقت وارد دنیایی از خود می‌شوند که به آنها اجازه می‌دهد خود را از استرس‌ها و فشارهای زندگی روزمره جدا کنند. بدون وام مسکن، بدون سیاست اداری – فقط رنگ و سایه، و فکر کردن به داستان زیبای یک اثر که در حال خلق آن است. یک داستان سرایی و یا حتی شروع یک زندگی در یک تابلوی نقاشی.

نقاشی به ما این امکان را می دهد که از کشمکش های روزانه خود فرار کنیم و ما را در آرامش بالا می برد. با تمرکز بر نقاشی خود، به آنچه آرتور دانتو، منتقد و فیلسوف هنری، «تغییر شکل عادی» می‌نامد، دست می‌یابیم، زیرا نقاشی ما با معانی فراتر از ارزش واقعی آنها آغشته می‌شود. به عبارت دیگر، نقاشی شما ممکن است آنطور که فکر می کردید از آب در نیاید، اما به نوعی فقط با تأمل در آن در میابید که یک جریانی از زندگی را خلق کرده اید.

۷-    شما می توانید حضور ذهن خود را بوسیله نقاشی کشیدن تقویت کنید

ممکن است برای به تصویر کشیدن زیبایی کامل یک شهر بالای تپه یا خط افق پوشیده از سرو تلاش کنید، اما فقط تلاش کردن به تنهایی می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی در شما داشته باشد. نقاشی یک عمل مراقبه است که شما را از خودتان خارج می کند و شما را از محدودیت های فیزیکی رها می کند. این به این معنی است که شما فقط بر روی زمان حال و روی آثار هنری مقابل خود تمرکز می‌کنید و ذهن خود را از نگرانی‌ها و افکار مزاحم رها می‌کنید. هنر می تواند یک عمل شفابخش و همچنین مرهمی برای روح و ذهن باشد. مواردی نیز وجود دارد که هنر به توانبخشی فیزیکی نیز کمک کرده است. به عنوان مثال، رنوار و گوگن دو نمونه مشهور از هنرمندانی هستند که از طریق سعادت متعالی نقاشی، توانستند دست های آتروفی شده را حرکت دهند و شفای موقتی قابل توجهی را تجربه کنند.

آموزش نقاشی

ما شدیدا توصیه می کنیم اگر خود یا کودکتان علاقه مند به یادگیری نقاشی هستید یکی از تکنیک های این هنر ارزشمند را انتخاب و شروع به یادگیری کنید. حتی اگر زمان کافی برای این کار ندارید می توانید از کلاس های مجازی از پیش ضبط شده استفاده کنید که این روزها از رونق خاصی برخوردار هستند. سایت آکادمی مدادرنگی به آدرس https://colorpencilacademy.art با آموزش تکنیک مدادرنگی از پایه تا پیشرفته می تواند گزینه مناسبی برای خود و یا کودکان و نوجوانان باشد.

نظرات