راهنمای انتخاب بهترین انکوباتور آزمایشگاهی

0

چرا انتخاب یک انکوباتور با کیفیت مهم است؟

انکوباتور های آزمایشگاهی از مهم ترین دستگاه های تمام آزمایشگاه های زیست شناسی، میکروبی و پزشکی است. هر آزمایشگاهی که در آن آزمایش های کشت بافت، سلول و میکروارگانیسم ها انجام می شود، بدون داشتن انکوباتور مناسب، بازدهی نخواهد داشت. لذا انتخاب و خرید بهترین انکوباتور آزمایشگاهی با توجه به نیاز های خود، بر نتایج فعالیت ها و آزمایش ها به صورت مستقیم تاثیر خواهد گذاشت.

 انکوباتور آزمایشگاهی

تمام انواع انکوباتور های آزمایشگاهی شرایط محیطی رشد مناسب برای رشد سلول ها و میکروارگانیسم ها فراهم می کنند. اما برای ایجاد شرایط بهینه و مناسب برای آزمایش های مختلف انواع مختلفی از انکوباتور های آزمایشگاهی تولید و به فروش می رسند.

این مقاله با بررسی و مقایسه ویژگی های انواع انکوباتور ها و کاربرد هر کدام، شما را در انتخاب و خرید بهترین انکوباتور آزمایشگاهی مورد نیازتان راهنمایی می کند.

انکوباتور آزمایشگاهی

ویژگی های بهترین مدل انکوباتور آزمایشگاهی

عایق بودن انکوباتور: کشت سلول ها و میکروارگانیسم ها به شدت وابسته به دما است. به عنوان مثال دمای مناسب رشد اکثر باکتری ها، ۳۷ درجه سانتی گراد است. در حالی که قارچ ها و مخمر ها برای رشد بهینه به دمای حدود ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد نیاز دارند. بنابراین ثابت ماندن دما در حین کشت بسیار حیاتی است. برای حفظ دما، انکوباتور ها باید عایق باشند تا دمای اطراف دستگاه روی دمای محفظه داخلی تاثیر نگذارد. از طرف دیگر عایق مانع از هدر رفت دما نیز بشود.

جنس بدنه انکوباتور: بهترین جنسی که برای ساخت بدنه انکوباتور می توان استفاده کرد، استیل ضد زنگ است. استیل بسیار مقاوم است. از طرف دیگر با توجه به این که انکوباتور محیط کشت میکروارگانیسم ها است، ضدعفونی کردن آن قبل از کشت و پس از کشت ها بسیار مهم است. استیل ضد زنگ به راحتی ضد عفونی می شود و در برابر مواد شیمیایی میکروب زدا آسیب پذیر نیست.

نصب لامپ UV: میکروب زدایی محفظه انکوباتور الزامی است. روشن کردن لامپ UV داخل انکوباتورمی تواند به ضد عفونی کردن فضای داخلی انکوباتور کمک کند. نور با طول موج فرابنفش دیواره سلولی میکروارگانیسم ها را تخریب می کند و با از بین رفتن ماده وراثتی آن ها، میکروارگانیسم ها کشته می شوند.

وجود فن: نصب فن داخل محفظه انکوباتور در یکنواخت نگه داشتن دمای قسمت های مختلف انکوباتور تاثیر بسزایی دارد. در واقع شما اطمینان خاطر خواهید داشت  که دما و سایر شرایط محیطی در تمام نقاط یکسان است. بنابراین تمام سلول ها شرایط یکسانی را تجربه خواهند کرد و این موضوع در دقت و صحت نتایج آزمایش ها نمایان می شود.

دقت دمایی: همان طور که گفته شد دما عامل تعیین کننده در شرایط کشت است. بنابراین هرچه عدد دقت دمایی کوچک تر باشد، دستگاه عملکرد بهتری از خود نشان می دهد.

درب شیشه ای: برخی از بهترین مدل های انکوباتور ها دارای درب شیشه ای هستند که به کاربر این اجازه را می دهد ضمن حفظ شرایط اتمسفری داخل محفظه، محیط های کشت را حین انکوباسیون مشاهده کند.

پیش از خرید انکوباتور به این سوالات پاسخ دهید

  • حجم آزمایش های روزانه کشت سلولی در آزمایشگاه شما چقدر است؟
  • حجم داخلی مرود نیاز انکوباتور با توجه به حجم کشتی که انجام می دهید، چقدر است؟
  • آیا تمام کشت هایی که همزمان انجام می دهید مشابه یکدیگر است و نیاز به شرایط یکسانی دارند؟
  • محدوده دمایی مورد نیاز برای کشت چند درجه سانتی گراد است؟
  • دقت دمایی مورد نظر شما چقدر است؟
  • گاز های لازم برای ایجاد اتمسفر مناسب رشد سلول ها کدام است؟
  • آیا هدف شما از خرید انکوباتور، کشت نمونه های گیاهی است؟
  • آیا به هم خوردن ظرف حاوی نمونه حین عمل انکوباسیون در نتیجه کشت تاثیر مثبتی خواهد داشت؟

پاسخ به این پرسش ها در انتخاب بهترین مدل انکوباتور برای آزمایشگاه خود کمک خواهد کرد. در  ادمه به بررسی ویژگی های پر کاربرد ترین انکوباتور های آزمایشگاهی خواهیم پرداخت.

انکوباتور های آزمایشگاهی استاندارد

این انکوباتور ها معمولا برای کشت باکتری ها مورد استفاده قرار می گیرند و از ۵ درجه تا حدود ۷۰ درجه سانتی گراد را پوشش می دهند. فن برای یکسان سازی دمای محیط، داخل محفظه اصلی دستگاه نصب شده است. داخل انکوباتور چند طبقه سینی استیل برای قرار دارد.

انکوباتور های یخچالدار

برخی مطالعات آنزیمی، کشت مخمر ها و قارچ نیاز به دمای پایین تری دارند. برای این چنین آزمایش هایی باید از انکوباتور های یخچالدار استفاده کرد. از ویژگی های انکوباتور های یخچالدار این است که دارای سیستم خنک کننده هستند که دما زیر صفر را نیز تامین می کنند.

انکوباتور های شیکردار

به هم خوردن محتویات ظرف های حاوی سلول ها یا پتری دیش ها حین انکوباسیون کمک می کند تمام قسمت های ظرف شرایط یکنواختی از نظر رسیدن مواد غذایی و گاز های مورد نیاز احساس کنند. انکوباتور های شیکر دار دارای صفحات لغزانی هستند که با سرعت مشخص و یکسان به حرکت در می آیند و باعث به هم خوردن نمونه ها می شوند.

انکوباتور آزمایشگاهی

خرید انکوباتور آزمایشگاهی با بهترین کیفیت

فروشگاه رویان ایران، مرجع تخصصی تامین تجهیزات آزمایشگاه ها، بهترین مدل های انکوباتور های آزمایشگاهی را با قیمت مناسب به فروش می رساند. برای استعلام قیمت و مشاوره با کارشناسان مجموعه می توانید هفت روز هفته با شماره های ۰۹۱۲۸۱۴۶۴۱۷ و ۰۲۱۶۶۹۷۱۴۶۷ تماس حاصل نمایید.

نظرات